Bukefalos 28 år!

Mats Green, M: ”Jag hoppas valrörelsen handlar om arbetslinje mot bidragslinje”

Mats Green kom ut ur den röda garderoben som moderat när han gick i nionde klass. Något oväntat för att vara född i en socialdemokratisk familj och uppvuxen i miljonprogrammet Öxnehaga. Som Moderaternas arbetsmarknadspolitiker drömmer han om en valrörelse där arbetsmoralen står mot bidragslinjen.
 
Du får ursäkta mig men jag förstår inte alls vad du menar. Om du är intresserad av att föra en konstruktiv diskussion får du gärna förtydliga vad du avser, utan att tillskriva mig avsikter som jag inte har.
Jag kanske tolkat dig fel men min tolkning av dina inlägg är att du anser dagens system funktionellt men att det behöv mer kontroller där man sätter åt fuskare. För mig betyder det exakt det jag skrivit. Du får gärna förtydliga om jag missuppfattat dig.
 
Jag vet att det inte är värt det. Problemet är att det är vad som premieras, inte att tillvarata och skydda den förmåga man har kvar. Det finns ingen läkare som kommer sjukskriva 25-50% för att man har varit utbränd annat än en kortare period, definitivt inte livet ut. Då får man endera jobba på tills man är utbränd igen, eller jobba sig fattig. Utbränd kan man ändå bli ett par vändor innan man passeras över till samhällets sophög.

Så jag ger inte mycket för att " Det ska löna sig att arbeta!" när vad som menas är att det ska straffa sig hårt att inte kunna arbeta 100%.
Det finns en hel det regler kring sjukskrivningar kring olika diagnoser och nej ingen läkare kommer att få en sjukskrivning resten av livet att gå igenom så det är meningslöst att göra det. Det är heller inte seriöst att göra det, utbrändhet är inte något garanterat obotligt, tvärt om, många blir helt friska. Det finns alternativet att ändra sitt sätt att leva och jobba (exempelvis att byta jobb eller lära sig hur man hanterar /undviker stress) så man undviker att gå in i väggen./hamna på samhällets "sophög".

Jag ser det som en nödvändighet att det ska löna sig att arbeta jämfört med bidrag. Det är ett bottennapp för arbetsmoralen om arbete inte leder till större inkomst än att leva på välfärden.
 
Som att förbjuda att svenska skattemedel förs utomlands.
Det är svårt det där med balansgången med fri företagsamhet.
Vi köper en guldbro från Kina och bygger en förbifart Stockholm med olika entreprenörer.
Så samtidigt behöver vi ju kunna köpa olika varor och tjänster från andra länder med skattepengar för att få ihop vardagen.
 
Jag kanske tolkat dig fel men min tolkning av dina inlägg är att du anser dagens system funktionellt men att det behöv mer kontroller där man sätter åt fuskare. För mig betyder det exakt det jag skrivit. Du får gärna förtydliga om jag missuppfattat dig.

Då får du nog läsa min inlägg igen. Jag har ingen lust att upprepa mig i 10 sidor till. Ganska tydligt har jag skrivit i minst ett inlägg att det måste till en förändring. Men ja, kontroll av utbetalda medel är nog så viktigt. Oavsett vad vi anser om det så är det fakta att det kommer finnas de som fuskar, man måste säkerställa att pengar går till dem som verkligen behöver det och inte till alla som ansöker. Jag är rädd att det annars i slutänden leder till att folk tröttnar på att vara ärliga om de ser att det inte lönar sig, och den utvecklingen vill jag inte ha, ffa med tanke på de som verkligen behöver hjälp.

Jag ser det som en nödvändighet att det ska löna sig att arbeta jämfört med bidrag. Det är ett bottennapp för arbetsmoralen om arbete inte leder till större inkomst än att leva på välfärden.

Halleluja amen.
 
Det finns en hel det regler kring sjukskrivningar kring olika diagnoser och nej ingen läkare kommer att få en sjukskrivning resten av livet att gå igenom så det är meningslöst att göra det. Det är heller inte seriöst att göra det, utbrändhet är inte något garanterat obotligt, tvärt om, många blir helt friska. Det finns alternativet att ändra sitt sätt att leva och jobba (exempelvis att byta jobb eller lära sig hur man hanterar /undviker stress) så man undviker att gå in i väggen./hamna på samhällets "sophög".

Jag ser det som en nödvändighet att det ska löna sig att arbeta jämfört med bidrag. Det är ett bottennapp för arbetsmoralen om arbete inte leder till större inkomst än att leva på välfärden.

Lösningen brukar som oftast vara att sänka eller göra det svårare att få bidrag, göra bidragstiderna kortare etc. Så visst blir arbete då mer "lönsamt" samtidigt som man har inte gjort livet bättre för någon.
 
Lösningen brukar som oftast vara att sänka eller göra det svårare att få bidrag, göra bidragstiderna kortare etc. Så visst blir arbete då mer "lönsamt" samtidigt som man har inte gjort livet bättre för någon.
Jag talar om principen att jobb ska löna sig. Det blir tokigt om folk ska behöva säga upp sig från ett vettigt jobb för att det lönar sig med bidrag.

Jag tycker att man ska får bidrag/bistånd så man klarar sig och med så lite krångel som möjligt om man inte klara av att försörja sig, men det är också rimligt att göra vad man kan för att försäkra sig om att rätt personer får rätt stöd och det lär krångla till det. Tyvärr finns det många som vill utnyttja systemen,

och nog gör man livet bättre för folk genom att ge bidrag, alternativet att folk inte får hjälp med försörjning om de behöver är inte bra.
 
Men när lönar det sig mer 'att gå på bidrag' än att jobba? Försörjningsstödet är existensminimum, sjukpenning, aktivitetsersättning etc, får du ut kanske 10 - 12 per månad. Det ska till ett riktigt uselt lönejobb för att komma ner i de nivåerna. Och folk i allmänhet vill jobba. Ja det finns naturligtvis undantag men de är en liten procent.

Visst finns det olika bidrag för de som har det sämst ställt som bostadsbidrag etc, men det kommer ändå inte upp i summorna av ett hyfsat lönearbete. När fokus på debatten är att människor i gemen bara vill ligga hemma och pilla navelludd på andras bekostnad och därför måste tvingas ut, då har något gått väldigt fel. Nej, svenskar vill inte leva på andra svenskar. Utan arbeta och få en inkomst man kan leva på och tom unna sig saker som en semester och annat som ger lite guldkant.
 
Men när lönar det sig mer 'att gå på bidrag' än att jobba? Försörjningsstödet är existensminimum, sjukpenning, aktivitetsersättning etc, får du ut kanske 10 - 12 per månad. Det ska till ett riktigt uselt lönejobb för att komma ner i de nivåerna. Och folk i allmänhet vill jobba. Ja det finns naturligtvis undantag men de är en liten procent.

Det finns jobb med arbetsgivare som inte bryr sig ett dugg om lönen går att leva på eller inte. Företag som "lovar" att det finns heltid, men egentligen menar behovsanställning med korta pass alla dagar i månaden, eller deltidsjobb säsongsvis.

Det "lönar" sig inte att jobba 3-4 månader en 120-130 timmar per månad, för att sen behöva söka försörjningsstöd igen. Har man tjänat över existensminimum de månaderna så räknas det ju av. I värsta fall blir man återbetalningsskyldig för bostadsbidrag, också.


Det ÄR riktigt usla lönejobb att tillgå för de långtidsarbetslösa, allt som oftast. Jag är omgiven av dessa. Många får ut just ungefär 11-12 k per månad, speciellt under vintern. Blir du sen sjuk, så är SGI'n så minimal att det inte går att leva av.
 
Det finns jobb med arbetsgivare som inte bryr sig ett dugg om lönen går att leva på eller inte. Företag som "lovar" att det finns heltid, men egentligen menar behovsanställning med korta pass alla dagar i månaden, eller deltidsjobb säsongsvis.

Det "lönar" sig inte att jobba 3-4 månader en 120-130 timmar per månad, för att sen behöva söka försörjningsstöd igen. Har man tjänat över existensminimum de månaderna så räknas det ju av. I värsta fall blir man återbetalningsskyldig för bostadsbidrag, också.


Det ÄR riktigt usla lönejobb att tillgå för de långtidsarbetslösa, allt som oftast. Jag är omgiven av dessa. Många får ut just ungefär 11-12 k per månad, speciellt under vintern. Blir du sen sjuk, så är SGI'n så minimal att det inte går att leva av.
Det är ju de åtminstone jag menar, att det ska löna sig att jobba. Inte att man ska få ut allt, men att tillfälligt jobba ska ge lite extra jämfört med bidrag av olika slag. Om man inte får en krona extra så är ju motivationen inte så hög, inte vita jobb i vart fall.
 
Det är ju de åtminstone jag menar, att det ska löna sig att jobba. Inte att man ska få ut allt, men att tillfälligt jobba ska ge lite extra jämfört med bidrag av olika slag. Om man inte får en krona extra så är ju motivationen inte så hög, inte vita jobb i vart fall.
I fallen som @Youma beskriver handlar det väl snarare om att förbättra arbetsvillkoren då, än att försämra och/eller uttöka kontrollen av försörjningsstödet/sjukförsäkringen?

Om arbetslinjen handlade om att förbättra för anställda och förenkla för företagare, då skulle jag 100% stå bakom den. Det är dock inte det som brukar föras fram, utan det talas mer om att göra det svårare att fuska och att man ska sätta dit de som fuskar. I princip är jag inte emot det, men vi har ju sett att det i praktiken resulterar i att många utsatta hamnar i kläm och får det ännu sämre. Känslan är ju mer att "det ska inte löna sig att leva på bidrag" = "om du blir sjuk eller har svårt att få ett jobb får du skylla dig själv, din fuskande samhällsparasit, du förtjänar att få panikångestattacker över ekonomin varje månad".
 
Låter enkelt, är svårt - men givetvis ska vi fortsätta försöka.

Det vore synd om de som arbetar inom offentlig verksamhet inte ska få spendera sin lön på sin semester i Danmark, för att ta ett exempel på svårigheten att uppfylla det enkla populistiska kravet.

Skillnaden är att de semestrar i Danmark och betalar skatt i Sverige. Riskkapitalister och stora koncerner kan, om det finns ett behov, fortsätta erbjuda vård i Sverige så länge de betalar skatt i Sverige.
 
Det är ju de åtminstone jag menar, att det ska löna sig att jobba. Inte att man ska få ut allt, men att tillfälligt jobba ska ge lite extra jämfört med bidrag av olika slag. Om man inte får en krona extra så är ju motivationen inte så hög, inte vita jobb i vart fall.

Höj lönerna, skär inte i bidragen. Kanske det är dags för att en minimilön införs även i Sverige precis som i andra länder.
 
I fallen som @Youma beskriver handlar det väl snarare om att förbättra arbetsvillkoren då, än att försämra och/eller uttöka kontrollen av försörjningsstödet/sjukförsäkringen?

Om arbetslinjen handlade om att förbättra för anställda och förenkla för företagare, då skulle jag 100% stå bakom den. Det är dock inte det som brukar föras fram, utan det talas mer om att göra det svårare att fuska och att man ska sätta dit de som fuskar. I princip är jag inte emot det, men vi har ju sett att det i praktiken resulterar i att många utsatta hamnar i kläm och får det ännu sämre. Känslan är ju mer att "det ska inte löna sig att leva på bidrag" = "om du blir sjuk eller har svårt att få ett jobb får du skylla dig själv, din fuskande samhällsparasit, du förtjänar att få panikångestattacker över ekonomin varje månad".
Arbetslinjen handlar om att arbete ska löna sig i min värld, som jag skrev i det jag citerar. Hur man sen implementerar det är en helt annan sak.

Jag gillar inte Mats Grens version av det, vilket jag uttryckt tidigare men jag tror alla partier är eniga om att arbete ska löna sig. Hur man menar att implementeringen varierar dock. Ett sätt kan ju vara att införa en minimilön vilket skulle hjälpa de med lägst löner.

Hur menar du att det jag skrivit relaterar till ditt inlägg?

Oponerar du dig mot vad jag skrev? Är det en vidare utveckling av det jag skrev eller hur menar du?
 
Skillnaden är att de semestrar i Danmark och betalar skatt i Sverige. Riskkapitalister och stora koncerner kan, om det finns ett behov, fortsätta erbjuda vård i Sverige så länge de betalar skatt i Sverige.
Vilket ändå är skattemedel som försvinner utomlands. Men visst, det är ett indirekt exempel. Det blir mest bara så förenklat med ”förbjud svenska skattemedel att försvinna utomlands.”.
 
Vilket ändå är skattemedel som försvinner utomlands. Men visst, det är ett indirekt exempel. Det blir mest bara så förenklat med ”förbjud svenska skattemedel att försvinna utomlands.”.
Men det där blir ju skitkonstigt, och ett sätt att argumentera som blir i det närmaste löjeväckande.

Att jämställa lönemedel ur det offentliga som används av en arbetstagare på semester, med att man för ut budgetmedel utomlands, avsedda för vård av gamla och/eller sjuka, eller för utbildning av barn, till skatteparadis, är verkligen inte samma sak.
 
Men det där blir ju skitkonstigt, och ett sätt att argumentera som blir i det närmaste löjeväckande.

Att jämställa lönemedel ur det offentliga som används av en arbetstagare på semester, med att man för ut budgetmedel utomlands, avsedda för vård av gamla och/eller sjuka, eller för utbildning av barn, till skatteparadis, är verkligen inte samma sak.

Vilket jag absolut inte hävdat heller, jag har bara nämnt det som något som ingår i den svepande iden om att "förbjuda svenska skattemedel att försvinna utomlands" . Det finns för övrigt mycket mer intrikata svårigheter med att "förbjuda svenska skattemedel att försvinna utomlands" även om man inte har ambitionen att alla sådana transfereringar ska förbjudas och stoppas in absurdum.
 
Vilket jag absolut inte hävdat heller, jag har bara nämnt det som något som ingår i den svepande iden om att "förbjuda svenska skattemedel att försvinna utomlands" . Det finns för övrigt mycket mer intrikata svårigheter med att "förbjuda svenska skattemedel att försvinna utomlands" även om man inte har ambitionen att alla sådana transfereringar ska förbjudas och stoppas in absurdum.
Ja, finns ju ett annat exempel på detta om man så vill - nu när drivmedelspriserna stigit så mycket har tanken slagit mig om man skulle ta och åka över Sundet för att tanka? Nu har jag inte koll på priserna i Danmark, har faktiskt inte varit där sedan före pandemin, men kan tänka mig att de iaf inte är högre än här? Och så kan man ju passa på att köpa lite öl o vin också så att resan lönar sig... Massor av uteblivna skatteintäkter för Sverige, det är väl inget som är så hårt beskattat här som fossila drivmedel och alkohol? (ja, jag raljerar lite...)
 
Skillnaden är att de semestrar i Danmark och betalar skatt i Sverige. Riskkapitalister och stora koncerner kan, om det finns ett behov, fortsätta erbjuda vård i Sverige så länge de betalar skatt i Sverige.
De spenderar pengar som inte ger moms-intäkter åt Svenska Staten.
20% går förlorade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp