Maniska samlare - eget ansvar i livet

Jag kan hamna där periodvis. Jag är bipolär och i mina sämre tider hamnar jag där. Eller jag hamnar kanske mer i hopplöshetstänket. Att det spelar ingen roll vad jag gör så blir allt skit ändå. Men visst känns det som hela världen motarbetar mig ibland, visst känner jag ett enormt motstånd till att ta tag i saker ibland. Men som tur är så går det över när den deppiga perioden gått över.
 
På slutet av programmet var det ju städat. Men jag undrar över relationen mor-dotter.
Det känns ändå som att de har en relation där dottern måste vara förälder.
Visst det blir speciellt om man har sjukdomar och dottern är nästan vuxen men ändå..
 
Jag kollade också. Hon var lite speciell ja.
Brukar kolla programmet och det slår mig hur de efter städningen är så glada över att det är så rent och så ser man lortfläckar på väggar och golvmatta. :cautious:

Förresten, såg ni avsnittet med råttmannen? Det var också gräsligt. Det är nog en annan serie när jag tänker efter, Extrema Samlare/Hoarders.
En man bodde i ett hus med 2500 tamråttor som sprang lösa, de var överallt, inne i sängbottnen, i väggarna osv. :wtf:
 
Fyfan vad jag ogillar henne. Någon jag vill kalla fitta även om det egentligen inte är något jag kallar personer jag inte känner (och ogillar starkt)
 
Hon mamman. Jag hatar verkligen sådana människor. Dottern har fått ta hand om hemmet sedan ca 11 års ålder och mamman bryr bara om sig själv.
 
Jag tittar just nu... en mamma som skyller ifrån sig, men någonstans måste det ju finnas något psykiskt som ligger bakom det hela. Samtidigt undrar jag ju varför inte barnen bara bär ut en sopkasse då och då; de är ju ändå så stora och förstår att de lever i misär och ohälsosamma förhållanden. (Å andra sidan; mamman säger att de inte vill eller gör, men hon kanske skäller o gormar när de har försökt tidigare att bära ut sopor).

Det är som om sjukdomen smittat hela familjen; alla har liksom gett upp.

Jag känner en person som hela sitt liv sett sig som offer. Inte en samlare eller så, men en offermentalitet utan dess like.
 
Hon mamman. Jag hatar verkligen sådana människor. Dottern har fått ta hand om hemmet sedan ca 11 års ålder och mamman bryr bara om sig själv.
Usch, låter gräsligt verkligen. Kan inte titta för jag skulle bli så irriterad. Men det måste ju ligga nåt psykiskt bakom det hela?

Ps. Rövidiot el dyl känns mer sympatiskt än fitta men jag fattar helt vad du menar :up:
 
Man gör TV av det för att folk vill titta; skulle inga titta skulle ingen TV göras.

Ser man på det ur en negativ synvinkel så är det ibland gränsfall till "lyteskomik" eller att det på något sätt fyller en tittare med känslan av att man är i alla fall bättre än "de där". Ska man se det ur en positiv synvinkel så kan det kanske skapa mer förståelse och insikt om hur vanligt det är med psykiska sjukdomar och inblick i att det ändå är rätt så "normalt folk" som ändå har dessa problem som vi sällan får veta om i vanliga livet (och om vi möter det kanske vi inte blir fullt så chockade som vi skulle ha blivit om vi aldrig hört talas om t ex samlare).

Det beror så mycket på hur programmet är vinklat hur känslan är tycker jag personligen.

Jag har inte rannsakat mig så mycket om varför jag tittar; min subjektiva uppfattning är att jag är (och har alltid varit) mycket intresserad av psykiska sjukdomar av olika slag. Som yngre läste jag väldigt många böcker om t ex autism, schizofreni mm. Helst då litteratur som handlade om enskilda individer. Torey Hayden, Gunilla Gerland mfl liknande.
Jag tittar också gärna på dokumentärer om t ex personer som har Tourettes eller annat.

Programmet jag just tittade på tyckte jag hade en respektfull "ton". Om det varit så att personen själv absolut inte hade velat göra något alls åt problemet så hade hon förmodligen inte ens släppt in tv-produktionen. Antar jag.
 
Tjaa jag blev helt plötsligt otroligt sugen på att städa efter att ha kikat på programmet... Kanske är det den sparken i baken och ögonöppnaren som alla tittarna behöver ;)

Det går ju ett städprogram också där de tar bakterieprover och odlar fram allsköns trevligheter :nailbiting:, det tycker jag är upplysande :)
 
Fick en känsla av att det fanns mer sjukdomsproblematik än bara fibro hos mamman, uppfattade henne som djupt deprimerad. Dottern får tvinga upp henne från sängen och sen sitter hon i fåtöljen hela dagen. Jag reagerade mest på hur det har kunnat gå så långt, hon berättade att familjen flyttade in i huset för att ta hand om kvinnans mamma som dog kort därefter. Mamman blev deprimerad och orkade inte göra nånting. Huset borde ju varit ok när de flyttade dit och det handlar ju inte om att ngn har köpt saker som de sen inte vill skiljas ifrån utan här var det ju rent skräp. Hur har mannen i huset kunnat låta det bli så här? Detta är ju år av skit så barnen måste varit små när det började. Blir mest irriterad på mannen som nånstans inte ingripit när frun är sjuk (även om självklart har sin del i det) och bara låtit sopberget växa. När han inte står ut mer så flyttar han. Det kändes som att hela familjen skyllde på mamman som i sin tur skyllde på barnen men ingen håller pappan ansvarig nånstans. Är barnen små och mamman sjuk så undrar jag varför ingen verkar se hans del i detta...
 
Hon verkade inte vara särskilt mycket av en samlare, mer av en icke-städare. Orkade inte ha en säck bredvid fotöljen att slänga grejer i eller en hink med hål i locket för sprutorna etc...
Det var svårt att inte uppmärksamma att hon drack litervis med cola också, något som säkert bidrog en hel del till att hålla liv i diabetesen och känslan av att inte ha någon ork överhuvudtaget.
 
Nu blir jag besviken på åtminstone en del av er.

Jag har visserligen inte sett programmet men utifrån beskrivningen handlar det och psykiska sjukdom och så sitter en massa här och fördömer framförallt mamman. Hade ni sagt samma om hon inte kunnat städa pga cancer, förlamning eller en annan fysisk sjukdom? Psykiska sjukdomar kan vara lika handikappande som fysiska. Människan behöver hjälp och definitivt inte bli uthängd i TV.
 
Nu blir jag besviken på åtminstone en del av er.

Jag har visserligen inte sett programmet men utifrån beskrivningen handlar det och psykiska sjukdom och så sitter en massa här och fördömer framförallt mamman. Hade ni sagt samma om hon inte kunnat städa pga cancer, förlamning eller en annan fysisk sjukdom? Psykiska sjukdomar kan vara lika handikappande som fysiska. Människan behöver hjälp och definitivt inte bli uthängd i TV.
Äh det är ju bara att rycka upp sig och ta tag i sitt liv, det vet ju alla. *Avd. "gå och klipp dig och skaffa dig ett jobb/liv.* ;)

Det finns ju människor även här i sverige som fungerar precis likadant och som sparar gamla kattmatsburkar, kartonger som kan "vara bra att ha" där botten ruttnat bort för decennier sen och hela logar med gamla köksinredningar, möbler och annat ända upp till taknocken bara för att dom fått det gratis. För 2 år sen tömde jag en lada och en loge på bara brännbart på ett ställe, det som fanns där värmade jag mitt hus på tills i mars. 4 fulla containrar blev det och då var allt knäckt och välpackat på plats innan transport.

Oftast (alltid) ligger det nåt i botten på samlandet och det kan vara nåt så simpelt som en fattig barndom som bosatt sig i hjärnan och vägrar flytta ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 408
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 860
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 923
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp