Bukefalos 28 år!

Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Har läst igenom tråden och det är riktigt intressant.
Förstår själv, som vissa andra hur man reagerar på vissa människors beteenden.
Har följt med min syster som medhjälpare under tävlingar (hoppning) och ser en
del människor som beteer sig riktigt illa mot sina hästar.
Vissa färäldrar är ju till och med otrevliga mot sina barn för att dom inte får tillräkligt bra placering. Man ska väll göra det för att det är roligt för häst och ryttare?
Vad är annars vitsen?
Hästar är en vän, ingen tävlingsmaskin som bara finns för att plocka hem rosetter. enligt mitt tycke, men alla får tycka vad dom vill. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Ville bara spinna vidare lite granna på hur folk beter sig mot sina HÄSTAR på tävlingsbanorna. Hur ofta ser man inte folk som rider kanonfint på banan, men på framridningsbanan är det något annat. Ryck och slit och spark! Man borde ha en "domare" på framridningen som håller koll på att folk behandlar sina hästar bra, och har möjlighet att diskvalificera en ryttare som beter sig riktigt illa mot sin häst.

Jag observerar alltid hur de "duktigaste" ryttarna i mina kretsar rider fram sina hästar. Och man har fått se mycket skit, och mycket otroligt duktiga ryttare.

En annan sak som skulle behövas mer av, är ödmjukhet från vuxna mot ungdomar. Jag har flera gånger blivit tvungen att väja tvärt med min häst eller tvärnita, för att den stora duktiga VUXNA mannen var ju faktiskt där och red och HAN skulle minsann öva stopp, fast att reglerna för framridningen var två volter, en åt varje håll :mad:

Då har inte tävlingsledaren gjort sitt jobb....
Det är den som ska se till att allt går shysst till på framridningen och kan även plocka bort ekipage som inte följer reglerna för framridning.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Har tävlingsledaren rätt att göra så...? Trodde bara det var överdomaren som kunde genomföra sådana beslut? (Tävlingsledaren har ju också ofta en rad uppgifter att ta hand om under en tävlingsdag och lär ju inte kunna stå och hänga vid framridningen hela tiden.)

Men håller med om att det borde finnas någon som "övervakar" framridningen med tanke på att de flesta "övergrepp" sker just där (inne på banan kan ju åtminstone de flesta behärska sig lite bättre). Det borde egentligen inte behövas, men som det ser ut nu så tycker jag absolut att det gör det.

Sedan verkar de "oskrivna reglerna" om hur man beter sig på en framridning/i ett ridhus när man är flera ekipage som ska samsas om utrymmet helt ha dött ut?! Hålla till höger, inte skritta ute på spåret, inte hoppa av och ordna till utrustningen där man är i vägen och framförallt hålla ett litet öga på var alla andra befinner sig - sånt som vi (dvs. jag och mina tävlings- och träningskompisar i yngre år) fick lära oss, verkar inte existera länge...? Har tävlat uteslutande i dressyr under senare år och misstänker att det kanske är lite bättre hyfs på framridningen där (en hoppframridning, speciellt när det gäller ponny, brukar ju mest se ut som ett slagfält), men inte tillräckligt bra enligt min åsikt.

Har själv lyckligtvis inte varit inblandade i några framridningsolyckor, men det beror nog mycket på att jag är så van vid att hålla stenkoll och försöka hålla mig undan från allt och alla ("yrkesskada" efter att ha tävlat hingst i många år). Tyvärr kan det ibland göra att min hästs uppvärmning blir lite lidande, men undviker hellre att bli sparkad eller trängd, än hävdar min rätt till väg (ett koncept som ingen verkar känna till numera i vilket fall).
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Inom westernridningen så har tävlingsledaren ganska mycket att säga till om eftersom vi oftast har endast en domare som i allmänhet har fullt upp inne på tävlingsbanan.
Så vid behov kan tävlingsledaren säga till ryttare som ej uppför sig att denne antingen ser till att sköta sig eller får finna sig i att bli avvisad från tävlingen.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Aha, det är så det fungerar. På hopp- och dressyrtävlingar har jag aldrig sett en tävlingsledare med den typen av "makt", vet faktiskt inte om de har rätt att göra några sådana ingripanden eller inte. Får nog kolla upp det.

Sedan har jag möjligen en lite naiv inställning till westernridning. Min förutfattade mening har nog varit att alla westernryttare är så "horsemanship:iga" att det inte skulle behövas någon övervakning, men det är klart, rötägg finns väl överallt...
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Folk med noll respekt för andra finns överallt har jag lärt mig av erfarenhet tyvärr....
Som tävlingsledare ska man också se till att de regler som satts upp för framridning och ridning på anläggningen följs, t ex att ryttare om man endast få rida med hatt eller hjälm på huvudet följer detta.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Ödmjukhet har aldrig och kommer aldrig finnas i hästsporten, för mycket pengar inblandat!
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

ponnyhoppningsföräldrar
kl
på tal om ponnyföräldrar så var jag med om en sjuk sak för några år sen då jag tävlade ponny. Jag skulle precis in i ridhuset för att starta och ut kommer en tjej gråtandes (gissade på att hästen inte kom över 1:a hindret för det gick fort tills det var min tur) och ponnypappan ger ponnyn en rak höger mitt på mulen :eek: Både mamma och jag bara gapade och visste inte riktigt hur vi skulle göra, vi gick in i ridhuset iaf och sa till klubbkompisarna att se efter Pappan så han inte gjorde nåt mer dumt.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 916
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Jag befinner mig ensam ute i stugan över helgen, och har ofta varit här uppe själv även under vinterhalvåret. Vilket har väckt...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 170
Senast: honung
·
Relationer För att inte defokusera en annan tråd fortsätter jag min fundering i en ny tråd. I en annan tråd diskuterades det att personer som...
2
Svar
39
· Visningar
2 637
Senast: Badger
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 865
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp