Bukefalos 28 år!

"Man vet aldrig vad man får tillbaka"

lady_vip

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet att låna ut min ena häst och satte in en annons för att se vilka svar jag fick, och jag kan ju ärligt säga att jag blir mer och mer tveksam.

Svaren är konstiga från folk som direkt tycker att jag har för höga krav och aldrig kommer hitta nån som vill ha henne... Andra frågar "kan hon fatta galopp?" eller "hur högt hoppar hon?".

Om man sätter in en annons gällande en tävlingshäst i en viss utbildningsnivå, då väntar jag mig ju något mer seriösa svar...?

Pratade då med min tränare igår och hon tycker inte att jag ska låna ut henne. Jag har jobbat mycket med hästen och det har krävts mycket av både mig och henne att ta oss dit vi är, så hon frågade om jag vågade riskera att få tillbaka det jag köpte för 4 år sen, dvs ett monster:crazy:

Men vad har jag för alternativ? Jag har 2 hästar och ska börja plugga. Tiden kan jag nog trolla med, det är jag bra på, men ekonomin är ju det svåra.
Därför tänkte jag att det är lättare att låna ut min "fina" häst och ha kvar mitt hjärtegryn, men jag vet i tusan om jag kan det.

Hur många puckon finns det egentligen:smirk: ? Hur stor är risken att hon får ett dåligt hem? Vad är dte för folk som lånar hästar?

//E
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

stackare!
jag tycker det finns massor med bra folk, men också massor med mindre bra. Det är ju jätte svårt att veta.

det du kan göra är ju att kolla mkt noga innan, personen, inställning, vart hästen ska stå osv, och skriva noga noga kontrakt.

det andra alternativet är ju att försöka låna ut till någon som kan ha hästen kvar uppstallad hos dig. det kan dock vara svårt ibland, inte alla som lånar som vill ha ägaren så himla nära om det är tal om helfoder.
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag har faktiskt funderat på att ta henne med och där skaffa betalande medryttare, det kan ju vara ett alternativ, men jag vill att hon ska tävlas...

Jag har hittat en tjej som jag tränar med som hade varit toppen, men hon kan inte lova något ännu även fast hon är väldigt intresserad.

Mitt krav var bla att hon skulle fortsätta tränas för samma tränare, vilket jag inte tycker är helt orimligt. Men då fick jag ett mail från en 15-årig tjej som tyckte att skulle jag hitta en bra ryttare till min häst fick jag nog sänka mina krav och hon var minsann inte intresserad ändå för nu hade hon hittat en MSV-häst som hon skulle hämta i helgen...?

Sen vill jag inte ha henne i ett stort stall osv. eftersom hon inte alltid är 100 %-ig och jag är rädd att hon skadar folk om de inte är vana vid henne.

Jag är kanske orimlig.

//E
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag tror inte alls det är orimligt om du har möjligheten att ta medryttare som tar hästen större delen men kanske inte 100% av tiden, och ekonomin. då har du helt andra möjligheter att påverka än om du vill lämna ut hästen på helfoder 100%.!! Ge inte upp! ofta är det bättre att gå via kontakter än att försöka hitta folk via annons... försök lägga ut krokar på så många ställen som möjligt.
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag får kanske ha lite is i magen.

Men det förvånar mig ändå att folk är så oödmjuka när de mailar/ringer på häst.
De gånger jag har köpt häst har jag varit en av få som fått komma ut eftersom jag var så ödmjuk och tillmötesgående. Vad är det för folk i denna branschen?

Jag menar, om jag sätter ut en annons på en häst MSV hoppning med utbildningsnivå LA i dressyr, är det inte ganska självklart då att den kan galoppfattningar...? Hon kan ju för tusan byten... *suck*

//E
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Kan du inte ta med dig båda hästarna och ha antingen en medryttare som rider båda dina hästar eller en på vardera? Så får du lite ekonomisk hjälp med båda men har ändå koll?

Jag tror säkert det går att hitta nån duktig tjej/kille som vill tävla men kanske inte har tid att ha hästen 7dagar i veckan.
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Den ena är det nog ingen som vågar rida ändå;) Nä, men hon är under utbildning så det vill jag göra själv. Men den andra hade det ju varit fullt möjligt med. Kanske en annan student som fått göra sig av med sin häst...

//E
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

jagtycker absolut du skall leta efter en medryttare som har haft egen häst!! dom ser allt på ett annat sätt än kanske någon från ridskolan. inte för att dom kan mindre utan för att man liksom har ett öga för detalje rpå ett annat sätt. märkte jag när jag letade iaf.

sen att de som har haft egen häst lika gärna kan vara "duktigare" men ha mycket sämre attityd.. e ju en annan sak.. du har ingen kompis kompis som kanske är intresserad av att hjälpa dej?

du kanske får sätta personkemi o uppriktighet före att personen är superduktig o gärna vill tävla.. efter ett tag kanske det blir tävling ändå =) men viktigast är väl att din pålle får motion o blir tränad på det sättet du vill ha det?

hoppas det går vägen =)
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Har lånat ut en häst, hade gått msv fält+hoppning.
Den första som lånade hade hästen en mån, på den tiden lyckades hos förstöra munnen - hästen var tidigare jättemjuk i munnen, efter denna ryttaren blev hon stenhård o lägger tungan över bettet..
Nästa ryttare hade henne någon mån, på den tiden togs all framåtbjudning bort, hästen hade öronen bakåt när man red i paddock och var svår att överhuvudtaget få att trava..
Gjorde ett sista försök, när tredje ryttaren skulle börja rida hade hästen vilat o skulle sättas i gång försiktigt. När jag en månad senare hälsar på o kollar hur de går rids de dressyrlektion med hästen i LA-MSV form...
Alla ryttarna har/hade egen häst, tävlade och var rekommenderade av tränare.
Så kolla upp nya ryttarna ordentligt, de går tyvärr fort att förstöra en häst...
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

ja man får ju kolla så personkemin stämemr mellan häsyt o ryttare annars så såelar det i princip ingen roll hur duktiga dom är.. det är synd oxå att folkinte vågar ringa ägaren o bar asäga att "ehum, jag har problem, elelr jag o hästen har problem med varandra" eller vad som helst juh!
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

jag stod oå i valet och kvalet när började plugga men de löste sig smidigt då det visade sig att en kompis lillasyster behövde en juniorhäst :)

Men har inte din tränare ng elev som behöver/vill ha en extra häst?
Jag skulle aldrig våga lämna iväg min häst till ng okänd isf
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag är i valet och kvalet att låna ut min ena häst och satte in en annons för att se vilka svar jag fick, och jag kan ju ärligt säga att jag blir mer och mer tveksam.

Svaren är konstiga från folk som direkt tycker att jag har för höga krav och aldrig kommer hitta nån som vill ha henne... Andra frågar "kan hon fatta galopp?" eller "hur högt hoppar hon?".

Om man sätter in en annons gällande en tävlingshäst i en viss utbildningsnivå, då väntar jag mig ju något mer seriösa svar...?

Pratade då med min tränare igår och hon tycker inte att jag ska låna ut henne. Jag har jobbat mycket med hästen och det har krävts mycket av både mig och henne att ta oss dit vi är, så hon frågade om jag vågade riskera att få tillbaka det jag köpte för 4 år sen, dvs ett monster:crazy:

Men vad har jag för alternativ? Jag har 2 hästar och ska börja plugga. Tiden kan jag nog trolla med, det är jag bra på, men ekonomin är ju det svåra.
Därför tänkte jag att det är lättare att låna ut min "fina" häst och ha kvar mitt hjärtegryn, men jag vet i tusan om jag kan det.

Hur många puckon finns det egentligen:smirk: ? Hur stor är risken att hon får ett dåligt hem? Vad är dte för folk som lånar hästar?

//E


Hej!
Är det inte bättre att du själv läser bland annonser som folk som söker foderhästar skrivit. Då kan du snabbt sålla ut dom ointressanta, och ta kontakta med dom intressanta???

Jag har varit i din omvända sits, sökte foderhäst.
Jag vet inte hur många annonser jag svarade på, men ingen passade överhuvudtaget.

Men så gick det månader, en dag ringde en tjej som sett min annons och tyckte att det lät perfekt för hennes häst.
Efter att vi pratat på telefon så tyckte hon bara att det lät ännu mer perfekt.
Hon skickade upp en video.
Jag smälte direkt.
Och 1 månad senare kom hästen till mig, totalt osedd.
I 3 år var hon min bästa vän! (Hästen alltså).
Jag har än idag kontakt med ägaren, men vi har hitills inte träffats, trots vår första telefonkontakt för över 4 år sedan....

Summan av det?
Du VET när du hittat rätt person.....

Jag var rätt person, för den tjejen och hennes häst.
Men det betyder inte att jag är rätt för en annan...

:bump:

Det är en DJUNGEL, men ge inte upp....
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

det finns ett gäng puckon!

jag hade min på annons till avel (låna ut för ett föl) pga SKADA, ONT I RYGGEN...

fick svar "går hon att rida? jag kan ta ett föl om det är ett krav"

"om hon måste gå på lösdrift så kan jag fixa en"

vad är det som är svårt att förstå i ENDAST avel ONT I RYGGEN???


skaffa medryttare å ha koll på din häst! alt fodervärd inom stallet typ...
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Hej!

Jag hade min gamla travare ute på annons och letade foderhäst. jag skrev mycket tydligt att han inte galopperade efter 9 år på travet och ett års "omskolning", vi hade inte kommit dit än. Jag sa även det till de personer som ringde.. Ändå kom det ut folk och skulle rida på honom och som gnällde över att han inte "kunde" galoppera och att han var för lite utbildad.. Ehh.. ja vad tror ni liksom??

Kom även ut ett fettberg på uppåt 90 kg, med sin ännu större karl, dom skrek och gormade på häst och ville ta med honom hem direkt.. Eh.. Nej???

Folk är väldigt underliga, man får leta länge innan man hittar rätt person, tyvärr. Jag hittade en underbar tjej till slut, men tvingades skicka häst över halva landet..

/ Lavinia
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag säger som de andra, fortsätt leta! Visst finns det många konstiga människor, men de finns bra också:)
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

*KL*
Det aldra lättaste är att låna ut hästen på kontakter. Din tränare borde ju ha några på lager^^
Då vet vam på annans rekomendation vart dem hamnar. Jag förstod inte riktigt hur pass utbildad hästen var, men det finns ju folk som går tex strömsholm som behöver häst att träna och tävla. Då tränar dem iaf för bra tränare om det nu ska vara ett kvitto.

Lycka till, det finns alltid någon som kan hjälpa dig!
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag får kanske ha lite is i magen.

Men det förvånar mig ändå att folk är så oödmjuka när de mailar/ringer på häst.
De gånger jag har köpt häst har jag varit en av få som fått komma ut eftersom jag var så ödmjuk och tillmötesgående. Vad är det för folk i denna branschen?

Jag menar, om jag sätter ut en annons på en häst MSV hoppning med utbildningsnivå LA i dressyr, är det inte ganska självklart då att den kan galoppfattningar...? Hon kan ju för tusan byten... *suck*

//E

Men om din häst är så välutbildad finns det ingen som ska gå en utbildning som hippologen eller KY-utbildning som behöver låna en häst? Då vet du ju i alla fall att den blir ordentligt tränad o.s.v. Det lättaste är väl annars att låna ut hästen via kontakter och annars får du ta noggranna referenser på personen, kräv 2-3 referenter som kan intyga hur personen rider, tar hand om hästar o.s.v.
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Leta länge och mycket, men ge inte upp. Det finns många där ute som säkert passar din häst. Men ha lite is i magen och vänta på den rätta, det kanske tar lite tid men bättre det än att din häst förstörs, det går så snabbt.

Kolla upp peronen i fråga noga och väl, det kan verka bra, trots att det inte är det. Som någon annan tidigare skrev, utnyttja din kontakter, hör dig för både hos din tränare, i stallet, andra hästfolk som du känner om dom vet någon lämplig.

Lycka till! :D
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig låna ut min tävlingshäst. Du kan få tillbaka en helt förstörd häst. När jag började plugga tog jag med min tävlingshästen och lånade ut min gammla ponny. Den skulle bara vara sällskap åt en annan gammal ponny och familjen verkade jättera. Jag tyckte jag kollade upp dem jättenoga och ringde ofta för att kolla hur det gick. De sa hela tiden att allt var jättebra och att de älskade min lilla pålle.

Tills en dag.....då ringde de och sa: Tja vi har bestämt slakt tills imorgon till Olivia. Jag såg ut så här:eek: :eek: :eek: :eek:

De påstod att hon varit halt sen tre veckor efter de fick henne. Varför ringer man inte ägaren då??????De hade haft henne i ca ett år när de sa till mig att hon hade varit halt i princip hela tiden. Jag var helt ursinnig, jag bodde dessutom ca 70mil därifrån.

Jag visste inte vad jag skulle ta mig till men hästen skulle därifrån så mkt visste jag. Mina underbara vänner åkte umedelbums dit och hämtade min pålle, som var ohalt :o :o :o

Hade ingenstans att ha henne men mina vänner löste även detta, de byggde en box lite snabbt och så fick hon bo där. phu!

Det finns sinnessjuka människor överallt! Jag ifrågasatte naturligtvis familjens uppförande och de hade konsulterat en vet utan att ringa mig. De bara bedyrade att allt var bra när jag ringde och frågade, hur kan man ljuga så???

Tänk om de åkt och slaktat min häst utan att ringa mig. Det hela skulle ju ske dagen efter, de ringde mig på kvällen. Hur är man funtad när man bestället tid för att slakta en häst som man inte äger!!!

Tilläggas ska att hästen var fullt frisk,dvs ohalt vid undersökning av min vet förutom att hon var i dåligt skick, väldigt ovårdad.

Nej...låna inte ut din häst om du kan undvika det. Jag kommer aldrig låna ut en häst till så länge jag lever.

Försök helldre hitta en medryttare så du kan hålla koll ändå. Angående ekonomin....jag jobbar av en del av min stallhyra för att få ner kostnaden. Kan det kanske vara en lösning??
 
Senast ändrad:
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag lånade ut en hopphäst i flera år och den ryttaren hade eget stall och andra tävlingshästar, be om referenser och du kan ju sätta ut bara mailadress och ringa dem du tycker skulle vara intressanta
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 862
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 162
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 261
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp