Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Nu är det verkligen full fart vid fågelmatarna :love:
Hittills är det kommit talgoxe, blåmes, tofsmes, svartmes, pilfink, grönfink, nötväcka, domherre o fru, koltrast, skata och ekorre som kommer på besök :heart
 
BIllig fågelmatarstation nu på Rusta! Tänkte slå till på en sådan och börja mata fåglarna vid torpet i helgen när jag ska dit. Vi flyttar dit i december så tänker smygstarta, så de vet vart de ska ta vägen sen. ;) Hoppas på stenknäck och tofsmes utöver de mer vanliga. Ligger i skogen och har haft tofsmes där förut.

Läste att havrekross är toppen och det kostar bara 95 kr för 15 kg. ;) Tycker fågelmat är orimligt dyrt ibland, och är det för mycket (hela) sädesslag i blandningen blir det bara ratat. Mycket solrosfrön ska det vara, och så testar vi krossad havre.
 
Sv: Mata småfåglarna

Hackspettar gillar talg framförallt.

Mina pippisar får talgbollar, jordnötter, hampfrön och solrosfrön. Blir nog över 100 kg foder varje vinter som går åt och jag har flera automater uppsatta. :d

Fågeln låter som det skulle vara en nötväcka?
IMG_002098.jpg
Har redan gjort av med 100 kg solrosfrön i år.
 
Jo nu i höst. Är inne på min sjätte säck med solrosfrön.
Själv är jag bara inne på min andra 20 kg-säck i höst. :) Talg"korvarna" var poppis, mycket mer än talgbollarna, men nu har jag bollar som de får äta upp innan det blir något annat. När väl kylan kommer ska jag ge dem hampfrön också, men så länge det är fuktigt ute får de inga. De fastnar och fryser lätt ihop till en klump annars har jag sett.
 
Själv är jag bara inne på min andra 20 kg-säck i höst. :) Talg"korvarna" var poppis, mycket mer än talgbollarna, men nu har jag bollar som de får äta upp innan det blir något annat. När väl kylan kommer ska jag ge dem hampfrön också, men så länge det är fuktigt ute får de inga. De fastnar och fryser lätt ihop till en klump annars har jag sett.
Vi gör egna bollar på talg eller kokosfett. Blandas i lite som finns hemma. Frön, müsli, russin, jordnötter. Dom är mycket populära.
 
Här går det också åt en del solrosfrön, men jag började rätt sent och det har väl gått åt 5 kilo än så länge. Men skulle behöva något mer rör då de äter upp ett på mindre än en dag. Funderade på att köpa ett sånt där stort hus som man bara öser mat i men jag vill inte mata skatorna om jag inte måste. :cautious:

Just nu har jag iaf pilfink, talgoxe och gråsparv här. Eller troligen bofink också då en låg död inne i sovrummet i veckan... Kattslkrällen! :down:
Förra året hade jag koltrast, eller nån fågel som liknar koltrast iaf, också.
 
Satte upp matningen idag! Kunde dock inte se några pippisar men hoppas på besök i morgon! Visserligen så renoverar vi, springer in och ut och slamrar massor så jag klandrar dem inte. :p
 
Jag har stora matare till fröna, tror de är på 8 liter, samt tre behållare för jordnötter och en stor för talgbollar. Ibland hänger jag ut hel talg om jag kommer över, men jag har aldrig haft problem med skator. Det finns så det räcker åt alla pippisar. :)
 
Vad tycker domherrar om för fröer? Kom flera par till trädgården idag, men såg inte en enda av dom vid fågelmaten :(.
 
Vad tycker domherrar om för fröer? Kom flera par till trädgården idag, men såg inte en enda av dom vid fågelmaten :(.
Dom flesta fågelmatare som man köper har för nära mellan sittpinne och hål för att domherrarna ska kunna nå, dom är ganska stora o klumpiga. Men nu vet ju inte jag vad du har för matstation åt dom förstås ;) men det är en vanlig anledning. Dom äter dom flesta frösorter som dom kommer åt.
En gammal skogshuggare som jag känner han har gjort en vanlig bred planka på höga ben som han strör ut havre på (det är det enda han ger småfåglarna vid huggarkojan) och han får både domherrrar och gulsparvar på den, förutom de andra vanliga sorterna. Så en sån har jag gjort som jag ströar ut på och där trivs dom lite större pippiarna och dom som vill äta från marken :idea::up:
 
Var in på Granngården för några veckor sedan (är inte så ofta där längre nu när man är hästlös). De hade bra pris på solrosfrön 179kr/20 kg. Köpte 2 säckar till farsan som julklapp.:grin:
 
Var in på Granngården för några veckor sedan (är inte så ofta där längre nu när man är hästlös). De hade bra pris på solrosfrön 179kr/20 kg. Köpte 2 säckar till farsan som julklapp.:grin:
Bra med prisuppgift, jag brukar köpa på Citygross för 186 kr/20 kg tror jag det var, men jag ska ändå in och köpa strö så då kan jag passa på och köpa solrosfrön. Tömde säcken igår och fick fylla på med hampfrön så de inte svälter tills jag köpt mer. :up:
 
Ikväll åker jag till torpet igen, ska bli spännande att se vad som finns kvar! Matade med svarta solrosfrön, havrekross och linfrön samt talgbollar. Hoppas tofsmesen hittar dit igen. :) Någon som har kletat fett på trädstammar som mat? Ska vara poppis bland hackspettar bland annat.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 107
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp