Medryttare

Saile

Trådstartare
jag har nu kommit fram till att jag vill försöka hitta en bra medryttare till min ena häst.
Helst vill jag att det ska vara en vuxen med tanke på ansvar osv.
Men hittills har jag tre stycken som verkar intressanta, varav två av dom är vuxna och den ena är snart 16.
Hur ska man lägga upp provridningar för att det ska vara så bra som möjligt för hästen? Tänker att det blir jobbigt för honom om det kommer olika personer varje dag.
Och hur känsliga är ni med åldern?

Hästen i fråga kan vara lite svårriden men för det mesta lugn och snäll. Däremot lättskrämd.
 
Jag hade tagit ut medryttarna för provridning på varsina dagar, för våra hästar tror jag inte att det vore några problem om det kom någon ny ett par dagar i följd, men du känner din häst bäst, ta någon dags mellanrum mellan provridningarna om du tror att det är bäst så. Är det en stor häst hade jag varit noga med att hitta en vuxen medryttare, hade endast tagit in någon yngre om det gällde en ponny och det var svårt att hitta en lagom vuxen.
 
jag har nu kommit fram till att jag vill försöka hitta en bra medryttare till min ena häst.
Helst vill jag att det ska vara en vuxen med tanke på ansvar osv.
Men hittills har jag tre stycken som verkar intressanta, varav två av dom är vuxna och den ena är snart 16.
Hur ska man lägga upp provridningar för att det ska vara så bra som möjligt för hästen? Tänker att det blir jobbigt för honom om det kommer olika personer varje dag.
Och hur känsliga är ni med åldern?

Hästen i fråga kan vara lite svårriden men för det mesta lugn och snäll. Däremot lättskrämd.
När jag letade medryttare var hästen ganska ny hos mig och jag hade en ute varje helg. Efter fyra stycken var hästen påtagligt påverkad och fick en månads uppehåll från andra människor. Nu fyra år senare är han trygg med sitt hem och mig och jag skulle utan tvekan ta ut nya flera dagar i veckan utan att han skulle låta sig påverkas. Du känner din häst bäst prova och se hur den reagerar.

Jag skulle försöka hitta en vuxen men det är ändå individen som är viktig, det finns idoiter över 18 år också och då skulle jag hellre ha en vettig tonåring.
 
Jag har alltid velat ha medryttare över 18 om jag inte känner personen sedan innan eller har referenser. Jag har dock stått i stall med 15-16-åringar som är duktigare än mig på att reda ut situationer och mycket ansvarsfulla så kan vara värt att ge det en chans åtminstone. Men se till att föräldrarna är med på det!
 
Kolla med föräldrarna bara så de är med på noterna. Min dotter är jätteföljsam och mjuk i ridningen, bättre än mig skulle jag säga och även en hel del andra äldre "tanter" då vi blir lite stelare och fegare med åren.
 
Tack för era svar!
Det är en islandshäst så storleksmässigt funkar det ju med både ungdom och vuxen.

Vad har man för ansvar om medryttaren är under 18? Jag har redan en tjej som är 14 som rider honom en, ibland två, dagar i veckan men känner att jag behöver mer hjälp. Är det rörigt för hästen om jag har två medryttare? Vill ju helst bara att det är jag och 14-åringen rider honom men behöver verkligen mer hjälp än så..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 623
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp