Bukefalos 28 år!

Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Hos folksam ligger blandraser i grupp 2.
Hos sveland ligger blandraser i grupp 3.
Hos agria ligger blandraser i grupp 4.

1 är den friskaste gruppen hos dessa 3 bolag.

Jag ringde nämligen runt till dessa 3 bolag nu idag på morgonen och som synes har inget av bolagen blandraser i den friskaste gruppen :cool:

Då ska du få If också så har du alla
På If finns det 8 riskgr och blandras ligger i 4:an resp 8:an beroende på vilka raser som ingår.
 
Sv: Måste bara fråga

Blandraser är bevisat friskare och lever längre.

OK, då citerar jag ovanstående och du får börja stå för vad du skriver, tack.

Några "bevis" har ännu inte kunnat visas av dig. Forskning? Vilken statistik använder sig din vet i Karlstad av?

När det gäller försäkringsbolagen är det ju märkligt att du får helt andra uppgifter än vad alla andra får.

Är det så otroligt svårt att erkänna att ditt "bevis" inte stämmer särskilt bra?
 
Sv: Måste bara fråga

Jag ringde alltså runt till bolagen när hunden skulle försäkras och han fyller 5 å höst. Det är alltså inte nyss. Den informationen fick jag då.

Kan faktiskt stämma, även om 5 år låter lite för nära i tiden.
För tidigare var det inte så vanligt att man försäkrade blandraser.
Sågs lite som huskatter, billigt inköp och skulle liksom inte kosta något…:mad:
(även på Huskatt har ju detta tack och lov ändrats)
i och med att antalet försäkrade var lågt så blev statistiken på försäkringsbolagen bra och då hamnade blandras i lågrisk grupperna.

I dag är blandras inte biliga längre en del kostar lika mycket som renras
och folk försäkrar i store utsträckning vilket också gör att försäkringsbolagens statistik ändras på dom
 
Sv: Måste bara fråga

OK, då citerar jag ovanstående och du får börja stå för vad du skriver, tack.
Jag står för vad jag skrivet, men du får nog börja läsa vad jag skriver istället för att gissa så mycket.
Några "bevis" har ännu inte kunnat visas av dig. Forskning? Vilken statistik använder sig din vet i Karlstad av?
När det gäller försäkringsbolagen är det ju märkligt att du får helt andra uppgifter än vad alla andra får.
Ärligt talat så förstår jag inte hur det kan bli ett sånt himla liv för att jag berättade vad försäkringsbolag och veterinärer sagt till mig. Jag har bara berättat vad de sa. Det är möjligt att jag är naiv, men eftersom flera av varandra helt oberoende personer sa samma sak så trodde jag på det. Är det så konstigt tycker du? De kan ju ha fel allihop. Jag tyckte inte det var sannolikt, men det betyder ju inte att det är omöjligt. Jag har aldrig sagt att jag kan visa några bevis. Jag har fortfarande bara återberättat vad personerna på försäkringsbolagen sa till mig när jag ringde runt för att kolla kostnader på försäkringen och vad veterinärerna sagt. (i andra sammanhang, men där hundar och ras kom på tal) Veterinären på ena kliniken sa att det var bevisat att blandraserna var friskare och lever längre än medelhunden, men vad han menade med att det var bevisat vet jag inte. han lämnade ju ingen källa. Det var ett helt vanligt samtal)
Det är allt.
Jag ringde runt för att ta reda på vilket bolag som var mest fördelaktigt att försäkra hunden i och att de sa som de gjorde till mig kan inte jag ta ansvar för.
Att sedan veterinärerna sa samma sak gjorde att jag inte tvivlade på det.
Är det så otroligt svårt att erkänna att ditt "bevis" inte stämmer särskilt bra?
Det är inte svårt alls. Jag har som sagt aldrig påstått att jag har bevis eller fakta utan bara återberättat vad de sagt till mig.
Det var kanske helt fel bedömt av mig att tro på vad de sa, men eftersom så pass många sa samma sak tvivlade jag inte på det. Så enkelt är det. Visst kan de ha fel. (även om jag tycker det är underligt att de sa så, men varför vet jag ju inte) Länsveterinären kan jag fråga när hon är här och vaccinerar nästa gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara fråga

Du skriver, citat: "Blandraser är bevisat friskare och lever längre". Detta är inte sant, men du argumenterar emot ändå med en dåres envishet samt ändrar det du redan skrivit. Eftersom du ändrar dig och lägger till ny info hela tiden, så, ja, då blir det svårt att hänga med i vändningarna. Och det är problemet!
Om man går ut på ett forum med "bevis" så borde man bemöda sig om att bygga upp dessa "bevis" på något sätt först, t.ex. av forskning. Ditt tvärsäkra uttalande blev väldigt märkligt nämligen.

Min läsförmåga är det för övrigt inga problem med, det vore trevligt om du kunde sluta antyda sådant, tack.
 
Sv: Måste bara fråga

KL:

Ang. att blandraser påstås vara friskare än renrasiga hundar.

Gissa varför folk tror det?

Tror folk verkligen att Mia 16 år har råd att gå till veterinären när hennes korsning blir sjuk som hon fått gratis av sin kompis?

Nej troligen är sanningen den att i "bästa" fall får hunden en spruta och somnar in , men skulle tro att många gånger så blir det bara ut i skogen och en kula tyvärr. Och då hamnar inte den hunden alls i statistiken över sjuka blandisar...

Så nej, blandraser är inte friskare än renrasiga hundar...
 
Sv: Måste bara fråga

Problemet är att du på ett tvärsäkert sätt lade fram det som fakta.
PL

Den veterinären som sa att det är bevisat att de är friskare och lever längre är en väldigt duktig och erfaren veterinär framförallt när det gäller hundar. I kombination med att både försäkringsbolagen och andra veterinärer sagt samma sak så tvivlade jag inte på honom. Det var kanske dumt av mig?
Tvärsäker var jag i och för sig inte, men jag återberättade vad han och andra sagt så om jag varit naiv så ber jag om ursäkt för det. (men jag tycker ändå det är väldigt konstigt att så pass många av varandra oberoende personer säger samma sak och att det är fel. Det är underligt och ologiskt för mig.) Men konstigare saker har nog hänt i vår värld. Det var tydligen fel det de sa.
När det är dags för vaccinationer nästa gång ska jag passa på att fråga. :)
 
Sv: Måste bara fråga

Du skriver, citat: "Blandraser är bevisat friskare och lever längre". Detta är inte sant, men du argumenterar emot ändå med en dåres envishet samt ändrar det du redan skrivit.
Åh kan du inte läsa istället? Det blir jobbigt. Jag har som sagt flera gånger återberättat vad veterinärer och försäkringsbolag sagt till mig. Det är inte mina uppgifter. Det jag hävdar envist är att de sagt det till mig för det verkar som om vissa inte tror på det. Jag har ingen som helst anledning att ljuga. hade de inte sagt detta skulle jag inte svarat i tråden alls. De har sagt detta till mig. Varför vet jag inte. Jag litar framförallt på veterinärerna och tyckte inte jag hade anledning att tvivla på vad de sa, med tanke på att försäkrningsbolagen och andra veterinärer sagt samma sak. Nu är detta tydligen inte sant. Jag har ingen aning om varför de sagt detta om det inte är sant. Det är ologiskt för mig, men det är inte mina ord utan deras.
Eftersom du ändrar dig och lägger till ny info hela tiden, så, ja, då blir det svårt att hänga med i vändningarna. Och det är problemet!
VAD har jag ändrat? Mer info kommer ju när jag svarat på frågor. Men utgångpunkten är den samma hela tiden.
Om man går ut på ett forum med "bevis" så borde man bemöda sig om att bygga upp dessa "bevis" på något sätt först, t.ex. av forskning. Ditt tvärsäkra uttalande blev väldigt märkligt nämligen.
Uttalendet var återigen inte mitt. Jag återberättade vad den ena veterinären sa.
Min läsförmåga är det för övrigt inga problem med, det vore trevligt om du kunde sluta antyda sådant, tack.
Jag tror heller inte du har problem med att läsa. Jag misstänkte att du struntat i att läsa allt bara eftersom du sa sånt som inte stämde med vad jag skrivit.

En gång för alla:
tre veterinärer som jobbar på olika ställen har sagt till mig att blandrashundar är friskare och lever längre. En av dem sa uttryckligen att "det är ju bevisat att de är friskare och lever längre". När jag ringde runt till försäkrningsbolagen sa tre av dem samma sak, men de använde förstås inte extakt samma ord alla tre, men innebörden var den samma.
Om det är så att alla dessa har lämnat felaktiga uppgifter till mig så är det så. Jag förstår inte varför och tyckte inte jag hade anledning att tvivla på informationen. Är det fel så är det. Ni får gärna tycka att jag är naiv, men framförallt veterinärerna är såna jag litar på och som är duktiga i sitt yrke. För mig är de trovärdiga. Därför gick jag ut med den informationen jag fått och som jag inte hade tvivlat på. Det hela är väldigt underligt tycker jag, men tidigare i tråden var det någon som skrev att det mycket väl kunde varit så i statistiken då eftersom detta trots allt är 4,5 år sedan. Det kan ju vara så att den personen har rätt?
 
Sv: Måste bara fråga

Hur skall du ha det?
Från början hävdade att blandisar var friskare än renraser, n är det plötsligt vissa blandisar.

Vad en veterinär hävdar ang hundar o avel, är lika intresant som min stortånagel o har ingen sm helst relevans i fråga.

Du har gång på gång hävdat att de är friskare, men ingenstans i tråden hittar jag någon länkning teii relevanta fakta, o resultatat från ett tillräckligt stort antal individer som föjts från valplådan till graven.

Fö så lackar den sk statistik som veterinärer anser sig ha, då blandisar ofare än renraser o ibland skjut istället för att tas till vet.
 
Sv: Måste bara fråga

Visserligen, men även kretiner skjuter nära ibland.

Sluta kalla folk för idioter. Det är väldigt otrevligt.


kl

Måste folk vara så förbannat otrevliga? Även om man tycker att någon har fel, behöver man inte bete sig illa?

Min poäng kvarstår ändå. Saarlos Wolfhond blev ju reggad i SKK som ras nu, den är i grund och botten en korsning/hybrid mellan Schäfer och varg. Det går ju inte att komma ifrån att många "renraser" är uppbyggda av olika raser?
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara fråga

Och här lyser kunskapen med sin frånvaro ser jag..

Ja, det där var ju så underbart konstruktivt. Du kan inte hålla dig på en mogen nivå istället och förklara för mig varför jag har fel och du har rätt istället? Att komma med sådana där kommentarer leder ingen vart.
 
Sv: Måste bara fråga

Ja, men det handlade ju inte om oplanerad korsningavel lite hur som hälst.
Man hade en plan o höll sig till den, ungefär som när Eurasier o Silken bildades
Så i sig så kan blandasavel inte tillföra arten hund någonting, även om man älskar sin hund över allt i världen så är det ett dåligt arument att ta som intäckt för avel.
Viss korsningsavel förekommer då o då, med SKKs goda minne.
Detta för att rädda raser med mycket snäv avelsbas.

Fö så är jag precis lika elak/otrevlig som jag vill o finner befogat, sen vad du tycker om det är ganska ointressant.
 
Sv: Måste bara fråga

Varför inte lägga ner nu o tänka dig för innan du i fortsättningen drar fram hörsägen o tyckande som (bevisade)fakta.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

Sluta kalla folk för idioter. Det är väldigt otrevligt.


kl

Måste folk vara så förbannat otrevliga? Även om man tycker att någon har fel, behöver man inte bete sig illa?

Min poäng kvarstår ändå. Saarlos Wolfhond blev ju reggad i SKK som ras nu, den är i grund och botten en korsning/hybrid mellan Schäfer och varg. Det går ju inte att komma ifrån att många "renraser" är uppbyggda av olika raser?

Det är extremt påfrestande att sitta och engagera sig i en tråd och svara på frågor som dessa, för att sedan flera sidor senare få samma påstående/fråga (dvs vilket bevisar att du inte läst tråden utan bara hoppar in och säger "goddag yxskaft"). Varför kan du inte läsa svaret/svaren som getts i denna fråga och utifrån dem ifrågasätta den faktan som angetts?
 
Sv: Måste bara fråga

Visst är många ffa moderna raser framkorsade men i det inlägg som med rätta ledde till att folk kallade dig okunnig så skrevn du att alla renraser var framkorsade!
En viss skillnad.
PL
 
Sv: Måste bara fråga

Hur skall du ha det?
Från början hävdade att blandisar var friskare än renraser, n är det plötsligt vissa blandisar.
Det är INTE jag som hävdat detta utan veterinärer och försäkrningsbolag. En av veterinärerna sa uttryckligen att det är bevisat att blandraser är friskare och lever längre. Jag har redan sagt att om det är felaktigt det de sagt så är det. Jag misstrodde ingen av dem eftersom de är flera och oberoende av varandra som sa samma sak. Men som jag också påpekat så var detta 4,5 år sedan. Det kanske har hänt saker sedan dess? Det vet jag ingenting om.
Vad en veterinär hävdar ang hundar o avel, är lika intresant som min stortånagel o har ingen sm helst relevans i fråga.
Det är mycket möjligt att du inte har förtroende för veterinärer, men det har jag. De är väldigt erfarna och duktiga.
Du har gång på gång hävdat att de är friskare,
NEJ; NRJ; NEJ; Jag har gång på gång upprepat vad de sagt till mig. Det är inte mina ord. Jag har bara återberättat vad de sagt. Har de fel så har de. Det är inget mer med det. Jag ska fråga länsveterinären igen när det är dags för vaccinering nästa gång.
men ingenstans i tråden hittar jag någon länkning teii relevanta fakta, o resultatat från ett tillräckligt stort antal individer som föjts från valplådan till graven.
Nej eftersom det inte är mina ord. Jag har berättat massor av gånger vilka som sagt detta till mig. De hävdade att de hade statistik som visade detta, men det var för 4,5 år sedan som sagt. Statistiken kanske visar något helt annat idag?
Fö så lackar den sk statistik som veterinärer anser sig ha, då blandisar ofare än renraser o ibland skjut istället för att tas till vet.
Jag känner många som har blandrashundar och vet ingen som inte tar den till veterinär om den blir sjuk. Jag kan inte se någon som helst skillnad på hur rasrena hundar och blandraser behandlas i min bekantskapskrets. Det kan säkert vara så som du beskrev på sina håll, men det är absolut inte så överallt. Jag har aldrig behandlat blandrasen annorlunda är schäfrarna. Likadant med hästarna. De som har blandraser behandlar den likadant som rasrena hästar. Varför skulle man göra annorlunda? Det låter helt vansinnigt. Om man tänker så ska man inte ha djur alls tycker jag.
 
Sv: Måste bara fråga

Dina argument börjar tryta ser jag. Mycket trist inlägg...
Mina argument tryter inte. helt enkelt för att jag inte behöver några. Det är rena fakta att veterinärerna och försäkringsbolagen sagt som jag skrivit till mig. Är det fel så är det. Jag såg ingen anledning att tvivla eftersom de är flera, oberoende av varandra och sa samma sak (om än med olika ord) Så är det. Det är det hela. Man kan tycka precis vad man vill om det. Jag tänkte däremot inte på att det kunde se annorlunda ut nu. Det har gått 4,5 år sedan och jag misstänkte faktiskt inte att det kunde ändrat sig så mycket. (om det nu gjort det)
Om du tycker det är trist att läsa fakta så får du tycka det.
Möjligen får du tänka över ditt eget sätt att uttrycka dig.
Är det något som varit otydligt menar du?
 
Sv: Måste bara fråga

Jo det var du som hävdade detta som en bevisad sanning här på forumet!!!!
Ge dig!
PL oberoende vet som aldrig skulle påstå ngt sånt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 967
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 086
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 299
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp