Bukefalos 28 år!

S

Sesselja

Visst borde inte en häst gå upp i vikt om den får en matsked matolja i fodret var dag? Eller?
 
Det beror ju på vad det är för häst... Men det ger så pass lite energi att det knappast borde inverka.
 
Det är en islandshäst som är lite överviktigt just nu och har lätt för att gå upp i vikt. Har fått tips om att lite matolja gör pälsen glansigare och därför skulle jag vilja prova det.
 
1 dl matolja ger ca 3,5 MJ, 1 msk är... 1/10 dl? Alltså mindre än en näve havre i extra energi.
 
Jag gav olja ett tag, men min häst blev sådär som vissa påstår att deras hästar kan bli av havre: snurrig, sprättig, virrig, springig...Jag tog bort matoljan och beteendet försvann. Skumt, eller hur? Han blir inte sån av havre. Jag tänkte, när det ändå är tal om matolja, har du hört talas om nåt sånt förut?
 
Jag gav olja ett tag, men min häst blev sådär som vissa påstår att deras hästar kan bli av havre: snurrig, sprättig, virrig, springig...Jag tog bort matoljan och beteendet försvann. Skumt, eller hur? Han blir inte sån av havre. Jag tänkte, när det ändå är tal om matolja, har du hört talas om nåt sånt förut?

Hur mycket matolja gav du? :confused:
 
Jag gav en knapp deciliter, men det är ett halvblod som är nästan 170, så det är ju lite skillnad mot en islandshäst...
 
Har också hört att hästen ska få glansigare päls om man ger den lite olja. Om det är sant vet jag dock inte. Men om du vill få hästen att gå upp i vikt så ska du nog prova korn, men kom ihåg att inte ge för mycket utan öka successivt.

MVH/ Zanna :rofl:
 
Jag har väldigt sårt att tro att en så liten mängd ska ha nån betydelse...
 
Men om du vill få hästen att gå upp i vikt så ska du nog prova korn, men kom ihåg att inte ge för mycket utan öka successivt.

Det är inte därför jag tänkte ge matolja. Min häst behöver snarare gå ner i vikt. :crazy:
 
har du provat att ge foderjäst då?
det gör pälsen glansig och tjock men ger ingen övervikt. :d
 
där de säljer hästfoder.finns i hinkar i pulverform jag ger ca 1dl om dan blandat i kraftfodret
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
560
Senast: Hellhound
·
  • Omröstning
Avel Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete? Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med...
2
Svar
25
· Visningar
1 513
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinaler från Riyadh, denna gång med hoppning. Första deltävlingen är som vanligt en speedklass - nu ska det gå fort! Känslan av...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp