Mår dåligt pga järntabletterna!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

När jag va hos BM sist sa hon att jag skulle
gå från 2 tabletter dagligen till 4 st.
När jag bara åt 2 tabletter blev jag jätte hård
i magen. Nu när jag äter 4 är det tvärtom !
Det finns ingen stopp, är som att öpnna en kran.
Ont gör det oxå, får gå på toa stup i kvarten. .

Kan det bero på järntabletterna ?
Eller har man DÅLIG mage allmänt när man är gravid!?


Just nu sitter jag här på datorteket med illamående,
frossa och magont. Vågar knappt gå på toaletten..
Vill bara hem till min egna toa. . .*ush* :crazy:


Svara... någon? // Liza är i vecka 27+6
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Det är vanligt att man blir risig i magen av järntabletter. Antingen hård eller lös, så jag skulle tro att det är de som du reagerat på. det var iaf vad min läkare sa när han skrev ut det till mig (duroferon).
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Mh.. okej, jag äter oxå dom =/ Tråkigt att det blir så..
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

jag hade ungefär samma problem som du med magen under mina två graviditeter, jag bytte järntablett-sort och fick då skaplig ordning på min mage. Jag blev dock stenhård först och blev då hjälpt av att varje dag ta Lactulos ( som ej är farligt för barnet), detta smörjer tarmen utan att vara laxerande.
Jag provade även blutsaft och det fungerade också bra för mitt dåliga blodvärde.
Så mitt råd är att på tex Apoteket få råd om en likvärdig tablett som du kan prova.

madde
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Okej. kanske ska göra de då :) Tack för tipset !
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Jag klarar inte heller att äta duroferon. Har också fått dom vid graviditet.
Får tokdiarre och mår pyton.
Jag har ätit Hemofer istället. Finns på apoteket och ger inte lika mycket biverkningar som vanliga järntabletter.
Är väl inte lika starka heller men om man inte har jättedåligt blodvärde så räcker dom till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Jag tålde inte heller de järntabletter som jag fick hos barnmorskan. Jag köpte i hälsokostaffären istället, har för mig att de hette H+ Heljärn eller något i den stilen (men det var några år sedan). Inte en biverkning och HB på 120 veckan innan förlossningen.
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Okej , va dom dyra???

Va va ditt HB då? Mitt är 113...
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Jag blir också kass som f*n i magen av dessa eländiga tabletter (äter niferex). Och inte går mitt järnvärde upp heller - utan ner :( Nere och tickar på 102 senast jag var hos BM. Nu har jag faktiskt struntat i att äta tabletterna, försöker äta järnrik mat istället, jag tänker inte gå runt med superdålig mage utan att det ger någonting.
Min syster hade det likadant, eller iofs alla kvinnor i familjen har dåligt blodvärde, och järntabletter har inte hjälpt dom heller :smirk:
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Mh.. okej =/
Jag brukar oxå skippa o ta vissa dagar då
magen är helt ur funktion :eek:
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

jag fick börja i hrm.. vecka 20 eller så, är i vecka 28 nu
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Jag gillar inte heller järntabletter. Jag åt Niferex. Under första graviditeten slarvade jag lite och åt inte så ofta. Det skulle jag ha gjort, för efter förlossningen hade jag väldigt dåligt blodvärde (förlorade en del blod). Under andra förlossningen var jag noggrannare att ta tabletterna, men framför allt, jag lagade järnrik mat!! Om man äter ordentligt med spenat, broccoli och lagar rött kött i järngryta blir det stor skillnad. Jag hade väldigt bra järnvärde och var väldigt pigg efter förlossningen (berodde ju också på andra saker förstås). Fyra tabletter låter mycket, prova att äta mer järn så kanske du kan minska på dem.
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Kommer tyvärr inte ihåg vad dom kostade. Inte speciellt dyra har jag för mig.
Mitt Hb var ungefär som ditt.
Jag resonerade dessutom så att det var bättre att jag åt Hemofer även om dom inte var lika starka än att jag inte åt något järntillskott alls :idea:
 
Sv: Mår dåligt pga järntabletterna!?

Blutsaft är mycket mycket bra järntillskott som tas upp bättre av kroppen men framförallt inte ger magproblem. Vet flertalet som använder det vid graviditet med bra resultat. Hör med din barnmorska! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick reda på att det startades en stöttningstråd för mig av moderatorn men att hon låste & tog bort den. Jag tyckte det var bättre jag...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
45 262
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Elitloppet – en gång om året!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp