Bukefalos 28 år!

Marsvin tips!

K

kaninuppfodare

hejhej!
jag funderar på att köpa tre marsvin, en 1 åring och två jag inte vet hur gamla dom är men det vet inte uppfödaren heller så nu undrar jag hur jag ska kunna veta när jag ska para dom?
den vuxna kan jag ta kull på för att hon har haft kull innan.
kan jag ha alla tre marsvinen i samma bur sedan när dom har ungar?:confused:

jag har ju haft två marsvin innan men ena dog vid 3 års ålder.. vet inte varför och den andra dog vid fem års ålder pga att hon hadde en bula på magen, altså hon hadde fått ut tarmarna,, ush detta låter inte så fräsht men jag saknar henne.:cry:

så nu ska jag skaffa 3 till så jag vill ha tips om allt ni kan.
 
Sv: Marsvin tips!

Men åååå du vet inte ens åldern på djuret och du tänker avla ändå.

Hur gammal är du egentligen?
 
Sv: Marsvin tips!

Bara det att du kallar sig kaninuppfödare efter att ha fött fram (med betoning på fram) en kull kaninungar tycker jag är oroväckande. En uppfödare enligt mig är inte någon som sätter nya liv till jorden utan att veta ALLT om arten först. Att du skall avla på tre olika slags djur samtidigt är helt klart att ta i.

På din presentation står det "jag har just nu 11 kaniner men dom förökar ju sej fort i kaninvärden." Vaddå förökar sig fort? Det är ju du som skall bestämma hur fort de skall föröka sig. Ta det lugnt. Lär dig någonting om djuren innan du sätter ungar till världen som ingen vill ha.
 
Sv: Marsvin tips!

Det där med ålder på dina marsvin och om du ska betäcka det har du redan fått råd av andra om ovan. Om du betäcker så kan du ha alla i samma box eller ngn annan stor hage. Tänk på att när ungarna är precis nyfödda så parar sig hanen igen, ta bort honom innan, även om man vill ha en kull till tycker jag att honon inte ska paras då, det sliter för mycket. Ungarna är, till skillnad från kaniner, men det vet du väl, helt utvecklade när de föds.
 
Sv: Marsvin tips!

Hur kan folk gå in och vara så negativa.. Ni vet ju inte hur gammal hon är..

Hon har ju haft marsvin förut och vet nog vad hon ger sig in på, och det hon inte vet frågar hon ju om här. Så varför kan ni då inte bara ge henne dom svar hon söker istället för att vara så nedlåtande mot henne..

"Det finns inga duma frågor, bara duma svar!!"

Så lite skärpnig :mad:
 
Sv: Marsvin tips!

Hon har avlat på kaniner i ett halvår, ska ta kullar på marsvinen hon inte har köpt än OCH hon ska köpa en hamster och ta kullar på. Till det förstår jag faktiskt att folk inte är positiva.
 
Sv: Marsvin tips!

Det där med ålder på dina marsvin och om du ska betäcka det har du redan fått råd av andra om ovan. Om du betäcker så kan du ha alla i samma box eller ngn annan stor hage. Tänk på att när ungarna är precis nyfödda så parar sig hanen igen, ta bort honom innan, även om man vill ha en kull till tycker jag att honon inte ska paras då, det sliter för mycket. Ungarna är, till skillnad från kaniner, men det vet du väl, helt utvecklade när de föds.
Tack Tack för ditt vänliga svar!:)
men nu frågar jag endast dej då, hur många månader ska det vara mellan varge kull och hur många per år?:)
skönt att nån är trevlig iallfall:D
 
Sv: Marsvin tips!

Jag menar inte att vara otrevlig, jag tycker bara inte att du ska avla än. Och speciellt inte på djur du inte vet något om.
 
Sv: Marsvin tips!

Tack Tack för ditt vänliga svar!:)
men nu frågar jag endast dej då, hur många månader ska det vara mellan varge kull och hur många per år?:)
skönt att nån är trevlig iallfall:D

Ska jag vara riktigt ärlig så minns jag inte exakt, det var ett tag sedan jag själv betäckte och födde upp marsvin i liten skala. Någon annan vet säkert bättre, jag tog inte mer än en kull om året och det är antagligen för sällan. Men djuraffären menade på, som jag skrev förut, att honorna kan bli slitna om de är konstant dräktiga, vilket de blir om hanen bor där under förlossningen. De blir bl.a känsligare för ohyra. Men 2 ggr per år är nog OK. Att ha honor ihop när ungar föds har jag bara positiv erfarenhet av, de är ju starkt flockberoende och ensamma marsvin blir olyckliga. Hanen jag hade fick vara med i samma box, fast jag delade bort honom med ett nätgaller, han vill bo hos honan tills hon får barn. Jag hade som du förstår mina marsvin ute i en stor box, på somrarna ute i en stor hage. Det är samma med marsvin som med kaniner, man ska inte betäcka första gången om honan är för gammal, har hon däremot haft en kull kan det ha gått ett tag innan hon betäcks igen. Till andra på tråden:Någon gång i livet, om man gillar djur, är det första gången för alla med införskaffande och parning o.s.v, att man då frågar på buke är väl bara positivt, även om man inte kan så mkt så lär man sig under tiden, djuren kan vara välskötta och må bra ändå. jag hoppas du får bättre svar av någon annan än mig. Nu har jag bara rester kvar av min marsvinsera, tre honor, varav en är 9 år och två är 8 år. Hur länge lever de egentligen? Lycka till med marsvinsodlingen.
 
Sv: Marsvin tips!

Hur kan folk gå in och vara så negativa.. Ni vet ju inte hur gammal hon är..

Hon har ju haft marsvin förut och vet nog vad hon ger sig in på, och det hon inte vet frågar hon ju om här. Så varför kan ni då inte bara ge henne dom svar hon söker istället för att vara så nedlåtande mot henne..

"Det finns inga duma frågor, bara duma svar!!"

Så lite skärpnig :mad:
Jag hoppas att du inte tyckte att mitt svar var otrevligt, ser själv det inte som så.
 
Sv: Marsvin tips!

Hur kan folk gå in och vara så negativa.. Ni vet ju inte hur gammal hon är..

Hon har ju haft marsvin förut och vet nog vad hon ger sig in på, och det hon inte vet frågar hon ju om här. Så varför kan ni då inte bara ge henne dom svar hon söker istället för att vara så nedlåtande mot henne..

"Det finns inga duma frågor, bara duma svar!!"

Så lite skärpnig :mad:
Hon har haft marsvin innan och jag betvivlar inte en sekund att hon tar hur väl hand om sina nuvarande marsvin som helst. Men skall vi säga åhhhh, vilken bra idé lilla gumman och det blir nog jättefint, bara för att hon inte är speciellt gammal? Herregud, vad är det för inställning? Barn skall man uppmuntra, det håller jag helt med om, men inte sjutton skall man uppmuntra ett barn som gör någonting verkligt ogenomtänkt, som att börja föda upp djur hit och dit utan att ha någon kunskap.

Barn skall inte föda upp djur! De skall ta hand om dem och kela med dem.

//Phillippa, som blir enormt provocerad av snutteribehandling "bara för att..." när det är levande individer det handlar om
 
Sv: Marsvin tips!

Om jag inte läste fel skrev hon väl att hon var 16. Visst kan man föda upp smådjur då, men det krävs mycket kunskap.
Och den som gnällde på hennes kaninuppfödning: Ta inte upp det i den här tråden, den handlar väl om hennes marsvin.

Istället för att vara otrevlig kan man väl besvara hennes frågor på ett trevligt sätt!
 
Sv: Marsvin tips!

Om jag inte läste fel skrev hon väl att hon var 16. Visst kan man föda upp smådjur då, men det krävs mycket kunskap.
Och den som gnällde på hennes kaninuppfödning: Ta inte upp det i den här tråden, den handlar väl om hennes marsvin.

Istället för att vara otrevlig kan man väl besvara hennes frågor på ett trevligt sätt!

Ja det tycker jag oxxså :crazy:
men, en fråga har jag till..: kan man se på ungarnars storlek på hur gammla dom är?jag menar hur vet man hur stor ett marsvin ska vara när den ska få sin första kull?så att den lxxom inte är ett år?? uppfödaren har alla marsvin i ett rumm där dom springer fritt och dom har ingen ordning alls på hur gamla dom är eller när dom föddes, så kan man se på storleken?:D
eller finns det nått annat som bevisar ålder?
 
Sv: Marsvin tips!

Alltså... Till att börja med, håll kvar i skallen att det är liv. Liv som kan få ärftliga sjukdomar, liv som kan lida.

Om du nu ska avla (vilket jag starkt avråder från eftersom du inte ens har lite grundläggande kunskap i genetik, uppenbarligen) - köp inte marsvin från den personen att avla på. Om hon inte ens känner till deras ålder - känner hon till bakgrunden? Vilka sjukdomar som finns? Vilka färger som finns? Vilka temperament som finns? Hur länge släktingarna levt?
Avel på dåliga avelsdjur (vilket de uppenbarligen är om det inte ens finns någon som helst koll på de utan de får springa runt fritt och para sig lite hur som helst...) innebär större risk för dålig avkomma. Med dålig avkomma menar jag alltså ungar som blir sjuka, får dåligt temperament och/eller dör i förtid. Samma sak gäller alla djurarter, har du inte fått in ens det i skallen så skippa aveln helt. Vill du ha djurs lidande på ditt samvete?
 
Sv: Marsvin tips!

Det är väl samma förutsättningar för henne som för alla andra som börjar med djuruppfödning.

Är det någon av er negativa som över huvudtaget har fött upp några djur?? Jag bara undrar.

Min syster har fött upp marsvin sedan hon var 13år och har idag 32 marsvin och är 17år. Hon ställer ut dom med mycket bra resultat. Kom ju bl a 2 i SM förra året, och då var hon 16..

Och det där med att man ska kolla upp bakgrunden på djuren, ja de ska man men det kommer alltid att komma nya sjukdomar, djur kommer att dö, m.m. Det spelar ingen roll att du har ett kärnfriskt djur för du kommer för eller senare att råka ut för något så småning om som leder till något tragiskt. Jag säger inte nu att man ska avla på vilka djur som hälls, men även om djuret verkar friskt så kan det finnas så kallade dolda fel.

Bara för att man är 16år så betyder väl inte det att man är en barnunge som inte kan någonting.:confused:
Som jag har sagt förut, frågar man inte så får man ju inga svar!!
Och nu vill den här tjeje ha lite svar på sina frågor som hon har så varför kan ni inte bara ge henne det i stället för att raka ner på henne bara för att hon är ung.

Så alla nu som ska komma med spydigheter kan inte ni ha en egen tråd då?? Så slipper den här tjejen erat gnäll...

:mad: :mad: :mad:
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 748
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 615
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 432
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 341
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp