(mat)tjurig vid uteritt

Neia

Trådstartare
Hej provar här och ser om nån kan ge mig nåt tips.
Jag har ett ponny sto som är hur trevlig som helst egentligen. Trevlig att rida (oftast) hon är ju trots allt mycket sto och har ju sina humörsvängningar. Men hursomhelst. Vårat problem är vid uteritter då hon blir rakt av riktigt grinig och sur och drar emot varenda grässtrå hon kan och ser.
Jag har provat att säga åt henne ordentligt men hon stänger verkligen av när hon drar iväg. Hon har även bockat av mig bara för att få äta gräs.

Jag har lessnat på att behöva dra upp huvudet och vill inte rida med korta tyglar bara för att förhoppningsvis slippa att hon drar iväg.

I all annan hantering och ridning har hon respekt och lyssnar på mig men mat är som en drog för henne och tyvärr är hon lättfödd så hon kan inte få fri tillgång för hon slutar aldrig att äta.

Har nån nåt bra tips som jag kan prova? Det är så tråkigt att bråka med henne varje uteritt:(

Glömde säga att hon låtsas bli rädd för saker och fintar mig bara för att få några gräs-strån :/
 
Hej provar här och ser om nån kan ge mig nåt tips.
Jag har ett ponny sto som är hur trevlig som helst egentligen. Trevlig att rida (oftast) hon är ju trots allt mycket sto och har ju sina humörsvängningar. Men hursomhelst. Vårat problem är vid uteritter då hon blir rakt av riktigt grinig och sur och drar emot varenda grässtrå hon kan och ser.
Jag har provat att säga åt henne ordentligt men hon stänger verkligen av när hon drar iväg. Hon har även bockat av mig bara för att få äta gräs.

Jag har lessnat på att behöva dra upp huvudet och vill inte rida med korta tyglar bara för att förhoppningsvis slippa att hon drar iväg.

I all annan hantering och ridning har hon respekt och lyssnar på mig men mat är som en drog för henne och tyvärr är hon lättfödd så hon kan inte få fri tillgång för hon slutar aldrig att äta.

Har nån nåt bra tips som jag kan prova? Det är så tråkigt att bråka med henne varje uteritt:(

Glömde säga att hon låtsas bli rädd för saker och fintar mig bara för att få några gräs-strån :/
Inget bra tips men jag kan känna igen mig. Vår shettis var riktigt jobbig att köra i början av sommaren då vägkanterna var fullväxta med gräs i mulhöjd och jag var tvungen att ta åt sidan vid bilmöten.

Får hästen äta före du rider?försvinner värsta besattheten om hon får en hötuss innan ni far?annars är det väl tyvärr bara att vara benhård. Hitta på saker hela tiden så hon inte hinner tänka på mat. Sitter jag och tänker på annat då jag kör hästen styr hon själv till närmaste gräs. Tkr själv det ska bli skönt om vintern kunde komma snart:angel:

Om hästen skulle bocka av mig/sticka för att äta då hade jag blivit jävligt förbannad. Det är ren och skär olydnad! Får man inte stopp på sånt kan det bli farligt.
 
får du hästen att tänka och arbeta så har den inte tid för att finta läskiga spöken eller attackera grässtrån.

varje gång den dyker i gräskanten så är det för att den inte har ngt bättre att göra ;).
arbeta behöver inte vara att ha korta tyglar eller göra piruetter längst med vägen. enkla och korta övergångar lite då och då, och bara att du jobbar hästen framför skänkeln.
 
Kan grästygel vara något kanske? Vet jag sett sådana på ponnier som barn ridit för att hästarna inte ska dra ner huvudet och börja äta gräs. Fast bäst måste nog vara att komma åt grundproblemet.
 
Jag tänkte också på grästygel - eller möjligen munkorg! Det är ju lite grymt, men å andra sidan måste hon ju uppföra sig i ridningen.
 
Min häst har också varit bedrövligt tråkig att rida ut med eller promenera med på sommaren eftersom han alltid skulle äta gräs. Men för mig funkade det att lära in ett kommando för att han får äta gräs och så länge han får äta lite varje tur så uppför han sig resten av tiden.
 
Min häst kan äta resten av dygnet, utom den tid jag rider eller kör honom. Då får han inte äta, basta!
Ren uppfostranssak, tycker jag.
 
Rids hästen på tom mage eller har den möjlighet att äta lite innan? En del hästar kan det hjälpa om dom får äta lite hö en stund innan ridning tex för att slippa jobba på "tom" mage. :)
 
Det är ett olydnadsproblem, som du måste ta tag i.

Att kunna sitta och slappa på lång tygel eller galoppera över ett fält kräver mer än många tror, det kräver att hästen är så lydig och utbildad att den vet vilka egna initiativ som är okej och inte.

Det är inte okej att själv välja gångart, när det är dags att gå hem eller att strunta i små order som ryttaren kan komma med ibland.

Min häst måste ridas varje meter med viss inramning och styrning, för i hennes värld kan det vara mycket mer intressant att kliva ut och ställa sig i skogen och lyssna på fåglarna än att röra sig framåt längs en väg eller stig. Avslappnat på hellånga tyglar funkar alltså inte. :)

Det som är självklart för oss måste hästarna motiveras till och lära sig, och din häst ser ingen anledning till att inte ta vara på maten längs vägen. Du måste alltså se till att motivera hästen till att gå längs vägen och inte äta.

Mätt häst, grundlydnad för dina hjälper och motivation att gå dit du vill är ett måste för att lösa problemet.
 
Tack for alla svar och tips. Hon är ju lydig annars så tycker det är konstigt att hon är så besatt av det just vid uteritter.
Försöker att hålla henne upptagen men får försöka ännumer.
 
Det är lätt att hästarna ger en illusion av att vara lydiga, när ddet passar dem.

Du kan hålla på med alla möjliga övningar och träna in kommandon, (buga, stegra, springa undan för svingade rep etc.) men jobbar man inte med vardagsrespekten ( flytta sig i stallgången, gå från hagen utan att äta, stå still vid uppsittning osv) så har man fortffortfarande ingen grundlydnad som går att lita på när det verkligen gäller.
 
Det är lätt att hästarna ger en illusion av att vara lydiga, när ddet passar dem.

Du kan hålla på med alla möjliga övningar och träna in kommandon, (buga, stegra, springa undan för svingade rep etc.) men jobbar man inte med vardagsrespekten ( flytta sig i stallgången, gå från hagen utan att äta, stå still vid uppsittning osv) så har man fortffortfarande ingen grundlydnad som går att lita på när det verkligen gäller.

Det här är ett märkligt sätt att resonera tycker jag. "... när det passar dem"; sol om hästar vore beräknande och manipulativa. Det är de inte, de är djur med egen motivation att göra, eller undvika saker, som handlar efter impuls.

Det går inte heller att skapa en "grundlydnad" som får hästen att "veta sin plats" och lyda rakt igenom utan varje ny eller besvärlig situation kräver att hästen får tydliga signaler för att lära sig. I den moderna etologin växer alltmer kunskap fram om flockdynamik och dynamiskt ledarskap. Det innebär att hästar inte har rangordning rakt av utan det ser olika ut för olika situationer beroende på motivation och dominans. Som människa gäller det alltså att kommunicera till hästen, i den situation det gäller, att man vill något och inte kommer ge sig.

Som människa anser jag också att man ska ha en grundläggande respekt för andra varelser. I det ingår att fundera över varför de gör som de gör. Du har redan fått kommentarer kring hur hungrig din häst kan tänkas vara. Kräver du att hon ska arbeta vrålhungrig? Om det inte är så, så tänker jag vidare på att du vill kunna rida på lång tygel. Är det bara när tygeln är lång som hon vill äta? Då kal du ju helt enkelt inte rida med långa tyglar när frestelsen blir för stor för henne... Ren logik. Lyckas du inte förmedla till hästen att hon inte får äta gräs på lång tygel så får du vara tydligare - korta tygeln!
 
Hon jobbar aldrig hungrig. Hon äter alltid innan ridning. Men hon blir aldrig mätt heller. Har själv aldrig träffat en häst som är lika glupsk och besatt av mat.
Hon drar iväg mot maten så fort man råkar klia sig i ögat eller blir lite ofokuserad för en sekund.
Jag har fått för mig att det är nåt psykiskt ibland. Att hon tror att maten kommer ta slut eller att hon ska bli utan så hon måste bara äta på ett eller annat sätt. För hon stänger av när hon drar mot gräset. Skulle man piska henne gul och blå (som jag då verkligen inte gör) hade hon inte brytt sig.
 
Hon jobbar aldrig hungrig. Hon äter alltid innan ridning. Men hon blir aldrig mätt heller. Har själv aldrig träffat en häst som är lika glupsk och besatt av mat.
Hon drar iväg mot maten så fort man råkar klia sig i ögat eller blir lite ofokuserad för en sekund.
Jag har fått för mig att det är nåt psykiskt ibland. Att hon tror att maten kommer ta slut eller att hon ska bli utan så hon måste bara äta på ett eller annat sätt. För hon stänger av när hon drar mot gräset. Skulle man piska henne gul och blå (som jag då verkligen inte gör) hade hon inte brytt sig.

Om hon aldrig blir mätt, då är hon ju hungrig när hon ska ridas..? Vad får hon för foder och hur är hon i hullet?

Är problemet alltså att du rent fysiskt inte lyckas stoppa henne så fort du rider utanför banan/ridhus? Vad händer om du står på marken istället? På vilken nivå rider du och vilken utbildning har hästen? Hur länge har du haft den och hur länge har problemet funnits?

Ursäkta tusen frågor men försöker bara skapa mig en bild av det hela!
 
Hon får havre och torrhö. Ger jag henne annat blir hon fet. Fick minska hö lite för att veterinären tyckte hon var för tjock och nu är hon jättefin i kroppen och får beröm för det ofta.
Har haft henne 10 månader och hon är inte så jätteutbildad och det är min första egna häst. Hon har gått på ridskola men trivdes inte där och var ett litet monster när barnen red har jag hört och tog sig lite friheter. Jag har henne som hobbyhäst.
Problem finns bara på sommaren då det är gräs överallt. Vi har inga problem annars. från marken lyssnar hon på mig och följer mig som en hund.
Enda problemet är ju att jag inte kan slappna av vid uteritterna för att hon är ett matvrak och det hela med uteritterna för mig är att jag vill kunna rida lugnt utan att behöva bråka med henne om gräset och ja kunna ta en lugn galopp utan att hon ska dra emot gräset.
Spelar ingen roll hur mycket mat hon får mätt verkar hon inte bli i hjärnan. Det är det jag menar. Jag skulle kunna ge henne en hel höbal innan vi rider ut, hon skulle ändå dra emot gräset.

Jag kan stoppa henne fysiskt men ibland är man bara inte beredd.
 
Hon får havre och torrhö. Ger jag henne annat blir hon fet. Fick minska hö lite för att veterinären tyckte hon var för tjock och nu är hon jättefin i kroppen och får beröm för det ofta.
Har haft henne 10 månader och hon är inte så jätteutbildad och det är min första egna häst. Hon har gått på ridskola men trivdes inte där och var ett litet monster när barnen red har jag hört och tog sig lite friheter. Jag har henne som hobbyhäst.
Problem finns bara på sommaren då det är gräs överallt. Vi har inga problem annars. från marken lyssnar hon på mig och följer mig som en hund.
Enda problemet är ju att jag inte kan slappna av vid uteritterna för att hon är ett matvrak och det hela med uteritterna för mig är att jag vill kunna rida lugnt utan att behöva bråka med henne om gräset och ja kunna ta en lugn galopp utan att hon ska dra emot gräset.
Spelar ingen roll hur mycket mat hon får mätt verkar hon inte bli i hjärnan. Det är det jag menar. Jag skulle kunna ge henne en hel höbal innan vi rider ut, hon skulle ändå dra emot gräset.

Jag kan stoppa henne fysiskt men ibland är man bara inte beredd.

inget tips mer än att fortsätta streta och jobba.
men behöver ponnyn verkligen ngt mer än hö och kompletterande mineraler då?
och hur lång ät tid får hon? spä ut höet med fri tillgång på foderhalm som är så tomt på socker och energi det bara går. och ha i ett slowfeeding nät så att hon har att äta konstant utan att det tar slut.

hästar är gjorda för att äta dygnet runt. och blir inte hungriga så som vi blir.

hade själv en shettis som kastade sig över gräs. men då hon bara fick en 2kg över natten och gick i kraftigt nerbetad hage under dagen så är det inte konstigt att hon blev matgalen.
då hon fick fri tillgång på halm och den lilla kraftfodret hon fick byttes ut till lite mer hö så lugnade hon ner sig.
 
Tack Buck, ska se vad jag kan göra. Har några små saker jag ska ändra med maten och ska se över hage och så. Ska fortsätta kämpa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 532
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 031
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 289
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp