Bukefalos 28 år!

Måste travare vara heta?

anhe

Trådstartare
Jag vet inte om jag har haft tur, men på de ställen jag varit på hos proffstränare och jobbat har hästarna minst en ofta två gånger i veckan gått lugna turer i skritt och sakta jogg. De flesta andra jobb har varit i lite högre tempo, men absolut ingen hets och tokkörning där hästen manas så svetten sprutar. Visst är vissa hästar piggare än andra, men de flesta har inte haft några som helst problem med att skritta avslappnat på lång tygel under "lufsturerna". Lite piggare är de bara när hårdare arbete krävs. De flesta lär sig liksom vart det är på sin plats att lägga energi. De travare jag har kommit i kontakt med som amatör har heller inte varit några idioter.

Visst kan en del hästar ha lite svårt att skritta långa stunder, men några fullständigt sönderstressade individer som det beskrivs ofta här på buke upplever jag aldrig att jag träffat (jo en, men den hade hjärtfel och var sjuk, men den blev bra den med).

Däremot så tycker jag att min erfarenhet är att om hästen blir skadad eller av någon annan anledning måste vila, då kan det bli piggt värre. Det handlar inte om stressat utan bara väldigt arbetssugen.

Kan det vara det som ofta är problemet när travare tas direkt "från banan" och ska bli ridhästar. Dom är vana att träna hårt och så ändras det i en handvändning. Jag tror att nedtrappningen i "tempo" för hästen skulle gå lättare om hästen fick tränas ner från den nivå den befinner sig, om ni förstår.

Är det någon som förstår min synpunkt, som kanske är lite virrigt förklarad. Jag tycker bara det är så trist när intrycket från vissa resonemang och fördomar är att travaren ständigt ska tokspringa så fort den kan annars så... Det tror jag är en djupt rotad fördom som inte stämmer. Herregud skulle alla travare tvingas springa fort hela tiden så håller dom inte i varken psyke eller fysiskt....eller är det bara mina travare som tränar kontrollerat? :confused:
 
Om jag tänker tillbaka på alla hästar(ca 600) jag haft under åren så är det ytterst få som varit riktigt heta, och som du säger så är det oftast nåt fel på dessa hästar, fel som kanske inte diagnostikerats...och då jobbar iallafall jag med konvalecenter :crazy:..pigga blir dom men det är stor skillnad på en pigg och en het häst...

Men om man jämför en typ hbl med en travare och ser hur hbl rör sig, så är det ju knappt styrfart på traven för "oss" så en vanlig jogg kanske uppfattas som "hett" och ryttaren börjar att dra i sin fd travare och den blir förvirrad och "het"...Jag tror att det bara är okunskap och att man inte är van att travare rör sig lite fortare rent generellt i sina gångarter.

Jag hade ett ettårigt hblsto här för ett tag sen, om man jämför gångarterna på den och mitt eget ettårssto så travar min bra mycket fortare än hbl fölet, helt olika gångarter...
 
Jo precis. Det jag menar är bara att det måste bli något totalt missförstånd någonstans på vägen eftersom "alla" travare anses heta, medans vi som håller på med trav kanske inte tycker det. Dessutom vet vi att dom tränar lugnt (åtminstone kontrollerat i alla fall) en stor del av tiden.
 
Det är tråkigt att det har blivit så... i okt- 02 köpte jag mig en travare som gick på banan, har går knappt o köra utan att sitta o smacka hela tiden, och tom. när vi är ute och rider med andra hästar kan man galoppera lugnt...det är ju trist om folk får fel uppfattning.
 
Jag har två varmblodstravare som ridhästar och ingen av dem är sådana som drar iväg i snabbare tempo än vad jag vill. Ingen av dem är iofs startad och den ena har varit ridhäst länge nu. Jag ÄLSKAR varmblodstravare som ridhäst! :love:
 
Jag med. Har haft alla möjliga hästar och rider min grannes fullblod, men travarna har ändå en speciell plats i mitt hjärta. Siktar f.ö på att komma nånstans i hoppning :)
 
....och helt "purung" är du väl inte heller .... :p :angel:.....fniss, kunde inte låta bli eftersom jag vet att du har en härlig humor.

För att återgå till tråden kan jag bara instämma i vad trådskaparen skriver.

Fördomarna när det gäller travsporten verkar vara djupt rotade och hålls gärna vid liv (inte minst här på forumet). Tyvärr verkar det inte vara något vi kan ändra på .........synd.........eftersom jag tror att många fler än jag skulle tycka trav var kul om de provade på. Vi kanske har varit för dåliga på att "fånga upp" hästintresserade ungdomar, vem vet :confused:
 
Hehe....dessutom så fyller jag ett år yngre iDAG :bow: :bow:

Samtidigt så är det ju faktiskt så att DE som konverterar till travsporten från ridisar ofta blir helt lyriska över travsporten :bow: :bow: och det kan ju inte bero på nåt annat än att vi har fina hästar och en fin sport :love: :love:
 
:bow: :bow: :bow: bugar och bockar och STORT GRATTIS !!! :bow: :bow: :bow:

Jo, visst är det så att många konverterat och blivit lyriska ..... :love:
(en vanlig variant är ju när ridtjejen träffar travgubben och kärlek uppstår)
 
Tackar :D
egentligen borde jag inte sitta här...har MILJONER saker att göra :crazy:
men det är nån osynlig Dj***l som kedjat fast mig vid tangentbordet :rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 334
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 237
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp