Bukefalos 28 år!

Matlåda på jobbet

Grönsaksgryta:

Köp de grönsaker du tycker om eller tycker ser roliga ut. Vi kör ofta broccoli, morötter, bönor, kikärter, bladspenat, lök. vitlök, butternutpumpa/äggplanta/svamp.
Skär ner allt till små bitar, bryn löken, släng i resten. Häll på lite vatten, buljontärning, salt, peppar + annan valfri krydda.
Koka tills allt är mjukt.
Klart.

Jag skulle vilja lägga till: lägg inte i alla grönsaker samtidigt, utan i koktidsordning. Annars är broccolin sönderkokt lagom tills morötterna slutar vara helt råa. Enkel tumregel: rotfrukter först, sen ovanjordsgrönsaker, sist blad (t ex spenat).
 
Precis, och om man är lagd för Quorn kan man ju alltid blanda i det för att få upp proteinet.

Jag tycker blomkål blir gott, tar åt sig andra smaker. Men blomkål är gott ungsrostat också.

Blomkål och curry är gott, tycker jag, i chili brukar jag köra blandade bönor (gärna lite mindre sorter) tomatkross och majs. Kikärtor och linser är gott i curry,om man vill öka proteinhalten.
 
Jag skulle vara betydligt mer orolig av alla mackor än pålägget om jag var du. Som andra redan sagt, laga mer mat och stoppa i lådan istället för att äta dig mätt på bröd. Det är både nyttigare och billigare i längden. :)
 
Jag äter ju dessa mackor fram till kl 12 på dagen, sen äter jag annat när jag kommit hem vid 17, då är jag alltid vrålhungrig och kan bli antingen ytterligare ostmackor eller sådär en 6-7 pannkakor eller pizza.

Beror lite på vad ungarna o maken vill ha.
Vad äter du till frukost förutom ostmackor? Fil? Bär? Gröt?
 
Jag skulle vara betydligt mer orolig av alla mackor än pålägget om jag var du. Som andra redan sagt, laga mer mat och stoppa i lådan istället för att äta dig mätt på bröd. Det är både nyttigare och billigare i längden. :)

Ost och smör är rikt på mättat fett och innehåller dessutom en hel del salt, det skulle jag oroa mig mest för att äta för mycket av.

TS: Jag äter bara lagad mat en gång om dagen och nästan alltid mackor till lunch. Det kan vara riktigt bra mat om man har proteinrika, varierade pålägg och äter grönsaker till. Bönpastej, tonfiskröra och ägg i olika former tycker jag är goda pålägg. Variera gärna brödet också och välj mer fiberrikt ibland. Men klart att du kan äta ostmackor om du vill också, det finns betydligt värre saker att äta!
 
Ost och smör är rikt på mättat fett och innehåller dessutom en hel del salt, det skulle jag oroa mig mest för att äta för mycket av.

TS: Jag äter bara lagad mat en gång om dagen och nästan alltid mackor till lunch. Det kan vara riktigt bra mat om man har proteinrika, varierade pålägg och äter grönsaker till. Bönpastej, tonfiskröra och ägg i olika former tycker jag är goda pålägg. Variera gärna brödet också och välj mer fiberrikt ibland. Men klart att du kan äta ostmackor om du vill också, det finns betydligt värre saker att äta!
Mättat fett är helt ofarligt att äta, bara att läsa på och hålla sig uppdaterad.
 
Det där är en studie, jag väljer att lyssna på Livsmedelsverket som kritiskt sammanställer tillgänglig forskning till kostråd.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/mattat-fett/
Du har tydligen missat att livsmedelsverket fått backa rejält de senaste åren när det gäller kostråd, och de fortsätter backa allt eftersom det kommer fram att deras råd är tvärt emot etablerad forskning. Vad du väljer att tro på är din ensak, men ge då inte råd som är felaktiga och som är bevisat felaktiga, vad livsmedelsverket än säger. :grin:
 
Ost och smör är rikt på mättat fett och innehåller dessutom en hel del salt, det skulle jag oroa mig mest för att äta för mycket av.

TS: Jag äter bara lagad mat en gång om dagen och nästan alltid mackor till lunch. Det kan vara riktigt bra mat om man har proteinrika, varierade pålägg och äter grönsaker till. Bönpastej, tonfiskröra och ägg i olika former tycker jag är goda pålägg. Variera gärna brödet också och välj mer fiberrikt ibland. Men klart att du kan äta ostmackor om du vill också, det finns betydligt värre saker att äta!
Jag äter alltid fullkornsbröd, aldrig limpmackor eller vitt bröd. Och ägg och tonfisk kan jag iof tvinga I mig men gillar det inte. Det skulle vara bönröran då :)
 
Jag tror det var på 1177 jag läste att man inte skulle äta för mycket mättat fett. Det var då jag började oroa mig över all ost och smör jag äter.
 
Min favoritmatlåda just nu är bulgursallad med kyckling. Har i bulgur, stekta kycklingbitar, avokado, tomat och lite andra grönsaker jag gillar. Sen öser jag på med italiensk dressing som finns färdig på flaska. Gott, mättande och väldigt lättlagat för såna som jag som är värdelösa på allt vad matlagning heter :)
 
Du har tydligen missat att livsmedelsverket fått backa rejält de senaste åren när det gäller kostråd, och de fortsätter backa allt eftersom det kommer fram att deras råd är tvärt emot etablerad forskning. Vad du väljer att tro på är din ensak, men ge då inte råd som är felaktiga och som är bevisat felaktiga, vad livsmedelsverket än säger. :grin:

Livsmedelsverkets råd är inte "bevisat felaktiga" oavsett vad Kostdoktorn och dylika kvacksalvare (som använder sig av "etablerad forskning" understödd av köttlobbyn) påstår. Jag säger inte att Livsmedelsverket ger en fullständigt sann och objektiv bild av forskningsläget men vem som helst med minsta känsla för källkritik inser att deras råd är mer tillförlitliga än LCHF-clownernas. :heart
 
Jag äter alltid fullkornsbröd, aldrig limpmackor eller vitt bröd. Och ägg och tonfisk kan jag iof tvinga I mig men gillar det inte. Det skulle vara bönröran då :)

Äsch, jag tycker inte att man ska tvinga i sig någonting så skippa det i så fall ;) Man kan också göra röra eller pastej på linser, tycker att det blir otroligt gott!
 
Jag vill slå ett slag för vegetarisk lasagne. Tar en liten stund att göra men blir gott både till middag och i matlådan tillsammans med en sallad. Välj några goda grönsaker och koka ihop till en röra med krossade eller passerade tomater och kanske svamp, koka (eller köp för all del färdig om du nu inte är mästerkock) ostsås. Varva ostsås, grönsaksröran och lasagneplattorna i form och in i ugnen.
Nä nu blev jag hungrig:d Får fixa käk
 
Jag älskar mackor men kan tyvärr inte äta det till vardags. Jag har helt enkelt märkt av att jag sväller upp och mår dåligt av mkt kolhydrater i den formen, däremot har jag inte bojkottat det. Jag byter istället ut knäckebröd mot finncrisp eller fröknäcke, och äter jag mjukt bröd vilket sker sällan, så är det rågbröd. Surdeg om det är fest ;) Just fröknäcke har en mkt bättre mättande effekt än vanligt tycker jag. finns på färdig mix på affären om man vill göra det enkelt.

Jag är vegetarian och kolhydrater ingår i princip i all min mat, däremot äter jag mindre portioner av bröd, ris, potatis osv. Pasta äter jag bara när jag blir bjuden.

Med tanke på hur mkt du rör på dig tror jag inte att pålägget är nån större fara, du gör ju antagligen av med det. Däremot kan man ju variera. Nåt jag gillar väldigt mkt som mättar, är mosad avokado med citron och peppar - gärna med philadelphiaost under. Även hummus och liknande bönröror är mkt gott. Skiva nån grönsak och nån ring av rödlök så är det tom lyxigt ;)
Jag är ju den som tycker matlåda är bäst och billigast, jag gör storkok och bunkrar i frysen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 444
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 628
Senast: Monimaker
·
Mat Okej, det är ett issue jag inser det nu. Jag har problem med mitt ätande. Jag äter för mycket och jag äter inte bra! Jag försöker äta...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Frankie
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 193
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp