Bukefalos 28 år!

Mat för mammor-Kalla Fakta (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Ursäkta, men jag visste inte att det fanns FÖRBUD. Det är väl ändå fortfarande rekommendationer?

Jag har inte haft några problem att hitta vilka fiskar som man bör undvika att äta oftare än med ett visst intervall under graviditeten. Dessutom vad det är i fiskarna som är mindre nyttigt för fostret (bl.a kvicksilver).

Ditt argument att man ska testa för att det går känns mer som att man struntar i kondom och behandlar eventuella biverkningar (graviditet tas bort, sjukdomar behandlas med penicillin).

Hittade på första enkla sökningen på Google denna länk:

Råd om mat vid graviditet

Mycket informativ och knappast en förbudslista. Det står även klart och tydligt vad man KAN äta i fiskväg t.ex.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Nej jag vet att det inte är föbud, men den information man får är att man skadar sitt barn om man äter något från den listan som man får ut från MVC. Är man då orolig och inte har så stor koll på mat så är det väl ganska så lätt att man undviker allt som ev kan vara farligt. Och då även kanske missar sånt som är viktigt för fostret, dessutom vet jag att många gravid kvinnor känner en väldigt stor oro för just maten.

Ditt argument att man ska testa för att det går känns mer som att man struntar i kondom och behandlar eventuella biverkningar (graviditet tas bort, sjukdomar behandlas med penicillin).

Det här kändes väldigt långt under din nivå... Men om vi ska hålla på på den nivån så kanske du anser att vi ska sluta med alla ul för är det något fel på barnet får man skylla sig själv, varför överhuvudtaget ha några MVC, det är ju bara att läsa sig till hur man ska göra och vad man har att förvänta sig...
Och tyvärr Hiv går inte att behandla även om jag önskar att det gick...

Men denna diskussion har spårat ur, jag står för vad jag anser, nämligen att man borde titta över rekomendationerna så att det finns fakta bakom dem och även lägga till ett prova för listeria under graviditen, jag vet inte vad i det du finner provocerande....
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Hur kan man undvika eller bota nån fosterskada genom UL? Du gör konstiga jämförelser måste jag säga.

När det gäller både MVC och BVC så beror det helt på vilken sköterska man har. Jag gissar att du inte är så nöjd med din eftersom du reagerar så starkt på det här.

Andra klagar på att t.ex BVC kör med amningshets, andra att de inte får något stöd med amningen utan ge tillägg så snart det inte flyter osv. Subjektivt alltså.

Och jag vidhåller att det är klart onödigt att vänta på att man ska bota en sjukdom som man kunnat undvika genom lite kunskap.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Magdalena skrev:
Hur kan man undvika eller bota nån fosterskada genom UL? Du gör konstiga jämförelser måste jag säga. .

Men varför tror du att man gör UL? För mamman ska få se barnet eller? Det är ett viktigt instrument för att upptäck missbildningar, fosterskador och hjärtproblem men det var inte de det handlade om... Och du tycker inte att jämnförelsen med kondom och hiv kontra ett blodprov för att upptäcka listeria haltar mera?

Magdalena skrev:
När det gäller både MVC och BVC så beror det helt på vilken sköterska man har. Jag gissar att du inte är så nöjd med din eftersom du reagerar så starkt på det här.

Andra klagar på att t.ex BVC kör med amningshets, andra att de inte får något stöd med amningen utan ge tillägg så snart det inte flyter osv. Subjektivt alltså.
.

Jag har en underbar BM som jag litar fullständigt på men jag bryr mig även om hur andra har det och upplever saker och ting, ibland måste man gå utan för sin egen lilla värld... Jag har heller funderat särskilt mycket över maten, jag har ätit som vanligt för det mesta och undvikit det som det rekomenderas men inte haft någon större panik över det. Men jag har träffat tjejer som är övertygade om att de har skadat sina blivande barn och det gör att jag engagerar mig... Och eftersom det är ett relativt litet "ingrepp" att skicka ytterligare en för frågan till labbet så förstår jag inte varför man inte kan "kosta på" kvinnorna det...

Ang ammning, BVC osv har vi haft tidigare diskussioner så det tänker jag inte ens ta upp här...


Magdalena skrev:
Och jag vidhåller att det är klart onödigt att vänta på att man ska bota en sjukdom som man kunnat undvika genom lite kunskap.

Jaha så då slutar vi bota hjärtinfarkter oxå, de är ju oxå lätta att undvika med lite kunskap...

Nu tänker jag sluta att diskutera det här för tråden har spårat ur. Är det något mer du fundera över när det gäller mina relationer till MVC, BM och BVC så kan vi ta det via PM.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Nej, jag tänker inte sluta, för jag håller inte med om dina jämförelser.

Visst, man upptäcker "konstigheter" på UL, men är det några saker man kan undvika genom kunskap innan eller under graviditeten? Vad skulle man kunna undvika för att slippa Downs på sitt barn t.ex.?

HIV var en biverkning som jag inte tänkte på, den är ju faktiskt inte botbar för tillfället. Men vad gör man om man upptäcker Listeria så sent i graviditeten att det inte går att göra något åt?

Och jag har väl aldrig sagt att vi inte ska bota listeria om någon får det? Men man tar väl ändå inte in friska människor för att kolla om de har hjärtinfarkt titt som tätt?

Jag tror folk oroar sig för mycket för att de bara läser rubriker i tidningar och är för lata att ta reda på fakta själva.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Vet inte hur man lånar knapp men svarar alla: Konstigt att ni lever och kan diskutera! Vi 40-talister åt och drack och RÖKTE, vi körde utan bilbälte och red utan hjälm. De flesta av oss överlevde och vi förökade oss (man måste ju tänka på pensionen), våra barn förökar sig nu men herregud vilken cirkus när någon blir gravid - nästan värre än när man fått stoet dräktig. Lite synd om er tycker jag som måste oroa er så mycket istället för att njuta av livet
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Problemet är ju att sverige är så strikta i sin matvanna man anses ska ha när man är gravid å har det eller det å så vidare. Därför vi förbjuder en massa saker helt i onödan fast'n det inte behövs. Ja det är skadligt att supa sig full, men betyder det då att det är skadligt att ta ett glas vin till maten på fredagskvällen? Det är ju trots allt två helt olika saker, precis som så mycket annat...
Missade tyvär oxå programet så jag hoppas oxå på att det går i repris.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Jag ser ingen andledning till att fortsätta diskutera, jag anser att man kan kosta på kvinnor ett labbprov, du anser att det är bortkasade pengar... Jag tror inte att vi kommer så mycket längre utan att det blir pajkastning så därför tänker jag sluta...
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Snurrfian skrev:
Men grejen med listeria är ju att man kan ta prover och då få medicin vilket gör att det inte blir skador på vare sig barn eller mamma... Men i svergie vill man inte göra de testerna utan förbjuder i stället... Medans man i andra länder tar testerna regelbundet under hela gravidten...

Alltså, att ta listeriaprover så fort ngn har ätit opasteriserad ost tycker jag verkar väldigt vanskligt och osäkert. Det skulle jag ALDRIG lita på som mamma och doktor. Det är jättesvårt att fånga en infektion akut på det viset, däremot lättare att se om man haft någon genomgången infektion och fått antikroppar. Men då är det ju så dags :crazy:

Och jag kan inte se att en ostbit skulle vara värd en extra blodprovstagning heller, faktiskt.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Magdalena skrev:
Om man nu inte kan offra sig att ta reda på vilka fiskar det gäller så vete f-n om man är redo att skaffa barn överhuvudtaget. Jag tycker det är helt sjukt!
:eek: :eek: :eek: Menar du allvar? Det var väl grovt tycker jag. Ursäkta, men jag tog åt mig eftersom jag inte hade listan i huvudet under min första graviditet (som blev ett missfall). Då gick jag ut på nätet för att kolla rekommendationslistan innan jag åt skolmatsfisken som serverades. Kanske borde jag ha undvikit att bli gravid igen efter en sådan fadäs? Menar du verkligen det?
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

oz_joj skrev:
:eek: :eek: :eek: Menar du allvar? Det var väl grovt tycker jag. Ursäkta, men jag tog åt mig eftersom jag inte hade listan i huvudet under min första graviditet (som blev ett missfall). Då gick jag ut på nätet för att kolla rekommendationslistan innan jag åt skolmatsfisken som serverades. Kanske borde jag ha undvikit att bli gravid igen efter en sådan fadäs? Menar du verkligen det?

Varför tog du åt dig. Du sökte ju upp informationen. Jag har väl inte sagt att man måste kunna det utantill, utan att man faktiskt ser till att ta reda på fakta.

Jag har också haft ett missfall, men inte f-n har jag ens tänkt tanken att det skulle vara något jag ätit som orsakade det.

Och ja. Jag menar att om man inte kan ta sig för att söka upp information när det finns, bara man orkar engagera sig några minuter, hur ska man då klara av att ha ett barn där man måste ta reda på och lära sig en jäkla massa saker.
 
Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

Nu kan ni dricka vin som ammar ;)

Dom gjorde test på kalla fakta, och då visade det sig att 7up inhåller mer alkohol än bröstmjölk gör efter 15min om man druckigt 1 glas rött vin (är osäker vad det visade vid 2 glas vin).

Kan ju vara bra att veta nu nr det närmar sig lucia, julafton och nyår!
 
Sv: Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

OK, så menar du att mamman ska dricka bröstmjölk eller 7up, eller är det spädbarnet som ska dricka 7up?
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Magdalena skrev:
Jag har också haft ett missfall, men inte f-n har jag ens tänkt tanken att det skulle vara något jag ätit som orsakade det.

.
Nej, jag tror inte heller att det var av något jag åt/inteåt/drack/inte drack utan helt enkelt naturens gång. Tyckte ändå att du kategoriserade väldigt grovt.
 
Sv: Mat för mammor-Kalla Fakta

Men håller du inte med? Om man inte ens försöker ta reda på fakta, utan vill att alla andra ska fixa saker åt en. Är man redo att bli förälder då?
 
Sv: Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

hmm.. 7up innehåller väl inte alkohol? :D haha
och.. varför ska man typ .. chansa? :p det kan väl faktiskt bli alkohol i mjölken ändå.. även fast som på kalla fakta har testat ;)
 
Sv: Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

Dom gjorde ett lab test, där dom testade bröstmjölk där mamman druckigt rödvin och sen testade de 7up som var i flaskan.

Och 7upen hade mer promille alkohol än "vin-bröst mjölken"

Kom in i programmet precis på slutet så jag såg inte allt. Men det visade alltså att dricker du ett glas 7up ur sin flaska får du i dig mer alkohol än om du skulle dricka bröstmjölk.

Tror meningen med testerna Kalla fakta gjorde var att ta död på några myter om ammning.
 
Sv: Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

Varför dricka alkohol överhuvudtaget om man har spädbarn?
 
Sv: Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

Dom syftade inte på att supa sig full varje dag, utan ett glas vin till maten på en fin middag.

Alla dricker inte alkohol för att känna ruset, utan för det är gott:smirk:
 
Sv: Kalla Fakta kollade alkohol i bröstmjölk.

Jo, men du läste ju inte vad jag skrev. Vem ger sitt spädbarn 7up?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp