Bukefalos 28 år!

Medicin för njurarna?

Sv: Medicin för njurarna?

Vi är jätteoroliga för vår katt. I förrgår började hon dregla, något hon annars bara gör när vi kliar henne och hon trivs. Men nu dreglade hon till och från hela tiden, dessutom hade hon plötsligt mycket dålig andedräkt. Igår slutade hon äta och dricka. Då ringde vi veterinären som rådde oss att åka in idag, vilket vi gjorde.
Katten är nu röntgad och man har tagit blodprov. Röntgen visade något som liknar grus i anslutnng till njurar-urinledare. Blodprovet visade på enormt förhöjda njurvärden; över 1000!
Katten är en liten flickkat på 8 år, en liten tuffing som klarat det mesta här i livet och som fortfarande har glimten i ögat. De ger henne dropp nu hos veterinären, vilket hon kommer få i ett par dagar för att se om hon kan börja äta igen. Hon har dålig ork men ser fortfarande ganska pigg ut på ögonen. Hon kissar och kontrastvätskan har gått igenom.
Vad tror ni om utsikterna att hon ska kunna bli så pass frisk att hon kan leva ett tag till utanatt plågas?
Orolig matte.
 
Hjälp - Akut förhöjda njurvärden!

Vi är jätteoroliga för vår katt. Hon är På DjurAkuten Kungstensgatan nu. Borde vi ta in 2nd opinion från anan veterinär också?
Orolig matte
 
Sv: Medicin för njurarna?

Har inget vidare förtroende för Djurakuten. De har väl inget nattvak där heller med personal eller minns jag fel?
Håller iaf tummarna för att din kisse ska återhämta sig!
 
Sv: Medicin för njurarna?

Ni kan säkert lita på att veterinärerna gör sitt jobb. Ett så högt njurvärde är alltid mycket allvarligt och talar för en akut njursvikt. Tyvärr dålig prognos, men mkt beror på njurarnas förmåga att bilda urin. Är det riktigt illa så står de sas still och då är det inte mkt att göra.

Hon får den behandling som finns att ge, du får nog se tiden an och hoppas på det bästa.

Jag vet inget om just denna kliniks eventuella nattpersonal, men bedömer de att en patient är så dålig att det krävs tillsyn dygnet runt kommer de att ordna det.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Min älskade fröken Pixel hade Krea värden på 1566. Hon somnade in i min famn.

Det finns studier som visar att katter som äter torrfoder får mycket problem, bl.a. med njurarna. Fröken Pixel åt bara torrfoder. Här pratas det om andra problem som katter får utav torrfoder:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/studie-torrfoder-skadligt-for-husdjur

Min Frasse fick urinsten och han åt bara torrfoder. Sen ändrade jag kost till BARF, dvs rått kött och som ett trollslag så blev han bra. Men vi hade kämpat i flera månader med olika mediciner och specialdiet innan. Men vi botade honom, men det är en lång historia.

Om jag hade givit fröken Pixel BARF så tror jag personligen att hon hade levt än idag.
 
Akut njursvikt

Tack så jättemycket ni som tagit er tid att svara.
Vi hoppas på det bästa för vår lilla katt. Hon är en liten men mycket tuff flicka som dök upp en dag för sju år sedan, utmärglad och genomblöt, och har sedan dess varit en helt underbar katt. Fantastiskt tillgiven och personlig.

Hon fick dropp igår hos veterinären (Djurakuten) sov sedan hemma (vi gav henne vätska blandad med veterinärens dietmat) och är idag åter hos veterinären för mera dropp och provtagningar.

Vi har inte gett upp utan hoppas fortfarande att det ska vända.
Vi uppskattar mycket alla goda råd!
 
Sv: Medicin för njurarna?

Den referenser ger jag inte mycket för. Artikeln i Aftonbladet har redan varit i blåsväder och tidningen har fått mkt kritik för att pblicera dravel och kalla det vetenskap.

Torrfoder skadar inte njurarna öht. Däremot löper en katt som äter ett dåligt sammansatt torrfoder större risk att drabbas av urinsten än en katt som äter ett dåligt blötfoder. Skitfoder i alla former kan tyvärr skada.
 
Sv: Medicin för njurarna?

"Torrfoder skadar inte njurarna öht" - jasså det påstår du? Vilka referenser har du som visar det?

Faktum är att i takt med att man ger husdjur mer och mer torrfoder, desto fler problem får husdjuren. De blir feta, får allergier, astma, urinsten, njurproblem, etc. Det värsta du kan ge ditt husdjur är ju torrfoder. Rent spontant låter det ju bättre att ge rått kött till en köttätare, tycker du inte?
 
Sv: Medicin för njurarna?

Det är besvärligt när man bollar över bevisbördan på den andra parten hela tiden. ;)

Artikeln i Aftonbladet tar öht. inte upp någon direkt korrelation mellan torrfoder och njurproblem. "Vetenskapsmannen" bakom undersökningen har heller inte korrekt utbildning för att på ett korrekt sätt obducera och dra slutsatser av sina fynd. Han är akupunktör och vad jag vet inte veterinärmedicinskt skolad öht. Lite mer vetenskapligt än så får det nog lov att bli innan det ska kallas bra vetenskaplig metodik.

Det finns många spekulationer men väldigt få konkreta bevis.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Jag håller inte med om att torrfoder är det värsta man kan ge sitt djur. Vad grundar du det på? Det är inte själva ts halten utan sammansättningen, ingredienserna och deras förhållande, som kan inverka negativt på hälsan. Det finns definitivt en stor korrelation mellan foder/mat och hälsa, men inte på det sätt du tar dig friheten att påstå.

Förövrigt håller jag med Sol.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Jag håller inte med om att torrfoder är det värsta man kan ge sitt djur. Vad grundar du det på? Det är inte själva ts halten utan sammansättningen, ingredienserna och deras förhållande, som kan inverka negativt på hälsan. Det finns definitivt en stor korrelation mellan foder/mat och hälsa, men inte på det sätt du tar dig friheten att påstå.

Artikeln i Aftonbladet tar öht. inte upp någon direkt korrelation mellan torrfoder och njurproblem. "Vetenskapsmannen" bakom undersökningen har heller inte korrekt utbildning för att på ett korrekt sätt obducera och dra slutsatser av sina fynd. Han är akupunktör och vad jag vet inte veterinärmedicinskt skolad öht. Lite mer vetenskapligt än så får det nog lov att bli innan det ska kallas bra vetenskaplig metodik. Det finns många spekulationer men väldigt få konkreta bevis.

Den referenser ger jag inte mycket för. Artikeln i Aftonbladet har redan varit i blåsväder och tidningen har fått mkt kritik för att pblicera dravel och kalla det vetenskap. Torrfoder skadar inte njurarna öht. Däremot löper en katt som äter ett dåligt sammansatt torrfoder större risk att drabbas av urinsten än en katt som äter ett dåligt blötfoder. Skitfoder i alla former kan tyvärr skada.

:bow::bow:

Håller för övrigt tummarna för trådens allas dåliga katter... :(
 
Sv: Medicin för njurarna?

Jag håller inte med om att torrfoder är det värsta man kan ge sitt djur. Vad grundar du det på?
Tja, vad sägs om den dära studien? Det är även veterinärer som säger samma sak, som i studien. Det är alltså inte en ensam galning som tycker så.

För övrigt finns det en stor gren inom vetenskapen som kallas evolutionsmedicin som säger samma sak: spannmål (inkl potatis) är bland det värsta du kan ge till ditt husdjur eller själv äta. Varför har infödingar järnhälsa, men inte vi i väst? Bland infödingar så finns inte cancer. Den sjukdomen är helt okänd. Hjärtinfarkter finns inte. När läkare beskriver symptomen (strålar ut smärta mot vänster arm) så har infödingar aldrig hört talas om det. Astma existerar inte. Inte heller allergier. MS. Schizofreni. Åderförkalkning. Psioraris. Fetma. etc etc. INGA av de problemen existerar hos infödingar. Detta är välkänt bland läkare.

Varför är det så? Jo, det finns en hel vetenskapsgren som kallas Evolutionsmedicin som säger att det beror på: spannmål. Om infödingar börjar äta spannmål så utvecklar de snabbt alla dessa problem. Om vi västerlänningar slutar äta spannmål så försvinner våra problem snabbt. Jag själv är kraftigt kattallergisk och får astma av mina 2 innekatter. Tre läkare har sagt åt mig att göra mig av med katterna. Men jag upptäckte att om jag lägger om kosten så försvinner alla besvär. Andra allergiker har bekräftat det: pollenallergiker, katt, etc. Varför tror du man går ned i vikt utav GI? Atkins? Montignac? D'Adamo? Stenålderskost? etc etc - alla dessa dieter skär mer eller mindre ned på spannmålen. Spannmål är farliga för oss människor.

Detta gäller förstås även katter. Katter får samma problem av torrfoder som vi får: astma, allergier, urinproblem, fetma, etc. och de blir friska av BARF, dvs rått kött eftersom man skär bort spannmål. Min Frasse hade urinsten, det försvann omedelbart när han slutade äta torrfoder och åt BARF istället. Jag menar, hur kan det vara fel att ge rått kött till en köttätare?

Mao. Ge inte torrfoder till köttätare. Det finns massor av mera information om detta. Det är bara att googla lite och läsa på.


Jag håller oxå tummar och tassar. Hoppas kissarna blir bra.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Svammel
Menar du att människan också är strikt karnivor? Dina påstående om "infödingar" skulle jag gärna se referenser på.

Torrfoder är inte heller synonymt med spannmål och tidigare gick du loss på torrsubstansen. Svårt att välja vad som är värst, kanske?

Som jag tidigare skrev så finns det en stark korrelation mellan hälsa och kost, men vad dina teorier är baserade på vet jag inte..?
 
Senast ändrad:
Sv: Medicin för njurarna?

När man jämför med naturfolk kan man ju inte bara jämföra kosten utan hela livsstilen och det är klart att ett naturfolk i Amazonas har en helt annan livsstil än vi människor som lever i ett "modernt samhälle i väst".

Jag kan hålla med om att både människor och katter i mycket stor omfattning drabbas av hälsoproblem som är direkt relaterade till felaktig kost, men det är mycket mer än bara maten som påverkar vår hälsa.

Jag är inbiten BARFare sedan många år tillbaka och jag vet att BARF kan göra många kassa katter friska, men det innebär inte att all annan mat är dålig eller att alla katter oavsett hälsoproblem kommer bli frisk av BARF.

När det gäller vetenskapliga studier angående BARF är de mycket få, därför är jag mycket restriktiv med att lägga fram som fakta att BARF är bäst. Däremot för jag ett resonemang utifrån egen erfarenhet och "evolutionär kunskap".
 
Sv: Medicin för njurarna?

Hej, har läst alla era synpunkter ang torrfoder. Gör reflektionen att det negativa jag hört om torrfoder är från kattägare, och det positiva är från veterinärer och Zoo-affärsägare.

Hur som helst - så här gick det för vår katt.

Efter 7 år av högkvalitativt torrfoder samt ett par månader med mataffärens torrfoder kräktes katten plötsligt upp det. Vi förstod inte varför, tänkte att det var mask och gav henne två avmaskningar. Men hon kräktes ändå upp torrfodret. Då testade vi mjukfoder. Det gick bra och hon var pigg. Vi trodde att magen blivit tillfälligt känslig.

Den följande perioden gav vi henne mataffärens köttfärs, fisk och Sheba. Om man har problem med njurarna ska man undvika proteinrik mat. Men det var just vad vi gav henne, ovetandes om att hon hade problem med njurarna.

Och pga mjukfodret fick inte tänderna motion. Dessutom resulterar njurproblem ofta i inflammerat tandkött. (Det kan ha lett till att hon inte tuggade torrfodret och kräktes upp det.)

Hon verkade alltså frisk - tills en dag då hon började dregla, kräktes och luktade illa ur munnen. Veterinären konsaterade att tandköttet var inflammerat, att hon hade små njurstenar som inte var ett problem eftersom urinen gick igenom som den skulle och att hennes njurvärden var över 1000 - vilket var ett stort problem.

Efter tre dagars droppbehandling blev hon pigg igen. Njurvärdet gick ner till 400. Vi köpte Hills njurdietfoder och tog med henne till sommarstugan. Hon åt och var mycket pigg. Hon hade några underbara dagar, skuttade omkring i gräset och njöt av att vara katt.

Men - samtidigt som värmeböljan kom - blev hon plötsligt trött och slö. Förloppet som följde gick på tre dagar. Första dagen låg hon mest i skuggan, men åt och drack själv. Andra dagen måste vi mata henne med utspätt mjukfoder och ringde veterinären. Tredje dagen orkade hon inte gå, och hos veterinären såg de på röntgen att hon drabbats av lungödem. Om de gav henne dropp för att hjälpa njurarna skulle lungödemet bli värre. Ett moment 22. Det fanns inget att göra.

Nu är vår underbara lilla katt begravd vid sommarstugan. Vi funderar över vad vi hade kunnat göra bättre. Med facit i hand hade vi förmodligen kunnat stoppa detta tidigare. Men å andra sidan tog vi hand om henne då hon var en liten bortsprungen kattunge. Vi har gett henne ett hem och flera år med många härliga stunder i naturen.

Avslutningsvis vill jag berätta att vi är mycket nöjda med Djurakutens veterinärer och övrig personal, som vi uppfattade som professionella och vänliga.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp