Material i medicinkapslar?

hier

Trådstartare
Jag fick ett par Xanax av min pojkvän (amerikanska Xanor) inför min flygresa imorgon eftersom jag är barnsligt flygrädd.

Det enda som annars har hjälpt är några stadiga glas vin, men jag är så less på det :wtf: Och med åren har min flygrädsla dessutom blivit så pass illa att jag kräks av ångest - och således bara blir ännu mer illamående av alkohol.

Sagt och gjort, det blir Xanor istället. Problemet är att tabletterna är på 1 mg, det vill säga ganska starka, och jag har ingen tolerans alls på bensodiazepiner. Vill inte bli kalashög och vingla omkring, liksom :crazy:

Jag kom då på den eminenta iden att krossa tabletterna (de är inte depå) och lägga pulvret i tomma medicinkapslar istället. Kan man göra så?

De jag har hemma i kapselform är omeprazol, venlafaxin och cymbalta.

Venlafaxinet är depotkapslar och cymbaltan enterokapslar. Jag googlade runt lite men lyckades bara komma fram till att det är innehållet i kapseln som är depot eller enterot, inte själva kapseln i sig.

Som ni förstår vill jag inte att en snabbverkande xanor ska få depoteffekt bara för att jag har lagt den i långsamtutlösande kapsel.

Vad tror ni?
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Jag förstår nog inte riktigt.

1. Du tycker att det är för starka Xanor (och det låter ju rimligt).
2. Du vill krossa tabletterna (det låter också rimligt).

Men varför måste du införa steg tre, nämligen att lägga tablettkrosset i begagnade kapslar för andra läkemedel???

Varför inte "bara" dela tabletterna och ta en kvarts eller så per tillfälle?
Eller, vilket kanske är klokare, varför inte ringa den läkare som hjälper dig med psykiska symtom och diskutera något slags ångestdämpande inför resa? Kanske du kunde få hjälp med specifik behandling också, om du har lite tur - kanske inte omedelbart, men sedan?
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Därför att tabletterna inte går att dela. De är pyttesmå, runda och har ingen brytskåra. Omöjligt att dela.

Jag har kontakt med psykiatrin, men bensodiazepiner har jag inget behov av just nu - förutom nu då med flygresan, men jag åker ju imorgon så det är lite sent påtänkt.

Visst kan jag gå i terapi för flygrädsla, men det är också lite sent påtänkt nu ;)
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Lägga pulvret i en påse. På flygplatsen hälla det i ett vattenglas och dricka?
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Kanske inte så lysande ide .....
Gå igenom säkerhetskontrollen med en påse med krossat pulver...

Nää .. det är ju bara lite magnecyl som jag krossat ....:rofl: eller hur...:p

Bättre att säkerhetskontrollen kan identifiera tabletterna om det skulle behövas...och krossa dom senare...
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Det finns ju en tablettdelare på apoteket som även funkar för tabletter utan skåra.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Vad är det med flygning du är så rädd för? Om du kan/vill förklara lite närmare så kanske jag kan komma med några förklaringar/goda råd som kan hjälpa dig med den värsta rädslan.

Om det känns bättre får du gärna skicka PM.

:angel:
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Det är möjligt att jag är helt fel ute nu, men är inte benzodiazepiner narkotikaklassade? I så fall innebär ditt innehav av sådana tabletter är ett ringa narkotikabrott, om du inte har recept. Jag hade varit OERHÖRT försiktig med att försöka föra sådana preparat ut eller in i landet och jag hade inte diskuterat saken på ett internetforum. Jäkligt trist att åka fast i tullen för narkotikasmuggling.

Om du behöver ångestdämpande medicin, kontakta din läkare och få ett recept. Då kan du inneha dem lagligt.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Det är möjligt att jag är helt fel ute nu, men är inte benzodiazepiner narkotikaklassade? I så fall innebär ditt innehav av sådana tabletter är ett ringa narkotikabrott, om du inte har recept. Jag hade varit OERHÖRT försiktig med att försöka föra sådana preparat ut eller in i landet och jag hade inte diskuterat saken på ett internetforum. Jäkligt trist att åka fast i tullen för narkotikasmuggling.

Ja, du har helt rätt i allt du skriver. Att käka benso som inte är utskrivet på en själv klassas som narkotikabrott. Man ska heller för allt i världen köra bil efter att ha intagit ovanstående för då ryker körkortet en lång tid framöver om man skulle ha otur att möta på farbror blå och bli testad.

Själv skulle jag inte ta benso som inte var utskrivet på mig själv. SKulle aldrig riskera att åka på narkotikabrott för en sån sak.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Jag kom då på den eminenta iden att krossa tabletterna (de är inte depå) och lägga pulvret i tomma medicinkapslar istället. Kan man göra så?

De jag har hemma i kapselform är omeprazol, venlafaxin och cymbalta.

Venlafaxinet är depotkapslar och cymbaltan enterokapslar. Jag googlade runt lite men lyckades bara komma fram till att det är innehållet i kapseln som är depot eller enterot, inte själva kapseln i sig.

Som ni förstår vill jag inte att en snabbverkande xanor ska få depoteffekt bara för att jag har lagt den i långsamtutlösande kapsel.

Vad tror ni?
Jag borde kunna svaret på din undran, men jag är bara nästan säker... Hade föreläsning om typ det för några veckor sedan. :p

OM jag har uppfattat saken rätt så har man kapslarna för att göra det enklare att få ner ett granulat i magsäcken. Där löses kapslarna upp.
Det är sen granulatet som har olika formuleringar beroende på var man vill att det ska lösas upp - direkt i magsäcken, eller i någon ände av tarmen. Läkemedel som ska tas upp senare i systemet än i magsäcken får ett syrabeständigt hölje och löses i stället upp vid rätt pH i tarmen.

SÅ, det borde vara så att du kan ta vilket kapselhölje som helst och hälla din krossade tablett i.
Men, jag är inte 100...

(fast om jag inte minns helt galet så finns det tomma kapselhöljen på apoteket, för dem som har svårt att svälja strävare tabletter...)
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Måste man ha ett intyg från sin läkare eller räcker det med att det står mitt namn på asken?
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Vad är det med flygning du är så rädd för? Om du kan/vill förklara lite närmare så kanske jag kan komma med några förklaringar/goda råd som kan hjälpa dig med den värsta rädslan.

Om det känns bättre får du gärna skicka PM.

:angel:

Jag hoppar in här och hoppas du kanske har något tips att ge för min egna del :)

Jag hatar starten. Det känns jätteäckligt att hela planet lutar uppåt även om jag fattar att det måste det, annars kommer vi ju inte upp.
Sen tycker jag inte om flygningen i sig. Vågar inte gå i gången så sitter på min stol hela tiden. Är rädd för att golvet ska gå sönder så jag åker rakt ut i luften..
Jag gillar inte när det är molnigt och får turbulens. Katastroftankar.
Landningen är det bästa med flygningen. Förutom när dom bromsar som kraftigast för det känns som att vi ska krocka med något.

Tja, mina flygturer är panikartade.

Ska flyga i augusti igen och har redan förberett allt som behövs här hemma om jag skulle dö. I princip så förbereder jag mig inför döden.

Så, några tips?
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Intyg. Annars är det ju bara att byta ask.

Ts...hur hade du tänkt dig hemresan? Smuggla in narkotikaklassade preparat? (att begå brott på "hemmaplan" är väl en sak, men om man ska utomlands, eller ja, det kan bli nog så krångligt även "inrikes" om man nu åker dit på det)
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Man ska heller för allt i världen köra bil efter att ha intagit ovanstående för då ryker körkortet en lång tid framöver om man skulle ha otur att möta på farbror blå och bli testad.
.

Fast vänta nu det där stämmer väl ändå inte? Tror till och med det står på asken på narkotikaklassade mediciner att man får avgöra själv om man är kapabel att köra, ingenting polisen testar för i kontroll
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Ingen fara, matmissbrukaren! Vi kan gärna prata om flygrädsla i allmänhet i den här tråden, det välkomnar jag gärna så jag får lite mod inför imorgon :)
Lånar din knapp och svarar alla:

Ang. det olagliga i det hela:
Jag har aldrig någonsin behövt visa recept på mediciner jag har haft med mig, men visst är det ju så att risken kan finnas där. Har åkt med narkotikaklassade mediciner förut som jag har haft utskrivet, och jag har nästan aldrig med mig förpackningarna eftersom det tar så stor plats (använder dosett).

Men visst - det är ett risktagande och jag vill ju förstås eliminera nervösa känslor så mycket jag kan. Men jag har vägt risken mot mina tidigare erfarenheter, och sen ska jag bara åka till Norge också. Och det har aldrig någonsin förekommit att de har tittat efter mediciner. Min bedömning är att det kommer funka.

Pulver i en liten zip-påse ser förstås väldigt suspekt ut dock :D :Jag hade tänkt lägga resterande pulver i en anonym förpackning, typ tom läppglansburk eller liknande.

Vad gäller flygrädsla:

Man är så otroligt sårbar. Man är 10 000 meter upp i luften, man är instängd och har ingen kontroll över vad som händer. Jag är medveten om att flygning är det absolut säkraste sättet att transporteras. Men det är känslan som tar över. För OM något går fel under en flygning, då är det i princip kört.

Jag kan ibland få lite samma känsla av att åka tåg. Jag ser inte vem som kör, jag kan inte stanna hur som helst.

Om jag av någon anledning skulle få panik på en buss så kan jag skrika "stanna!" eller gå av på nästa hållplats. Om bussen börjar brinna kan man stanna.

På ett flyg kan jag inte riktigt säga "nej, jag hoppar av här" :D

Som sagt: fobier är inte rationella. Men det största med flygrädsla för mig är kombinationen av att vara instängd, högt upp i luften, och att inte ha kontroll på vad som händer.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Fast vänta nu det där stämmer väl ändå inte? Tror till och med det står på asken på narkotikaklassade mediciner att man får avgöra själv om man är kapabel att köra, ingenting polisen testar för i kontroll

Men kör man påverkad av narkotikaklassade preparat och blir stoppad så är det väl självklart att de kollar vad man har tagit?
 
Senast ändrad:
Sv: Material i medicinkapslar?

Ja, OM man är påverkad så att man är olämplig som bilförare. Orsakar man en olycka och har tagit läkemedel som "kan påverka körförmågan" så ligger man nog risigt till. Men man får själv avgöra om man kan köra - tills man orsakar den där olyckan, eller gör något annat olämpligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp