Bukefalos 28 år!

Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Man kan ju diskutera hur långt det är etiskt ok att gå när det gäller att avliva valpar med oönskade egenskaper eller svårsålda valpar men nog är avlivning ofta bättre än att rea bort hundar av "svåra" raser till glada amatörer som tror att en hund är en hund o bara är ute efter något billigt som de tror de kan forma.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

Länsstyrelsen skulle få "hicka" eftersom de numera har hand om tillsynen över djurskydd i Sverige - som du säkert vet!
De har redan praktiserat vår djurskyddslagstiftning på flera minst sagt diskutabla sätt! Bla omhändertagit hundar utan ordentliga kontroller av ägande mm.
Jag TROR - OBS!! min egen åsikt - att de skulle kunna ha en hel del frågor till en uppfödare som arbetade utifrån "Breed many, kill many"-devisen!

Med mitt slarviga uttryck "djurskyddet" menar jag alla de olika föreningar/organisationer som arbetar för att "rädda"/omplacera djur i Sverige!
Kan ni inte se rubrikerna i Aftonbladet, Expressen, KvällsPosten med flera!?

Jag har personligen inga aspekter på att man hellre avlivar än omplacerar hundar med olämpliga beteenden!
Men att däremot experimentera med att ta fram en viss typ av hund genom avla - utvärdera - avliva, DET går emot min egen etik!

Som jag ser det så har vi redan raser nog till att täcka de behov vi kan tänkas ha som människor! Nu är jag iof dåligt insatt i just de olika typerna av vallhundar, men ändå...

/Swat
 
Sv: Måste bara fråga

Jag vet men anser att du har fel eftersom frågan inte har något med lagstiftning eller regelverk att göra.
Nu har jag inte någon koll på vilket omhändertagande du syftar på men tillsynsmyndigheten gör omhändertagandet från en viss miljö o har ingen skyldighet att göra någon utredning om ägandeförhållandena.
Sen har jag redan ovan försökt skilja ut det rent juridiska o därmed har det ingen betydelse vad djurskyddsorganisationerna tycker.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara fråga

Vi är flera som efterfrågat dina källor, men du har fortfarande inte kunnat ge något svar. Det håller nämligen inte att bara säga "fråga en veterinär så får du höra". Jag har som sagt själv arbetat en period som veterinärassistent och det sas aldrig någonsin något om att blandraser skulle vara friskare och sundare än renraser. Har heller aldrig hört någon sådan uppgift från något försäkringsbolag.

Jag har PM:at de som frågat. Annars kan jag svara här också. Uppgifterna fick jag från Folksam och från antingen Sveland eller Agria. (minns inte vilken av dem det var). Dessutom från veterinärer på Solstadens smådjursklinik, Karlstads djursjukhus och länsveterinär i värmland. Jag bara återger vad de sagt och tycker inte jag haft anledning att tvivla på det. Varför skulle de säga så om det inte stämmer liksom? Det verkar ologiskt.
 
Sv: Måste bara fråga

Ja, inte har då jag fått något PM. Har för övrigt själv Folksam och kan inte hitta några uppgifter alls om att blandraser är friskast av alla. Var kan man uttryckligen läsa det? Eller är det "hemliga" uppgifter som endast lämnas ut om man ringer direkt och pratar med en handläggare?
 
Sv: Måste bara fråga

Jag har PM:at de som frågat. Annars kan jag svara här också. Uppgifterna fick jag från Folksam och från antingen Sveland eller Agria. (minns inte vilken av dem det var). Dessutom från veterinärer på Solstadens smådjursklinik, Karlstads djursjukhus och länsveterinär i värmland. Jag bara återger vad de sagt och tycker inte jag haft anledning att tvivla på det. Varför skulle de säga så om det inte stämmer liksom? Det verkar ologiskt.

Det var ju väldigt konstigt eftersom att jag bara för några inlägg sedan skrev att jag har hund i både agria och sveland och har haft i Folksam/sleipner. Ingen av dem har på iaf ett tiotal år hävdat genom sin statistik att blandraser skulle vara friskare. De har legat i riskgrupp 3, typ alltid.
 
Sv: Måste bara fråga

Hos folksam ligger blandraser i grupp 2.
Hos sveland ligger blandraser i grupp 3.
Hos agria ligger blandraser i grupp 4.

1 är den friskaste gruppen hos dessa 3 bolag.

Jag ringde nämligen runt till dessa 3 bolag nu idag på morgonen och som synes har inget av bolagen blandraser i den friskaste gruppen :cool:
 
Sv: Måste bara fråga

Att Agria har dem i riskgrupp 4 säger då en hel del eftersom de har den absolut högsta andelen försäkrade djur (runt 80% har jag för mig medans de andra bolagen får dela på resterande 20%, är dock inte helt hundra på procenten).
 
Sv: Måste bara fråga

Min lilla rundringning visar ganska tydligt att bigganl som påstått att dessa tre bolag har gruppen blandrashundar i den friskaste premiegruppen har fel.

Tog ca 3 minuters telefonerande totalt för att få svar på frågan: I vilken premiegrupp har ert bolag blandrashundar?


Givetvis finns det individuella skillnader, men generellt sett så hamnar de absolut inte i den friskaste gruppen.
 
Sv: Måste bara fråga

Precis vad jag hade för mig också. Det är för övrigt intressant att Agria har blandraser i grupp 4, med tanke på biggans påstående.
 
Sv: Måste bara fråga

Det var ju väldigt konstigt eftersom att jag bara för några inlägg sedan skrev att jag har hund i både agria och sveland och har haft i Folksam/sleipner. Ingen av dem har på iaf ett tiotal år hävdat genom sin statistik att blandraser skulle vara friskare. De har legat i riskgrupp 3, typ alltid.

Det är vad de sagt till mig. När jag skulle försäkra senaste hunden ringde jag runt till olika bolag för att jämföra priserna. Då fick jag de här uppgifterna. De ville också veta vilka raser det var i hunden för att den skulle komma i rätt grupp.
 
Sv: Måste bara fråga

Min lilla rundringning visar ganska tydligt att bigganl som påstått att dessa tre bolag har gruppen blandrashundar i den friskaste premiegruppen har fel.
Jag ringde alltså runt till bolagen när hunden skulle försäkras och han fyller 5 å höst. Det är alltså inte nyss. Den informationen fick jag då. De påstod också att alla blandraser inte låg i samma grupp. Det berodde på vilka raser det fanns i hunden.
Om bolagen ändrat detta så har de. Jag bara talade om vad de sa till mig då.
Är det något att hetsa upp sig för? Jag förstår inte denna upprördhet faktiskt. (som verkar finnas, men det kan ju vara en missuppfattning)
 
Sv: Måste bara fråga

Precis vad jag hade för mig också. Det är för övrigt intressant att Agria har blandraser i grupp 4, med tanke på biggans påstående.

Vad har det med mitt uttalande att göra? Det är inte något påstående från mig utan jag bara citerade vad de sagt till mig. Ingenting annat. Saker och ting kan ju förändras. Har ingen tänkt på det? Det är ganska vanligt trots allt.
 
Sv: Måste bara fråga

Det är vad de sagt till mig. När jag skulle försäkra senaste hunden ringde jag runt till olika bolag för att jämföra priserna. Då fick jag de här uppgifterna. De ville också veta vilka raser det var i hunden för att den skulle komma i rätt grupp.

Fast hur kunde det komma sig? Du uppger ju att de säger att blandraser är friskast. Då hade de väl inte behövt veta vilka raser som ingick i din hund. Bara att sätta in den i grupp 1. Voilá!
 
Sv: Måste bara fråga

Vad har det med mitt uttalande att göra? Det är inte något påstående från mig utan jag bara citerade vad de sagt till mig. Ingenting annat. Saker och ting kan ju förändras. Har ingen tänkt på det? Det är ganska vanligt trots allt.


Aha! Så Agria har helt plötsligt bestämt att blandraser har gått från att ha varit friskast av alla till att vara nästan sjukast av alla?

För övrigt skriver du tidigare att det är bevisat att blandraser är friskast och lever längst. Ett sådant påstående borde backas upp av någon form av forskning för att anses som bevis. Tycker jag.
 
Sv: Måste bara fråga

Ja, inte har då jag fått något PM. Har för övrigt själv Folksam och kan inte hitta några uppgifter alls om att blandraser är friskast av alla. Var kan man uttryckligen läsa det? Eller är det "hemliga" uppgifter som endast lämnas ut om man ringer direkt och pratar med en handläggare?

Har du sagt att du vill ha det då? Jag har PMat de som bad om PM.
Varför görs en så stor affär av detta? Jag ringde runt för att kolla bolagen när hunden skulle försäkras, han är 4,5 år nu, och detta var vad de sa till mig i telefonen. ingenting annat. (fattar bara inte varför de sa så om det inte stämmer, men det är inte min sak att avgöra.)
 
Sv: Måste bara fråga

Aha! Så Agria har helt plötsligt bestämt att blandraser har gått från att ha varit friskast av alla till att vara nästan sjukast av alla?
Men snälla, vad är det frågan om??? jag bara talar om vad de sa till mig i telefonen. Är det fel så är det inte min sak utan deras problem. Eftersom de sa samma sak på flera bolag samt veterinärer så fanns ingen anledning för mig att tvivla på det.
För övrigt skriver du tidigare att det är bevisat att blandraser är friskast och lever längst.
Det var väl i och för sig inte riktigt så de sa. De sa att blandraser inte är representerade i sjukdomsstatistiken i samma utsrträckning som vissa raser. De menade att de var i allmänhet friskare än många renrasiga hundar.
veterinärer jag pratat med sa att enligt deras ststistik var det mindre sjukdom med blandraser + citat från en av dem "att man vet att de lever längre"
Ett sådant påstående borde backas upp av någon form av forskning för att anses som bevis. Tycker jag.
Jag antar att veterinären som uttalade detta om livslängd har något att stödja sitt uttalande på, men det var inget jag frågade efter eftersom jag helt enkelt inte var intresserad. Han menade att han tyckte det var ett bra val att skaffa blandras just på grund av detta med färre sjukdomar och längre liv.
Som sagt. jag brydde mig inte så värst mycket om det då jag gillar min hund oavsett. Om både försäkrningsbolagen och veterinärerna har uttalat sig felaktigt så måste jag ändå undra varför de gör det. Det känns ologiskt, men det är säkert inte omöjligt.
Ha ett bra hundliv!! (oav sett blandras eller rensasig):)
 
Sv: Måste bara fråga

Fast hur kunde det komma sig? Du uppger ju att de säger att blandraser är friskast. Då hade de väl inte behövt veta vilka raser som ingick i din hund. Bara att sätta in den i grupp 1. Voilá!

Nej, jag har inte sagt att blandraser är friskast. Friskare i allmlänhet, var det.
Försäkringsbolagen och veterinärerna sa att blandraser enligt statistik är mindre utsatta för sjukdomar och lever längre än renrasiga hundar genomsnittligt. Friskast har jag aldrig sagt. inte de heller. Vill du promt missuppfatta eller vad? och varför??:crazy:

När jag tecknade försäkring och var lite förvånad över att det var så låg premie där sa killen att "jag det är ju billigare när det är en blandras eftersom de inte är så sjuka" inte ett exakt ordagrant citat, men innebörden.
Jag hade ju renrasig schäfer innan blandrasen och hon var betydligt dyrare att försäkra. Det är en av orsakerna till att jag frågade bolagen och att de gjorde jämförelsen mellan schäfern och blandrasen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 988
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Verdandi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 090
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp