Bukefalos 28 år!

"Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Det finns rejält med puckon i detta avlånga land, och den sista är inte född......

Om jag hade varit illa tvungen att lämna ut på foder hade jag:
1.Innan utlämning, kollat hur fodervärden red,man ser ju om kemin stämmer ganska kvickt.

2.försökt att ha hästen inte för långt bort, då kan man hälsa på och då kan man göra det oftare

Jag tycker inte att det är fel att ställa krav på den personen som man har valt att lämna ut sin häst på foder. Det är ju fortfarande ens egendom som man gör allt för.

( Hade man låtit sina barn vara hos en dagmamma/dagis där man känner att man inte har någon inblick? Icke!!
STÄLL KRAV.
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag är i valet och kvalet att låna ut min ena häst och satte in en annons för att se vilka svar jag fick, och jag kan ju ärligt säga att jag blir mer och mer tveksam.

Svaren är konstiga från folk som direkt tycker att jag har för höga krav och aldrig kommer hitta nån som vill ha henne... Andra frågar "kan hon fatta galopp?" eller "hur högt hoppar hon?".

Om man sätter in en annons gällande en tävlingshäst i en viss utbildningsnivå, då väntar jag mig ju något mer seriösa svar...?

Pratade då med min tränare igår och hon tycker inte att jag ska låna ut henne. Jag har jobbat mycket med hästen och det har krävts mycket av både mig och henne att ta oss dit vi är, så hon frågade om jag vågade riskera att få tillbaka det jag köpte för 4 år sen, dvs ett monster:crazy:

Men vad har jag för alternativ? Jag har 2 hästar och ska börja plugga. Tiden kan jag nog trolla med, det är jag bra på, men ekonomin är ju det svåra.
Därför tänkte jag att det är lättare att låna ut min "fina" häst och ha kvar mitt hjärtegryn, men jag vet i tusan om jag kan det.

Hur många puckon finns det egentligen:smirk: ? Hur stor är risken att hon får ett dåligt hem? Vad är dte för folk som lånar hästar?

//E



Du kan ju alltid ha nån annons ute, och sen se vad du får för svar. hittar du någon som verkar intressant så kan du ju be henne/honom att komma och provrida flera gånger, känns det rätt så ge det ett försök. Med lite tur kanske du hittar någon som bor nära dig så du kan komma och hälsa på och se hur det går. Lycka till!
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Försök att få tag i tävlingskontakter. Jag har sån tur att min ungponny har hamnat i en familj där storasyster ridit SM på en bekants ponny. Denna familj i sin tur har rekommenderat en annan familj som seriöst satsar, de kommer och hämtar en annan ungponny i dag hos oss.:banana:

Vill man ha sin häst tävlad och seriöst utbildad, kolla in dressyrtävlingar hur de rider och fråga den ryttaren du tycker ser trevligast ut om de inte vill låna en tävlingsponny/häst:idea:
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag kan bara tala utifrån ett nybörjarperspektiv... Jag tycker att det är helt upp till ditt ansvar att hitta en lösning som stämmer. Tyvärr kan man nog inte klandra dåliga ryttare om de förstör en häst, om ägaren inte varit med och kollat noga att allt stämmer från början.

Alla kanske inte är medvetna om sina begränsningar? Det är stor skillnad mellan att rida och träna en välutbildad och känslig tävlingshäst och att ta ut mysiga mulle på en skogspromenad...

Hoppas verkligen att du hittar en bra person som förstår vad du är ute efter, Lycka till!;)
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Det finns allt konstiga folk som vill låna hästar :crazy: Men det finns även bra. Letar själv efter foderhäst just för tillfället men man är ju även kräsen som fodervärd, man vill ju lägga all sin tid o mkt pengar på en häst o då gäller det ju att det verkligen klaffar med just rätt häst. Kan säga att det finns många "konstiga" som vill låna ut sina hästar med.. Som ställer jättehöga krav osv. Att man ska ha tävlat såååå mkt med bra resultat mm. Själv tycker jag att det är viktigast att man klaffar med hästen och att man känner att man kan utvecklas med hästen. Inte lätt det här me foderhästar o fodervärdar. ;)
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

nu äger jag inte en egen häst men har en tävlings ponny på foder.
du ska inte vara rädd för att låna ut din häst , det finns väldigt mycket bra folk där ute & mindre bra..

Kolla noga upp med den "intresserade"s tränare t.e.x , stallägare som kan hålla koll på så att funkar.

Jag lånar som sagt en tävlingsponny eller mindre sagt det var jag som utbildat henne t tävlingsponny.
ägarna har kontakt med mig ständigt , vi pratar ofta över telefon och msn och träffas då&då.
dom har även kontakt med stallägaren , h*n hjälper mig om jag undrar ngt och så , det tycker ägarna är skönt :)
sen bor vi inte alltför långt bort från varandra heller...
 
Sv: "Man vet aldrig vad man får tillbaka"

Jag hade letat själv bland annonser, finns de som behöver häst till t ex Ky utbildningar och då har de ju hjälp och "ögonen på sig" hela tiden. Kolla med tränare och kompisar. Eller ring till naturbruksgymnasium och vuxen utbildningar (Flyinge, Vreta, BYS t ex) och hör om de behöver låna häst, du säger ju att hon är välutbildad och då kan det kanske vara ett alternativ, då blir hon väl omhändertagen i alla fall. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 903
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 498
Senast: QueenLilith
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 216
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 375
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp