Martingalstopp, ok eller inte på tävling?

m9s3

Trådstartare
Nu behöver jag bukes hjälp, blir snurrig kring vad som gäller...

Ska tävla dressyr imorgon för första gången på evigheter. Träffade på en bekant som påtalade att martingalstoppen som jag har på tyglarna troligtvis inte är ok att tävla med. Har försökt läst på i TR, det jag hittar kring tyglar är:

"Tyglar ska vara av läder och/eller textil med eller utan läderstroppar. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtyglar är tillåtna."

Innebär detta att jag får ha kvar mina martignalflugor/-stopp?

Hade gärna behållt dom då martingalen används vid hoppning och uteritter...
Tacksam för snabba svar! :)
 
Jag kan säga med ganska stor övertygelse att du får ha kvar dina martingalflugor på tyglarna
Dottern har tävlar åtskilliga ggr lokalt på ridskolehästar och aldrig tagit av stoppen och aldrig blivit tillsagd
 
Säger samma som cewe, jag har tävlat med dom och aldrig blivit tillsagd. Trots att jag, liksom du, tolkar det som att man egentligen inte får ha dom.
 
Tack! :) Då törs jag nog behålla dom, får väll ta med en sax så ryker dom om någon påtalar det :P
 
"Tyglar ska vara av läder och/eller textil med eller utan läderstroppar. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtyglar är tillåtna."

Jag fetade lite i ditt citat. Jag tycker det står ganska klart och tydligt att det är ok, eller vad skulle "läderstroppar" hänvisa till om inte flugorna? Jag har alltid tävlat med flugorna kvar på tyglarna utan anmärkning.
 
Jag tolkar läderstroppar som de små stropparna som sitter med jämna mellanrum många tyglar, dock kanske martingalstropparna räknas in i det begreppet.
 
Jag fetade lite i ditt citat. Jag tycker det står ganska klart och tydligt att det är ok, eller vad skulle "läderstroppar" hänvisa till om inte flugorna? Jag har alltid tävlat med flugorna kvar på tyglarna utan anmärkning.

Det hänvisar inte till flugorna, utan de läderstroppar som sitter med jämna mellanrum på tyglarna. Men jag har aldrig hört att man inte får ha flugorna kvar faktiskt? Dock klipper jag alltid bort dem så fort jag köper tyglarna för det är så fult. Om jag skulle behöva martingal byter jag till "hopptyglarna".
 
Jag tolkar läderstroppar som de små stropparna som sitter med jämna mellanrum många tyglar, dock kanske martingalstropparna räknas in i det begreppet.

Det hänvisar inte till flugorna, utan de läderstroppar som sitter med jämna mellanrum på tyglarna. Men jag har aldrig hört att man inte får ha flugorna kvar faktiskt? Dock klipper jag alltid bort dem så fort jag köper tyglarna för det är så fult. Om jag skulle behöva martingal byter jag till "hopptyglarna".

Aah, så skulle det också kunna vara :idea: Skyr stolptyglar som pesten så hade förträng att de fanns :cautious:
 
Det hänvisar inte till flugorna, utan de läderstroppar som sitter med jämna mellanrum på tyglarna. Men jag har aldrig hört att man inte får ha flugorna kvar faktiskt? Dock klipper jag alltid bort dem så fort jag köper tyglarna för det är så fult. Om jag skulle behöva martingal byter jag till "hopptyglarna".

Du har bättre fantasi än jag. Jag tycker mest att de där plupparna är onödiga och fåniga att smörja men har liksom aldrig kommit på att ta sax eller tång och ta bort dem.
Lite extra lek i kväll tror jag att det kan bli... har ett par flärpar till Aachenremmar att nypa bort från nosgrimmor också efter att ha fått ett gäng träns av en kompis. Och snokremmarna ska bort.
Tillhyggen, here I come...

för övrigt har jag inte ens reflekterat över att de där stopparna inte skulle vara tillåtna på dressyrtävling.
 

Liknande trådar

Dressyr Sitter och "lusläser" TR, och behöver lite "tolkningshjälp".... Tyglar skall vara av läder och/eller textil. Även tyglar med tunn...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: bigganl
·
Dressyr Såhär står i TR: Tyglar skall vara av läder och/ eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtygel är tillåtna...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: Loppz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp