Tolkning av TR - tyglar

Seabaz

Trådstartare
Såhär står i TR:

Tyglar skall vara av läder och/ eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtygel är tillåtna.


Så, får man rida med "vanliga" gummityglar? Ni vet, om jag säger gummitygel, det första ni får upp i huvudet...
Dom är ju ganska "tjocka" kan jag tycka men vad tror ni?

Står inget om fästet i bettet heller, looptygel är det tillåtet?


Att jag frågar är att jag har ett par supermysiga galopptyglar som jag rider med. Läder med loopfäste och sedan gummi... Tillåtet?
 
Sv: Tolkning av TR - tyglar

Nej, vanliga gummityglar är inte tillåtet. "Tunn gummifodring" betyder att det är gummi bara på baksidan av tygeln.

Looptygel är tillåtet vad jag vet, för det enda som står är väl att tyglarna ska vara fästa i bettet och inte specifikt med vad.
 
Sv: Tolkning av TR - tyglar

Ahh okej då hajar jag... jag tänkte att det var det som var gummiväv men så kom jag på att jag hade ett par gummiväv förut och dom är ju inte som sånna med gummi på insidan.... just...

tack för svaret!
 
Sv: Tolkning av TR - tyglar

Ingen aning.... Enligt en tolkning kan ju vara så att man får rida med hel gummityglar. Men gummiväv borde man allafall få ha :)
 
Sv: Tolkning av TR - tyglar

längst fram på tygeln är det en ring eller ögla som man trär genom bettringen och sedan tygeln "genom sig själv"... Eller hur man ska förklara :D
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 484
Senast: Sootie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort...
Svar
11
· Visningar
1 238
Senast: Beeboppe
·
Dressyr Nu behöver jag bukes hjälp, blir snurrig kring vad som gäller... Ska tävla dressyr imorgon för första gången på evigheter. Träffade på...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp