Medryttare: Hur hittade du rätt häst/ägare/ryttare?

Ioxia

Trådstartare
Tja som rubriken lyder..
Hur hittade ni varandra medryttare-hästägare?
Vad tycker ni är rimliga krav att ställa på sin medryttare/hästägare, tid, betalning, ridning osv?
:confused:

Sitter och letar i annonsträsket för medryttare igen och blir bara mer missmodig...
:cry:
 
Jag har varit medryttare i tre olika stall och två av ställena kom jag till efter att ha satt in en annons på blocket.. Jag var tydlig med att jag inte hade råd att betala för "privilegiet" att få hjälpa till, men att jag kan ta i och jobba för mig i gengäld för att jag får rida. I alla stall fungerade konceptet, i det ena användes småbalar av halm och hö så en gång om året fick vi lasta upp 600 balar på loftet för hand och det tycker jag va roligt för det hör lixom till hästägandet.

Det sista stallet hittade jag när jag var på studiebesök npå ett solkraftsföretag och vår guide hade hästar och både bara en liten bit i från mig och hon behövde lite hjälp med igångsättning efter vila och sen stannade jag.

Jag är sån att jag ställer upp i ur och skur, jobbar tar i och behandlar hästen som min egen me jag är inte sugen på att betala för det, då i min fall har det varit mycket mer "jobb" än det varit ridning och jag är inte beredd att betala andra för att få ta hand om deras stall.

Klart att du som hästägare kan ställa krav och så, men det blir alltid bäst i slutändan om man hittar en person man har kemi med så att arbetet, umgänget och snacket flyter och att man trivs från båda håll. Att man kan lite på varandra från båda håll betyder mycket i detta sammanhanget.
 
Ooo var nog lite otydlig... är inte ägare utan häst lös...
Får man fråga vart i landet du håller till?
 
Härligt...
Bor själv i 08 området...
Här är det flertalet annonser med typ " ta hand om min häst som din egen, göra mat, mocka, borsta, bla bla... endst uteritt träningen sköter jag, helst ska du vara beridare, och så vill jag ha del av stallhyran ca 1500-2000kr i månaden...
Lite under mina önskemål (som inte är så stora, tycker jag och mycket över min plånbok...)

Låter gnällspik men börjar bli otröstlig less nu....
 
Härligt...
Bor själv i 08 området...
Här är det flertalet annonser med typ " ta hand om min häst som din egen, göra mat, mocka, borsta, bla bla... endst uteritt träningen sköter jag, helst ska du vara beridare, och så vill jag ha del av stallhyran ca 1500-2000kr i månaden...
Lite under mina önskemål (som inte är så stora, tycker jag och mycket över min plånbok...)

Låter gnällspik men börjar bli otröstlig less nu....

Fy f** vad dyrt :confused: Visst stockholm är dyrt, men hallå... Nää jag har tillfälligt uppehåll med hästarna, bortsett från när jag rider hos svärmor lite då och då, pga av studier, småbarn osv, men min plan är att skaffa egen häst sen. Men jag har ETT krav, jag måste kunna ha hästen hemma eller jäää*ligt när hem, för jag har vare sig tid eller lust med att pendla till stallet efter jobb.

Såå innan vi inte har köpt vår efterlängtade gård så får svärmorsans unghäst palla med mig ett tag till, ( tankar finns att jag ska ta över den när vi skaffat gård då dem vill lägga ner hästeriet..))
 
Hittade min senaste medryttare via en "medryttargrupp" på facebook. Hon hade lagt ut en tydlig annons över vad hon sökte och jag skrev en kort presentation av min häst. som hon nappade på.

Jag har annars haft väldigt svårt att hitta medryttare. Jag brukar tycka att medryttare ofta har höga krav på medryttarhästen. Den ska stå i ett stall som ska ha ridhus och ridbana och bra ridvägar, inte ligga mer än 5 km från stan. Man vill träna och helst tävla och hästen ska passa exakt som handen i handsken. Dessutom ska den vara lättriden redan från första gången jag provrider och vara utbildad minst LA.

Nu låter jag väl som en bitter hästägare men nej, jag har inget gammalt ök som jag försökt hitta medryttare till, utan ett välstammat halvblod som både tränas och tävlas regelbundet. Efter att ha haft 4 som provat henne utan att fastna så har jag börjat med att verkligen vara brutalt ärlig om henne från början, nästan överdriva lite. På så sätt sänker man folks förväntningar och de har kunnat ge min häst en ärlig chans. Sedan dess har det gått väldigt smidigt att hitta bra medryttare :). Har hittat människor med liknande värderingar och som prioriterar hästen välmående framför allt annat.
 
Tja som rubriken lyder..
Hur hittade ni varandra medryttare-hästägare?
Vad tycker ni är rimliga krav att ställa på sin medryttare/hästägare, tid, betalning, ridning osv?
:confused:

Sitter och letar i annonsträsket för medryttare igen och blir bara mer missmodig...
:cry:

Allt från kontakter till facebook och blocket. Men den senaste ( :love: ) kontaktade mig efter att jag lagt ut en egen annons på blocket. Skulle egentligen inte åkt dit (Hon hade 2 hingstar)men blev "övertalad" av ägaren att komma i alla fall. Vilket jag inte ångrar!

Jag har som krav att jag ordnar allt till ponnyerna när jag är där, mockar, krafftfoder och packar höpåsar. Fyller på vatten i hagen.
De är väl de minsta kraven man kan ha, smörja utrustning är väl inget jätte jobbigt heller men då vill jag att även ägaren ska göra det ibland och inte bara jag. I detta fall är dock bara jag som gör det då ägaren har medryttare för att ponnyerna ska få göra något mer än att bara gå i hagen.
Säger till om något skulle behöva ändras i foder osv. Får ha de som mina egna hur ofta jag vill i veckan, just nu är vi fler på den ena ponnyn (jätte skönt, mer kvalitets tid med den jag har just då). Betalar 300kr i månaden för båda så får jag vara uppe så ofta jag vill. Billigt här i trakterna.

Rekommenderar att lägga ut en egen annons, upplever att vissa hästägare hellre kollar annonser än att lägga ut själva för att slippa få konstiga svar. :)
 
Kontakter båda gångerna.

På första stället betalade jag hovslagaren, eftersom det bara var jag som red hästen. Jag fick komma som jag ville efter att jag och ägaren lärt känna varandra lite. Hade inga speciella dagar eller så, vilket var väldigt skönt.
Jag mockade boxarna (3 hästar bara) i stallet om det behövdes, men ägaren hade det inte som krav, hon var/är väldigt snäll :) Hjälpte till med utfodringar, insläpp om jag var där sent, fyllde på vatten och sånt där.

Red som jag ville också, bara uteritter, ägaren litade på att jag tog det lugnt med hästen, som var lite äldre :) vi lufsade mest runt i skogen och hade det gött! :p



Nya medryttarhästen betalar jag inget för. Har bara varit där en 7 gånger kanske, än sålänge bestämmer vi dag och tid allteftersom, så är ägaren med nu i början.
Hästen är en fd travare som inte riktigt fattat att man ska vara lugn med ryttare på ryggen :p
Hon stressar lätt upp sig och vill trava iväg, så det känns bra att ägaren är med och hjälper till! Just nu skrittar vi bara och tränar på att göra bra stopp, sen stå stilla efteråt och inte bara pinna iväg :) (så höga krav har jag på medryttarhäst :D men jag tycker om henne!)

Där går hästarna på lösdrift så jag bara ryktar, rider och sopar stallgången lite :p känner mig lat!
 
:confused:
Hittade min senaste medryttare via en "medryttargrupp" på facebook. Hon hade lagt ut en tydlig annons över vad hon sökte och jag skrev en kort presentation av min häst. som hon nappade på.

Jag har annars haft väldigt svårt att hitta medryttare. Jag brukar tycka att medryttare ofta har höga krav på medryttarhästen. Den ska stå i ett stall som ska ha ridhus och ridbana och bra ridvägar, inte ligga mer än 5 km från stan. Man vill träna och helst tävla och hästen ska passa exakt som handen i handsken. Dessutom ska den vara lättriden redan från första gången jag provrider och vara utbildad minst LA.

Nu låter jag väl som en bitter hästägare men nej, jag har inget gammalt ök som jag försökt hitta medryttare till, utan ett välstammat halvblod som både tränas och tävlas regelbundet. Efter att ha haft 4 som provat henne utan att fastna så har jag börjat med att verkligen vara brutalt ärlig om henne från början, nästan överdriva lite. På så sätt sänker man folks förväntningar och de har kunnat ge min häst en ärlig chans. Sedan dess har det gått väldigt smidigt att hitta bra medryttare :). Har hittat människor med liknande värderingar och som prioriterar hästen välmående framför allt annat.

Huva låter inge kul det heller... Vad finns det för tossiga människor där ute?? :confused::confused:
 
Allt från kontakter till facebook och blocket. Men den senaste ( :love: ) kontaktade mig efter att jag lagt ut en egen annons på blocket. Skulle egentligen inte åkt dit (Hon hade 2 hingstar)men blev "övertalad" av ägaren att komma i alla fall. Vilket jag inte ångrar!

Jag har som krav att jag ordnar allt till ponnyerna när jag är där, mockar, krafftfoder och packar höpåsar. Fyller på vatten i hagen.
De är väl de minsta kraven man kan ha, smörja utrustning är väl inget jätte jobbigt heller men då vill jag att även ägaren ska göra det ibland och inte bara jag. I detta fall är dock bara jag som gör det då ägaren har medryttare för att ponnyerna ska få göra något mer än att bara gå i hagen.
Säger till om något skulle behöva ändras i foder osv. Får ha de som mina egna hur ofta jag vill i veckan, just nu är vi fler på den ena ponnyn (jätte skönt, mer kvalitets tid med den jag har just då). Betalar 300kr i månaden för båda så får jag vara uppe så ofta jag vill. Billigt här i trakterna.

Rekommenderar att lägga ut en egen annons, upplever att vissa hästägare hellre kollar annonser än att lägga ut själva för att slippa få konstiga svar. :)

Jo har haft en ute...
Men fick bara ett napp... ett tok napp... :crazy:
Vi pratade på telefon,
Hästen var 7år och ny inriden, med väl etablerade grunder, mjuk och go, kunde vara lite osäker vid nya saker men pigg på att lära. Sent tagen pga bristande tid... Så och jag åkte och tittade...
Ägaren som först låtit så bra i telefon visade sig vara från en annan planet än mig....
Jo....
Han var 7år...och sutten på 3 gånger. 170 hög av den grövre modellen.. Hen hade ingen sadel utan red endast barbacka, när hon kom upp det vill säga, han var rädd för majorsbocken och pallen ska vi inte prata om...
De timmarna jag var där tror jag han stod på bakbenen ca 50-60% av tiden.. :meh:
Men en stjärna enligt henne. Och jag skulle få rida honom och ha honom som min 1 dag i veckan för endast 1650 i månaden. Och så behövde han ju en ny sadel, det kunde väll jag fixa?

Eeee nej eller är jag sådär dum 08 igen?
 
Kontakter båda gångerna.

På första stället betalade jag hovslagaren, eftersom det bara var jag som red hästen. Jag fick komma som jag ville efter att jag och ägaren lärt känna varandra lite. Hade inga speciella dagar eller så, vilket var väldigt skönt.
Jag mockade boxarna (3 hästar bara) i stallet om det behövdes, men ägaren hade det inte som krav, hon var/är väldigt snäll :) Hjälpte till med utfodringar, insläpp om jag var där sent, fyllde på vatten och sånt där.

Red som jag ville också, bara uteritter, ägaren litade på att jag tog det lugnt med hästen, som var lite äldre :) vi lufsade mest runt i skogen och hade det gött! :p



Nya medryttarhästen betalar jag inget för. Har bara varit där en 7 gånger kanske, än sålänge bestämmer vi dag och tid allteftersom, så är ägaren med nu i början.
Hästen är en fd travare som inte riktigt fattat att man ska vara lugn med ryttare på ryggen :p
Hon stressar lätt upp sig och vill trava iväg, så det känns bra att ägaren är med och hjälper till! Just nu skrittar vi bara och tränar på att göra bra stopp, sen stå stilla efteråt och inte bara pinna iväg :) (så höga krav har jag på medryttarhäst :D men jag tycker om henne!)

Där går hästarna på lösdrift så jag bara ryktar, rider och sopar stallgången lite :p känner mig lat!

Tror vi har samma krav... Beroende på vilken häst och vilken känsla så är olika saker ok...
 
Jag hittade min första medryttarhäst genom att sätta upp en lapp i ett stall nära där jag bodde, och så blev jag kontaktad. Sedan har jag hittat två hästar där kontakt förmedlats via gemensamma bekanta, och en som jag blev "utlånad" till då dåvarande medryttarhästen var halt (hästen jag blev utånad till är numera min aldeles egna häst :love: ).

Min egen medryttare handplockade jag bland mina tidigare medryttarkollegor.
 
Egna medryttare har jag fått genom kontakter och rekommendationer från vänner, medryttarhästar har på senare år gått på samma väg.
När jag var yngre så frågade jag runt i stallet man var i och fick på så sätt börja hjälpa till och senare bli medryttare, men på senare år när jag jobbat inom hästvärlden och själv har mer att erbjuda så har jag blivit kontaktad av hästägare och på så sätt börjat som medryttare/träningspilot. :)
 
Jo har haft en ute...
Men fick bara ett napp... ett tok napp... :crazy:
Vi pratade på telefon,
Hästen var 7år och ny inriden, med väl etablerade grunder, mjuk och go, kunde vara lite osäker vid nya saker men pigg på att lära. Sent tagen pga bristande tid... Så och jag åkte och tittade...
Ägaren som först låtit så bra i telefon visade sig vara från en annan planet än mig....
Jo....
Han var 7år...och sutten på 3 gånger. 170 hög av den grövre modellen.. Hen hade ingen sadel utan red endast barbacka, när hon kom upp det vill säga, han var rädd för majorsbocken och pallen ska vi inte prata om...
De timmarna jag var där tror jag han stod på bakbenen ca 50-60% av tiden.. :meh:
Men en stjärna enligt henne. Och jag skulle få rida honom och ha honom som min 1 dag i veckan för endast 1650 i månaden. Och så behövde han ju en ny sadel, det kunde väll jag fixa?

Eeee nej eller är jag sådär dum 08 igen?

Haha usch låter inget vidare! Du är verkligen inte dum :)
 
Tja som rubriken lyder..
Hur hittade ni varandra medryttare-hästägare?
Vad tycker ni är rimliga krav att ställa på sin medryttare/hästägare, tid, betalning, ridning osv?
:confused:

Sitter och letar i annonsträsket för medryttare igen och blir bara mer missmodig...
:cry:

Jag har hittat mina medryttare via annons, blocket och medryttare.nu, har funkat jättebra, har två stycken, den ena har varit med mig i 6 år typ och den andra i tre, båda stabila, gillar hästen och jag kan helt lämna henne i deras händer. Det har jag känt från början, det är viktigt för mig att känna förtroende för medryttaren tidigt. Den behöver inte rida perfekt, utan det är en helhet. :)

Mina medryttare betalar en del av kostnaderna (bor i 08-området även vi) men får också ha hästen som sin egen helt fritt och delta på träningar och tävlingar och allt vad de känner för, nu är hästen lite äldre (men oförskämt pigg och fräsch) så några större tävlingar är inte aktuellt, men det är inte heller någon av oss som har några sådana ambitioner. Jag har yttersta ansvaret såklart och sista ordet om det skulle vara något men i övrigt ser jag det som ett samarbete kring hästen. De är nog lite mer som delfodervärdar kanske.
Vi är flexibla åt alla håll, och de har även ställt upp under en längre konvalescens/igångsättning nu under höst/vinter.

Men jag har också sett många som vill ha mycket pengar bara för uteritt och det hade jag inte heller varken haft lust att betala, eller mage att ta betalt för. Jag känner såhär: ju mer begränsningar krav jag som ägare ställer, ju mindre kan jag "ta betalt". Men när man får tillgång till hästen som sin egen, så tycker jag man kan få betala en liten del av vad det kostar också.
 
Jag ser det som att det här i Stockholm finns två alternativ. Antingen är man villig att betala och då får man tillgång till de mera välutbildade hästarna, eller så vill man inte betala utan ser sitt arbete som betalning och då får man nöja sig med hästar som inte kan så mycket.

Om det är rätt eller fel kan ju diskuteras, men detta verkar vara det gängse systemet. Att många vill ha alldeles för mycket för att rida outbildade hästar som medryttaren bara ska rida ut kan jag hålla med om. När jag ser annonser för en unghäst under utbildning där man vill ha någon som kan det och som för nöjet att utbilda någon annans häst ska betala för det hoppas jag alltid att ingen nappar på det. Men att betala för att rida en välutbildad häst där man kan få välja en del själv vad man får göra, rida för tränare och kanske t o m tävla tycker jag inte är fel även om man mockar och gör annat stallarbete.

Hade jag inte haft egna hästar hade jag betalat för välutbildad häst uppstallad på ett ridmässigt bra ställe där jag fick välja en del av ridningen själv. Däremot inte om jag inte fick påverka alls vad jag skulle göra ridmässigt. Jag har aldrig tagit betalt av någon medryttare hittills just för att jag vill ha sista ordet angående vad som ska göras.
 
Min underbara häst jag red under 6 år som ung hittade min mamma åt mig. Hon är frisör och klagade hos en kund över att hästen jag red ägdes av en fyllegubbe (som tydligen var känd för att gilla att ha unga tjejer i stallet :crazy:). Kunden kände en som hade hästar och vars inackorderade sen behövde någon som kunde hjälpa till att rida.

Började rida 1-2 dagar i veckan, mest uteritter. Gjorde allt i stallet på mina dagar, putsade utrustning (det gjorde inte ägaren själv så ofta :angel:), hjälpte till på tävlingar och sånt.. Efter några år red jag 3-4 dagar i veckan, fick träna både hoppning och dressyr, låna transport när vi behövde och åkte ut och tävlade.
I slutet betalade jag (mamma) halva stallhyran eftersom mamma ville det (vi fick ju låna både häst och transport).

Den hästen har verkligen varit min stora kärlek :love:
Hade han inte ryckts ifrån oss alldeles för tidigt hade jag aldrig lämnat den hästen.
Hade ett otroligt fint samarbete med hästägaren och jag är henne evigt tacksam.

Sååå, för att sammanfatta; den hästen kom via "kontakter".
Efter det har jag hittat häst via medryttare.nu, dock valde jag att sluta efter 2 år pga att hästmaterialet inte var det jag önskade (vi kom ingenstans alls trots att jag red regelbundet för tränare).
 
Hittade min medryttarhäst via en annons i stallet (ridskolan) på sommaren när typ inga var där och hästarna på bete. Hade tur och red hästen i 2,5 år. Betalade 500kr för 2 gånger i veckan. Men det var svårt att hitta medryttarhäst och hade nästan gett upp.

Nu om jag skulle leta medryttare till min häst skulle jag först och främst gå via kontakter. Hittar jag ingen via kontakter skulle jag lägga upp en annons i en facebook grupp för folk i mitt län. Men som sagt, kontakter är guld värt :)
 
Kontakter! Både när jag själv har varit medryttare och när jag har skaffat medryttare har det varit personer i klubben som jag har känt till sedan tidigare. Både när jag själv blev medryttare och när jag skaffade medryttare nr 2 så var det ägaren som frågade ryttaren om hon var intresserad, "min" hästägare hade sett mig i väldigt många år ända sedan jag var nybörjare och jag själv hade sedan länge siktat in mig på medryttare nr 2 om nr 1 skulle sluta :D.

Jag bävar inför dagen jag flyttar med hästen och måste leta medryttare utan att känna någon inom den lokala hästvärlden - hur 17 vågar man skaffa någon när man inte har några pålitliga rekommendationer att gå på? Jag vet ju hur jag har sållat bort duktiga potentiella medryttare som gjort ett bra första intryck för att jag via omvägar har hört att de busrider när ägaren inte är med ...

Så jag skulle i alla fall säga att det bästa sättet att hitta en medryttarhäst är att skaffa en egen häst, efter det tenderar man att få kontakter och erbjudanden :p. Näst bäst är att skaffa en medryttarhäst även om den inte riktigt är vad man tänkt sig och på så sätt visa att man finns och är en vettig person, eller att passa hästar åt bekanta som är borta, engagera sig i den lokala klubben, rida på ridskolan, vara funktionär på tävlingar - kort sagt få in en fot.

Vad som är rimligt eller orimligt med betalning osv är helt upp till ägaren och medryttaren. Fri marknad, och om nu medryttaren är beredd att betala en tusenlapp för att skritta ut en gång i veckan och mocka hela stallet så är det ett rimligt pris. Om inte, så får ägaren fundera på att sänka priset, förbättra erbjudandet eller klara sig utan medryttare. Enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp