Bukefalos 28 år!

Marsvin tips!

Sv: Marsvin tips!

Så bara för att jag säger emot i en diskussion så måste jag jaga rätt på alla idioter och okunniga på forum där jag inte ens läser? Skulle inte tro det, även jag har ett liv.

Det kanske vore bra med mindre avel, nånsin tänkt på det?

Otur för "kaninuppfodare" att du halkade in på just den här tråden. Och det här med mindre avel, det har vi inte diskuterat här överhuvudtaget, i alla fall inte jag. Ingen på tråden, vad jag har sett har rått henne att betäcka hej vilt. Större och därmed mer svårlösta problem finns angående vissa djurslags överrepresentation i samhället, framförallt katter o även hundar. Om vi går in och diskuterar det kanske t.o.m. vi är överens.
 
Sv: Marsvin tips!

Snarare otur för henne att hon inte insett att det krävs mer för att avla seriöst än att bara sätta ihop hane och hona.

Och ja, jag håller med om att det också är ett problem. Både det och alla sönderavlade raser som enbart föds upp för att folk prompt ska ha en liten vovve som knappt kan andas för att den är "söt".

Inte bara överrepresentationen är ju problem heller utan även deras alldeles för låga status (vilket iofs även gäller andra djur för den delen). Att folk utan problem kan överge eller dränka katter är tecken nog på det... Har en vanligtvis väldigt vettig kille på msn men inte ens han hade fattat att det är djurplågeri att dränka en katt - "den måste ju avlivas gratis" :crazy:
 
Sv: Marsvin tips!

Låg status får djur som ges bort, som är så lätta att få tag på att de är gratis.
Tycker inte att det för övrigt gör något att man betäcker en individ, som här ett marsvin, även om man inte har studerat dess genetik,om man är beredd att ta ansvar för avkommlingarna.Lika illa är det ju faktiskt i så fall med alla som har smådjur av varierande ras där de inte kan hålla i ordning på könen, de smiter ut från burarna och man får tjuvbetäckningar med både mer oönskade individer och kanske folk som inte vet något alls. Djuren är kanske för unga, eller för gamla, där det kan bli fara för djuret vid förlossningen. Det är väl i så fall precis lika oseriöst?
 
Sv: Marsvin tips!

Om det är oseriöst beror ju helt på ägaren av djuren.
Har man de helt enkelt lite hipp som happ så ja, det är oseriöst. Läser man inte på nånting så snart man får reda på ungarna så ja, det är oseriöst. Informerar man inte ev köpare om hur det ligger till så ja, det är oseriöst. Gör man inte sitt bästa så ja, då är det oseriöst.

Själv har jag fått tjuvparningar på mina råttor här hemma, 2 ggr. Ena gången, 2004, hade en hane tagit sig ur buren och in till honorna. Det är jag som litade för mycket på mina grabbar helt enkelt, de brukade alltid sitta snällt och vänta på maten när matskålen togs bort och den dagen gick jag iväg och gjorde rent skålen innan jag fyllde på. När jag var tillbaka satt inte Sivert kvar där men jag tänkte inte mer på det. Några timmar senare hittade jag honom i honornas bur och 3 veckor senare fick en av honorna 8 små korvar. Jag var redan intresserad innan det och hade läst en del men när han varit i buren fick jag spurtläsa hur man skulle göra för att ungarna skulle ha det så bra som möjligt, det var min plikt som djurägare helt enkelt. Ungarna växte upp till urgoa råttor och skulle säljas, de flesta flyttade till folk jag redan hade kontakt med på ett eller annat sätt som jag visste var seriösa och köparna fick full info om hur det låg till med ungarna.

Nu i julas skulle det saneras här hemma så jag fick snällt flytta alla råttorna hem till pappa under saneringen. Hade då en delbar fågelbur som råttorna fick sitta i under dagen, hanar på ena sidan och honor på andra. Såg sen att två av bebisarna (honor) tagit sig in till pojkarna under skiljegallret, om de lyckats putta upp det eller om det satt för högt upp vet jag inte än idag. En av honorna blev iaf dräktig och fick 11 bebisar, 2 dagar innan sin 3-månadersdag. Det blev spurtläsning igen för att friska upp minnet och jag gjorde allting med henne efter konstens alla regler typ. Alla köpare av ungarna fick full info om hur det låg till även då, varav en hade jag redan kontakt med sen innan så hon har i princip fått följa kullens uppväxt redan sen parningen ägde rum. Ungarna var små till växten allihop och vägde inte 80 gram när de var 5 veckor, så de fick snällt stanna här tills de kom upp på 80 gram just för att råttungar under 80 gram inte ska flytta.

Jag tycker inte att jag är oseriös. Råttor och djur öht är mitt liv, det är inget att vara oseriös med öht. Olyckor kan hända alla, sen hur seriös man är beror på hur olyckan uppkommit och hur man hanterar det. En person som med flit tar en kull utan någon kunskap är alltid antingen oseriös eller för okunnig för att ta en kull.
 
Sv: Marsvin tips!

Olyckor kan hända alla, sen hur seriös man är beror på hur olyckan uppkommit och hur man hanterar det. En person som med flit tar en kull utan någon kunskap är alltid antingen oseriös eller för okunnig för att ta en kull.


:bow:
Jag håller med!


Jag förstår inte hur man ens kan komma på tanken att avla på djur man inte kan något om, alltså varken individerna eller arten. :crazy:
 
Sv: Marsvin tips!

Undra om jag har fattat det hela rätt. Om man själv tycker att man har bra koll på sina djur, men att de ändå smiter och parar sig då är man seriös, om man pluggar på som sjutton under tiden honan är dräktig. Djurens gener som var så viktigt förut har helt plötsligt ingen betydelse man får liksom göra det bästa av situationen. Men man kan inte fråga innan om råd och hjälp för att para sitt djur, i det här fallet ett marsvin, då är man helt oseriös, djurens gener är dåliga, håller inte för avel och man har alldeles för lite kunskap och då finns det helt plötsligt ingen möjlighet att lära sig under tiden. Det kan väl inte vara mer seriöst med tjuvbetäckningar på individer utan stamtavla än om man tar en kull medvetet, på villkor då som jag nämnt tidigt, att avkomman tas om hand.
 
Sv: Marsvin tips!

Men, en TJUVbetäckning är ju inte MEDVETET. Det är klart, släpper man ihop två individer bara huxflux och inte tror att det ska bli något DÅ är det oseriöst. Men om det av MISSTAG blir en kull, då kan man ju inte göra så mycket åt det?
Är generna dåliga så.. tja, inte mycket man kan göra åt. Men om man PLANERAR en kull, då kan man väl för sjutton se till att ungarna har bra föräldrar?

Men det är ju inte det den här tråden handlar om.
 
Sv: Marsvin tips!

Det beror fortfarande på. Som sagt, olyckor kan hända alla, man behöver inte bli mindre seriös för det. Sen beror det ju även mycket på olyckan i sig också, hur man förebygger det, hur den kom till och hur det var möjligt. I mitt första fall litade jag som sagt för mycket på mina grabbar. Det var ett misstag jag gjorde. Att öht erkänna att man gjort ett misstag tycker iaf jag tyder på att man inte är så jäkla oseriös bara för att man fått tjuvparningar. Vid andra tjuvparningen vet jag inte om råttorna lyckats putta upp skiljeväggen eller om jag råkat sätta den lite för högt upp, men jag är väldigt tveksam till att den suttit för högt upp.

Mina honor tog sig ur sin bur nyligen. En av honorna hade då lyckats putta upp burluckan. Det kan jag säga direkt att det knappast kan bero på oseriositet, har haft den buren i flera år och det har aldrig hänt förut. Vet många som har såna burar och har aldrig hört om någon som lyckats öppna luckan innan. De enda råttorna som kunnat ta sig ut har varit bebisar iom att galleravståndet vid luckfästet är för stort, här hemma har det hänt någon enstaka gång bara - så snart jag upptäckte det har jag satt fast ståltråd där, sen dess har ingen bebis någonsin kunnat ta sig ur. Är det oseriöst tycker du?

Klart djurens gener är viktiga, det är de alltid. Men hur ska man göra när parningen redan är gjord? Genmanipulera? Det går inte att göra något åt, så i det läget är det mycket bättre att ta reda på resten - hur man ska mata, när de ska skiljas från mamman, när mamman ska bo själv osv. Det däremot gör en skillnad i de ungarnas liv. Däremot har jag inte sagt att det är helt perfekt ändå, för det är det inte. En person som läser det viktigaste medan en kull väntas kan aldrig vara lika kunnig som någon som läst i flera år.
 
Sv: Marsvin tips!

Varför är det mer oseriöst när man går in på ett forum och ber om hjälp för att få så mycket info som möjligt när man ska börja med avel än vad det är när man får en sk tjuvparning hemma? :confused:

Vid en riktig och rätt djurhållning så får man inga tjuvparningar! :mad:

Min pojkvän har hållt på med en massa olika djur som han även har avlat på och han har aldrig fått en tjuvparning under alla dom år han har hållt på med djur och avel. ;)

Så i mina ögon är det väl mer seriöst att gå in på ett forum, som tjejen i fråga gör, och be om tips och råd än att bara "köra på" och hoppas på det bästa. Ni vet ju faktiskt inte hur hon hade tänkt att ha sina djur i sin bostad.

Hon kanske är så pass seriös att hon har koll på sina djur så dom inte kommer lösa!!! :mad:
 
Sv: Marsvin tips!

Men tydligen ändå inte så pass seriös att hon kan köpa sina framtida avelsdjur hos en riktigt uppfödare som har koll på djuren...
 
Sv: Marsvin tips!

Olyckor kan som sagt hända alla, även vid en "riktig och rätt" djurhållning :smirk:

Hon, seriös? HAHA. Hon ska köpa marsvinen från en person som inte ens har koll på de. Hur seriöst är det?
Hon ska avla på första bästa marsvin hon får, hur seriöst är det?
Hon tänkte avla trots att hon inte ens visste åldern på grisarna först, hur seriöst är det?
Hon har vad jag har sett inte haft en tanke på att ens kolla upp dödliga faktorer i genetiken, hur seriöst är det?

Visst är det bra att hon frågar men ffs, man är inte automatiskt seriös för att man ställer lite frågor på ett forum. Du har möjligtvis inte sett hennes andra trådar också? Även de visar att hon inte är seriös, eller så är hon bara förbannat okunnig och utan ens en gnutta sunt förnuft och inte heller då bör man avla - för djurens skull. Exempelvis har vi då hamstertråden - "nu ska jag köpa min kompis hamster och avla på den men jag har inte ens vett nog att nämna vilken art det är och sen säger jag att jag inte vet vilken art det är och rent sunt förnuft säger ju att man åtminstone bör veta vilken art man tar en kull på men sånt har inte jag liksom!!!!!1111oneoneone". Typ.
 
Sv: Marsvin tips!

Ja, otur för henne att hon inte gjorde lite som du, alltså var lite slarvig istället och därmed fått en tjuvbetäckning, då hade hon i dina ögon helt plötsligt varit seriös, bara hon i efterhand tagit reda på information om fortsatt förlopp. Knepigt, jag tycker att det verkar som om seriöst/ oseriöst hänger ihop med hur du lyckas/ inte lyckas med dina råttor. Och om det nu är så att det är så himla viktigt med total genkontroll, varför köper inte du råttisar där generna är diagnostiserade från välrekommenderade uppfödare?
 
Sv: Marsvin tips!

*Kl*

Jag har inte för avsikt att läsa alla inlägg i den här tråden, men det handlar om marsvin och avel. Två saker som går ihop men på samma gång inte. Att köpa marsvin bara för att ha som keldjur är helt accepterat i min värld. Speciellt om djuren inte har någon riktig bakgrund, i alla fall som någon håller kollen på. Det är alltså djur som man ska ha som kelisar, och kanske ställa ut i petclass, så vida de inte är renrasiga och har stamtavla (vilket de nog inte har om inte ens uppfödaren känner till åldern på dem).

Men att avla på sina djur är en helt annan sak. Så som gul_zebra skrev i början av tråden är det mycket skit som kan nedärvas. Dina marsvin kanske kommer vara friska, men deras ungar eller "barnbarn" kanske får någon nedärvd sjukdom som förkortar deras liv med fler år.

Ett husdjur är något man förmodligen värnar om, och inte ser som en förbrukningsvara. "Om den dör kan jag alltid ersätta den med en ny från samma ställe enkelt och billigt". Vad jag menar med det, egentligen. Är att dödligheten på marsvinshonor som får ungar, och ungarna är väldigt, väldigt, väldigt hög. Och har du som uppfödare råd och erfarenhet att rädda livet på en hona som har fått livmoderframfall (hela livmodern åker utanför kroppen). Har du erfarenheten som krävs för att hålla en toxicos hona vid liv? Och vad gör du om din hona drabbas av eclampsi? Är du beredd på att dra ut ungar ur en hona som inte kan föda dem själv? Eller om man säger så här, om honan dör och ungarna överlever, klarar du av att få dem att överleva utan att bokstavligt talat dränka dem i mjölkersättning.

Din mammas väninna må vara 'uppfödare' men hon verkar mest vara en djursamlare som bidrar till överpopulationen av marsvin, som redan är grov. Det låter inte som någon som har erfarenheten och tiden det krävs att kunna rädda liv på döende honor och ungar.

Ingen här på forummet kan förmodligen göra något för att du ska ändra dig, men tänk på dina marsvin. Det är du som har ansvaret för deras liv. Ska du förkorta livet med månader, år. Och förlora marsvinen snabbare än du väntat. Eller ska du vara den bra djurägaren som inte tar expriment kullar hit och dit, den marsvinsägaren vars djur fyller 5år, 6år och så vidare.
 
Sv: Marsvin tips!

Jag kanske missade om någon svarat på frågan hon ställde i sin tråd. Men vad jag kan säga (förutom att marsvinen har blivit fullständigt sönderavlade sedan jag först skaffade marsvin på -70 talet), är att om du INTE vet åldern på marsvinshonan ska du ABSOLUT inte avla på henne. Ett marsvin måste föda fram sin första kull innan en viss ålder, tror det är 8 månader, första gången. Sedan stabiliserar sig bäckenet och honan får svårt att föda fram ungarna som kan fastna med följd att honan och ungarna kan dö en plågsam död. Eftersom man måste ta ungar så tidigt på honorna har de inte hunnit visa genetiska fel de ev. kan ha. Tex felaktig tandställning på kindtänderna som är vanligt. Detta visar sig sällan före ett - två års ålder. Så om du inte vill sprida dåliga anlag vidare föreslår jag att du avlar på honor du vet har bra anlag. Marsvin med tandfel ska man absolut inte avla på. De flesta märker inte att det är det deras små djur dör av, veterinärerna är i många fall helt okunniga de med. Kindtänderna är i princip omöjliga att se utan röntgen.

Ta en sväng in på Svenska marsvinsföreningens hemsida. Flera veterinärer och försäkringsbolag har också bra information om marsvin.

Lycka till och tänk efter före!!

// Havet
 
Sv: Marsvin tips!

Det beror helt på hur det varit i övrigt, som sagt. Har du svårt att förstå vad folk skriver eller vad sjutton är det som gör att du vägrar fatta vad jag skriver, när andra uppenbarligen inte har några som helst problem med att förstå vad jag skriver? Fortfarande, en olycka kan hända alla, men att ta en kull på dåliga djur eller utan någon kunskap alls med flit är aldrig någonsin seriöst.

Varför jag inte har råttor från de? Jag har helt enkelt alltid fått hem andra råttor när jag tänkt köpa råttor med seriös avel bakom sig. Just nu har jag en hona som vanvårdades och skulle bli ihjälslagen om jag inte tog henne och hennes numera avlivade syster, två hanar som jag fick köpa akut på zoo då en människorädd hane (den hanen hade kass avel bakom sig, som exempel på vad kass avel kan ställa till med) jag haft plötsligt blev ensam och i desperat behov av nya råttkompisar, tre omplaceringar, fyra från kullen i julas, två från zooaffär och en från Rättviksgymnasiet som jag trodde avlade seriöst.
Jag köper gärna råttor från seriösa uppfödare och det har varit på tapeten några gånger, men varje gång har det dykt upp någon annan råtta som varit i behov av ett nytt hem och eftersom jag inte har några planer på att avla inom några år så kan jag lika gärna ta de som faktiskt behöver ett nytt hem istället för de som ändå går åt som smör i solsken. Och tro't eller ej, men jag är väldigt nöjd med det faktiskt. Den enda nackdelen för mig är just den högre risken för sjukdomar och temperamentsfel iom att många av de har helt eller delvis okänd bakgrund.

För övrigt brukar man inte diagnosticera gener, man diagnosticerar sjukdomar. Har du öht någon aning om vad du talar om? Det verkar liksom inte så...
 
Sv: Marsvin tips!

Jag kanske missade om någon svarat på frågan hon ställde i sin tråd. Men vad jag kan säga (förutom att marsvinen har blivit fullständigt sönderavlade sedan jag först skaffade marsvin på -70 talet), är att om du INTE vet åldern på marsvinshonan ska du ABSOLUT inte avla på henne. Ett marsvin måste föda fram sin första kull innan en viss ålder, tror det är 8 månader, första gången. Sedan stabiliserar sig bäckenet och honan får svårt att föda fram ungarna som kan fastna med följd att honan och ungarna kan dö en plågsam död. Eftersom man måste ta ungar så tidigt på honorna har de inte hunnit visa genetiska fel de ev. kan ha. Tex felaktig tandställning på kindtänderna som är vanligt. Detta visar sig sällan före ett - två års ålder. Så om du inte vill sprida dåliga anlag vidare föreslår jag att du avlar på honor du vet har bra anlag. Marsvin med tandfel ska man absolut inte avla på. De flesta märker inte att det är det deras små djur dör av, veterinärerna är i många fall helt okunniga de med. Kindtänderna är i princip omöjliga att se utan röntgen.

Ta en sväng in på Svenska marsvinsföreningens hemsida. Flera veterinärer och försäkringsbolag har också bra information om marsvin.

Lycka till och tänk efter före!!

// Havet
Tusen tack för infot, men jag tror att du svarade den som skapade tråden, alltså kaninuppfodare. Jag parar inte mina marsvin längre, det var längesedan jag tog ett antal kullar. Nu har jag bara 3 kvar, gamla mamman och två döttrar 9 respektive 8 år, och det skulle inte falla in mig att överhuvudtaget tänka på parning igen. Mina hade inte stamtavla utan jag tog hand om några som blivit oönskade, hade ändå aldrig problem med något krångel.
 
Sv: Marsvin tips!

Om man nu, som du, tycker att det är så noga med djur som ska ha full stamtavla för att få avlas på, varför sprider man då sådana avkommlingar som inte har det till andra ? Jag menar att det finns ju ändå en risk att det händer olyckor lite varstans, vilket gör att dessa djur utan stammar sprids. Och alla de som har tagit emot råttisar från dig är de så pålästa?
Och nej, jag kan inte genetik, har inte heller diskuterat det. Men vet såpass mkt att det är otroligt svårt, fortfarande inte kartlagt fullt ut, mycket mer komplext än man från börja trodde och att det är så komplicerat att det inte ens med en bra stam ger garanterat bra avkommer . Det stora forskningsprojektet i Sibirien med rävar är ett bra exempel.

Jag måste också förklara, om någon annan läser detta inlägg, att jag inte tycker att det är oseriöst att få en tjuvbetäckning, som sagt olyckor kan hända. Man får göra sitt bästa.Men jag tycker inte heller att det är oseriöst att betäcka ett marsvin även om det inte har stamtavla, och ingen av oss vet ju, det behöver ju inte vara kassa individer hon har fått tag på.Hon frågade om råd innan hon gjorde något, det måste väl ändå vara positivt, värre vore väl att bara släppa ihop djuren utan att tänka alls, vilket förekommer och det tycker även jag är oseriöst.
 
Sv: Marsvin tips!

För att djur måste få ett hem? Man kan inte behålla alla hur söta dem än må vara! Har föräldrarna inte stamtavla kan ungarna inte ha det (om man inte gör en egen, men då måste nästan fler led finnas än mamman och pappan...). De flesta djuraffärer tar djur från grossister, som inavlar och har sig - har inte en tanke på stamtavla osv. Och på så vis sprids djur utan stamm, utan "bevis" på att de är friska osv.

Det som har reagerats mest på här, är kanske inte att hon ska para ett marsvin hon inte vet någonting om utan att hon inte verkar kunna något om djurarten. Vilket ju är ganska viktigt att kunna redan innan man skaffar sig ett djur. Och framförallt innan man avlar!

(Sen är det Trådskaparens föräldrar som borde sitta här och fråga saker om aveln egentligen eftersom det är de som har huvudansvaret för djuren tills 'ungen' är myndig.)
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 748
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 613
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 432
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 341
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp