Bukefalos 28 år!

Han är helt frisk, blivit kollad av veterinär för ett tag sedan och det är inget fel på honom.

Han är trafiksäker, blir bara rädd om bilen har en skramlande kärra bakom, osv. Vilket jag ser som helt normalt. Han är bara väldigt feg, samt är bakskygg, vilken försvårar det hela.

Vi tror att han mest är överbeskyddande, att han blev valack sent och hamnade i "beskyddarstadiet" och känner sig skyldig att upptäcka farorna innan de anfaller. Om vi rider ut och han får syn på något läskigt, t.ex en människa långt bort, gör han ifrån sig ett "blåsande" läte, får hög puls och i värsta fall sticker därefter. Detta hände mest förr.


Jättebra att han är kollad. Oavsett vilket "stadie" han är i så får han inte bara vända och dra - det är olydnad. Han får frusta och titta givetvis, det är en annan sak.

Försök att träna med en bil som drar kärra då - om det går. Känner du någon som kan köra medan du leder/rider i närheten, så att han får uppleva ljudet och ser kärran en bit bort för att vänja sig?

Alla hästar är "fega", de är bytesdjur. "Mod" är sådant man måste träna in, vänja dem vid nya saker på ett sätt som de kan hantera och öva rädsleövervinning. Att bara snurra runt på ena baktassen och dra järnet är icke-acceptabelt. Du får lära honom ett annat sätt att hantera sin rädsla.
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Alltså, jag ska bara visa honom vem som bestämmer? Kanske vänja av honom allt läskigt?
Ska tilläggas att han blivit mycket bättre, han blir inte alls lika rädd som förut. Det kanske försvinner i och med att han litar mer på mig? (Köpte honom för bara ett år sedan)
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Alltså, jag ska bara visa honom vem som bestämmer? Kanske vänja av honom allt läskigt?
Ska tilläggas att han blivit mycket bättre, han blir inte alls lika rädd som förut. Det kanske försvinner i och med att han litar mer på mig? (Köpte honom för bara ett år sedan)


Inte bara "visa vem som bestämmer", det är ju levande varelser som agerar utifrån vad de tror är rätt för tillfället. Att bara bossa är inte så juste. Däremot öva på det som han är rädd för så att han blir mindre rädd och inte överreagerar.
 
Det var en som skrev det på förra sidan, jag tänkte mer visa att det inte är okej att sticka iväg med mig. Men du har helt rätt, det är inte snällt i och med att om de inte hade tänkt att "äsch, det är säkert inget" i det vilda hade de säkert inte funnits nu. De gör bara det de gjort i alla tider liksom.:)

Det här hör inte ens till martingaltråden längre:p
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 538
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
624
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
675
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp