Medellivslängd på hund

T

Tofflan

Ungefär hur gamla blir dom flesta hundar? Dom som inte är konstigt avlade, lätt blir sjuka eller liknande.
 
Sv: Medellivslängd på hund

Nånstans mellan 10 och 15 år är vanligt. Det skiljer sig åt lite mellan raserna. Mindre hundar blir ofta ett par år äldre än de lite större raserna.
 
Sv: Medellivslängd på hund

om vi säger medelstorlek, tex cockerspaniel.
Har en person brevid mej som hävdar att en hund är gammal och skröpplig när den blir 6 år och att hundar sällan blir äldre än 7-8 år :smirk:
Vill ha svart på vitt för att motbevisa haha
 
Sv: Medellivslängd på hund

"min" 7 åriga tävlande amerikanska cocker tycker inte att hon är så nära döden iaf :rofl:
 
Sv: Medellivslängd på hund

7-8 år? Njae, hon som ligger och sover på mina fötter nu har just fyllt åtta och är på topp. Hon har förhoppningsvis många år kvar än.
 
Sv: Medellivslängd på hund

Min mammas hund som är korsning pudel och västgöta spets är 15 år gammal och har nog inte tänkt att kola än.

Hon har alltid bott här hos oss på landet, ätit både det ena och det andra, blivit illa påkörd en gång.

Denna hund är helt makalös. Hon springer och busar och leker med våra hundar osv.

Hon ser lite dåligt och hör lite dåligt men det är allt.
Har aldrig någonsin varit sjuk.........
 
Sv: Medellivslängd på hund

Men visst ligger det ungefär på 12-13 år? Då börjar det märkas "på riktigt" att dom blir gamla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medellivslängd på hund

brukar man inte säga 15 - vikten/10? min labbes beräkade livslängd är alltså 11 och schäfern ska bli 12 (40 resp 30 kg).
 
Sv: Medellivslängd på hund

Småhundar cirka 15 år
Mellanhundar cirka 12 år
Stora hundar cirka 10 år
 
Sv: Medellivslängd på hund

enligt din formel ska Tindra bli 14,6 år -> 15-(10/4) Får ha henne kvar ett tag till då :D hon är snart femton månader.
 
Sv: Medellivslängd på hund

squarepants skrev:
medel är väl sa 12-13 år.

För alla hundar oavsett storlek blir det 12,33 år. Men det är ju skillnad om man har en liten hund eller en jättestor hund då den lilla oftast lever längre.
 
Sv: Medellivslängd på hund

Mina förra hundar blev 15 resp 18 år. De var kärnfriska och aktiva hela liven.
 
Sv: Medellivslängd på hund

Vi hade en hund som matte började räkna ut redan vid 8-9års ålder. Men han hade nog "bara" en depression eller nåt för han återfick livet på något sätt efter ungefär ett halvår. Sen var han rätt OK fram till han blev 11år ungefär. Då började han höra så väldigt dåligt. Men då var man ju glad att man hade tränat hand-kommandon i alla år. Det mesta fungerade precis lika bra som vanligt. Vi fick puffa på honom lite extra när han sov och vi skulle ha honom med. Tränade en av de andra hundarna till att "hämta" honom då vi skulle ut eller så. Det fungerade bra. Han blev strax över 13år. Hyfsat pigg ända in till slutet då han hastigt sjuknade in.

Vi har nu en som fyller 10år och han är hur pigg som helst men orkar inte så mycket som han tror. Så vi håller igen lite på busandet och långpromenaderna eftersom det märks på honom efteråt. Han är den typen som aldrig kunnat hålla igen utan redan i unga år satsade 110% tills han stupade. Vi fick t o m bära hem honom en gång.

Sen har vi en annan som fyllt 12 nu i våras och hon har nog inte så många månader kvar. Vi trodde för några år sedan att hon skulle nog inte bli mycket mer än 10år. Hösten och vintern som var, var inte så kul för henne så om inte det sker ett mindre mirakel så tänker vi inte låta henne vara med om en omgång till av det. Det är sorgligt att inse, men det vore väl kanske värre om man inte gjorde det.

........och bara för att man börjar tänka på det så börjar det redan kännas tomt. :cry:
 
Sv: Medellivslängd på hund

naturligtvis är det inte en "sann" formel. det är helt omöjligt att räkna ut hur gammal en hund kommer att bli. det är inte jätteovanligt med hundar som blir över 15 heller. men det ger en liten fingervisning. hundar av atlaz storlek blir sällan särskilt gamla.
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 093
Senast: Stergo
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 620
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag rakade pa den har videon utav en handelse och konstaterade att min Princess Diva formodligen har liknande personlighet som Dr...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp