Måste registrera ägarbyte? (SAHF)

Milene

Trådstartare
Ska registrera ägarbyte på nyaste pållan, men det krånglar...r

MÅSTE ägarbytet registreras för att få tävla med hästen? Kan man anmäla hästen till TDB även om annan står som ägare i registret?

Gäller en häst i Svenska Arabhästföreningen. Har gjort ägarbyte på ett antal andra hästar (andra rasföreningar) men inte varit med om att det är såhär besvärligt, likadant för säljaren...

Registraturen kräver registreringsbevis i original, vilket säljaren enligt uppgift aldrig fått. Pass finns. Hästen är efter säljarens egen hingst. Får nu beställa dubblett på registreringsbeviset, ny ID-kontroll mm, kostar x tusen kr.

Man blir så trött, varför måste allt krångla jämt?

Kan jag välja att registrera i ny rasförening? (tänker som svensk ridponny)

Brukar det vara såhär för er andra också vid registrering av ägarbyte..???
 
Sv: Måste registrera ägarbyte? (SAHF)

Ja du kan anmäla till TDB, det registret är inte på något sätt kopplat till rasföreningens ägarregister.
Ägaruppgifterna där är mer som info på tävlingarna

Du bara skriver in dig själv som ägare till hästen när du gör anmälan
Har lyckats få in mig själv som ägare flera ggr när jag anmält ridskolans hästar, systemet tar nämligen helst den som gör anmälan som ägare :meh:

Byta ägare går att göra gratis vid nytecknande av tävlingslicensen varje år. Vill man göra det mitt i perioden går det också bra men kostar då en slant.
 
Sv: Måste registrera ägarbyte? (SAHF)

det är ARAB du har krångler med vill jag förtydliga. Och finns inte registreringspapprena i orginal är tyvärr så förfarandet när (blir lite mer regler när stamboken är så pass stängd samt sköts via WAHO (?) på den långa linan sas).
Men du måste inte stå som ägare i ARAB för att tävla hästen, många tävlar andras hästar exvis.

Har du inget intresse att ha med hästen i arab-tävlingar o vinna deras priser för bästa häst över året (då räknas "vanliga" tävlingar oxå in) eller tror att nån efter dig somägare till hästen vill det så kan du ju regga om hästen. Men vet inte om det går om den är chippad.

Här är prislistan
http://www.arab.se/ARAB_registratur/Arab priser o info 20140201/Prislista 2014-websida.html

info om ägarbyte
http://www.arab.se/ARAB_registratur/Arab priser o info 20140201/Agarbyte_2014_140129.pdf
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Masse
·
Övr. Hund Har några frågor som jag är övertygad om att nån här på buke säkert kan ha koll på :) Går i tankar om att importera valp från Norge...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: vallhund
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 422
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp