Bukefalos 28 år!

N

Nadin

Eftersom jag har ingen erfarehet ännu av ridning och hjälp medel,vill jag höra litte åsikter om martingal.Är det en bra hjälpmedel? och skosamt?
 
Sv: Martingal

Jag har använt en martingal till mitt sto. Anledningen till det var för att hon ibland kan bli lite vild och då minskar jag risken med att få en knock av hennes huvud. Jag kanske är lite efter men finns det nån annan anledning till varför folk har en sån?
 
Sv: Martingal

När jag rider ut har jag martingal på min häst. Hon kan vara väldigt tittig, och bli rädd och rusa iväg. Eftersom hon gärna drar upp huvudet och skjuter fram bogen när hon rusar och på så sätt kommer undan bettets inverkan, så använder jag martingal för att bibehålla det.
 
Sv: Martingal

Martingal är till för att hindra hästar för att köra upp huvudet och då är den - om den är rätt fastsatt - en väldigt snäll men ändå mycket effektiv hjälp.
Somliga använder den dock för att få hävstångsverkan (= bli starkare) på tyglarna genom att spänna den felaktigt = för kort, om man har en het häst - då är mitt tips att lära sig rida. Detta sätt att använda martingal brukar bara göra hästen felmusklad o ännu starkare.

Dom flesta hjälptyglar är bra om ryttaren är kunnig - det finns ingen tygel som kan hjälpa en ryttare som inte klarar av rida sin häst rätt, då ska man byta pålle eller ta hjälp av instruktör.
 
Sv: Martingal

Den används ju för att vissa hästar har en förmåga att få upp huvudet väldigt högt. När hästen har huvudet i "normalposition" ska den inte inverka utan hänga löst. Den används alltså inte för att få hästen att gå ner på tyglen.
Jag använder det till min häst då hon gärna sätter nosen i vädret och blir väldigt stark ibland.
 
Sv: Martingal

Varför vill du använda martingal?

Om du skriver orsaken är det lättare att svara på om den är bra eller inte. :)
 
Sv: Martingal

Martingal är i mina ögon mer en "hopphjälptygel" eller uteritt-på-vilda-hästar-hjälptygel, den funkar bra om hästen slänger upp med huvudet. Hellre en martingal på hästen än en utslagen tand eller knäckt näsben på ryttaren. Jag använder aldrig martingal, ingen av mina har behövt det hittills. Upplever att ledande tygeltag försvåras, annars inga direkta negativa "biverkningar"
 
Sv: Martingal

Ibland när hon vill jävlas har jag märkt att hon kastar huvudet högt och då blir det svårt att styra henne.
 
Sv: Martingal

När jag rider ut har jag martingal på min häst. Hon kan vara väldigt tittig, och bli rädd och rusa iväg. Eftersom hon gärna drar upp huvudet och skjuter fram bogen när hon rusar och på så sätt kommer undan bettets inverkan, så använder jag martingal för att bibehålla det.[/QUOTE]


Istället för att sätta på en martingal,kan man inte istället fråga sig VARFÖR drar hästen upp huvudet,VARFÖR rusar hästen iväg och "kommer undan" bettets inverkan? Lyssna på hästen! försök förstå problemet och lösa det utifrån det...
 
Sv: Martingal

Det är klart att man kan göra det, men jag vill inte åka av! :mad: Det finns många andra som åkt av henne vid sådana situationer, jag vill inte bli en av dem, har redan skadat mig tillräckligt vid avramlingar.

Om du läser bättre förstår du att hon inte rids med martingal jämt...
 
Sv: Martingal

Så medan man försöker hitta orsaken så är det ok att man får tyglarna på en sida av halsen eller blodig näsa...?
 
Sv: Martingal

Istället för att sätta på en martingal,kan man inte istället fråga sig VARFÖR drar hästen upp huvudet,VARFÖR rusar hästen iväg och "kommer undan" bettets inverkan? Lyssna på hästen! försök förstå problemet och lösa det utifrån det...[/QUOTE]

Självklart ska man alltid jobba för att lösa problem, och målet bör vara att inte behöva några hjälptyglar. En rätt avpassad martingal, som alltså endast inverkar då hästen kastar upp huvudet en rejäl bit över normalläge, är dock ett snällt hjälpmedel som kan underlätta mycket och göra att man slipper knäckta näsben på sig själv, och att pålle blir lite lättare att manövrera. Man måste ju faktiskt ha tid på sig att lösa eventuella problem också, och under en period kan en hjälptygel då underlätta och vara befogad. Martingalen skadar ju aldrig om den är rätt avpassad (vilket man kan få hjälp med av någon kunnig om man inte kan själv), och även en mindre rutinerad ryttare kan rida med martingal då den ju inte påverkas av ryttaren på samma sätt som t ex en graman (som ju har ett helt annat syfte i de flesta fall dessutom).

Jag har använt martingal på några hästar under årens lopp, f f a vid hoppning, och just nu har jag det på min 6- åring vid all ridning då hon är inne i en liten trotsperiod och uttrycker detta med att slå väldeliga med huvudet då hon tycker arbetet blir lite jobbigt. Räknar dock med att plocka av den igen så fort vi kommit igenom den här fasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Martingal

Jag tycker nog martingalen är en av de bästa uppfinningar som gjorts! Använder den gärna om jag ska rida nya hästar som jag är lite osäker på, numera är jag långt ifrån så tuff ryttare som jag var förr i värden (livet är mig för kärt). Upplever att martingalen inte stör ridningen över huvud taget så länge hästen arbetar korrekt, skulle den däremot försöka slå sig fri av någon anledning hjälper den till- som så många andra har skrivit- så att man slipper bli nockad. Vissa hästar kan bli ganska obehagliga om de får upp huvudet tillräckligt högt.. Tycker också reaktionerna från de hästar jag använt martingal på har varit väldigt positiva, ingen panikkänsla som de kan få med andra typer av hjälptyglar.

På min egen häst använder jag martingal om jag ska rida ut, har sällan något större behov av den men jag känner mig tryggare med den på.

Använder den även ibland när jag tränar på piaffen.
 
Sv: Martingal

Nadin skrev:
Eftersom jag har ingen erfarehet ännu av ridning och hjälp medel,vill jag höra litte åsikter om martingal.Är det en bra hjälpmedel? och skosamt?

Matingal brukar anses som en snällare hjälptygel. Tycker själv att det är en av de få som kan vara okej.
Jag skulle nog inte säga att det är bra och självklart strävar man efter att kunna rida utan den, men ibland behöver man någon extra hjälp om man inte kan kontrollera sin häst. Ponnyn min blir ibland lite för uppspelt på hopptävlingar och för att sitta kvar och kunna hantera henne har jag då martingal på.
Det viktiga är att martingalen ska hänga löst när den inte behövs, och det är bara när hästen värkligen kastar upp huvudet som den tar i.
 
Sv: Martingal

Enligt mig är detta ett hjälpmedel på hästar som är dåligt skolade som har lärt sig att komma undan. Mitt sto slänger upphuvudet och sänker ryggen och lättar fram utan martingal är man så att säga rökt. Planen är däremot att den skall bort med tiden. På ridbanan (utan hinder) behövs den ej.
 
Sv: Martingal

Martingalen märks inte för hästen såvida den inte är på väg att bryta näsbenet av dig.
För mig så är ,artingelan en räddning då mitt näsben redan fått sig en kyss samt efter en stoooor spricka i läppen åkte den på.
Han märker inte av den såvida han inte håller på och fjantar sig.
 
Sv: Martingal

Jag använder ibland martingal på hästar som drar upp huvudet vid hoppning/uteritt (ser ingen annan anledning att använda det!?) men använder det helst inte om det verkligen inte behövs då jag upplever problem att svänga med martingal, ibland.

/Ullis
 
Sv: Martingal

superstar skrev:
Jag använder ibland martingal på hästar som drar upp huvudet vid hoppning/uteritt (ser ingen annan anledning att använda det!?) men använder det helst inte om det verkligen inte behövs då jag upplever problem att svänga med martingal, ibland.

/Ullis

Är det fler som upplever att det ibland kan vara svårt att svänga/styra med martingal? Jag har inte haft martingal på speciellt många hästar jag ridit (= har inga minnen av det), men minns att jag läste i en bok eller nåt att martingal ofta kan ha den "bieffekten". Skulle vara intressant att höra andras åsikter om det.
 
Sv: Martingal

När hästen jag brukar rida drar upp huvudet så att martingalen är "spänd" så är det ju jättesvårt o svänga! Hon har alltid martingal för i galoppen gillar hon och springa fort (men hon har blivit lite bättre nu) och dra upp huvudet och då är det lite svårt och svänga :P Martingalen hjälper ju också till att hålla ryttarens händer på plats, inte för högt upp.

Kram Fia!
 
Sv: Martingal

Nix, men det beror nog snarare på hästens utbildningsnivå (och ev. även ryttarens ridskiklighet).
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 592
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp