Bukefalos 28 år!

Mats Green, M: ”Jag hoppas valrörelsen handlar om arbetslinje mot bidragslinje”

Mats Green kom ut ur den röda garderoben som moderat när han gick i nionde klass. Något oväntat för att vara född i en socialdemokratisk familj och uppvuxen i miljonprogrammet Öxnehaga. Som Moderaternas arbetsmarknadspolitiker drömmer han om en valrörelse där arbetsmoralen står mot bidragslinjen.
 
Det kommer inte dem som behöver till godo.
Det är ett trubbigt verktyg som slår fel.
De med lång kötid har ofta även andra resurser.
Typ jag.
Jag har lång kötid och kan få attraktiva hyresrätter när/om jag väljer att sälja min ägda bostad.
Det slår då fel.

Sverige har haft bostadskris tidigare, även om svart kontrakt då inte var vanliga, och vi byggde oss ur dem (efterkrigstiden och 1960-70 talet) just med hjälp av subventioner vilket gjorde att det blev mer lönsamt med HR och fler byggföretag därmed byggde HR.
Det dras ingen skatt på bidrag. Bidrag är inte skattepliktiga.

Aktivitetsstöd

https://www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/omskatt

Sjukpenning

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning

Däremot betalar du inte skatt om du får försörjningsstöd.
 
Det ska väl också påpekas att de som får bidrag från FK även betalar skatt så en viss del av bidraget går direkt tillbaka till statskassan.

Nu är jag emot privatiseringen inom skola, vård och omsorg men har fått acceptera att den är etablerad. Däremot är jag 100% förbannad på och anser att det ska lagstiftas mot att enorma vinster tas ut och förs utomlands, vilket innebär att skattepengar som alla individer i Sverige som betalar skatt, direkt gynnar företag som inte betalar skatt i Sverige utan sina (utländska) ägare. Att Förenade Arabemiraten, ett land ökänt för att vara en diktatur som begår vad som är brottslighet i Sverige nu vill/ska köpa Capio och skattemedel går direkt i deras fickor är inte acceptabelt på något sätt och bör stoppas omedelbart. Jag/vi betalar inte skatt för att göra Förenade Arabemiraten med sitt förtryck av kvinnor, LGBT och mänskliga rättigheter i allmänhet rikare.
Nej, det är väldigt konstigt att privatiserad vård och skola, kan få ta ut vinster alls.

Om man i offentlig verksamhet råkar gå på plus (inte förbrukar tilldelade medel inom budgetperioden), så går de tillbaka till den budget de tilldelades ur, alternativt finns kvar för användning nästa budgetår.
 
Det kommer inte dem som behöver till godo.
Det är ett trubbigt verktyg som slår fel.
De med lång kötid har ofta även andra resurser.
Typ jag.
Jag har lång kötid och kan få attraktiva hyresrätter när/om jag väljer att sälja min ägda bostad.
Det slår då fel.
Fel i citat-funktionen, jag skrev inget om HR? Någon annan?
 
De skattepliktiga ersättningarna är just skattepliktiga ersättningar inom socialförsäkringssystemet.
Som du säkert såg i din första länk finns det många ersättningar, eller som det även kallas - bidrag, som inte är skattepliktiga. De här:
  • bostadsbidrag,
  • allmänt barnbidrag,
  • förlängt barnbidrag,
  • flerbarnstillägg,
  • underhållsstöd,
  • adoptionsbidrag,
  • familjebidrag till totalförsvarspliktiga (utom i form av näringsbidrag),
  • handikappersättning enligt äldre lagstiftning,
  • merkostnadsersättning,
  • assistansersättning,
  • bilstöd,
  • vårdbidrag enligt äldre lagstiftning (merkostnadsdelen),
  • ersättning för merutgifter för arbetsresor,
  • bostadstillägg till sjukersättning och aktivitetsersättning,
  • boendetillägg,
  • etableringsersättning,
  • etableringstillägg,
  • bostadsersättning,
  • utvecklingsersättning,
  • betalning av tillägg till sjukersättning efter avstämning av sjukersättning i form av steglös avräkning,
  • tilläggsutbetalning efter avstämning av bostadsbidrag
Den andra länken du postade, under beteckningen sjukpenning, går till information om sjukersättning, det är inte detsamma som sjukpenning, fast båda är skattepliktiga.
 
Senast ändrad:
Sverige har haft bostadskris tidigare, även om svart kontrakt då inte var vanliga, och vi byggde oss ur dem (efterkrigstiden och 1960-70 talet) just med hjälp av subventioner vilket gjorde att det blev mer lönsamt med HR och fler byggföretag därmed byggde HR.
Det var då vanligt att man köpte sig ett kontrakt i stället.
Miljonprogrammets bostäder byggdes dessutom med billiga metoder.
Det finns ingent stöd för sådant byggande i politiken just nu.
I Knivsta har sådana lägenheter byggts med centralt och bra läge. Invånarna i Kommunen rasar och skriker "fult".
Amasten hyr ut till helt rimliga hyror.
Hyresgästerna är däremot de priviligierade med lång kötid.
 
Nej, det är väldigt konstigt att privatiserad vård och skola, kan få ta ut vinster alls.

Om man i offentlig verksamhet råkar gå på plus (inte förbrukar tilldelade medel inom budgetperioden), så går de tillbaka till den budget de tilldelades ur, alternativt finns kvar för användning nästa budgetår.

Nej, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att använda väl fungerande metoder som inkluderar ekonomiska drivkrafter för att skapa en bättre utveckling och kvalitet inom skola och omsorg. Jag tycker inte att de duktiga entreprenörerna aktivt ska drivas ut från denna sektor och endast få bidra med att utveckla i andra branscher.

Jag fick en plötslig dubbel lön för en hel termin av statlig institution för herrans massor år sedan eftersom "annars riskerar vi att inte kunna få ta in tillräckligt med resurser nästa år" eftersom institutionen inte lyckats rekrytera in mer än hälften av de resurser som de budgeterat för. Men nu fick de ut pengarna i sista stund genom kreativa beslut och budgeten hölls oförändrad. Liknande saker händer titt som tätt, och verksamheter helt utan ekonomiska drivkrafter läcker ibland som såll, särskilt när de får ha monopol på en marknad.
 
Subventioner skulle sänka hyran på nybyggda HR och göra att fler har råd. Kanske borde HR följa med BR att man stramar åt möjligheterna för andrahandsuthyrning. Under flera år har det varit mer lönsamt att bygga BR, vi får se vad som händer nu med ökade räntor och amorteringskrav. Gör det mer lönsamt att bygga HR, genom subventioner, och det kommer byggas mer HR.
Det kommer inte dem som behöver till godo.
Det är ett trubbigt verktyg som slår fel.
De med lång kötid har ofta även andra resurser.
Typ jag.
Jag har lång kötid och kan få attraktiva hyresrätter när/om jag väljer att sälja min ägda bostad.
Det slår då fel.
 
Det kommer inte dem som behöver till godo.
Det är ett trubbigt verktyg som slår fel.
De med lång kötid har ofta även andra resurser.
Typ jag.
Jag har lång kötid och kan få attraktiva hyresrätter när/om jag väljer att sälja min ägda bostad.
Det slår då fel.

Där jag bor så är det inte de med längst kötid som får lägenheterna, utan de som har störst behov får förtur.
Vilket också kan slå fel, den med låg lön har inte råd med lägenheten och får stå länge i kö till en billig, äldre lägenhet, medans de med olika former av försörjningstöd får de nyaste lägenheterna. Som de sedan blir inlåsta till- får de jobb har de inte längre råd att bo i den dyra lägenheten, men inte heller har kötid till att flytta till billigare.
 
Där jag bor så är det inte de med längst kötid som får lägenheterna, utan de som har störst behov får förtur.
Vilket också kan slå fel, den med låg lön har inte råd med lägenheten och får stå länge i kö till en billig, äldre lägenhet, medans de med olika former av försörjningstöd får de nyaste lägenheterna. Som de sedan blir inlåsta till- får de jobb har de inte längre råd att bo i den dyra lägenheten, men inte heller har kötid till att flytta till billigare.
Ja det är himla svårt att få till det där.
Jag har grubblat på det en del.
Det enda som jag kan se skulle fungera är riktat bostadsbidrag.
Alltså att hela subventionen på så sätt skulle gå till människor som behöver den och inte till några andra.
 
Nej, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att använda väl fungerande metoder som inkluderar ekonomiska drivkrafter för att skapa en bättre utveckling och kvalitet inom skola och omsorg. Jag tycker inte att de duktiga entreprenörerna aktivt ska drivas ut från denna sektor och endast få bidra med att utveckla i andra branscher.

Jag fick en plötslig dubbel lön för en hel termin av statlig institution för herrans massor år sedan eftersom "annars riskerar vi att inte kunna få ta in tillräckligt med resurser nästa år" eftersom institutionen inte lyckats rekrytera in mer än hälften av de resurser som de budgeterat för. Men nu fick de ut pengarna i sista stund genom kreativa beslut och budgeten hölls oförändrad. Liknande saker händer titt som tätt, och verksamheter helt utan ekonomiska drivkrafter läcker ibland som såll, särskilt när de får ha monopol på en marknad.

Bättre dubbel lön för en individ än underbetalade timmisar som lever från pass till pass och är helt beroende av AG. Samtidigt som sagda AG gör grova vinster som det inte betalas skatt för i Sverige. Återigen, det ska vara helt omöjligt att föra ut vinster från svenska skattemedel till diktaturer och riskkapitalister som enbart bryr sig om vinsterna och gör sitt bästa för att pressa ner kostnaderna. De är de verkliga parasiterna.
 
På så vis känner jag att deltidsarbetande har i princip inget försäkringsskydd vid sjukdom eller arbetslöshet, det blir försörjningsstöd direkt.
Det är så på riktigt.
Jag lever så men är privilegierad nog att klara av långa sjukperioder på annat sätt.
Jag fick covid-19 och blev arbetsoförmögen under lång tid.
Det har jag finansierat själv, för att jag kan.
Inte en krona i sjukpenning har jag kostat samhället.
Men jag är mycket tacksam för den skattefinansierade vården som jag har konsumerat en hel del av.
 
Är det inte rätt höga krav på att få köra buss? Så ska man ha busskörkort också men det kanske arbetsgivaren bekostar?
Det finns flera vägar till kökort för buss.
Arbetsförmedlingen är en och bussbolagen en annan.
Vissa kan även få det som gymnasieutbildning.
Jag fick min utbildning inom Försvaret år 1985.
 
Bättre dubbel lön för en individ än underbetalade timmisar som lever från pass till pass och är helt beroende av AG. Samtidigt som sagda AG gör grova vinster som det inte betalas skatt för i Sverige. Återigen, det ska vara helt omöjligt att föra ut vinster från svenska skattemedel till diktaturer och riskkapitalister som enbart bryr sig om vinsterna och gör sitt bästa för att pressa ner kostnaderna. De är de verkliga parasiterna.

För mig är läckandet av skattepengar som inte går till kvalitet och producerad vård det som ska optimeras på. Oavsett om det är bolagsvinster hos privata bolag eller ineffektivitet hos offentliga utförare läckaget handlar om.
 
För mig är läckandet av skattepengar som inte går till kvalitet och producerad vård det som ska optimeras på. Oavsett om det är bolagsvinster hos privata bolag eller ineffektivitet hos offentliga utförare läckaget handlar om.

Så du tycker att svenska skattemedel indirekt ska stödja en diktatur eller direkt riskkapitalister som tjänar grova pengar de inte betalar skatt på i Sverige?
 
De som jobbar deltid för att det inte finns en heltidstjänst att få, är också ofta deltidsarbetslösa med allt som det innebär, åtgärder på arbetsförmedlingen, syselsättningsprogram etc. För att få ekonomin att någorlunda gå ihop.

Då får man inte ens ta en semestervecka på sommaren, även om man inte haft semester på flera år.... Deltidsarbetare och behovsanställda behandlas helt enkelt som en andra sorterings medborgare som ska tryckas åt.
Ja och det är ett samhällsproblem som måste lösas. Som sagt allting alla säger gör mig bara ännu mer övertygad om att "arbetslinjen" (blåslampa och piska) är förödande för hela samhället. Vi behöver en grundläggande reform av hur hela systemet är uppbyggt eftersom samhället gått vilse.
 
Jag vet att det inte är värt det. Problemet är att det är vad som premieras, inte att tillvarata och skydda den förmåga man har kvar. Det finns ingen läkare som kommer sjukskriva 25-50% för att man har varit utbränd annat än en kortare period, definitivt inte livet ut. Då får man endera jobba på tills man är utbränd igen, eller jobba sig fattig. Utbränd kan man ändå bli ett par vändor innan man passeras över till samhällets sophög.

Så jag ger inte mycket för att " Det ska löna sig att arbeta!" när vad som menas är att det ska straffa sig hårt att inte kunna arbeta 100%.
Då förstår jag hur du menar. Vi pratade bara från olika vinklar :)
 
Ja och det är ett samhällsproblem som måste lösas. Som sagt allting alla säger gör mig bara ännu mer övertygad om att "arbetslinjen" (blåslampa och piska) är förödande för hela samhället. Vi behöver en grundläggande reform av hur hela systemet är uppbyggt eftersom samhället gått vilse.
Jag tycker att det ska vara mer ”morot och stöd” i upplevelsen och att grundnivån ska vara tillräcklig för att man ska slippa känna det som en piska eller blåslampa. Om man på sikt är oförmögen att bidra till sin egen försörjning och har anpassat sina levnadsomkostnader till väldigt låga ska man fortfarande vara trygg och känna sig som fullvärdig medborgare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp