Material i medicinkapslar?

Sv: Material i medicinkapslar?

Jag borde kunna svaret på din undran, men jag är bara nästan säker... Hade föreläsning om typ det för några veckor sedan. :p

OM jag har uppfattat saken rätt så har man kapslarna för att göra det enklare att få ner ett granulat i magsäcken. Där löses kapslarna upp.
Det är sen granulatet som har olika formuleringar beroende på var man vill att det ska lösas upp - direkt i magsäcken, eller i någon ände av tarmen. Läkemedel som ska tas upp senare i systemet än i magsäcken får ett syrabeständigt hölje och löses i stället upp vid rätt pH i tarmen.

SÅ, det borde vara så att du kan ta vilket kapselhölje som helst och hälla din krossade tablett i.
Men, jag är inte 100...

(fast om jag inte minns helt galet så finns det tomma kapselhöljen på apoteket, för dem som har svårt att svälja strävare tabletter...)

Jag har också uppfattat det som att det är kornen i kapslarna som är belagda med det där höljet som gör att medicinen frisätts långsamt, och att alla medicinkapslar är gjorda av samma material. Att kapseln bara är förpackning, helt enkelt. Men är som du - inte 100 % säker.

Men jag har inte hittat någon om själva kapseln i sig, om den också är gjord av ett material som löser upp sig långsamt.
Klart att jag borde kunna krossa en tablett och bara lägga pulvret på tungan och svälja med vatten - men det smakar ju för jävligt :wtf: Men jag tror att det får bli att jag gör så, man kan ju blanda med yoghurt eller något för att göra det mer uthärdligt.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

kl

En medicin jag hade kunde visa utslag på drogtest. En stämningsbalanserande. Så det går ju att åka dit trots att man inte tagit droger.
Vad hade hänt om dom stoppade mig? Stoppat mig i finkan direkt och dragit in körkortet?
 
Sv: Material i medicinkapslar?

som jag har uppfattat det så är det ingen fördröjning på kapslarna.
jag sitter på "rätt plats" nu så jag letar lite i mina anteckningar - återkommer...

Det jag läser mig till lite snabbt nu är att "hårda kapslar" är gjorda av gelatin.
Mjuka kapslar (typ Ipren) är väl såna som man inte kan ta isär - det var så liten text där så jag kunde inte läsa vad där stod.
 
Senast ändrad:
Sv: Material i medicinkapslar?

kl

En medicin jag hade kunde visa utslag på drogtest. En stämningsbalanserande. Så det går ju att åka dit trots att man inte tagit droger.
Vad hade hänt om dom stoppade mig? Stoppat mig i finkan direkt och dragit in körkortet?
OM din körförmåga är påverkad av medicinen så räknas det som drograttfylla.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Fast vänta nu det där stämmer väl ändå inte? Tror till och med det står på asken på narkotikaklassade mediciner att man får avgöra själv om man är kapabel att köra, ingenting polisen testar för i kontroll

Du har fått svar på om du kör med dina mediciner ovan. Mitt inlägg som du citerade handlade om ifall du kör med mediciner som inte är utskrivna på just dig.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

jo visst är det klart om det ger utslag att dem tittar vilket preparat det är, men så länge man har recept på det så kan dom väl knappast göra något? Man kan ju bara hävda att man själv ansåg att man var körbar. ( helt sjukt tycker jag själv)
 
Sv: Material i medicinkapslar?

okej då missförstod jag. ja självklart får du inte köra på mediciner utan recept
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Njae, man kan hävda att man själv tycker att man har fullgod körförmåga - tills man lyckas "bevisa motsatsen".
OAVSETT om man har det på recept eller inte.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Du får köra på bensodiazepiner (utskrivna på dig) så länge som de inte inverkar i din körning negativt. Om något händer under tiden du kör och du har tagit det så kan det påverka vad du åker dit för.
Detta eftersom läkemedel påverkar människor så olika.
Samma sak med opioider eller andra läkemedel.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Jag har aldrig någonsin behövt visa recept på mediciner jag har haft med mig, men visst är det ju så att risken kan finnas där
Inte jag heller. Aldrig aldrig någonsin.

För övrigt så läser jag hela tiden detta

Jag fick ett par Xanax av min pojkvän (amerikanska Xanor) inför min flygresa imorgon eftersom jag är barnsligt flygrädd.

som att du inom parentesen förklarar att din pojkvän är amerikan och heter Xanor :D
 
Sv: Material i medicinkapslar?

jo visst är det klart om det ger utslag att dem tittar vilket preparat det är, men så länge man har recept på det så kan dom väl knappast göra något? Man kan ju bara hävda att man själv ansåg att man var körbar. ( helt sjukt tycker jag själv)

Nej det kan du inte. Vi säger att du tar dina benso och sen kör du iväg och mejar ner några fotgängare på ett obevakat övergångsställe. Du hävdar att du var körbar men i och med att du utan tvekan bevisligen inte var det så spelar det ingen roll vad du säger - du åker dit på det ändå.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Ja, eftersom jag svarade på ditt inlägg men hade inte hunnit skicka iväg mitt svar innan du hade skickat i väg fler inlägg ;)
Alla svarar inte snabbt och speciellt inte jag med min hjärntrötthet som måste fundera innan jag svarar + att jag tittar på Sherlockholms samtidigt.
Det var först när jag hade skickat iväg mitt svar som jag såg dina övriga.

Du ser väl att det är ditt första inlägg jag svarar på?
Det är ju bara att klicka på länken för svar att se det.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

KL

Ok nu kanske jag tänker lite annorlunda som jurist och gift med en polis, men hur i kan man ens kontemplera idén att åka över en landsgräns med narkotika, med risk för att åka fast för narkotikabrott eller narkotikasmuggling? Är det värt risken att hamna i brottsregistret istället för att ringa läkaren och få ett eget recept? Jag förstår inte prioriteringen. Det är ju en helt annan sak att åka med sin egen medicin. Då är det ju de facto lagligt, vilket man också kan bevisa i efterhand. Men om man inte har recept så är det ju olagligt och det kan man inte läka i efterhand. Verkar bara så sjukt onödigt. Men vill du ta risken så är det ju din grej.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

KL

Ok nu kanske jag tänker lite annorlunda som jurist och gift med en polis, men hur i kan man ens kontemplera idén att åka över en landsgräns med narkotika, med risk för att åka fast för narkotikabrott eller narkotikasmuggling? Är det värt risken att hamna i brottsregistret istället för att ringa läkaren och få ett eget recept? Jag förstår inte prioriteringen. Det är ju en helt annan sak att åka med sin egen medicin. Då är det ju de facto lagligt, vilket man också kan bevisa i efterhand. Men om man inte har recept så är det ju olagligt och det kan man inte läka i efterhand. Verkar bara så sjukt onödigt. Men vill du ta risken så är det ju din grej.

Och dessutom hälla över pulvret i en läppglansburk....

Någon som sett gränsbevakarna i Australien?:angel:
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Och dessutom hälla över pulvret i en läppglansburk....

Någon som sett gränsbevakarna i Australien?:angel:

Jag har sett det :D Men nu ska jag inte till Australien, utan till Norge. Skulle jag utanför Europa skulle jag inte göra detta.

Kom precis på att jag har blivit kollad i tullen en gång, med det incheckade bagaget när jag kom hem från Bulgarien. Sunny Beach, dessutom. Ett stort ungdomsgäng och jag var enda tjejen. Så där förstår man att de gör många stickprover.
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Jag hoppar in här och hoppas du kanske har något tips att ge för min egna del :)

Jag hatar starten. Det känns jätteäckligt att hela planet lutar uppåt även om jag fattar att det måste det, annars kommer vi ju inte upp.
Sen tycker jag inte om flygningen i sig. Vågar inte gå i gången så sitter på min stol hela tiden. Är rädd för att golvet ska gå sönder så jag åker rakt ut i luften..
Jag gillar inte när det är molnigt och får turbulens. Katastroftankar.
Landningen är det bästa med flygningen. Förutom när dom bromsar som kraftigast för det känns som att vi ska krocka med något.

Tja, mina flygturer är panikartade.

Ska flyga i augusti igen och har redan förberett allt som behövs här hemma om jag skulle dö. I princip så förbereder jag mig inför döden.

Så, några tips?

Oh my, du beskriver exakt min känsla:o Ska flyga 11 timmar i januari och känner just nu att jag skulle kunna avboka resan, flygturen blir tuff. Jag tar inga lugnande läkemedel, har aldrig gjort, men har faktiskt starka funderingar på att göra det inför resan...
 
Sv: Material i medicinkapslar?

Vad jag har förstått så är det ju vissa flighter som alltid kollas hårdare än andra. Bulgarien är ju en typisk sån, garanterat. Norge - not so much ;)
 
Sv: Material i medicinkapslar?

OM din körförmåga är påverkad av medicinen så räknas det som drograttfylla.

Så här står det om dom. Vill också klargöra att jag inte kände mig påverkad av dom och dom verkar inte heller på ett sätt som gör en hög så att säga.

Effekter på drogtester i urin.
Om du lämnar urinprov för ett drogtest kan användning av Seroquel göra att du testar positivt för metadon eller vissa läkemedel mot depression som kallas tricykliska antidepressiva (TCA). Detta kan ske när vissa testmetoder används, trots att du kanske inte tar metadon eller TCA, och i så fall kan ett mer specifikt test utföras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp