Bukefalos 28 år!

Mandela för dig?

golit

Trådstartare
Nelson Mandela, vem är han för dig?

för golit var han en påminnelse, ett perspektiv. Då, innan han blev frigiven om att det finns de som suttit fängslade längre än golits liv.

att fixa det, tänkte golit, som kunde fundera över hur sur han hade varit över en del saker under uppväxten, eller hur glad han varit över andra... att fixa det och sen gå och försonas.. Kräver sin man.
 
Sv: Mandela för dig?

Mandela har varit en stark symbol för mig under hela den tid jag vetat vem han är.
Jag jobbade aktivt här hemifrån med södra Afrikas frigörelse. Kan fortfarande nynna på "free, free Nelson Mandela..." ( http://www.youtube.com/watch?v=lCZKZILvE70 ) Hade pins med ANC och SWAPO. Fick nyhetsbrev direkt därifrån varje månad.

Han är en statsman. Att kunna stå stark efter så många års fängelse - det är fantastiskt.
 
Sv: Mandela för dig?

Jag känner igen mig i båda era svar.

Mandela som en symbol för något och hur jag aldrig i hela mitt liv hade köpt någon enda produkt från Sydafrika, och sedan började köpa vin därifrån.

Mandela som ett slags förankring i min egen livshistoria.

Och en påminnelse om vikten av att vara okuvlig.
 
Sv: Mandela för dig?

Jag känner igen mig i båda era svar.

Mandela som en symbol för något och hur jag aldrig i hela mitt liv hade köpt någon enda produkt från Sydafrika, och sedan började köpa vin därifrån.

Mandela som ett slags förankring i min egen livshistoria.

Och en påminnelse om vikten av att vara okuvlig.

stuff moderaterna did... NOT. Dvs bojkotten av Sydafrika, men golit minns konserverad frukt han köpte i Tyskland, tills han såg att den var från Syd-Afrika. Då smakade den illa.

... och hur han funderade i unga år över vilka de där RSA som fanns på gamla sportklipp kunde vara??
 
Sv: Mandela för dig?

Ändrar då jag läste fel.......

Håller med i både Petruskas och tantens inlägg, han är en man som gjort stort intryck i mitt liv.

/B
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 859
Senast: MML
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
499
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 228
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp