Material till boxarna. Jag blir tokig på detta!

Bokkenokke

Trådstartare
Alltså..... boxarna ska upp i helgen.... och jag har ännu inte kunnat bestämma mig för vad för sorts material jag ska ha i stallet :eek: Tittar på bilder på nätet (men där kommer det ju förstås upp diverse lyxstall så fort man söker på något) och tänker "wow! Snyggt! Det där ska jag ha!" Sen nästa bild, "nej det där ska jag ha!" "Eller kanske det där...." "Eller...." Gaaaahhh!!! :banghead: Vet inte om jag vill ha träboxar (alltså plank) på liggande eller stående, gjutna boxar, muradeboxar, skivboxar eller vad..... Hjälp!
Väggarna i stallet är murade (alltså av sånt där avlånga, röda stenar.... vad heter dom nu igen??) som jag tänkte måla vita. I taket är det stora bjälkar som jag ska betsa mörka och resterande trätak målas i vitt. Jag tänkte först att jag vill ha endast boxar av plank på liggande som jag sen bara lackar (flera varv) så att man får den där snygga träfärgen att synas. Men nu har jag fått så många olika sätt att göra boxarna på så jag håller på och blir galen! Jag ska idag och hämta allt material och har ännu inte bestämt mig för VAD jag ska ha :arghh: :banghead:
Vad har ni i ert stall? För/nackdelar? Bilder? Idéer? Tips?
 
Alltså..... boxarna ska upp i helgen.... och jag har ännu inte kunnat bestämma mig för vad för sorts material jag ska ha i stallet :eek: Tittar på bilder på nätet (men där kommer det ju förstås upp diverse lyxstall så fort man söker på något) och tänker "wow! Snyggt! Det där ska jag ha!" Sen nästa bild, "nej det där ska jag ha!" "Eller kanske det där...." "Eller...." Gaaaahhh!!! :banghead: Vet inte om jag vill ha träboxar (alltså plank) på liggande eller stående, gjutna boxar, muradeboxar, skivboxar eller vad..... Hjälp!
Väggarna i stallet är murade (alltså av sånt där avlånga, röda stenar.... vad heter dom nu igen??) som jag tänkte måla vita. I taket är det stora bjälkar som jag ska betsa mörka och resterande trätak målas i vitt. Jag tänkte först att jag vill ha endast boxar av plank på liggande som jag sen bara lackar (flera varv) så att man får den där snygga träfärgen att synas. Men nu har jag fått så många olika sätt att göra boxarna på så jag håller på och blir galen! Jag ska idag och hämta allt material och har ännu inte bestämt mig för VAD jag ska ha :arghh: :banghead:
Vad har ni i ert stall? För/nackdelar? Bilder? Idéer? Tips?
 
Skulle inte rekommendera att måla teglet vitt. Vi gjorde det i mitt gamla stall, blev inte helt lyckat... För det första syns ALL smuts och skit väldigt mycket, och sen så behövdes det inte mycket för att det målade lagret skulle ramla ner. Alltså, en liten sur spark i boxväggen, och sen var en bit av den vita färgen väck... Blev spräckliga väggar så småningom. :banghead:
 
Väggarna i stallet är murade (alltså av sånt där avlånga, röda stenar.... vad heter dom nu igen??) som jag tänkte måla vita.

Tegel ;)
Jag tycker det är snyggt med tegel, hade gärna haft det i mitt stall (som jag inte har än :angel:). Är det bara väl gjort är det dessutom hållbart. Men måla inte!

Där jag står nu är det murade, putsade boxar (gamla grisboxar fast de används sällan, hästarna går på lösdrift). Det är också sjukt snyggt.
Jag vet inte hur vare sig tegel eller putsat är att rengöra. Vet att de murade, putsade gått både rengöra ordentligt och måla, men som sagt används boxarna inte så mycket. Hästarna står där mest bara när man pysslar med dem. Och de har inte rengjorts (högtryckstvättats) sen de målades i somras.
 
Väggarna i stallet är murade (alltså av sånt där avlånga, röda stenar.... vad heter dom nu igen??) som jag tänkte måla vita.?
Använd bara kalk om du vill göra väggarna vita. Annars kommer teglet att frysa/vittra sönder = dyrt.
Jag har alltid kalkat. Köp en kalkspruta så går det fort. Kostnaden för den sparar du in första gången du sprutat (under 200 kr för en säck på Granngården). Kalk är nämligen busbilligt kontra färg. Samt är till del desinficerande.

Ska måla mitt nya stall nu. Stående råspont är materialet (vi fick ta ned våra murade väggar eftersom de hade börjat vittra), och det blir kalk på dem med. Snyggt och lätt att underhålla.
Återanvänder Jabainredningen men har målat boxväggarna med grå golvfärg. Räknar med att kalka varannan, vart tredje år, fast inte hela vägen upp i nock utan kanske 1,5 till 2 meter upp.
Jag avskyr att skrapa färg och tvätta och måla.
 
Använd ett material som är lätt att rengöra och som behöver så lite underhåll som möjligt. Att ha häst tar mycket tid ändå & det är inte kul eller billigt att hålla byggnader snygga och fräscha :)

Vitt i ett stall är inte att rekommendera om du inte planerar att skura i tid och otid ;) vi har vitt hos ridskolehästarna som står inne ca 4h/dag bara i veckorna (annars lösdrift) och vi gör rent nästan varje vecka för att hålla det snyggt.
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 756
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 462
Senast: illusion
·
Anläggning Vi har tegelväggar i hela stallet. Någon gång i världen har det varit sånt där vitt på dem, vad heter det? Sånt där de lade på väggarna...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag fick med mig en utsorterad dockteater hem från förskolan. Den är jätteful i typisk 70-tals-look (säkert fin om man gillar det)...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp