Uppgiven och får inte rätt vård

Det finns annat medel mot skabb än tenutex. Det finns ett licenspreparat, Nix, som innehåller permetrin. Sen finn tabletter men det är svårare att få.

Frågan är om det innebär att man kan anv permetinspray för sanering??

Mitt ex fick skabb (jobbade på ett hvbhem) och han kliade främst på bröstet så vi trodde tvättmedel osv. Husläkaren konstaterade skabb genom hitta djur i gång på handen. Ordinerade att jag med skulle behandlas. Jag är dock latexallergisk så kan inte beha dlas med tenutex. Jag fick således Nix och han och barnen tenutex.

Så om även nya läkaren nu anser skabb ka ske man kan prova annat medel? Det ser ju onekligen ut som skabb men om det är det eller ej är jag inte kunnig nog tvärsäkert uttala mig om. Dock smittar skabb sjukt olika. Exet och flera andra anställda fick det av typ samma handduk, den nivån. Jag fick troligen inte skabb alls trots sova i samma säng osv (ingen klåda eller nåt), hans barn (små) hade heller inga symptom. När jag jobbade på en låst enhet med flerbäddsrum så fick en person skabb, men ingen av övriga intagna (40 st) smittade.

Så verkar ibland smitta superlätt och ibland väldigt ogärna. Men tror det avfärdas väl ofta just pga ingen typisk smittkälla att misstänka.

Hoppas ni får ordning på det!

Permetrin, switch har i alla fall skrivits ut mot fotskabb (på licens) av en välkänd veterinärklinik. Hästen blev frisk i alla fall.
 
Ingen erfarenhet själv, men kan det inte vara värt att hyra en ångtvätt för att tvätta möbler, bilen och liknande?

Jag vet inte om det hjälper, det står att de överlever upp till 50 grader så ska man tvätta in tvättmaskin så måste man tvätta i 60. Men nu har vi sett till att vi kan lämna lägenheten i 4 nätter. Det står att kvalsterna överlever 1-3 dagar utanför huden. Så tänker att om vi insektssprayar alla möbler, ställer upp för vädring och sen lämnar lägenheten 4 nätter så borde det ju vara säkert?
 
Angående bilen. Har ni möjlighet så kör in den för en klädseltvätt hos en firma så kan ni vara säkra där med. Det ångar om hela bilen när de torkar den så det borde bli så varmt att de dör (gjorde vår ena bil förra året och den var VARM när vi hämtade den när den precis var färdig). Kan vara värt de pengarna. Kolla hur varmt de kör när de torkar klädseln.
 
Jag vet inte om det hjälper, det står att de överlever upp till 50 grader så ska man tvätta in tvättmaskin så måste man tvätta i 60. Men nu har vi sett till att vi kan lämna lägenheten i 4 nätter. Det står att kvalsterna överlever 1-3 dagar utanför huden. Så tänker att om vi insektssprayar alla möbler, ställer upp för vädring och sen lämnar lägenheten 4 nätter så borde det ju vara säkert?
Ånga är över 100 grader så det är lugnt :)
 
Så himla sur. Utöver skabb så har vi haft problem med någon form av mjölbagge i skafferiet och även något nattfjärils-liknande som kanske, eller kanske inte är mal. För en tid sedan fick vi slänga all mat i skafferiet efter att min müsli höll på att krypa iväg en morgon. Jag städade ur, sprayade vanligt städmedel och slängde allt som hade mjölbaggar i sig. Det blev bättre en tid, men för någon månad sedan kom det tillbaks, så jag fick kasta allting igen. Vi ringde Anticimex men det ville inget göra utan sa att vi fick spraya med insektsspray själva. Det var bättre en tid efter senaste städningen men nu har de börjat komma tillbaks. Vi har även nattfjärilar som flugit ut när vi tagit ur vikta handdukar i garderoben.

Igår när jag satt och skrev här på Buke om skabb så hade jag dragit på mig en filt i soffan och jag tyckte att det kittlade mot benet flera gånger, men tänkte att det nog bara var snöret från kimonon. Till det efter någon timme flaxar ut en nattfjäril rakt upp i ansiktet på mig. Jag blev så satans arg att jag marscherade raka vägen till ICA och köpte sopsäckar och insektsspray, sen har jag rensat ut skafferiet och dränkt det i spray, kastat ut sambons drös med kostymer från garderoben och lagt handdukar och sängkläder i sopsäckar och knutit ihop. Sprayat hela garderoben, alla mina jackor och skor. Mot slutet av den här veckan kommer det inte att finnas en textil som inte är tvättad, sprayad och nedpackad.

Dumt nog måste jag fått spray i ögonen för jag såg väldigt suddigt på kvällen. När sambon kom hem sent på kvällen möttes han av en lägenhet upp och ner och jag som låg på soffan bland alla kostymer och ojade att jag inte ser någonting. Det var rätt obehagligt.

Så nu är jag sur. Så sur över alla kryp i och utanför kroppen, det känns som en obehaglig mardröm alltihop och alla ansträngningar känns förgäves.
 
Angående bilen. Har ni möjlighet så kör in den för en klädseltvätt hos en firma så kan ni vara säkra där med. Det ångar om hela bilen när de torkar den så det borde bli så varmt att de dör (gjorde vår ena bil förra året och den var VARM när vi hämtade den när den precis var färdig). Kan vara värt de pengarna. Kolla hur varmt de kör när de torkar klädseln.

Vi använder bilen kanske en gång varannan helg, så eventuella kvalster bör sannolikt dö där emellan. Men vi får klä in sitsarna nu i helgen.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vi använder bilen kanske en gång varannan helg, så eventuella kvalster bör sannolikt dö där emellan. Men vi får klä in sitsarna nu i helgen.

Ja då bör de ha dött emellan ni använt den :) Vi använder varje dag så då blir det ju lite annat.
 
Så himla sur. Utöver skabb så har vi haft problem med någon form av mjölbagge i skafferiet och även något nattfjärils-liknande som kanske, eller kanske inte är mal. För en tid sedan fick vi slänga all mat i skafferiet efter att min müsli höll på att krypa iväg en morgon. Jag städade ur, sprayade vanligt städmedel och slängde allt som hade mjölbaggar i sig. Det blev bättre en tid, men för någon månad sedan kom det tillbaks, så jag fick kasta allting igen. Vi ringde Anticimex men det ville inget göra utan sa att vi fick spraya med insektsspray själva. Det var bättre en tid efter senaste städningen men nu har de börjat komma tillbaks. Vi har även nattfjärilar som flugit ut när vi tagit ur vikta handdukar i garderoben.

Igår när jag satt och skrev här på Buke om skabb så hade jag dragit på mig en filt i soffan och jag tyckte att det kittlade mot benet flera gånger, men tänkte att det nog bara var snöret från kimonon. Till det efter någon timme flaxar ut en nattfjäril rakt upp i ansiktet på mig. Jag blev så satans arg att jag marscherade raka vägen till ICA och köpte sopsäckar och insektsspray, sen har jag rensat ut skafferiet och dränkt det i spray, kastat ut sambons drös med kostymer från garderoben och lagt handdukar och sängkläder i sopsäckar och knutit ihop. Sprayat hela garderoben, alla mina jackor och skor. Mot slutet av den här veckan kommer det inte att finnas en textil som inte är tvättad, sprayad och nedpackad.

Dumt nog måste jag fått spray i ögonen för jag såg väldigt suddigt på kvällen. När sambon kom hem sent på kvällen möttes han av en lägenhet upp och ner och jag som låg på soffan bland alla kostymer och ojade att jag inte ser någonting. Det var rätt obehagligt.

Så nu är jag sur. Så sur över alla kryp i och utanför kroppen, det känns som en obehaglig mardröm alltihop och alla ansträngningar känns förgäves.
Jag bara kommer med en gissning, men cederträ-prylar i garderoben ska hjälpa mot ohyra har jag hört. Något du kan prova?
 
Jag bara kommer med en gissning, men cederträ-prylar i garderoben ska hjälpa mot ohyra har jag hört. Något du kan prova?

Vi har det i en annan garderob, som klarat sig fint. Sambon har cederträ i och på det mesta, dock inte i just den garderoben med kostymerna och lakanen då. Ska be honom köpa sånna små klossar som han kan hänga på galgarna. Tror ingen är mer mån än han om att kostymerna inte ska käkas upp.
 
Så himla sur. Utöver skabb så har vi haft problem med någon form av mjölbagge i skafferiet och även något nattfjärils-liknande som kanske, eller kanske inte är mal. För en tid sedan fick vi slänga all mat i skafferiet efter att min müsli höll på att krypa iväg en morgon. Jag städade ur, sprayade vanligt städmedel och slängde allt som hade mjölbaggar i sig. Det blev bättre en tid, men för någon månad sedan kom det tillbaks, så jag fick kasta allting igen. Vi ringde Anticimex men det ville inget göra utan sa att vi fick spraya med insektsspray själva. Det var bättre en tid efter senaste städningen men nu har de börjat komma tillbaks. Vi har även nattfjärilar som flugit ut när vi tagit ur vikta handdukar i garderoben.

Igår när jag satt och skrev här på Buke om skabb så hade jag dragit på mig en filt i soffan och jag tyckte att det kittlade mot benet flera gånger, men tänkte att det nog bara var snöret från kimonon. Till det efter någon timme flaxar ut en nattfjäril rakt upp i ansiktet på mig. Jag blev så satans arg att jag marscherade raka vägen till ICA och köpte sopsäckar och insektsspray, sen har jag rensat ut skafferiet och dränkt det i spray, kastat ut sambons drös med kostymer från garderoben och lagt handdukar och sängkläder i sopsäckar och knutit ihop. Sprayat hela garderoben, alla mina jackor och skor. Mot slutet av den här veckan kommer det inte att finnas en textil som inte är tvättad, sprayad och nedpackad.

Dumt nog måste jag fått spray i ögonen för jag såg väldigt suddigt på kvällen. När sambon kom hem sent på kvällen möttes han av en lägenhet upp och ner och jag som låg på soffan bland alla kostymer och ojade att jag inte ser någonting. Det var rätt obehagligt.

Så nu är jag sur. Så sur över alla kryp i och utanför kroppen, det känns som en obehaglig mardröm alltihop och alla ansträngningar känns förgäves.

Jag har pratat med min vän nu, de körde behandling två dagar, på med medel dag 1, låta bli vatten hela dagen men smorde på händerna reglebundet.
På med medel igen direkt på morgonen.
De köpte nya sängkläder, kuddar, täcken och bäddmadrass. Det som inte gick att tvätta i 60 frös de in.
Lämnade huset i fem dagar och vädrade ur ordentligt. Alla gosedjur, snuttefiltar osv gick i tvätt/ frys också.
Dotter fick fem likadana, nya gosedjur som köpte billigt och slängdes efter varje natt de sov borta under saneringstiden.
Hon fick ny kontorsstol och musmatta på jobb.
De fick dessutom byta preparat men hon mindes inte till vilket då de fick tillbaka skabben efter första behandlingen som de gjorde.

Vad gäller era mjölbaggar så köp plastbackar med täta lock att ställa mjöl, gryn osv i. Har man väl fått in såna i köket är de svåra att bli av med, framförallt i lägenhetshus där de kan sprida sig mellan lägenheter om inte alla sanerar samtidigt.

Jag hade pälsänger i en lägenhet, det kom anticimex och sprayade, tog två gånger innan vi blev av med det, fick tyvärr en hel del söndertuggade kläder men minns hur jobbigt jag tyckte det var.
Lider verkligen med er, hoppas ni kommer tillrätta med skiten nu :heart
 
Jag har pratat med min vän nu, de körde behandling två dagar, på med medel dag 1, låta bli vatten hela dagen men smorde på händerna reglebundet.
På med medel igen direkt på morgonen.
De köpte nya sängkläder, kuddar, täcken och bäddmadrass. Det som inte gick att tvätta i 60 frös de in.
Lämnade huset i fem dagar och vädrade ur ordentligt. Alla gosedjur, snuttefiltar osv gick i tvätt/ frys också.
Dotter fick fem likadana, nya gosedjur som köpte billigt och slängdes efter varje natt de sov borta under saneringstiden.
Hon fick ny kontorsstol och musmatta på jobb.
De fick dessutom byta preparat men hon mindes inte till vilket då de fick tillbaka skabben efter första behandlingen som de gjorde.

Vad gäller era mjölbaggar så köp plastbackar med täta lock att ställa mjöl, gryn osv i. Har man väl fått in såna i köket är de svåra att bli av med, framförallt i lägenhetshus där de kan sprida sig mellan lägenheter om inte alla sanerar samtidigt.

Jag hade pälsänger i en lägenhet, det kom anticimex och sprayade, tog två gånger innan vi blev av med det, fick tyvärr en hel del söndertuggade kläder men minns hur jobbigt jag tyckte det var.
Lider verkligen med er, hoppas ni kommer tillrätta med skiten nu :heart

Det är sjukt att det ska krävas så mycket. Läkaren sa "smörj med krämen och tvätta handdukarna" typ :meh:

Allt i skafferiet är i plast nu. Senast jag såg dem försökte de komma in i en plastpåse men lyckades inte.

Anticimex vill inte komma ut :meh: Det säger att vi ska återkomma om vi hittar larver, men vill inte komma ut om vi enbart sett fjärilar. Ingenting söndertuggat än så länge i alla fall, peppar peppar!

Det hoppas jag med. Känns som vi har en kryp-förbannelse över oss just nu :arghh:
 
Vi har det i en annan garderob, som klarat sig fint. Sambon har cederträ i och på det mesta, dock inte i just den garderoben med kostymerna och lakanen då. Ska be honom köpa sånna små klossar som han kan hänga på galgarna. Tror ingen är mer mån än han om att kostymerna inte ska käkas upp.

Skriver under på detta, vi har rödcederträ överallt.. köpte en spray också som vi sprayar lite med varje gång vi dammsugat.
 
Ja, pest och pina! :arghh: Jag skulle kunna sanera hela lägenheten, tvätta allt från mattor till gardiner och bo på hotell en vecka om det så krävdes men då vill jag ju veta först om vi verkligen är på rätt spår.

Gör det då? Boka in en Anticimex omgång och släng alla nuvarande löstextilier (gardiner, kuddar osv) och köp nytt efter att Anticimex varit där.

Och bo borta efter nästa behandling medan dom håller på?
 
Varför skulle de inte bestämma det?
Uppenbarligen har de ju sagt nej.

Ja, de har sagt nej. Vi har hyresrätt där hyresvärden betalar för Anticimex, de har sagt att vi kan ringa dit om vi vill och be dem komma ut. Men Anticimex säger nej och hänvisar till att vi själva ska spraya insektsspray. Mjölbaggar kommer de enbart ut för om det är svåra angrepp och mal kommer de ut för om vi hittar larver, vilket vi inte gjort. Skabb kommer de inte ut för.

Anticimex eller inte är egentligen inte mitt största bekymmer. Jag tror att det handlar om behandlingen av oss själva med Tenutex, i kombination av tvätt av textiler och att ingen ska vara i lägenheten på några dagar. Och just dessa saker kan ju inte Anticimex göra hur som helst. Malarna och mjölbaggarna är mitt minsta bekymmer, och där ha vi ju köpt insektsspray nu.
 
Fast det bestämmer ju inte dom?
Bokar hon och betalar så gör dom det.

Nej det gör dom inte bara som du påstår.
Anticimex har tex mycket striktare regler ur miljö och hälsoaspekt än de hade tidigare. Det är inte bara att "beställa" vilka ärenden som helst eller av vilka anledningar som helst. Inte minst pga restriktioner gällande giftiga medel de anställda hanterar och utsätts för.
 
Då var det fredag. Tvättar allt vi äger och har, insektssprayar varenda yta och vrå och förbereder mig på några nätter i stugan. Googlar för att få tips om saneringen och läser mardrömshistoria efter mardrömshistoria. Familjer som gjort ett tiotal behandlingar med Tenutex, blivit resistenta, kastat ut alla möbler, blivit misstrodda av hudläkare och blivit skickade till psyk. Det försvinner ändå inte. Ju mer jag tänker på det här ju mer surrealistiskt blir det, att alla läkare sagt olika och att ingen har tagit något prov på mig på över ett år nu. Jag känner mig helt knäckt, tänk om vi aldrig blir av med det här? Jag vet att det alltid är det värsta man hittar på nätet, men vår egen erfarenhet är ju inte bättre hittills. I helgen blir femte behandlingen och just nu sanerar jag lägenheten för femte gången. Jag orkar inte mer. Jag känner inget hopp alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 164
Senast: tråkmåns
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 455
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp