Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

(Ridsport)
Bodens Ridklubbs medlemmar ska alla sälja sex lotter var, för att dra in pengar till klubben. Tillsammans med lotterna skickades en faktura ut till medlemmarna, med hot om inkasso om inte pengarna kommer in i tid.

Läs mer...
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Nej, det är inte säkert att ett medlemsmöte måste utlysas på ett visst sätt. Det står i stadgarna som klubben har hur ett möte ska utlysas. Är inte helt säker ens att det står bindande hur det ska utlysas i förbundets stadgar, var några år sedan det var aktuellt för mig att veta det.

Jag har svårt att se vilken fördel en ridklubb ska ha av en stödmedlem, alltså en medlem som inte gör någon ideell insats utan bara betalar medlemsavgiften. Klubben i sig betalar medlemsavgift till Ridsportförbundet, så de ynka kronorna en sk stödmedlems medlemsavgift ger en ridklubb, den är helt klart något klubben kan avstå! Jag VET hur det är att vara aktiv i en klubb och ragga folk till olika saker som är för klubbens överlevnad, det som är värt något för den ideella klubben, det är den enskilde medlemmens ideella insats, inte medlemsavgiften. Tänk om typ 95% av en ridklubbs medlemmar hävdar de är stödmedlemmar, vem ska då göra det ideella arbetet för att klubben ska existera? ;)
Såvida inte klubben har flera tusen i medlemsavgift förstås, men det tror jag ingen ridklubb har.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Det är väl självklart att stödmedlemmar är av nytta på ridklubbar med? Tänk till exempel på Bertil 83 som vill betala en medlemsavgift för att på så vis stödja sitt barnbarns klubb.
Är det vanligt?
Och i så fall, är Bertil 83 så handikappad att han inte ens en halv dag/år kan ställa upp på tex en blåbärshoppning och sitta på en stol och sälja kaffe?

Nej jag köper inte att det är ok att vara medlem och sedan inte ställa upp något alls ideellt! Nu tycker ni säkert jag låter hård, men jag tycker det är slött att vara medlem och låta andra sköta jobbet!
Visst, flyttar man mitt i en medlemsperiod, då kan det ju vara svårt att hjälpa till något, men då tror jag att klubben har full förståelse för att man inte kan göra sin ideella insats.
En ideell klubb lever och finns endast om det är ideella krafter som driver den. Och jag tror att väldigt många tror att eldsjälarna gör sitt enorma arbete bara för att de tycker det är kul. Visst tycker man ju ideellt arbete är kul, men eldsjälarna gör ju så mycket även pga att inte andra ställer upp!

Kan ta mig själv som exempel, jag är vad man kan kalla utbränd ideellt. Aldrig mer kommer jag att jobba ideellt mer än med tävling, det för att jag tävlar själv och vill ha tävlingar att rida och en klubb att tävla för.
Och jag vet att jag tyvärr inte är ensam! Jag vore glad om jag med gott samvete kunde säga att det är bara jag och ett fåtal till som upplevt det hela, men tyvärr, tyvärr VET jag att vi är många utbrända ideella själar!

Och jag tror att de som anser sig vara stödmedlemmar och inte behöver göra något ideellt ändå deltar någon gång på något sätt i klubben! Varför annars lösa medlemsavgift?
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Hur stor dela av medlemsavgifterna som i sin tur går vidare till SvRF har jag ingen aning om då det kan jag inte uttala mig om.

Klubben i sig betalar medlemsavgift till Ridsportförbundet, så de ynka kronorna en sk stödmedlems medlemsavgift ger en ridklubb, den är helt klart något klubben kan avstå!

Som sagt nu har jag ingen aning om vilka summor det handlar om. Men lite pengar måste väl ändå vara bättre än inga pengar?

Tänk om typ 95% av en ridklubbs medlemmar hävdar de är stödmedlemmar, vem ska då göra det ideella arbetet för att klubben ska existera? ;)

Går ju inte att hävda att man bara är stödmedlem om man deltar i klubbens verksamhet. Och hävdar 95% procent att dom är stödmedlemmar och inte deltar i klubbens verksamhet så behövs det ju inga ideella insatser eftersom ingen ändå rider där tydligen :laugh:


Men om man tar mig som exempel.
Jag får för mig en dag att det skulle vara roligt att få komma upp på hästryggen igen och rida en sväng. Och eftersom jag känner en person på ridskolan där jag red när jag var mindre så pratar jag med henne och vi bestämmer oss för att rida ut en dag. Jag betalar ridturen och medlemsavgiften och allt är frid och fröjd. Har inte ridit nå mer från den dagen och hade inga planer på det heller. Har inte ens varit på ridskolan. Skulle jag som ha förstått att det krävdes ideellt arbete av mig resten av året för att jag var där och red en dag??
Och ska det vara samma sak för dom som rider på möhippor/svensexor, företagsridning osv en enstaka gång?

Hade jag vetat om det här i förväg så hade dom ju kunnat få välja, pengarna för ridturen och medlemsavgiften eller inga pengar alls och att jag avstod. Vad är bäst? Enligt dig så skulle det ju vara bättre att inte få in några pengar alls på mig eftersom jag inte ställer upp och arbetar ideellt tills mitt medlemskap gått ut?
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Är det vanligt?
Och i så fall, är Bertil 83 så handikappad att han inte ens en halv dag/år kan ställa upp på tex en blåbärshoppning och sitta på en stol och sälja kaffe?

Nej jag köper inte att det är ok att vara medlem och sedan inte ställa upp något alls ideellt! Nu tycker ni säkert jag låter hård, men jag tycker det är slött att vara medlem och låta andra sköta jobbet!
Visst, flyttar man mitt i en medlemsperiod, då kan det ju vara svårt att hjälpa till något, men då tror jag att klubben har full förståelse för att man inte kan göra sin ideella insats.

Vad spelar det för roll om det är vanligt? Om det så bara är 5 personer så är det väl bättre med de slantar man får in än inget alls? Bertil 83 kanske bor 8 mil från sitt barnbarns ridskola och inte har ork att ta sig till ridskolan? Medan de flesta kanske kan sitta på en stol och sälja kaffe. Nu rörde det sig inte om att sälja kaffe i just det här fallet, utan om att sälja iväg lotter för 600.

Alla fall är olika. Jag har varit väldigt aktiv på min ridklubb. Som ideell instruktör med kvällslektioner varje vecka, ridläger på somrarna, barnridning, framhoppningsansvarig, cafeteriapersonal, sett till att ridskolehästar kommer till veterinären när så behövs, etc. etc.
Nu har jag flyttat från stan och går läkarprogrammet (som är mycket mer tidskrävande än jag ens kunde föreställa mig) Jag vill ändå gärna fortsätta vara aktiv i klubben på somrar och alla helger jag är hemma. Kan jag inte få vara det utan att behöva sälja flera omgånger lotter och kakburkar varje termin? Det har jag faktiskt inte möjlighet med där jag nu bor och under rådande livssituation.

Ergo; Varför tvinga alla medlemmar att utföra exakt samma typ av arbete? Kan inte några få vara stödmedlemmar och bara betala medlemsavgift? De som rider aktivt kanske kan sälja lotter om de vill, och vi som flyttat från stan kan hjälpa till med ideellt arbete när vi är hemma? Eller som i Sandras fall, man kan rida en drop-in (som ger väldigt mkt pengar till klubben för ganska kort stund på hästryggen) en gång om året utan att behöva engagera sig mer än så?
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Tro mig, det är många som skulle hävda att de är stödmedlemmar om de slapp göra något ideellt! ;) För att inte tala om när medlemmar skulle börja med millimeterrättvisa "h*n slapp, varför ska jag?".

Nja jag vet nog hur det är när det gäller ideella klubbar, jag brukar fråga vad som förväntas av mig om jag löser medlemsavgift. Just för att jag VET hur det är och vill undvika att hamna i en situation som din!
Bara det att lösa medlemsavgift för EN ridtur i ett ridhus/paddock skulle kännas som om jag ville kolla upp om klubben i fråga har en baktanke med så hårda krav på någon som vill rida EN gång på en anläggning.

Vet ju bara hur det är i klubbar i helt andra sporter, det är grymt höga försäljningskrav på just dessa bingolotter, föräldrar sliter sitt hår! Men kraven är tydliga, ingen bingolottoförsäljning, inget medlemsskap!

Personligen tycker jag det är sjukt med dessa försäljningskrav på LOTTER!
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Stopp och belägg! Nu har du nog läst mina inlägg lite selektivt! Jag tycker inte om att tvinga folk att sälja lotter, vill minnas att jag skrivit det fler än en gång?

Och vad gnyr du för, du jobbar ju ideellt för din klubb? Hur kan du vara oense med mig som tycker man ska ställa upp ideellt och sedan räkna upp en massa ideella saker du gör för din klubb? :confused:
Bråka för bråkandets skull och få ut lite aggressioner? ;)
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Ska man kräva ideellt arbete så måste man ju ha tydliga villkor för att det är obligatoriskt innan man låter någon lösa medlemsavgiften.

Sen kan väl Tinuviel tycka att ideellt arbete inte kan krävas av alla medlemmar även om hon utför det själv?

Men egentligen tror jag vi tycker rätt lika i den här frågan :) Är så trött så ögonen går i kors så jag orkar inte tänka längre än så ;)
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

På Bingolottos storhetstid kom samma förfarande i vår klubb. Någon förälder blev vansinnig (jag med) och vägrade. Denna någon förälder tog reda på att det faktiskt var olagligt att tvinga någon att sälja lotter, så då blev vdet frivilligt. Jag tror inte det har ändrats - det borde kollas upp.

Ja, det måste väl i rimlighetens namn vara olagligt att tvinga någon att sälja saker för en viss summa eller annars skicka inkasso på dem?

*kl*

De som fått hem bingolotterna kanske ska spela på dem själva, de har ju fått dem hemskickade till sig? Och villkoren har de ju aldrig godkänt. :angel:
Skämt åsido (även om jag tror det är lagligt) så ställer jag mig också fundersam till det de vill få ihop pengarna till, de vill ha en ny ponny. :confused: En sak vore väl om ridhuset stod i akut behov av att repareras eller liknande, men de vill ha en till lektionshäst att nyttja.
Fast jag skulle ändå aldrig kunna tycka att sådana där metoder var accepterade, om det inte finns nog med pengar eller engagemang så att klubbar inte överlever utan att ta till maffimetoder mot sina medlemmar så bör de läggas ned. Om folk fortfarande inte är villiga att hjälpa till även om klubben står inför hot om nedläggning så får de få personer som verkligen ville ha kvar klubben finna sig i det. Fast det var ju inte ens det det handlade om i detta fall.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Vad bra att vi är överens om lotterna då ;).

Vad jag menar är snarare att det är dumt att kräva en särskild typ av engagemang från alla medlemmar. Det passar inte mig att sälja lotter, men att hjälpa till stötvis under somrarna när jag är hemma i Boden. Det passar inte andra att ställa upp varje vecka, men de kanske kan sälja lotter? Och en tredje kanske bara vill bidra med en liten summa till klubben genom att vara "stödmedlem".

Och jag vill nog inte bråka, men jag har deltagit i diskussionen kring dessa lotter på andra ställen, och där blir man påhoppad, så en viss försvarsposition sitter väl i! ;)
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Nog är det väl mycket hysteri när det gäller dessa bingolotter! Undrar varför det blivit så? Jag skulle allt välja en annan klubb om jag var tvungen att sälja bingolotter regelbundet.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

När jag är medlem i en klubb så är det endast för att få tävla, inte tänker jag göra nåt annat då än just det.

Nu har jag förvisso en sjukdom som gör det svårt för mig att vara med, men iaf.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Hur stor dela av medlemsavgifterna som i sin tur går vidare till SvRF har jag ingen aning om då det kan jag inte uttala mig om.

Det är olika i olika distrikt och beror även på hur stor klubben är. En liten klubb betalar mera per medlem pga att många distrikt har en ganska stor fast avgift per klubb. Men det är runt 100 kr per medlem som ska in till förbund och distrikt.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Jaha, men då är det ju inte så mycket som jag föreställde mig efter Kopparbergs inlägg.
I våran klubb skulle det då bli 100 kronor per stödmedlem och år som går in i klubben. Det är väl ingenting att spotta på när varje krona räknas? :confused:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

När jag är medlem i en klubb så är det endast för att få tävla, inte tänker jag göra nåt annat då än just det.

Nu har jag förvisso en sjukdom som gör det svårt för mig att vara med, men iaf.

För att en klubbs medlemmar ska få tävla i t ex allsvenskan så ligger det krav på att klubben själv ska arrangera tävlingar. Menar du då att du låter andra arbeta ideelllt så kan du bara plocka russinen ur kakan? Och skyller dessutom på sjukdom. Kan du hålla igång en häst och tävla så finns det säkert någon uppgift som du klarar av att göra.

Jag tycker det är jättetrist med den inställningen att några få ska göra hela arbetet med tävlingar och andra bara åker snålskjuts. Då är det ett jättebra initiativ att de som inte hjälper till på andra sätt kan gott sälja lotter mm. Då drar alla sitt strå till stacken. Jag tror inte att det finns någon ridklubb i Sverige som svämmar över av pengar.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Är det inte till och med så att man måste arrangera minst en tävling som klubb för att kunna ställa ut licenser? ...och kan man inte ställa ut licenser, ja då blir det garanterat inga tävlingsryttare i den klubben...:grin:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Är det inte till och med så att man måste arrangera minst en tävling som klubb för att kunna ställa ut licenser? ...och kan man inte ställa ut licenser, ja då blir det garanterat inga tävlingsryttare i den klubben...:grin:

Det stämmer säkert att man måste arrangera för att få ställa ut licenser. Undrar hur medlemmarna har tänkt sig då att kunna tävla men absolut inte hjälpa till själva. En ekvation som löser sig med några få hjälpsamma individer som andra åker snålskjuts på. Och jag tror att alla klubbar har huvudbry hur man ska få fler att ställa upp och inte slita ut dom som redan hjälper till.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Min åsikt är att om man tävlar, då är man skyldig att själv vara med och se till att det finns tävlingar. Jag anser inte att man ska åka snålskjuts och "glassa runt" och tävla (göra det roliga) medan andra står för slitjobbet att fixa så jag kan tävla.
Men det är min åsikt, säkerligen finns det klubbar som har en annan åsikt!

Jag ställer inte heller upp något ideell numera, har gjort mer än 20 år ideellt arbete, som mest motsvarande en heltidstjänst utöver mitt arbete. Så numera är den enda ideella insatsen jag gör att jag är funktionär på tävling, drar mitt stå till stacken för att det ska finnas tävlingar för mig själv att rida.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Om inte reglerna gjorts om det sista året så kan en klubb bara tillhandahålla lokallicenser om de inte själva arrangerar eller är medarrangörer till tävling, minst en per år.

I distriktet där jag bor så måste de klubbar som ställer upp med lag, oavsett div själva arrangera en lagtävling inom två år. Utmärkt regel tycker jag!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 168
Senast: Wille
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 165
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 522
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp