Bukefalos 28 år!

Matlåda på jobbet

sassiball

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite bättre matvanor på jobbet. Äter lätt ca 8-10 ostmackor per dag och hur bra är det för kroppen egentligen? Jag tröttnar dock aldrig på det, tycker alltid det är gott. Men för hälsans skull vill jag ändra på mig. Läste att det är farligt med för mycket animaliskt fett och oroar mig lite för all denna ost jag sätter i mig. Ibland byter jag ut pålägget mot vanlig skinka, men vet inte om det är så mycket bättre egentligen? det är ju fortfarande animaliskt fett.

Funderar på någon slags bönsallad? gärna vegetariskt men måste vara ganska kaloririkt då jag har ett fysiskt arbete och måste orka en hel dag. Är det någon som har något tips?
Frukt äter jag upptill, ca 3 per dag.
 
Animaliskt fett som inte är lika bra som annat animaliskt fett är sånt som stelnar i rumstemperatur.

Tänk dej stekflott efter att ha stekt fläsk eller färs eller sådär. Det stelnar när stekpannan svalnar och det är nog snarare sånt fett man menar man bör undvika att äta för ofta.

Om man gillar mackor (gör jag också:angel:) kanske man kan varva ost på mackorna med någon god röra ibland?

Du vill inte äta varma 'vanliga' matlådor?

Göra sallad är enkelt och smidigt. Variera med kolhydrater i som ris/nudlar/pasta/quinoa/bulgur osv osv) Bönor som du skriver, nötter (brevid-blir kanske lite för mjuka och otäcka om de ligger i salladen till matdags), avocado, ost (:angel::p)

De vanliga vattengrönsakerna (tomat, gurka, majs, paprika osv) ger kanske inte så mycket utan leta efter det matiga i salladerna så står du nog dej bättre :)
 
Jag skulle vilja ha lite bättre matvanor på jobbet. Äter lätt ca 8-10 ostmackor per dag och hur bra är det för kroppen egentligen? Jag tröttnar dock aldrig på det, tycker alltid det är gott. Men för hälsans skull vill jag ändra på mig. Läste att det är farligt med för mycket animaliskt fett och oroar mig lite för all denna ost jag sätter i mig. Ibland byter jag ut pålägget mot vanlig skinka, men vet inte om det är så mycket bättre egentligen? det är ju fortfarande animaliskt fett.

Funderar på någon slags bönsallad? gärna vegetariskt men måste vara ganska kaloririkt då jag har ett fysiskt arbete och måste orka en hel dag. Är det någon som har något tips?
Frukt äter jag upptill, ca 3 per dag.

De där små kesoburkarna med smak eller hackade nötter är rätt mättande, eller turkisk yoghurt med lite müsli eller nötter.

Äggmackor är mer mättande än ostmackor. Ordentligt bröd (som känns lite tungt, med råg och fullkorn) är väldigt mycket mer mättande och bra för kroppen än vitt bröd eller limpa. Gärna lite nötter i brödet också.

Bönsallad är gott och enkelt - blanda bönor med t ex tärnad feta eller tomater, gör en vinägrett på rödvinsvinäger eller äppelcidervinäger och olivolja, salt och örtkryddor, låt stå.

Bönröror är också goda att ha på smörgås, liksom baba ganoush (aubergineröra) och liknande, blir lite mer mättande än bara ostmackor.
 
Proteinbröd med ost, ägg och skinka. Och en liten sallad bredvid.

Plättlätt att göra och man är mätt hur länge som helst efter.

Jag äter 1/2 till frukost och andra halvan till lunch.
 
Tack för alla tips! :) Dock vill jag verkligen dra ner på ost. Och jag har provat att variera pålägg men jag tröttnar på allt utom just ost iom att det blir så många mackor. Jag äter alltid fullkornsbröd med så mycket hela korn jag hittar i affären. Ägg har jag provat i perioder men då jag tycker det är så äckligt så tänker jag inte äta det mer. Annars är det ju väldigt mättande.

Kanske bara ska göra som FIA föreslog, laga rejält med mat på kvällen o ta med.

Fast jag ska nog försöka mig på någon sorts röra med bönor också, har fått för mig att det är bra proteiner i det och jag vill försöka äta mer vegetariskt.
 
Ja men äter jag skinkmackor måste jag äta 4 för att bli mätt, mot 3 ostmackor så jag tror kalorimängden blir ganska lika. Sen är jag lite rädd för att äta för mycket charkuterier.
 
Storkok med olika vegetariska grytor? Lätt att dela upp, blir mycket mat. Snabbt att värma upp. Just nu sitter jag och äter daal (röda linser och kokosmjölk) väldigt gott.

Annars är det ju enkelt att laga 4 portioner och stuva 3 i frysen när man lagar middag. Blir mycket att välja på till lunch efter ett tag.
 
Matlådor är det bästa alternativet, säger jag också.
Men så tänker jag att om du ändå vill äta bröd, gör en fyllning (röra) med keso, linser och tonfisk, morötter, broccoli eller liknande t.ex. och lägg i/mellan.

Så blir det matigare mackor och det räcker kanske med en istället för "tio"?
Eller så struntar du helt enkelt i brödet och äter "bara" röran, kanske med bönor/ägg till, eller grönsaksbiffar?
Eller allt.
Du behöver inte nödvändigtvis "extra" kalorier för att orka hålla igång :)
 
I min familj är inte matlagning nåt vi tycker är jättekul. Kunde man skulle vi nog äta ett piller istället:D
Nu är vi dock intresserade av att få i oss hyfsat vettiga grejer så vår lösning är grytor, oftast vegetariska. Blir massor med matlådor, enkelt att ha i frysen och ta med till jobbet eller plocka fram efter jobbet innan man ska ut till djuren.
 
Men åh en vegetarisk gryta hade ju varit perfekt! Och så ris till. Men jag är så himla dålig på att laga mat. Så till den grad att när jag säger till maken att jag ska laga lite mat så ser han orolig ut och undrar om vi inte ska beställa något istället. Så det måste vara väldigt enkelt. Jag tänkte mig att just en bönröra borde jag klara, men vegetarisk gryta låter underbart gott.
 
Kan tillägga att kalorimässigt är 8 ostmackor mer än vad jag gör av med på en hel dag...
Jag äter ju dessa mackor fram till kl 12 på dagen, sen äter jag annat när jag kommit hem vid 17, då är jag alltid vrålhungrig och kan bli antingen ytterligare ostmackor eller sådär en 6-7 pannkakor eller pizza.

Beror lite på vad ungarna o maken vill ha.
 
Senast ändrad:
Jag äter ju dessa mackor fram till kl 12 på dagen, sen äter jag annat när jag kommit hem vid 17, då är jag alltid vrålhungrig och kan bli antingen ytterligare ostmackor eller sådär en 6-7 pannkakor eller pizza.

Det låter ju inte supernyttigt. Nu är det inte min sak att fråga vad du väger och hur du mår, men om vi antar att du är i hyfsad form och vill förbli det, tror du då inte att det kanske vore värt besväret att du lärde dig att laga några enkla men nyttiga rätter? Som är tillräckligt goda? (Jag gillar också ostmackor, men med åren fungerar det inte för mig att leva på det. Jag blir konstig i magen.)
 
Jag är inte trådsmal, men är normalviktig kan man väl säga.
11150327_10152873030769426_4286572094214796230_n.jpg

Hade iof gärna tappat något kg men orkar inte engagera mig just nu, däremot vill jag äta bättre mat för kroppen.

Ja, jag för försöka lägga manken till och lära mig laga något vettigt.
 
Äh, en gryta kan faktiskt alla slänga ihop. Googla på daal, så får du några bra. Jag hittade ett vettigt recept på Viktväktarna som inte alls är någon speciell smalmat men nyttig ändå.

Annars brukar jag slänga ihop vad jag har hemma, köttgryta är ju jättelätt. Bryner lite grytbitar, i med lite lök i någon form. Krossade tomater, vitlök, linser, morötter - vad jag har hemma. Sedan kryddar jag efter behag och humör.
 
Pannkakaor och råkost är ganska bra mat. gör en variant med mycket ägg och med grahamsmjöl så får du extra nyttig variant.
Goda bönröror (som jag gärna använder som pålägg) är t ex
Mixa 1 burk Stora vita bönor, ½ liten burk Soltorkade marinerade tomater, och ½ kruka (eller fryst variant) basilika. Späd med oljan från tomaterna för att få bra koncistens. (Ta mer vita bönor för att dryga ut den.)
Hummus (googla recept, det måste innehålla tahini för att bli gott enligt mig)
 
Grönsaksgryta:

Köp de grönsaker du tycker om eller tycker ser roliga ut. Vi kör ofta broccoli, morötter, bönor, kikärter, bladspenat, lök. vitlök, butternutpumpa/äggplanta/svamp.
Skär ner allt till små bitar, bryn löken, släng i resten. Häll på lite vatten, buljontärning, salt, peppar + annan valfri krydda.
Koka tills allt är mjukt.
Klart.
 
Men åh en vegetarisk gryta hade ju varit perfekt! Och så ris till. Men jag är så himla dålig på att laga mat. Så till den grad att när jag säger till maken att jag ska laga lite mat så ser han orolig ut och undrar om vi inte ska beställa något istället. Så det måste vara väldigt enkelt. Jag tänkte mig att just en bönröra borde jag klara, men vegetarisk gryta låter underbart gott.

Gryta är ju väldigt enkelt att laga - chili och curry t ex, finns många enkla recept på nätet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 452
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 628
Senast: Monimaker
·
Mat Okej, det är ett issue jag inser det nu. Jag har problem med mitt ätande. Jag äter för mycket och jag äter inte bra! Jag försöker äta...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Frankie
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 193
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp