mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Miras byxor tål fukt, typ sitta i sandlådan en stund om det regnade dagen innan. De är ju i ganska glansigt tyg, kan tänka mig att bomull mer suger åt sig fukten.

Funderade ett tag på att köpa byxor till jackan också, men det kändes lite överdrivet för en som bara sitter eller kryper kortare stunder (kan tänka mig att det blir en annan sak nästa år), det är ju inte billiga kläder även om jackan är köpt begagnad...
Är det blött får hon ha galonbyxor, ofodrade och jättestora med hängslen, men tanken är att hon ska kunna ha dem utanpå overallen i vinter och förhoppningvis även till våren.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Nej, det var orättvist av mig.

Tror dock att omgivningen skulle ha svårare att ursäkta det beteendet om det handlade om en kvinna/mamma, nu får jag antingen höra att det är så det är och jag ska vara tacksam att jag inte är ensamstående, eller att jag får skylla mig själv.

Jaja, det blir nog bättre med tiden, jag får fortsätta be snällt och berömma mycket. Och dricka mera kaffe :D

Nää, varför ska du be snällt & berömma:devil:? Pappan är väl lika mycket förälder som du?

Jag är föräldraledig & har huvudansvaret på dagtid. När pappa kommer hem från jobbet tar han sonen till största delen & pappa umgås mest med sonen på helgerna. När pappa är föräldraledig blir det tvärtom. Mitt barns pappa vill ha tid med sin son & vi tycker båda att det är viktigt - utan att jag behöver be snällt eller berömma!
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Egentligen skulle jag vilja svara "nej" där, men det är ju klart att vi är lika mycket föräldrar. Han visar dock inget större intresse av att umgås ensam med dottern, han vill gärna köra vagnen när vi åker på affären tillsammans men han skulle aldrig åka själv med henne.

Ändå säger han att hon är roligare nu, men han sätter sig aldrig på golvet och leker med henne, han tar inga initiativ till att göra något alls med henne, såvitt jag kan minnas har han varit ute med henne själv två gånger (alltså kört henne i vagnen ett varv runt kvarteret).

Jag önskar att jag hade anat det tidigare, inte för att jag skulle avstå från min älskade unge, men jag skulle ställa in mig på att göra allt själv istället för att hoppas...
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Jag blir så ledsen för din skull, det hade kunnat vara så annorlunda. Jag blir även ledsen å din sambos vägnar för han väljer att avstå/missa så mycket.:(
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Tack! Jag tycker också det är trist, förutom att jag faktiskt skulle behöva lite avlastning ibland så missar han ju så mycket.
Han har ju alla förutsättningar, eftersom han mest jobbar kvällar (2-3 kvällar i veckan, 1 dag kontorstid och varannan helg), så är han ju hemma dagtid lika mycket som jag.
Men han väljer istället att vara uppe till tre på nätterna, sova till halv elva och sen ligga på soffan och surfa. Jag kan inte förstå det valet, men jag kan ju inte tvinga honom att göra på nåt annat sätt heller.
Naturligtvis måste han få sova när han jobbat kväll (kommer hem halv ett på natten då), men de lediga dagarna skulle han kanske kunna kliva upp med henne någon morgon, jag är väldigt trött...
Jaja, nog gnällt nu, bara att konstatera att det blir inte alltid som man tänkt sig.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Alltså, ni är ju TVÅ föräldrar till Mira. Du måste ju få avlastning ibland, få egentid och göra precis vad du vill. Igår hade jag min första heldag utan bebis då jag kunde göra vad jag ville. Jag sov! Och jag gjorde inte ett enda hushållsarbeteshandtag. Nada. Sen for jag till hästen och gick i skogen med henne. Oerhört skönt. Jag har haft ganska många lediga korta stunder men en heldag var fantastiskt. :laugh:

Jag tycker att alla måste få avlastning och därmed få ny energi för sitt barn. Oavsett hur ens barn är i sättet så är det 100% uppmärksamhet på barnet. Även när det sover. Så det är tröttande.

Hur får du till sömnen? Jag brukar ha Eskil sovandes på magen mitt på dagen och så slumrar jag själv till. Ibland sover vi 2-3 timmar. :love: Har du några såna vanor?

*Försöker peppa dig att få avlastning*
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Nu till mitt bekymmer. Det gäller maten. Eskil är jättesvår att mata med vanlig mat. Han får både burkmat och hemlagad mat, det sistnämnda är mest populärt. Oftast tar han tre-fyra skedar och sen kniper han ihop munnen. När jag erbjuder fruktpuré då han inte äter maten så slukar han den i ett nafs.

Jag har försökt med lite olika vanor, enligt BVC ska han äta mat vid lunchtid ca 3 timmar efter morgonvällingen. Vi har testat gröt på morgonen osv. Hur gör ni? Vid vilken tid får era barn mat? Jag funderar på att bara ge god fruktkompott vid lunchtid i stället. Även gröt är jättegott, men inte mat.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Alla mina barn har ätit bättre när de har fått äta själva :) Tjejerna får små bitar av överkokta grönsaker, majs (finns salt och sockerfria på burk), makaroner, ägg, pannkaka, keso, kött, fisk, kyckling eller vad det nu är som resten av familjen ändå äter och sen får de pilla i sig bäst de kan, ger dem sked också och ibland använder dem den. Blir mer tid för oss andra som slipper mata dem också, fast sen blir det ju lite mer städning ;) Efteråt blir det små bitar frukt och det är mycket uppskattat :banana:
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Mira kliver upp vid 6 och äter gröt vid 7 (måste leka och bajsa innan hon är hungrig :D), vid 10 brukar hon få macka och välling och sen går hon och lägger sig. Är tvärkört att ge henne mat vid 10, det slutar bara med tårar. Sen när hon sovit äter hon riktig mat - blir vid 13.30 ca.
Litet mellanmål, typ fruktpuré eller smoothie vid 16 och middag vid 17.30, ibland blir det mat och ibland gröt då.
Välling vid 19.30 och hon lägger sig 20.

Hon hade en period vid 8½ månad när hon vägrade att bli matad, så då fick hon kladda i sig maten själv och så försökte jag smyga mellan med någon sked ibland. Just nu vill hon gärna bli matad, bara det går tillräckligt fort, hon har en riktigt glupsk period nu :d

Men som sagt, äta själv har funkat för oss, gröten har hon faktiskt fått i sig rätt bra från sked (jag har haft två skedar och sett till att ha en "laddad" till hands hela tiden) och sen har det blivit plockmat. Kalvsylta är suverän "äta själv mat" har jag märkt!
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Det är ytterst sällan jag sover när Mira sover, men vissa dagar lägger jag mig i soffan och kollar på film, tyvärr blir det nog oftast hushållssysslor när hon sover :o Men jag brukar alltid ta en fika framför datorn så fort hon somnat (som nu!), bara sitta och dricka kaffe i lugn och ro, kolla hästannonser och drömma :D

Jag rider ju två gånger i veckan, sambon blir då själv med henne ett par timmar och det går väl sådär... Det är inte helt populärt här hemma men jag ger inte upp min ridning. Fick tyvärr ta bort min egen häst pga sjukdom i juni, men har medryttarhäst två dagar i veckan. Varannan helg är Miras mormor ledig (jobbar inom handel) så då brukar Mira vara där en eftermiddag medan jag rider. Jag vet att mormor gärna skulle ha henne mer, men hon har väldigt knepiga arbetstider tyvärr, annars är hon guld :love:

Jo, sömn var det, jag är faktiskt imponerad själv av hur pass lite sömn jag behöver, var hos en naprapat och rätade ut mitt sneda bäcken och ryggen så nu sover jag dessutom bra och vaknar hyfsat utvilad! Snittar nog 5½ timme per natt och det funkar för mig. Mira sover för det mesta hela nätter, det är någon gång i veckan som hon kan få för sig att hon ska vara uppe och leka en timme mitt i natten :D
Men visst sjutton vore det skönt med en lång sovmorgon, det kan jag inte förneka. Men jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna framföra det utan att sambon blir som en tjurig barnunge alternativt tidernas martyr...
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

fast sen blir det ju lite mer städning ;)

Jag älskar vår hund :love: Först äter hon upp det som ramlar på golvet, sen äter hon upp eventuella rester, slickar rent stolen så man behöver bara torka bort hund-dreglet med en trasa och ställer man ner lill-matte blir hon också tvättad :d
Och hundmaten räcker mycket längre, blir bara halva portioner för hunden numera!
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Men varför måste han äta precis då? Det kan ju vem som helst göra, klämma i sig det goda även om man är lite mätt. Min son är inte hungrig på minst 4 timmar efter morgongröten. Dock får han ibland lite ersättning som mellanmål när han ska sova men då kanske det är 5 timmar till han är hungrig.

Min äldsta son åt bara plockmat till han var över året. Han vägrade dessutom allt som gröt och välling utom mackor. Så han levde på mackor (typ 1 om dagen), frukt och amning. BVC här har sagt att man kan blanda fruktpuré med maten om de hellre äter fruktpuré. Jag tycker det låter :eek: men flera barn i föräldragruppen har kommit igång med ätandet så.

min son som strax är 9 månader äter så här på ett dygn

cirka 2.30-4.30 Ersättning

5.30-6.30 vaknar

6.30-7.30 frukostgröt med fruktpuré. VÄgrar all gröt utom risgröt och mannagrynsgröt (1/3 mjölk, 2/3 vatten)

cirka 10 får ersättning och sover middag en halvtimme, timme. Ibland får han lite macka på förmiddagen om vi fikar på föräldraträff eller öppna förskolan

cirka 11.30-12.30 lunch. LAgad mat, antingen färdigköpt eller hemlagad om vi har rester eller jag också äter mat. FAvoriter om han inte vill äta är hemlagad potatismos, rotmos, ris och kyckling eller fisk i currysås (ja inte som en rätt då). Är han riktigt kinkig blir det omelett eller oftast äggröra.

crika 14.30 frukt eller smoothie eller fruktris. Därefter ersättning att sova på i cirka en halvtimme, timme.

17.30-18 kvällsmat. LAgad mat, in princip alltid av det vi äter. Inte lika viktigt att han äter så mycket om han ätit bra under dagen.

Efter kvällsmaten direkt ner i badet.

19-19.30 får han ersättning och somnar för natten.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Men varför måste han äta precis då? Det kan ju vem som helst göra, klämma i sig det goda även om man är lite mätt.

Anledningen till att äta mat vid lunchtid är att han ska få näring och energi inför dagens händelser (enligt BVC alltså). Men nu struntar vi i det och ger frukt/fruktpuré då och det gillar Eskil, sen får han mat vid 14-16 i stället. Det verkar funka bra än så länge.
 
Senast ändrad:
Sv: mammor vinter 2010/2011

Åh jag håller på att bli helt galen. Mitt arma barn har fått fyra tänder sista veckorna plus förkylning och plus den evigt krånglande magen. Behöver knappast säga att hon är gnällig och tvär 24/7. Jag har enorm tålamodströskel men den är sedan länge fylld till bredden. Hur mycket gnäller ioch kinkar era små godingar?? Jag blir bara så ledsen för att inget hjälper. Suck
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Jag har faktiskt ingen aning vad man sa göra, har hittills inte haft så stora gnällproblem. När han gråter/gnäller gäller mamma och hennes närhet, ine ens pappa duger just då. Det händer oftast kvällstid när jag är i stallet. :crazy:

Jag antar att du redan har henne intill dig mest hela tiden? Sele/sjal? Alvedon om hon verkar ha ont?
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Sonen är nog mindre gnällig än normalbarnet, han gnäller när han är övertrött annars är det glada miner mest hela tiden.

Han fick också fyra tänder på en gång och då sov han dåligt (kröp runt i sängen och klagade) men annars märktes det inte av.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Kl

I morgon fyller lille Eskil 9 månader och jag ska börja jobba på måndag. Herregud vad tiden går fort! :eek:

Det är med blandade känslor jag ser fram emot jobbet. Jag längtar verkligen till möjligheterna att kunna fokusera och fördjupa sig i något utan ständig check på bebis och att få vuxet sällskap på dagarna och slippa se hemmet och stöket dagarna i ända. Men OJ vad jag kommer sakna lille Eskil, hans närhet, kramarna, jubelrop och allt nytt han gör varje dag. :love:

Eskil är fortfarande sen med krypet, ligger och hasar sig bakåt när han är på mage och sitter och leker massor med sina leksaker. Han gillar att kasta boll och han har lärt sig att lägga ringar på en pinne. Han är bra på att förstå hur klossar ska staplas också, tyvärr är han lite för ryckig i rörelserna ännu för att kunna få till en placering utan att de ramlar.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Fortsätter gnälla... Den senaste veckan har gått okej, när det har blivit jobbigt så har jag påmint mig själv om att det finns tid för mig senare, just nu är jag som person totalt oviktig. Men just nu går det inte... Lilla fröken somnade i vanlig tid, ca 19.30 igår och jag såg fram emot att gå och lägga mig tidigt. Hann precis somna så var det dags att kliva upp och vara uppe med pigg bebis till klockan 1.
Och 05.20 ville hon upp igen...

Provade att ge henne välling då men det gick inte att få henne att somna om. Jag orkar inte vara den glada mamman som sitter och leker med henne när det är såna här nätter, just nu sitter hon på golvet och pysslar med sina leksaker medan jag sitter i soffan och gråter medans jag skriver här, av dåligt samvete för att jag fräste "nä men vi avskaffar väl sömn helt i det här jävla huset" åt en 10-månaders bebis :cry: Och lite grann för att hela min kropp bara ber om att få sova innan den kastar mig under ett tåg eller nåt.

Sambon har faktiskt hjälpt till en hel del på sistone, i lördags fick jag sovmorgon! I och för sig blev hela dagen stressig och förstörd av det sen, för som vanligt så hade han väldigt viktiga saker att göra och nu var han ju tvungen att ta med sig Mira, vilket ledde till att hon fick en halvtimmes dagsömn och grät av trötthet halva kvällen...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 821
Senast: Saeta
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 814
Senast: Mirre
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 210
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 415
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp