marsvin med skabb

Sv: marsvin med skabb

Om du ser ett marsvin krampa kan jag säga att det är illa drabbat och det ser otroligt otäckt ut. Marsvinet kommer dock inte dö inom dom närmaste dagar ändå så man brukar hinna söka upp veterinär.
När den väl dör är det av uttorkning eller svält. Så länge som marsvinen äter och dricker går det alltså att ha lite is i magen utan att där är någon fara.
Ta och bada dom marsvinen som har sådana där mjäll i vatten/oljebad och se vad som händer.
Mjäll kan innebära sellnic men det kan faktiskt innebära svamp också. Svamp kommer gärna fram när immunförsvar sätts ner och det är nedsatt när ett marsvin får sellnicutbrott.
Jag försöker komma ihåg febrilt hur mitt marsvin såg ut efter 21 dagar men jag minns bara hur hon såg ut en månad efteråt och då hade hon inte ett spår kvar utan var glad och hade gått upp i vikt igen.
Den andra drabbade var aldrig jättedålig utan hade bara några sår och bara lite mjäll så han är ingen bra måttstock.

Blir det sämre nu fram igenom så är det veterinär igen som gäller för att se om det är sellnic eller något annat också så som svampinfektion odyl. Är det sellnic fortfarande så stronghold och det kräver bara en enda behandling. Vet ialla fall minst en uppfödare som faktiskt använder stronghold istället för ivomec på sina marsvin här i Sverige.

Jag skall plocka fram fotona nu på min sellnicdrabbade hona.
 
Sv: marsvin med skabb

Okej. Honan jag har har inga krampanfall, men hon är ju väldigt mager. Men äter och dricker som vanligt. Hon ligger mer än normalt, men det är säkert för att det drar och sliter i såren när hon rör sig.

Ska bada de andra marsvinen imorgon!
 
Senast ändrad:
Sv: marsvin med skabb

Ok här kommer fotona.
När jag fick hemma detta marsvinet skrek hon så fort man rörde vid henne och hon hade mjäll. Jag trodde då det var just bara mjäll och behandlade mot det. Att hon skrek trodde jag handlade om att hon protesterade mot att bli hanterad.
På det gamla stället så gick hon på en diet av morötter, vitkål och kalasblandning och var så rund att man kunde tro att hon hade 4 stycken ungar i magen som snart skulle ut.
Väl hemma här sattes hon på samma diet som dom andra marsvinen med hö som bas, morötter, vitkål och kraftfoder. Hon tvättades med mjällschampo och hanterades.
Mjällen försvann och hon slutade skrika när man tog i henne. Då trodde jag att det var för att problemen var mjäll och brist av hantering. När sellnicen väl bröt ut ett år efteråt insåg jag att det var faktiskt det hon hade när hon kom men tack vare god omvårdnad så klarade hennes kropp att pressa ner och hålla på stång i ett år.
En månad innan hon blev sjuk såg hon ut så här:

forst.jpg


När jag upptäckte mjället igen behandlade jag henne igen för det utan resultat. Rivsåren hon hade trodde jag först kom från hennes tidigare vanvårdade klor som aldrig kunde fås riktigt bra igen. När hon började krampa insåg jag att det var mycket allvarligare. Det gick vädligt snabbt överlag från inget till allt.
Eftersom hon var den färg hon var så syntes heller inte mjället på samma sätt från början.

sellnic.jpg


sellnic2.jpg


Om man tittar noga på detta kortet och tittar på den nedre regionen av marsvinet så är det inte päls utan mjäll. Som du ser har den samma ton och färg som pälsen och det var därför det tog tid att upptäcka den också.
sellnic3.jpg


Efter oljebad och första behandlingen:
sellnic4.jpg


Stackarn är jätte irriterad på huden men ändå var detta bättre än när mjället fanns där för mjället gjorde huden stel som läder.

sellnic5.jpg


sellnic6.jpg


Så här såg hon ut några månader senare:

sist.jpg


Så såg hon ut ända tills hon dog.
 
Sv: marsvin med skabb

Usch, hon såg verkligen hemsk ut. Och jag som tycker Colan ser hemsk ut, hon har "bara" lite "små" sår :crazy: Vilken tur att det gick över till slut iaf.

Colan förra fredagen när jag badat henne i oljevatten:
colansar.jpg
 
Sv: marsvin med skabb

Köpte Dermocan idag, som jag tänker bada marsvinen utan sår i. För jag kan ana att det svider i öppna sår :crazy:

Något speciellt jag bör tänka på när jag badar dem?
 
Sv: marsvin med skabb

Tog upp honan med såren nu och kollade dem. Alla läker jättefint, men hon krampar så fort jag närmar mina händer mot hennes sår. Dessutom finns det en hel del hår som lossnar runt bakpartiet med mjäll i "fästet".

Så jag ska ringa vet. på måndag igen och be om att får komma ner så de får titta på henne, igen. Om det då är sellnic ska jag be om strong hold.

Stollan: Finns det någon svensk/engelsk sida där det står lite mer info om hur strong hold verkar på sellnic? Undrar därför att min veterinär ofta är tveksam till att prova oprövade behandlingar.

Behöver man sanera bur + tillbehör om man använder strong hold och behöver man bada dem i något speciellt?

Många frågor, men är ju helt ny på området sellnic..
 
Sv: marsvin med skabb

http://www.cavycompendium.com/forums/showthread.php?p=535372
http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?t=28263
http://cavybreeders1.proboards88.com/index.cgi?board=medicalissues&action=display&thread=1156691877
http://www.freewebs.com/smithsvillestudandrescue/skincomplaints.htm

Det är vad jag kan hitta just nu.
Mina källor är ju uppfödare i e-postlistor vilket är svårare att vidarebefodra.
Just nu kommer jag inte på vilken uppfödare i Sverige som använder sig utav stronghold.
Revolution är alltså samma som stronghold och länkarna är till forum mest för bevis att det används och har använts i USA som behandling utan större problem.
 
Sv: marsvin med skabb

Okej. Tusen tack! Ska skriva ut lite från dem så jag kan visa veterinären.
 
Sv: marsvin med skabb

Och det var alltså 2 droppar i nacken en gång bara? Inget mera, bada, städa burar extra nog etc.
 
Sv: marsvin med skabb

Så länge som marsvinen äter och dricker går det alltså att ha lite is i magen utan att där är någon fara.

Detta behöver inte stämma, mitt marsvin åt och så, men sedan dog han av det. han hade kramper och hela köret men han år och var pigg i övrigt.
 
Sv: marsvin med skabb

*KL*
Ni som använt häst-ivomec, vilken dosering har ni gett?

jag tog en klick (mindre än ett riskorn) med baksidan av en tändsticka och förde in i mungipan på dem.. Funkade mycket bra. inga protester och märkte resultat inom några dagar. Behandlade dom med det 2 gånger.. med 14 dagars mellanrum tror jag det var (inte helt säker där)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 745
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 643
Senast: Petrow90
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: mackan
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 093
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp