Bukefalos 28 år!

Mat för mammor-Kalla Fakta (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ann

Trådstartare
Mat för mammor-Kalla Fakta

Kalla Fakta ikväll måndag kl 20:30 heter "mat för mammor" och ser över faktan bakom kostrekommendationerna för gravidisar och ammande.
Äntligen! Själv har jag blivit irriterad över "ostförbudet". Enligt min Bm är det ca 4-5 som drabbas av listeria årligen. Hur sannolikt är det att ngn av dem är gravid? De flesta rör sig i trafiken dagligen och där är dödstalet ca 600 och skadade XXXX-antal. Sannolikheten på 9 miljoner människor är inte ens där hög om än flera hundra ggr högre än ex listeria.

Ann
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Mina barns dagmamma fick listeria och förlorade sitt första barn. Även om risken är otroligt liten, varför utsätta sig för den?

Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det skulle vara att förlora ett barn (haft missfall i v.13 och DET var jobbigt), och om man då får reda på efteråt att om man bara avstått från det eller det så hade barnet klarat sig... hur mycket sämre skulle man inte må då?
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Men grejen med listeria är ju att man kan ta prover och då få medicin vilket gör att det inte blir skador på vare sig barn eller mamma... Men i svergie vill man inte göra de testerna utan förbjuder i stället... Medans man i andra länder tar testerna regelbundet under hela gravidten...
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Jag missade tyvärr programmet, jag hoppas det snart går repris. Läste dock på TV4´s hemsida enorm kritik mot programmet. "Man" ansåg att programmet uppmuntrar gravida och ammande personer att dricka alkohol...

Var det verkligen så vinklat att alla tidigare varningar sopades under mattan? Att det numer är fritt fram att dricka alkohol och äta ost osv utan risk?

Ibland blir jag så frustrerad över alla människors överdrivna rädslor. Klart man skall vara försiktig med vad man stoppar i sig, men det ska man väl även om man inte är gravid eller ammande? Lite sunt förnuft, räcker inte det.. eller har vi i vår slappa matkultur tappat känslan för vad som är sunt eller inte?

Hmmmm...???
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

De poängterade att man absolut inte skulle dricka alkohon när man var gravid eftersom man vid en graviditet delar blod med barnet. Däremot sa de att bröstmjölen innehåller samma alkoholhalt som mammans blod när man ammar så att om man har t ex 0,5 promille i blodet så kommer barnet att dricka mjölk med en alkoholhalt av 0,5 promille dvs 0,05 procent (rätta mig om jag har fel) och den lilla alkoholhalten ska enligt programmet brytas ner i barnets lever och kommer aldrig ut i dess blodomlopp, Så uppfattade jag det hela iaf.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Jag såg programmet och nej, jag tycker inte att det var så vinklat. Det råder fortfarande INGEN tvekan om att man skall avstå från alkohol när man är GRAVID. För då får fostret ungefär samma alkoholhalt i sitt blod som mamman har i sitt, och med en omogen lever och organ som håller på att utvecklas är det givetvis inte bra. När man AMMAR, däremot, så får bröstmjölken ungefär samma alkoholkoncentration som mammans blod, vilket ju normalt mäts i promille. Efter måttlig mängd vin innebär det en alkoholkoncentration på 0,3 - 0,5 promille i bröstmjölken. Det är så liten mängd att om man dricker det, så bryts alkoholen ner innan den hunnit ut i blodet. I testet de gjorde i programmet fanns det mer alkohol i SevenUp!!!! (I alla jäsprocesser bildas alkohol, så det är rätt normalt att det finns små mändgder alkohol även i sådant som är "alkoholfritt").

Vad gäller listeriarisken, liksom riskerna med att eventuellt få i sig miljögifter via Östersjöfisk, så ifrågasattes rekommendationerna från livsmedelsverket på grund av att riskerna är så väldigt SMÅ. Livsmedelsverket ger heller ingen bakgrundsinformation, utan lämnar så att säga bara ut listan med "förbjuden" mat utan att tala om varför eller att riskerna i själva verket är oerhört små. Det finns ju en rätt stor oro bland många gravida kvinnor att de skulle ha skadat sitt barn för livet genom att äta en skiva gravad lax. Och programmet ifrågasatte om man skulle utsätta kvinnorna för denna oro utan att tala om varför och utan att tala om att även om man skulle ha ätit "förbjuden" mat, så är riskerna att det skulle ha skadat fostret faktiskt mikroskopiskt små.

Jag tycker att programmet var bra, därför att det förutsatte att gravida kvinnor faktiskt kan tänka själva och själva ta ställning till vilka risker de vill ta om de bara får tillräcklig information. En lista med "förbud" tycker jag inte är tillräcklig information.

Jag är en av dem som delvis har struntat i listan. Jag åt, när jag var gravid, vid åtminstone några tillfällen, rökt lax, annat kallskuret och dessertost (dock pastöriserad). Visst utsatte jag mitt barn för en liten, liten risk då. Men det gjorde jag också varje gång jag satt upp på hästen och, inte minst, varje gång jag satte mig bakom ratten i min bil. Det sistnämnda var sannolikt den i särklass största risken. Skall vi "förbjuda" bilåkning för gravida också?

Jag håller med dig - man måste få lov att lita till sitt sunda förnuft!
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Jag förstår inte riktigt varför man ska utsätta sig att ta en massa prover genom hela graviditeten, istället för att avstå från vissa saker under en så kort period i livet som graviditeten faktiskt är.

Och det är väl knappast FÖRBJUDET, bara att det rekommenderas att man inte äter vissa saker.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Efter måttlig mängd vin innebär det en alkoholkoncentration på 0,3 - 0,5 promille i bröstmjölken. Det är så liten mängd att om man dricker det, så bryts alkoholen ner innan den hunnit ut i blodet. I testet de gjorde i programmet fanns det mer alkohol i SevenUp!!!! (I alla jäsprocesser bildas alkohol, så det är rätt normalt att det finns små mändgder alkohol även i sådant som är "alkoholfritt").

Det där reagerade dock jag på.
De testade 7 up:en och red bullen "ren" alltså utan att mamman druckit av den och den överförts till bröstmjölken ju!
Så frågan är ju hur mycket skillnad det hade varit om de gjort likadant med drickan som med vinet!?
Blev faktiskt lite irriterad och tyckte nog att just det blev lite vinklat... :crazy:
Sen finns det ju faktiskt väl (är inte bra på viner då jag inte dricker dem..) olika alkoholhalt i olika viner, och det borde ge utslag ju!
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Magdalena skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man ska utsätta sig att ta en massa prover genom hela graviditeten, istället för att avstå från vissa saker under en så kort period i livet som graviditeten faktiskt är.

Och det är väl knappast FÖRBJUDET, bara att det rekommenderas att man inte äter vissa saker.

Jamen du lämnar ju blodprover ett par gånger och dessa prover går att ta från samma blodprover... Så någon större skillnad blir det inte för dig utan enbart för labben...
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

OK, men varför en extra kostnad (och därmed högre belastning på vår ansträngda landstingsbudget) när det är enkelt att undvika?
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Snurrfian skrev:
Jamen du lämnar ju blodprover ett par gånger och dessa prover går att ta från samma blodprover... Så någon större skillnad blir det inte för dig utan enbart för labben...

Exakt - det är ju bara att kolla med alla andra prover. Fast tar man bara blodprover ett par gånger i Sverige??? I Belgien fick jag ta prov en gång i månaden. Men havandeskapsförgiftning och annat undgicks ju till skillnad för hos vänner i Sverige som inte testades så ofta. :eek:
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Lånar knapp! I programmet berättade de att det senaste listeria-relaterade missfallet i Sverige var i slutet av 70-talet. Tydligen odlar de efter listeria på alla missfall och det har inte konstaterats sen dess.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Tokmaja skrev:
Det där reagerade dock jag på.
De testade 7 up:en och red bullen "ren" alltså utan att mamman druckit av den och den överförts till bröstmjölken ju!
Så frågan är ju hur mycket skillnad det hade varit om de gjort likadant med drickan som med vinet!?
Blev faktiskt lite irriterad och tyckte nog att just det blev lite vinklat... :crazy:
Sen finns det ju faktiskt väl (är inte bra på viner då jag inte dricker dem..) olika alkoholhalt i olika viner, och det borde ge utslag ju!

Vad menar du :confused: ???
Om de hade kollat med läsken på samma sätt som med bröstmjölken skulle det inte ha gett något utslag i bröstmjölken (mkt för liten etanol-mängd från början i läsk och redbull, levern förbränner det på ett kick innan något hinner komma ut i blodbanan eller i mjölken).

Vad menar du med vinklat? det var ju bara rena tester med svart på vitt vad varje vätska innehöll.

Det skiljer inte så många procent mellan olika viner så att det skulle bli någon markant skillnad. Dessutom brukar mustiga röda viner innehålla mest alkohol.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Vilya skrev:
De poängterade att man absolut inte skulle dricka alkohon när man var gravid eftersom man vid en graviditet delar blod med barnet. Däremot sa de att bröstmjölen innehåller samma alkoholhalt som mammans blod när man ammar så att om man har t ex 0,5 promille i blodet så kommer barnet att dricka mjölk med en alkoholhalt av 0,5 promille dvs 0,05 procent (rätta mig om jag har fel) och den lilla alkoholhalten ska enligt programmet brytas ner i barnets lever och kommer aldrig ut i dess blodomlopp, Så uppfattade jag det hela iaf.

Tror inte det framgick vems lever det bryts ner i, mammans eller barnets (de sa bara "bryts ner i levern"), men det kanske inte spelar nån större roll... :smirk:
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Jag tyckte det var ett ganska sakligt program. Programmet tog ju ingen ställning för eller mot alkohol i allmänhet, men det var ju inte avsikten heller. Hade det varit SVT eller längre än en futtig halvtimme så hade det nog belysts på ett annat sätt.

Vad jag vände mig mot lite i programmet är urvalet i undersökningen. Kan man verkligen ta ett enda prov på en enda mammas bröstmjölk och hävda att det är ny forskning? Behöver man inte ta hundratals prover på hundratals mammor innan man kan säga att "så här är det"?

Ibland kan jag inte låta bli att undra hur folk kan lita på forskning överhuvudtaget. För några år sen kom t ex en undersökning som hävdade att det var jättefarligt med p-pillret Desolett. Min gynekolog tog upp det med mig nästa gång jag skulle förnya mina Desolett. Han berättade att det fanns många många undersökningar som visat på att det inte var farligt, och nu en som visat att det var farligt. Ändå fick denna enda skräck-undersökning jättestort fokus i media och att det fanns undersökningar som visade motsatsen nämndes inte alls.

Däremot är jag "typiskt svensk" och kommer att lyssna på vad Livsmedelsverket rekommenderar. Ja, om de nu ändrar sin rekommendation om amning kommer jag nog glatt ta nåt glas vin till maten om nu bara bebben behagar titta ut.....
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Om de hade kollat med läsken på samma sätt som med bröstmjölken skulle det inte ha gett något utslag i bröstmjölken (mkt för liten etanol-mängd från början i läsk och redbull, levern förbränner det på ett kick innan något hinner komma ut i blodbanan eller i mjölken).

Ja precis det menar jag.
Nu jämförde de bröstmjölken med ett glas vin i (alltså när mamman druckit ett glas vin) och med drickan som kom direkt ur flaskan.
För MIG låt det då som att de sa att vin är inte farligare än dricka, därför att det var mer alkoholmängd i drickan.
MEN spädbarnet får ju inte alls i sig den mängden alkohol från en dricka drickande mamma än från den vindrickanden, förstår du hur jag menar?
Men nu var det så de jämförde, och då tycker jag att det blev fel. För de gjorde det till vinets fördel bara, därför blev det vridet. :smirk:
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Till debatten vill jag förresten bara lägga till en sak jag saknar hos livsmedelsverkets nuvarande rekommendationer:

Det står inget om vad som ALLTID är skadligt (om det nu är det) och vad som KAN vara skadligt. T ex att alkohol alltid är skadligt för barnet under graviditet medan rött kött KAN vara skadligt då det KAN innehålla listeriabakterier osv.

Min barnmorska som jobbat i 30 år har hittills aldrig stött på ett listeriafall.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Jag upplevde det som en jämförelse bara mellan "vinmjölken" och drickat. För ingen tror väll att man ger så små barn 7up.

Sen så är det här ingen ny kunskap, det har varit känt ända sen man hade möjlighet, i princip, att mäta etanolhalt. Bröstmjölk följer blodets nivåer av etanol. Att sedan livsmedelsverket kan gå ut att säga att det är skadligt är konstigt.

För övrigt så håller jag inte med Katerina J i allt det hon skriver. Jag tycker inte att det är ok med missbruk runt barn!! men det tycker jag gäller alla som hanterar barnet och inte bara mamman.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp