Mat till 4 åring

E

ElisabetBentmar

Min pålle växer fortfarande, ger henne mer mat än vad en ponny i hennes storlek och kondition ska få. Gör jag rätt?
Hon behöver väl mer mat eftersom att hon växer.

Vikt: 375 kg , Inte dräktig , Tränas normalt .
Hennes foderstat:
Hö 6 kg
Havre 60 g
Sojamjöl 1,5 hg
Morot 2 hg

Jag ska ge henne ensilage i stället för hö. Hur mycket mer ensilage måste jag ge? Ensilage innehåller ju mer vatten är hö.

Hlsn Elisabet
 
Jag tycker det låter som du ger henne väldigt lite mat om du nu inte har ett kanon kanon hö.
Äter hon 60 gram havre om dagen, måste bara fråga, hur många korn är det.

Men en foderstat beräknas på hur bra värden det är på grovfodret, men jag kan ju säga att min shettis och mina welshston äter betydligt mer.
 
Oj förlåt

600 gram

Jag ökar på allt efter hand som träningen ökas, ska som mest få 1 kg när hon är helt igångsatt. Kanske ska jag byta ut lite mot betfor.

Sen måste jag också tillägga att hon har väldigt bra hull. Man får anstränga sig för att överhuvudtaget känna revbenen. Nä men hon är absolut inte mager.

Jag utgår ifrån att höets värden är normala.
 
Man kan aldrig utgå från att värdena på grovfodret är "normala"! Höet kan se jättefint o grönt ut och ändå ha väldigt dåliga värden.
Det e jätteviktigt att göra en grovfoderanalys och du som har en växande häst borde ju inte tveka en sekund över att göra en.
 
Man kan inte utgå ifrån att höets värden är normala.
Jag har ett kanongrönt och fint hö, men helt katastrofala värden på det, så jag får komplettera med massor av protein.
Men när man inte vet värderna på höt så kan man inte göra någon lämplig foderstat, så analysera höet och få fram värderna.
Kan nu säga att alla våra hästar i stallet äter någon form av proteintillskott i form av, lucern, soja, hippo alfa, krafft groov och krafft protein
 
Ni får inte missförstå mig :p
Höet är analyserat där vi köpte det och en normal gammal ponny i hennes storlek och kondition skulle ha knappt 5 kg av just det höet. Jag ger ju henne protein tillskott i form av sojamjöl pga just att värdena är nästan (måste tilläggas) normala. :)

MVHlsn Elisabet :bump:
 
Om du ska ge ensilage istället så måste du ha ts halten för att veta hur mycket mer du måste ge. Men om du ska gå över till ensilage så får du ändå göra en ny analys o då får du ts halten angiven där :)
Ps oavsett vad det är för värden i grovfodret så ska en häst ha minst 1,5 kg hö / 100 kg kropssvikt.
 
Jag skulle iaf ge mer hö och ta bort havren istället.

Patsy äter 10-15kg hösilage/dag och ca 1kg Hippo Alfa.

Med de värdena vi har etc så blir det ungefär tre gånger hennes underhållsbehov enl tabellerna men hon är inte tjock utan väldigt fin i hullet i år, kunde muskla sig lite bättre så jag ska gå tillbaka till krafft protein (det var slut hos leverantören).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag försöker få ihop siffrorna i mitt huvud, men lyckas inte. Enligt matkalkyl.se ska 100 g morot innehålla 862 ug A-vitamin. Dvs 1 kg...
2
Svar
20
· Visningar
2 035
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 302
Senast: svea
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 744
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp