Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Jag började mata 1 november, första snön kom i söndags och nu är den borta igen och det har varit +4. Har INVASION av fåglar! Går åt ca 3 talgbollar och 1½ liter solrosfrön om dagen, har även jordnötter o hampfrön framme samt lägger ut matrester. Hoppas nu de stannar i vår o rensar myggen :)

Mest talgoxar o blåmesar,, några nötväckor, två hackspettar, 2 domherrar, 3 sidensvansar och de där små bruna som flyger i flock som jag inte vet vad de heter... och en typ ljusgrön.
 
Mest talgoxar o blåmesar,, några nötväckor, två hackspettar, 2 domherrar, 3 sidensvansar och de där små bruna som flyger i flock som jag inte vet vad de heter... och en typ ljusgrön.
:laugh: en typ ljusgrön...

Undrar vad det kan vara - grönfink kanske :confused:
Fil67_Groenirisk.jpg
 
Någon som vet vart entitorna kan ha blivit av?
Har matat några veckor nu och i början var här några entitor tillsammans med de andra fåglarna, men sedan ett tag syns de inte till. Jag matar med vildfågelmix och talgbollar. Är det hampfrön de vill ha? Matade även med det i början men entitorna åt främst av vildfågelmixen i den andra mataren...
Gillar ju alla de andra fåglarna också men saknar dom små pluttarna :)
 
Någon som vet vart entitorna kan ha blivit av?
Har matat några veckor nu och i början var här några entitor tillsammans med de andra fåglarna, men sedan ett tag syns de inte till. Jag matar med vildfågelmix och talgbollar. Är det hampfrön de vill ha? Matade även med det i början men entitorna åt främst av vildfågelmixen i den andra mataren...
Gillar ju alla de andra fåglarna också men saknar dom små pluttarna :)
Du kanske har en granne med mumsigare frön... :angel:
Mina entitor äter mest ut huset med enbart solrosfrön och på äppelringen... men dom verkar inte vara kräsna för dom äter även frömixen ibland :p
 
Någon som vet vart entitorna kan ha blivit av?
Har matat några veckor nu och i början var här några entitor tillsammans med de andra fåglarna, men sedan ett tag syns de inte till. Jag matar med vildfågelmix och talgbollar. Är det hampfrön de vill ha? Matade även med det i början men entitorna åt främst av vildfågelmixen i den andra mataren...
Gillar ju alla de andra fåglarna också men saknar dom små pluttarna :)
De är här tror jag ; )

Men vi matar med exakt samma sak som du gör.
 
Pilfinkar? Vi har HUR många som helst! De flyger alltid omkring tillsammans i ett stort gäng och vräker i sig mat :laugh:
Här är också hur mycket Pilfink som helst! De häckar tom under vår hängränna ;). De är lite roliga för de är liksom helt bekväma och parkerar sig i maten och moffar i sig ;)
 
Du kanske har en granne med mumsigare frön... :angel:
Mina entitor äter mest ut huset med enbart solrosfrön och på äppelringen... men dom verkar inte vara kräsna för dom äter även frömixen ibland :p
De blev kanske sura och drog när jag missade att fylla på en dag ;)
 
Nu börjar det gå åt mängder av fågelmaten... och så sitter talgoxarna och "skäller" på mig om jag inte ger dom mat före hästarna :D
Hade en koltrast här idag, dom är inte så vanliga hos oss vid fågelmaten.
 
Puttar upp tråden.

Har äntligen hängt en foderautomat så jag ser den (och fåglarna) från köksbordet.
Talgoxar i mängder, en och annan blåmes, en nötväcka och två hackspettar brukar vara återkommande besökare.
 
Och jag har fått rådjur, igen. :meh:
Iofs är det bättre de tömmer automaterna än äter upp mina nyplanterade äppelträd och visst förstår jag att de har det tufft så här års, men jag hoppas det inte kommer gå åt 160 kg frön den här vintern med! :arghh:
 
Och jag har fått rådjur, igen. :meh:
Iofs är det bättre de tömmer automaterna än äter upp mina nyplanterade äppelträd och visst förstår jag att de har det tufft så här års, men jag hoppas det inte kommer gå åt 160 kg frön den här vintern med! :arghh:
Men om du fodrar dom så får väl dom fodra dig... :d:devil:
 
Men om du fodrar dom så får väl dom fodra dig... :d:devil:
Med tanke på att de inte tänker servera sig själv och de små fulingarna kommer smygande nattetid när varulven är instängd så får jag nog leva med att hellre fodra med fågelfrön än äppelträn och vara utan rådjursstekar även fortsättningsvis. :cautious:
 
Vill du ha många gulsparvar ska du strö lite havre på marken :idea:
Dom gillar inte att äta från foderautomater...

Jag har fått några söta rödhakar hos mig och så har bofinkarna kommit :love:
Aha, är det därför gulsparvarna kommer hit! Nötväckorna strör ju all havre omkring sig i sin jakt på favoritfröna!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 129
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp