Bukefalos 28 år!

Martingal?

S

Sweet

Har en häst som när hon blir lite skraj för något gärna slänger upp huvudet och lättar i framdelen, kan en martingal hjälpa lite kanske?
 
prova! låna någons i början och om det funkar: köp en egen. Jag satte på min titta en martingal när hon började slänga upp huvet när hon skyggade och det hjälpte,nu rider jag sällan med den men om jag känner på mig att hon kommer stressa upp sig åker den på.Jag vill ju inte bli nockad!
 
Pröva på vet jag! :banana: det kan jun inte skada :devil:.. Annars kan du ju hålla dig till gummisnodd, som funkar bra eftersom det böjer ner halsen, tvingar på det viset hästen att använda ryggen. Då måste hästen arbeta och anstränga sig och blir kanske inte riktigt lika fokuserad på sin omgivning. Snodden är ju dessutom skonsam eftersom den är så flexibel. Det snällaste hjälpmedlet, men samtidigt ett av de bästa enligt mig. Lycka till!!! :banana:
 
Annars kan du ju hålla dig till gummisnodd, som funkar bra eftersom det böjer ner halsen, tvingar på det viset hästen att använda ryggen.

Kan du förklara hur du menar? :confused:

Nirak
 
Snodd hjälper inte. det kan jag lova dig. Red en ponny förut med BÅDE martingal OCH snodd. Han reste sig rakt upp med mig ändå.. :crazy:
 
Nä, inga gummisnoddar för mig. Hon får gärna lyfta huvudet för att se det som är "farligt" men jag vill ju inte förlora tänderna på köpet! :D
 
En gummisnodd hör INTE alls hemma här. Prova med martingal. Den känner inte hästen av alls så länge den inte kastar upp sitt huvud.
 
Jag skulle ha testat martingalen...som någon annan skrev...så länge hästen inte slår upp huvudet så man riskerar få både näsben och tänder utslagna såkänner den ju inte av den....
 
Jag har en häst som kan reagera precis som din häst. Det jag tycker är jobbigt är att hon kan dra upp huvudet så pass att bettet förlorar sin verkan, och därför har jag martingal på henne. Den får förstås henne inte att sluta dra upp huvudet, men den är en enkel livförsäkring för mig :)
 
Snodd är det värsta "hjälpmedel" :crazy: som finns eftersom det tvingar en häst att dra ihop sig för att undvika obehag istället för att koncentrera sig på att arbeta i rätt form.

Håller med den som skrev att de endast hör hemma i en papperskorg!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på jakt efter en ny ridhjälm då den jag har nu har alldeles för dålig ventilation! Min upplevelse är att många...
Svar
3
· Visningar
292
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 128
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 114
Senast: cirkus
·
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp