Bukefalos 28 år!

Matvägrande 3åring

Sådär kommer jag ihåg att min mamma resonerade när jag berättade att kompisars föräldrar lagade köttfärssås med t ex rivna morötter, majs eller svamp. Att det skulle vara något slags fattigdomstecken.

Det känns lite gammaldags arbetarklass, något från den tiden då man tyckte att kött var fint och lyx och grönsaker något man åt för att man inte hade råd med kött.

Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan ha det resonemanget idag. Grönsaker är gott, nyttigt (mycket nyttigare än köttfärs) och ja, faktiskt billigare också, och morötter/majs/linser/riven vitkål i köttfärssås är ett utmärkt sätt att få i sig grönsaker.

Åh, jag visste att det svaret skulle komma från någon när jag läste mitt inlägg igen, men jag var för lat för att redigera. Men nej, det är inga grönsaker i min köttfärssås. Jag använder dock inte speciellt mycket köttfärs i den och serverar ofta rårivna morötter till, men inte direkt i såsen så de blir varma.
 
Alltså. Herregud.
När jag läser den här tråden känns det rätt skönt att jag inte har tänkt skaffa barn än på ett bra tag.

Hur mycket kan folk hacka på varandra egentligen? Och ifrågasätta??
Ja, det ÄR ett diskussionsforum, men detta känns ju helt sjukt.
Otrevlig ton och nedvärderande kommentarer pga olika sätt att uppfostra sina barn...
Så länge inte ungarna far illa får väl folk göra som de vill?

Finns ju personer som anser att annat än deras sätt gör att barnen far illa.
 
Men gör du aldrig grönsakssoppa? Eller pastasås med grönsaker i som t ex morot i köttfärssåsen? Eller paj med olika grönsaker i, eller pizza med grönsaker på? Jag är inte alls ute efter att kritisera dig på nåt sätt, bara så förvånad, hur lyckas man laga mat utan grönsaker alls?
Varför förutsätter ni att barnen ska tycka om varma grönsaker? Mina barn äter väldigt sällan grönsaker som är värmda eller varma, jo min äldsta börjar kunna uppskatta det men skulle jag tala om att det är morot i köttfärssåsen så skulle min yngsta vägra att äta. Ställer jag däremot fram morotsstavar så äter han ett par morötter...
Jag älskar grytor med grönsaker i, min barn petar bort grönsaker och äter köttet, får de däremot välja favoritskräpmat så är det egen ihop plockad sallad i affären...

Många av er förutsätter att alla barn är precis som era egna, alla barn är individer och tycker om olika saker, till viss del handlar det om vad man erbjuder i hemmet men till stor del så hänger det på barnet själv och deras smaklökar.
 
Varför förutsätter ni att barnen ska tycka om varma grönsaker? Mina barn äter väldigt sällan grönsaker som är värmda eller varma, jo min äldsta börjar kunna uppskatta det men skulle jag tala om att det är morot i köttfärssåsen så skulle min yngsta vägra att äta. Ställer jag däremot fram morotsstavar så äter han ett par morötter...
Jag älskar grytor med grönsaker i, min barn petar bort grönsaker och äter köttet, får de däremot välja favoritskräpmat så är det egen ihop plockad sallad i affären...

Många av er förutsätter att alla barn är precis som era egna, alla barn är individer och tycker om olika saker, till viss del handlar det om vad man erbjuder i hemmet men till stor del så hänger det på barnet själv och deras smaklökar.

Jag förutsätter inte alls att alla barn är som mitt eget (som fö är väldigt noga med vad han äter och inte gärna äter grönsaker). Jag har bara väldigt svårt att förstå hur man kan anpassa hela familjens kosthållning efter ett barn som inte äter grönsaker i mat. Blir ju extremt tråkig mat då även för resten av familjen tycker jag.
 
Jag förutsätter inte alls att alla barn är som mitt eget (som fö är väldigt noga med vad han äter och inte gärna äter grönsaker). Jag har bara väldigt svårt att förstå hur man kan anpassa hela familjens kosthållning efter ett barn som inte äter grönsaker i mat. Blir ju extremt tråkig mat då även för resten av familjen tycker jag.
Fast jag anpassar bara så långt att grönsakerna är utpetningsbara... ;)
 
Och jag har inga som helst problem med att ha grönsakerna vid sidan om den tillagade maten. Det viktigaste är att alla äter sig mätta och tycker att maten smakar gott. Sen att mina barn helst av allt äter bara grönsaker är väl egentligen bara positiv. Dessutom så behålls väl många näringsämnen bättre om grönsakerna inte tillagas.
 
Åh, jag visste att det svaret skulle komma från någon när jag läste mitt inlägg igen, men jag var för lat för att redigera. Men nej, det är inga grönsaker i min köttfärssås. Jag använder dock inte speciellt mycket köttfärs i den och serverar ofta rårivna morötter till, men inte direkt i såsen så de blir varma.

Inga tomater och ingen lök heller? För det är ju också grönsaker. Eller är det bara köttfärs, vatten och kryddor?
 
Jag förutsätter inte alls att alla barn är som mitt eget (som fö är väldigt noga med vad han äter och inte gärna äter grönsaker). Jag har bara väldigt svårt att förstå hur man kan anpassa hela familjens kosthållning efter ett barn som inte äter grönsaker i mat. Blir ju extremt tråkig mat då även för resten av familjen tycker jag.

Nån som inte äter grönsaker i mat skulle få gå hungrig från bordet hos oss är jag rädd, jag har grönsaker i allting i princip, eller åtminstone varma grönsaker till maten. Det har inget med barnen att göra, utan bara att jag inte vill laga mat jag inte själv vill äta. Och mat utan grönsaker är i mitt tycke stabbig och trist.

Barnen tror jag till stor del anpassar sig efter vad de är vana vid, mina är ju vana vid att grönsaker ingår i maten, det har alktid varit så för dem.
 
Inga tomater och ingen lök heller? För det är ju också grönsaker. Eller är det bara köttfärs, vatten och kryddor?
Haha, jo. Tomater är det givetvis i, annars blir det ju ingen köttfärssås. :D Men lök har jag inte i eftersom sonens mage inte klarar det.

Tror ni inte att lilla sonen dessutom börjat reagera med utslag på tomat? Vår mat lär bli ännu tråkigare i era ögon. :)
 
Nån som inte äter grönsaker i mat skulle få gå hungrig från bordet hos oss är jag rädd, jag har grönsaker i allting i princip, eller åtminstone varma grönsaker till maten. Det har inget med barnen att göra, utan bara att jag inte vill laga mat jag inte själv vill äta. Och mat utan grönsaker är i mitt tycke stabbig och trist.

Barnen tror jag till stor del anpassar sig efter vad de är vana vid, mina är ju vana vid att grönsaker ingår i maten, det har alktid varit så för dem.

Du verkar laga trevlig mat, det har jag tänkt många gånger.

Angående barns matvanor så tror jag att även om man som förälder är ihärdig och serverar det som msn själv tycker är god mat med t ex mycket grönsaker i, så ser man ofta inte resultat av sina ansträngningar förrän barnen är rätt stora. Min stora är 3,5 och vi har i princip inte lyckats få honom att utöka antalet rätter han äter sedan han började äta mat. Ända från början har han varit väldigt noga med vad han petar sig, jag kommer ihåg när han var liten och jag mosade ihop kokt torsk med smör, ärter och potatis och han bara spottade och fräste.

Den lille gapar som en fågelunge inför det mesta.
 
Ja men det var väl en bekant till dig? Då kanske du inte vet hur hen gjorde? Men jag vet inte faktiskt, jag har väldigt dåligt koll på ätstörningar hos barn. Men en grej jag tror grundlägger övervikt hos både barn och vuxna är just att när barn tvingas äta upp allt på tallriken när det egentligen inte är hungrigt så åsidosätts ju ens egna aptitreglerande signaler. Det kanske kan vara en faktor för att få övervikt, tillsammans med många andra, såsom ärftlighet, dålig kost etc etc.

Jo skrev jag inte det i inlägget innan? Ganska tydligt till och med att jag tycker inte man ska tvinga barn äta upp på tallriken av just den orsaken. Jag tvingar aldrig någonsin mitt barn att äta upp allt på tallriken. Däremot måste han sitta med vid bordet i fem minuter eller så (vilket inte har med ätandet att göra utan bara är en typ av uppfostran jag råkar tycka är viktigt).

(Men jag var också tydlig med att jag inser att barn är olika och att någon som har ett barn som ofta inte äter kanske vill att barnet ska äta ibland. Själv har jag ju ett barn som praktiskt taget alltid äter precis vadsomhelst utom när han är förkyld och hittills aldrig bett om godis istället för mat. När han är förkyld eller mätt slipper han äta. Det är inget problem för honom att inte äta så mycket några dagar.)

Jag skrev också ett långt inlägg om hur jag hade anpassat mig bäst jag kunde för att han skulle äta just vadsomhelst också (genom att aldrig tjata om att han måste äta) eftersom jag inte hade lust att trassla med mat som med mina småbröder när jag vaktade dem som 20 åring. (Å andra sidan åt jag allt när jag var liten också så det kan vara ärftligt. Socialt, genetiskt, vem vet?)

Nej jag vet inte hur bekantingen åt när hon var 7, hon var 36 när vi var bekanta och det var 15 år sedan. Jag vet bara att hon var gammal nog att det inte var i värsta anorexiamodetiden och att jag förmodar att hon inte åt och att hon var just väldigt ung, 7 årsåldern.

Kort sagt, jag tycker nog att man kan ändra sitt beteende som förälder efter vad som krävs. Börja med att aldrig någonsin tvinga eller starta en maktkamp om maten. Men om det redan är försent -om det inte gick, då känns det som att det är viktigt att ett barn inte svälter eller växer fel eller blir infertilt, eller dör om man har kommit på ett sätt som får det att äta. Om det sättet sedan innebär att man gör som skrevs ngnstans ovan, och då hela portionen plötsligt äts, ja då är väl det bra att barnet inte svälter. Även om det är mutor eller annat som man normalt inte skulle använt. Är lite pragmatiker inte idealist.
 
Senast ändrad:
Varför förutsätter ni att barnen ska tycka om varma grönsaker? Mina barn äter väldigt sällan grönsaker som är värmda eller varma, jo min äldsta börjar kunna uppskatta det men skulle jag tala om att det är morot i köttfärssåsen så skulle min yngsta vägra att äta. Ställer jag däremot fram morotsstavar så äter han ett par morötter...
Jag älskar grytor med grönsaker i, min barn petar bort grönsaker och äter köttet, får de däremot välja favoritskräpmat så är det egen ihop plockad sallad i affären...

Många av er förutsätter att alla barn är precis som era egna, alla barn är individer och tycker om olika saker, till viss del handlar det om vad man erbjuder i hemmet men till stor del så hänger det på barnet själv och deras smaklökar.

Tjaa, folk förutsätter väl det på samma sätt som man ofta antar att barn äter köttbullar, fiskpinnar eller pasta. Det är liksom helt vanlig mat, ingenting konstigt. Sedan kanske såklart vissa barn inte äter grönsaker, eller pasta, eller ris eller potatis eller kött. Men folk brukar ju ändå ofta i en konversation utgå från att vissa vanliga saker äts, bara för att det är enklare och inget konstigt. Inte som att äta extra mycket chili. Med det menar jag bara att ingen nog försökte vara extra läskig, utan tänkte helt enkelt bara inte på att dina barn kanske inte åt just grönsaker, precis som de kanske inte funderade över om de äter spagetti.
 
Här börjar det gå bättre med maten nu. Har sagt att maten kan ligga på tallriken och han får sitta med vid bordet och smaka en tugga. Efter den är det fritt fram och gå om han inte vill äta. Men nu har det mer blivit så att han äter mer av bara farten, så jag hoppas det har lossnat lite nu.
 
Tjaa, folk förutsätter väl det på samma sätt som man ofta antar att barn äter köttbullar, fiskpinnar eller pasta. Det är liksom helt vanlig mat, ingenting konstigt. Sedan kanske såklart vissa barn inte äter grönsaker, eller pasta, eller ris eller potatis eller kött. Men folk brukar ju ändå ofta i en konversation utgå från att vissa vanliga saker äts, bara för att det är enklare och inget konstigt. Inte som att äta extra mycket chili. Med det menar jag bara att ingen nog försökte vara extra läskig, utan tänkte helt enkelt bara inte på att dina barn kanske inte åt just grönsaker, precis som de kanske inte funderade över om de äter spagetti.
Ärligt talat så förutsätter jag inte att barn äter köttbullar, fiskpinnar eller pasta heller... Jo mina gör det men med så mycket olika kompisar hemma till barnen så finns det inga garantier att maten kommer att uppskattas... Min äldsta gillade som exempel inte pannkakor från början, däremot älskade hon soppa vilket många höjde på ögonbrynen för.
Det jag försöker få fram är att alla måste försöka vara lite mer öppna för att barn är individer som vilken annan människa som helst och det går inte att säga "alla barn äter det här".
Jag är helt obekymrad för mina barns matvanor, den yngsta försöker jag möjligtvis öka nyfikenheten på så han törs prova lite nya saker. Det går bättre och bättre för varje gång han upptäcker att han faktiskt gillar något nytt, men det måste göras med glädje och i hans fall lite utmaning, för andra barn fungerar det på något helt annat sätt.
 
Ärligt talat så förutsätter jag inte att barn äter köttbullar, fiskpinnar eller pasta heller... Jo mina gör det men med så mycket olika kompisar hemma till barnen så finns det inga garantier att maten kommer att uppskattas... Min äldsta gillade som exempel inte pannkakor från början, däremot älskade hon soppa vilket många höjde på ögonbrynen för.
Det jag försöker få fram är att alla måste försöka vara lite mer öppna för att barn är individer som vilken annan människa som helst och det går inte att säga "alla barn äter det här".
Jag är helt obekymrad för mina barns matvanor, den yngsta försöker jag möjligtvis öka nyfikenheten på så han törs prova lite nya saker. Det går bättre och bättre för varje gång han upptäcker att han faktiskt gillar något nytt, men det måste göras med glädje och i hans fall lite utmaning, för andra barn fungerar det på något helt annat sätt.

Jo jag ser barn som individer och människor. Självklart finns inga garantier för att viss mat ska uppskattas av den ena eller andra människan. Då får de väl äta det ändå och se glada ut eller om man är barn äta det som ligger runtom.

Varför bara måste barn inte gilla det ena och inte äta det andra och chocka om de äter pannkakor och vara självklart att de äter soppa och berätta tidigt att fisk är äckligt utom i fiskpinnar osv osv. Man ska berätta noga att det finns "vuxenmat" och det kan barn inte äta för det är på något vis farligt och att de bör vara krångliga med mat.
 
Senast ändrad:
Sedan kan såklart barn vara supersmakande och känsliga, men det är kanske någonting man inte behöver förutsätta. Det är ju inte nödvändigt så att man måste lyckas servera någonting som gästbarnen som följde med från skolan gillar.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 430
Senast: Ramona
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
544
Senast: Marvin
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
35
· Visningar
5 954
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp