Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

(Ridsport)
Bodens Ridklubbs medlemmar ska alla sälja sex lotter var, för att dra in pengar till klubben. Tillsammans med lotterna skickades en faktura ut till medlemmarna, med hot om inkasso om inte pengarna kommer in i tid.

Läs mer...
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Smart drag om man vill behålla sina medlemmar....?? "Sälj lotter - annars" :crazy:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Eller hur! Det ligger faktiskt en tråd om det på Senior, det är en tjej där som är drabbad...
Jag, som själv sitter i styrelsen i "min" klubb, kan inte förstå hur klubben tänker, det är inte något som vi skulle få för oss att göra.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Det här har förekommit inom fotbollen i många år, det är lotter, ställa upp på den aktiviteten och den, sälja kakor, godis osv. osv. den som inte säljer bingolotter får betala in samma summa som klubben annars hade fått från bingolotto:mad:

Frågar man vad det kostar att spela får man däremot bara veta medlemsavgiften, alla andra utgifter, eller att man måste göra det eller detta sägs det inte ett knyst om.

Tråkigt att ridsporten ska bli likadan.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Undrar hur styrelsen resonerar egentligen? Snart nytt år och nya medlemsavgifter som ska betalas. Sätter en tia på att medlemsantalet sjunker...:cool:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Jag håller tummarna att du har rätt. Hoppas de kan stå på sig och visa styrelsen att detta inte är ett opk beteende!
Självklart ska de pengar som blir av att de sålt bingolotte rin, men det ska inte vara ett måste att sälja bingolotter!

Jag var med i en liten ryttarförening där medlemmarna, om de ville, fick sälja bingolotter. Sen for vi till scandinavien på hästshowen för de pengar vi dragit in!
Jag var med i en simmklubb, vi sålde också bingolotter. Vi åkte till spanien för dom pengarna!!!

ska det vara!
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

I sonens handbollsförening har vi sålt trisslotter och julkalendrar men det har varit HELT frivilligt vilket gjorde att alla utom en familj sålde.
Jag tror att jag sagt blanknej om någon försökt TVINGA mig att sälja, då blir jag som en obstinat unge som säger nej "bara för att".
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Äej men lägg av! :eek:
Vad är det för j-vla maffiametod?!:mad::crazy:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Jag hoppas också att du har rätt, och att det var ett "smart" drag att komma med det nu nära årsskiftet, så att medlemmarna kan välja att hoppa av allihop istället..
Men oavsett vilket och om de hållit på så länge så är det ju helt vansinnigt :crazy:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Vem vill vara med i den klubben numera? Det vore förstårligt om det var gratis att rida och att man gör det som betalning, men det är det ju inte. Långt ifrån gratis...
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Det här har förekommit inom fotbollen i många år, det är lotter, ställa upp på den aktiviteten och den, sälja kakor, godis osv. osv. den som inte säljer bingolotter får betala in samma summa som klubben annars hade fått från bingolotto:mad:

det är vi tvingade att göra, betala in bingolottoavgift om vi inte säljer, har fått betala 600 spänn pga bingolotter inom 3 månader :devil: tycker det är vansinne att man tvingas betala sådant!!
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

I sonens handbollsförening har vi sålt trisslotter och julkalendrar men det har varit HELT frivilligt vilket gjorde att alla utom en familj sålde.
Jag tror att jag sagt blanknej om någon försökt TVINGA mig att sälja, då blir jag som en obstinat unge som säger nej "bara för att".

japp samma här...hade mina 3 ungar på friidrottsträning (vi började i samma veva som detta) där vi var tvungen att sälja 6 lotter/barn gissa hur lätt de var att bli av 18 lotter frågade om vi inte kunde få betala en summa istället med hänvisning till att vi inte kunde sälja så många lotter. Men si de gick inte varpå jag tog ungarna ur träningen. sjyst mot dom, förmodligen inte men va skulle jag göra??

tror tyvärr att många kommer att försvinna från klubben.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

På Bingolottos storhetstid kom samma förfarande i vår klubb. Någon förälder blev vansinnig (jag med) och vägrade. Denna någon förälder tog reda på att det faktiskt var olagligt att tvinga någon att sälja lotter, så då blev vdet frivilligt. Jag tror inte det har ändrats - det borde kollas upp.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Det som gör mig mest upprörd är att jag inte rider där och inte är aktiv i klubben. Medlemsavgiften har jag bara betalat av försäkringsskäl när jag var där och red en gång i somras. Jag kommer alltså inte ha någon direkt glädje av pengarna som kommer in och jag har öht inte tänkt på att jag står som medlem i klubben förrän lotterna damp ner i brevlådan.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Jag har full förståelse för att man blir tvärsur men samtidigt kan jag förstå hur de tänkte i styrelsen.
Alla vill säkert ha den nya ponnyn och de fördelar som lottpengarna kan ge i föreningen.
Men, skulle styrelsen skickat ut en lapp där de förklarar att om alla kommer och hämtar 6 lotter och säljer så kan vi köpa ponnyn och använda resten av pengarna till xxx.
Min erfarenhet är att ca 1/10 av medlemmarna skulle hämta lotter, resten har styrelsen fått sälja ...
Det är så frustrerande att sitta i en styrelse och alla vill ha men ingen vill hjälpa till.
På något vis resonerar medlemmarna som så att, jag har betalat medlemsavgiften då har jag gjort mitt och kan kräva vad jag vill!
Det resonemanget är det snabbaste sättet att nöta ut en styrelse.
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Fenomenet stödmedlem tycker jag inte finns i en ridklubb! Antingen är man medlem eller inte, och är man medlem så gäller samma regler för alla anser jag.
Likaså så är det ju den enskilda medlemmen som ska förvissa sig om vad som bestäms på tex medlemsmöten. Och går man inte på dem måste man ju kolla upp vad som bestämdes.

Jag håller med mimmipigg, den är ett rejält slitgöra att sitta med i en styrelse i en ridklubb!
Jag är med i två ridklubbar. Den ena har bestämt att om man inte hjälper till något ideellt, då faktureras man några hundra kronor. Helt ok tycker jag, de har skickat ut brev om det till medlemmarna och även informerat på hemsidan. Och gett förslag på vad man kan göra ideellt och vilka man kan ta kontakt med för att "göra sitt jobb".
Och väljer man då att inte göra något ideellt för klubben, då är man ju "värdelös" som medlem ändå!

Men att skicka ut lotter på det här viset med faktura och hot om inkasso, det är ju helt sjukt! :eek:
Det har inget med ideell plikt att göra tycker jag, och jag skulle bli lika förbannad som dig om det drabbade mig! :mad:
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Jag personligen (och säkert flera andra) har inget som helst behov av någon ny ponny, nåt dressyrstaket eller förbättringar i maskinparken. Jag är inte öht aktiv i klubben. Varför då tvinga mig att sälja lotter?

Och är det ens tillåtet utan att medlemmarna har fått ta ställning till i förväg om dom vill vara medlemmar på dessa villkor?
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Är det inte så att en kallelse måste skickas ut till alla medlemmar för att ett möte ska anses vara behörigt utlyst? Svårt att gå på medlemsmöten som man inte ens vet existerar.

Och väljer man då att inte göra något ideellt för klubben, då är man ju "värdelös" som medlem ändå!

Glömde du nu inte det ekonomiska bidrag medlemsavgiften utgör? Vad är bäst; att jag betalar min avgift min inte är aktiv i klubben öht eller att jag helt enkelt inte är medlem?

Och varför skulle fenomenet stödmedlem inte kunna finnas i en ridklubb?
 
Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso

Fenomenet stödmedlem tycker jag inte finns i en ridklubb! Antingen är man medlem eller inte, och är man medlem så gäller samma regler för alla anser jag.
Likaså så är det ju den enskilda medlemmen som ska förvissa sig om vad som bestäms på tex medlemsmöten. Och går man inte på dem måste man ju kolla upp vad som bestämdes.

Det är väl självklart att stödmedlemmar är av nytta på ridklubbar med? Tänk till exempel på Bertil 83 som vill betala en medlemsavgift för att på så vis stödja sitt barnbarns klubb.

Det är inte heller särksilt lätt att gå på möten om man flyttat för studier men ändå vill vara delaktig i klubben genom att vara medlem.
Dessutom brukar det vara svårt att få reda på vad som bestämts på möten. För övrigt spelar det väl ingen roll om man vet vad som bestämdes, när det redan är bestämt och inte går att ändra?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: Wille
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 162
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 444
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp