Medryttare

Det är din tolkning och det måste du inte heller :)
Det var du själv som skrev att du kunde upplevas som dryg, så din egen tolkning, jag utgick från det fetade i citatet.

Så skulle det nog absolut kunnas upplevas utifrån skrivna ordet, då jag ärlig talat har tröttnat, men iaf inte det uppfattningen som folk runt mig verkar ha, iaf inte dom jag samtalat med. Som skrivit va det nog en kombo att skriva av mig och irritation, som sagt har min upplevelse varit det jag skrivit ovan, folk som inte dyker upp som avtalat, eller skall försöka förhandla sig till att rida gratis fast det tydligt framgår av annonsen eller dom andra tråkiga exempel jag åkte ut för. Plus då dom 10 stycken tonårstjejer som jag hört från (vi snackar 11-13åriga tjejer) som gärna vill rida eller en morsa som blev arg när jag sa att det inte är aktuellt då jag enbart söker vuxna.

För min del så är det inget som "behövs" utan hade några tankar kring det hela när jag la ut annons, men jag behöver ingen medryttare så därav jag faktiskt slutade söka sedan länge.

Dock verkar denna upplevelsen jag har haft inte vara ovanlig, har som sagt två andra kompisar i andra stall som mer eller mindre upplevd samma sak och därav inte söker medryttare heller. Ingen av dessa personer skulle jag uppleva som dryga, (tvärtom) medryttaren jag hade innan verkade väldigt nöjd, men eftersom jag flyttade till helt annan ort och min förre häst togs bort så fick hon ju då sluta.
 
Ja som sagt ridskolan här tar 1000 kr i månaden för en lektion i veckan vart man får rida i en cirkel typ. Sen har min erfarenhet av andra jag sett att gratis = folk tar det inte seriöst. Dyker inte upp på sina dagar etc. Snackade senast med en kompis i veckan som varit med om det. Vi har inga pass i stallet så inget tung jobb alls. Min hästs box är även väldigt lätt mockat.
Jeg har en kronisk sykdom, så jeg trenger 2 dager fri. Nå må jeg betale for de dagene, og jeg er også ufør, så jeg har ikke masse penger. Så om jeg fant noen som var til å stole på og som tok sin del av jobben, så hadde jeg ikke hatt noe imot gratis ridning. Men hvis de ikke vil stille opp og gjøre de tingene... da skal de betale.
 
Jeg har en kronisk sykdom, så jeg trenger 2 dager fri. Nå må jeg betale for de dagene, og jeg er også ufør, så jeg har ikke masse penger. Så om jeg fant noen som var til å stole på og som tok sin del av jobben, så hadde jeg ikke hatt noe imot gratis ridning. Men hvis de ikke vil stille opp og gjøre de tingene... da skal de betale.
Instämmer, då jag var i samma sits, åren jag hade egen häst. :) Första nio åren var det inga större problem, men sedan satte min artros lite käppar i hjulet för mig med höftluxationer och fallolyckor hemma, och det var svårt med både stall och hålla igång häst hundra procent. Så länge hon hölls igång, så hölls hennes artros i schack. Men vi blev skruttkäringar bägge två hästtanten och jag sista åren, så det var svårt att få folk som var villiga att komma ut regelbundet för skötsel, ridnng på bana på dam som älskade att dressyrjobba, LÅÅÅÅÅNGA skogsturer på fina ridvägar i alla gångarter, tömkörning, promenader vare sig det var för tränare eller annat, vare sig det var gratis eller mod del av hovslagarkostnad... Så vi fick gå på halvfart sista åren och skrutta på med det vi orkade med och som var bra för bägges kroppar, tills det var dags att släppa taget. :heart
 
Visst. Men nu har jag varit där och sett lektioner. Om man jämför kvalité på häst och utrustning plus vad man får göra ridmässigt så skulle jag alla dagar i veckan välja en privathäst. Kvalité i lektionerna jag har sett har väl varit sådär. Mer att åka häst hållet än faktiskt ridning. Men vill inte sidspåra med den diskussionen. Men såklart kan alla tycka alla olika.

Var där? Jag pratar allmänt, inte om någon speciell medryttarhäst eller ridskola.
 
Jag tycker, som vanligt, att sådana här diskussioner är rätt värdelösa. Hästägaren kan förstås erbjuda vad den vill och det är frivilligt att nappa på erbjudandet. Finns ju en oändlig mängd olika upplägg och om båda är nöjda, så fine! Själv skulle jag aldrig kunna ha medryttare. Jag är alldeles för mycket kontrollfreak när det gäller min häst, så ingen skulle tycka att det var kul oavsett om det var gratis eller inte och själv skulle jag bara bli stressad. :rofl:
 
Jag tycker, som vanligt, att sådana här diskussioner är rätt värdelösa. Hästägaren kan förstås erbjuda vad den vill och det är frivilligt att nappa på erbjudandet. Finns ju en oändlig mängd olika upplägg och om båda är nöjda, så fine! Själv skulle jag aldrig kunna ha medryttare. Jag är alldeles för mycket kontrollfreak när det gäller min häst, så ingen skulle tycka att det var kul oavsett om det var gratis eller inte och själv skulle jag bara bli stressad. :rofl:

Känner exakt samma efter att ha läst tråden. Är väl upp till ägaren/medryttaren att hitta passande upplägg. Ingen tvingar ju dig att bli betalande medryttare på tex en fd travare som går som skogsmulle om du vill ut och träna/tävla eller vise versa likväl som ingen tvingar en hästägare att sponsra någons hobby med fin häst och fin utrustning?

Hör också till dem som aldrig kommer skaffa medryttare. Har extremt kontrollbehov och vill ha saker på ett specifikt sätt. Har dessutom varit med om som nybliven hästägare att en mer erfaren stallkompis skulle "hjälpa" mig att motionera min häst och det slutade med avlivningen av hästen då hon red hästen till en senskada. Efter detta är jag extremt noga med vem som får sitta upp på min häst.
 
Känner exakt samma efter att ha läst tråden. Är väl upp till ägaren/medryttaren att hitta passande upplägg. Ingen tvingar ju dig att bli betalande medryttare på tex en fd travare som går som skogsmulle om du vill ut och träna/tävla eller vise versa likväl som ingen tvingar en hästägare att sponsra någons hobby med fin häst och fin utrustning?

Hör också till dem som aldrig kommer skaffa medryttare. Har extremt kontrollbehov och vill ha saker på ett specifikt sätt. Har dessutom varit med om som nybliven hästägare att en mer erfaren stallkompis skulle "hjälpa" mig att motionera min häst och det slutade med avlivningen av hästen då hon red hästen till en senskada. Efter detta är jag extremt noga med vem som får sitta upp på min häst.

Ja, det är väl upp till var och en att bestämma hur de vill ha det. Tråden känns rätt meningslös tycker jag.
 
Min medryttare får både betala och göra väldigt mycket mer sysslor än vad han får rida. Själva ridningen är typ bara uteritter, utom vid tillfällen när jag ägnar en halvtimme åt att grilla honom. Tömköra får han göra också, när det passar med mitt schema. Han tar alla morgonfodringar och nästan alla nattningsfodringar. Jag har inget körkort så ska hästarna åka någonstans är det han som får köra. Generellt kan sägas om vårt upplägg att det är jag som bestämmer vad och hur saker ska göras med hästarna, och han som gör som jag säger. Efter flera år så sköter han sig mestadels själv på det sätt som jag har lärt honom, men är ändå noga med att konferera med mig om något är utöver det vanliga.

Min medryttare råkar också vara min väldigt snälla make, som turligt nog trivs väldigt bra med sin situation och tycker att det vore väldigt onödigt om jag skulle ha en annan medryttare när han ju finns där och kan ta hand om hästarna (speciellt efter det att vi köpte en gård ihop så att hästarna kunde bo hemma). Jag tror att det hade varit svårt att hitta någon annan som hade varit lika behjälplig och tyckt att upplägget var rimligt :angel:

Med det sagt och utan att få upprepa för mycket annat, så tror jag att det bästa man kan göra är att hitta medryttare om man nu vill ha dem via kontakter. Då är det lättare att få en känsla för varandra och skapa en överenskommelse som passar båda parter, vad den än må vara.
 
Min medryttare får både betala och göra väldigt mycket mer sysslor än vad han får rida. Själva ridningen är typ bara uteritter, utom vid tillfällen när jag ägnar en halvtimme åt att grilla honom. Tömköra får han göra också, när det passar med mitt schema. Han tar alla morgonfodringar och nästan alla nattningsfodringar. Jag har inget körkort så ska hästarna åka någonstans är det han som får köra. Generellt kan sägas om vårt upplägg att det är jag som bestämmer vad och hur saker ska göras med hästarna, och han som gör som jag säger. Efter flera år så sköter han sig mestadels själv på det sätt som jag har lärt honom, men är ändå noga med att konferera med mig om något är utöver det vanliga.

Min medryttare råkar också vara min väldigt snälla make, som turligt nog trivs väldigt bra med sin situation och tycker att det vore väldigt onödigt om jag skulle ha en annan medryttare när han ju finns där och kan ta hand om hästarna (speciellt efter det att vi köpte en gård ihop så att hästarna kunde bo hemma). Jag tror att det hade varit svårt att hitta någon annan som hade varit lika behjälplig och tyckt att upplägget var rimligt :angel:

Med det sagt och utan att få upprepa för mycket annat, så tror jag att det bästa man kan göra är att hitta medryttare om man nu vill ha dem via kontakter. Då är det lättare att få en känsla för varandra och skapa en överenskommelse som passar båda parter, vad den än må vara.

Ja, det hade nog varit svårt :rofl:
 
Jag jobbar i stall ibland vid behov (ingen ridning) och blir betald per timme, högre lön än jag hade när jag jobbade i förskola med hög personalbrist. Tänk om de skulle kräva betalt av mig istället 😅 På stället finns det ju fler hästar än jag skulle kunna drömma om att äga under min livstid, och jag får ju klappa på dem, så är det då kanske jag som ska betala för att få vara där? (Jag tror ingen skulle tycka det var rimligt). Om man vill ha tusentals kronor betalt från en medryttare så kanske man får räkna med att medryttaren också ser det som att de köper en tjänst. Men det som skrämmer mig mest med tanken på att betala 1500kr+ per månad för medryttarhäst är att det i sociala medier framstår tydligt hur mkt hästägare ser ner på en 😅 Det kanske inte är så, men det framstår ofta så.

"Du måste betala 500kr för att titta på min häst, för att rida blir det 2000 kr i månaden för du förstör faktiskt både häst och utrustning 😤"
Liksom, tack, men jag vill se din häst omhändertagen och välmående och om jag förstör den vill jag faktiskt inte vara medryttare, inte ens i utbyte mot pengar 😅 Jag tycker det är ett jättekonstigt argument att hästen tar skada men det är förresten okej om du betalar mig en summa pengar varje månad 🙈
 
Att kräva gratisridning för att man hjälper till tycker jag i grunden är orimligt, man får utöva en dyrbar hobby och vill få göra det gratis.
Om medryttaren hjälper till är det ju inte gratisridning ... eller menar du hjälpa till med ridning enbart?
De hästar jag varit medryttare på då har jag ju gjort annat också på mina dagar (ofta på andra dagar också), dvs. mocka box+hage+stallplan, spåna, insläpp eller utsläpp, persedelvård, skotta snö, fodra i ett/flera stall, städa sadelkammaren, hacka loss fruset spån i spånboden, mäta upp foder i säckar och hinkar, gå med hästen till hovis eller annat.
Tycker faktiskt att allt det är värt en ridtur. Men olika personer värderar saker olika förstås.
 
Jag hade gärna haft en medryttare som hoppar min häst, men jag vågar helt enkelt inte annonsera efter det. Blev medlem i en grupp på Facebook men tappade hoppet efter att ha läst de svaren som kom på annonser som låg ute.
Den här tråden gör inte att man som hästägare blir mer pepp.
 
Jag hade gärna haft en medryttare som hoppar min häst, men jag vågar helt enkelt inte annonsera efter det. Blev medlem i en grupp på Facebook men tappade hoppet efter att ha läst de svaren som kom på annonser som låg ute.
Den här tråden gör inte att man som hästägare blir mer pepp.
Hoppas inte det är jag som gjort dig opepp, för isåfall så va det iaf inte meningen med tråden, men helt enkelt behövde jag ventilera. För min del snackar vi summor mot 200 k kronor i inköp av häst och utrustning, och att folk då tycker dom gör en en tjänst att komma och rida ens häst, nah då drar jag öronen åt mig fullständigt. :crazy:

Om jag inte hade haft några svar på min annons, så hade det varit en annan femma, men att behöva ha folk som slösa ens tid med provridningar för sen vilja rida gratis. Plus attityden med dom gör "en tjänst" att sköta om hästen på sina dagar i utbyte mot ridning, för mig är det bara en väldigt oattraktiv attityd, som jag aldrig kommer hålla med om- om man då inte är en super duktig ryttare som faktiskt kan utbilda hästen, då är det en helt annan femma för min del, men ingen av dom som jag haft att göra med har det varit så (eller folk jag sett svara på annons på fb). Inte heller några av ryttarna i stallet jag stod innan, skulle snart om säga tvärtom att jag fick se en del ridning som i mina ögon inte såg särskilt harmonisk ut. (mycket slit och dra i munnen, men en sådan ryttare hade aldrig fått rida min häst).
 
Hoppas inte det är jag som gjort dig opepp, för isåfall så va det iaf inte meningen med tråden, men helt enkelt behövde jag ventilera. För min del snackar vi summor mot 200 k kronor i inköp av häst och utrustning, och att folk då tycker dom gör en en tjänst att komma och rida ens häst, nah då drar jag öronen åt mig fullständigt. :crazy:

Om jag inte hade haft några svar på min annons, så hade det varit en annan femma, men att behöva ha folk som slösa ens tid med provridningar för sen vilja rida gratis. Plus attityden med dom gör "en tjänst" att sköta om hästen på sina dagar i utbyte mot ridning, för mig är det bara en väldigt oattraktiv attityd, som jag aldrig kommer hålla med om- om man då inte är en super duktig ryttare som faktiskt kan utbilda hästen, då är det en helt annan femma för min del, men ingen av dom som jag haft att göra med har det varit så (eller folk jag sett svara på annons på fb). Inte heller några av ryttarna i stallet jag stod innan, skulle snart om säga tvärtom att jag fick se en del ridning som i mina ögon inte såg särskilt harmonisk ut. (mycket slit och dra i munnen, men en sådan ryttare hade aldrig fått rida min häst).
Nej då, hoppet försvann som sagt redan efter Facebookgruppen…
Jag har hästen hemma, vilket innebär att jag har en del översyn alltid, inga sysslor behöver göras, hästen ska ridas och skötas bara. Man får hoppa en gång i veckan, träna för tränare och tävla om det passar med mitt schema.
Men det känns som att så fort det står i annonsen att ryttaren får hoppa så lockar det till sig alla möjliga intresserade 🙈
 
Jag tror det finns de medryttare som ”glatt” betalar för att de dels har en frihet och dels slipper hela ansvaret. De vet sitt värde som ryttare, de vet vad det kostar att ha häst och att det finns en försäkring som täcker om olyckan skulle ske. Men dessa medryttare är sällsynta.

Jag tycker mej ana en viss trend också när massa medryttarannonser kommer ut och oftast slutar medryttare komma när det är mörkt och kallt.

Sen finns det sällan två hästmänniskor som är lika i sitt sätt att se på saker och situationer.

Jag har tyvärr landat i att inte heller ha medryttare. Dels för den genuina intresserade hästtjejen är så sällsynt och dels för att inte riskera att i panik få åka till stallet kl 20 för att medryttaren lämnade sent återbud
 
Nej då, hoppet försvann som sagt redan efter Facebookgruppen…
Jag har hästen hemma, vilket innebär att jag har en del översyn alltid, inga sysslor behöver göras, hästen ska ridas och skötas bara. Man får hoppa en gång i veckan, träna för tränare och tävla om det passar med mitt schema.
Men det känns som att så fort det står i annonsen att ryttaren får hoppa så lockar det till sig alla möjliga intresserade 🙈
Oh ja, som när jag behövde sitta och ha en diskussion med en mamma som skrev för hennes 13åriga dotter skulle få rida min häst. Jag skrev att det inte är intressant då jag letar vuxen person (jag vill varken ta ansvar för någon annans barn eller utsätta min häst för det saknande konsekvens tänk som oftast barn har, dom behöver ju tiden att lära sig saker). Svarade vänligt tack, men nej tack då jag letar vuxen. Då blev hon sur och skulle berätta båda det ena och det andra med hur duktig minsann hennes dotter är, fast hon endast ridit på ridskola, men hon hade minsann ridit halva livet etc. Jag fick helt enkelt bara strunta i att svara till slut.
 
Om medryttaren hjälper till är det ju inte gratisridning ... eller menar du hjälpa till med ridning enbart?
De hästar jag varit medryttare på då har jag ju gjort annat också på mina dagar (ofta på andra dagar också), dvs. mocka box+hage+stallplan, spåna, insläpp eller utsläpp, persedelvård, skotta snö, fodra i ett/flera stall, städa sadelkammaren, hacka loss fruset spån i spånboden, mäta upp foder i säckar och hinkar, gå med hästen till hovis eller annat.
Tycker faktiskt att allt det är värt en ridtur. Men olika personer värderar saker olika förstås.
Japp, vi ser olika på det. Att sköta om häst och utrustning samt mocka och göra i ordning mat ser jag som ett tack till hästen, något som är självklart att göra för hästens välbefinnande.

Det övriga du nämner har mycket sällan varit aktuellt för medryttare i de stall jag har stått under mina 20 år som hästägare. Med något undantag har medryttare inte fått ta stallpass.

I de stall jag stått har jag sett hur betalande medryttare sköter sina åtaganden mycket bättre än de som inte betalar. Själv har jag som sagt inte tagit betalt men har också erfarenhet av att de inte dyker upp, slutar höra av sig eller gör sig oanträffbara, och dessutom inte följer instruktioner, så jag vill inte ha någon medryttare. Undantaget personer jag känner ordentligt som jag vet är pålitliga och delar min inställning av vad som är hästens bästa.
 
Hoppas inte det är jag som gjort dig opepp, för isåfall så va det iaf inte meningen med tråden, men helt enkelt behövde jag ventilera. För min del snackar vi summor mot 200 k kronor i inköp av häst och utrustning, och att folk då tycker dom gör en en tjänst att komma och rida ens häst, nah då drar jag öronen åt mig fullständigt. :crazy:

Om jag inte hade haft några svar på min annons, så hade det varit en annan femma, men att behöva ha folk som slösa ens tid med provridningar för sen vilja rida gratis. Plus attityden med dom gör "en tjänst" att sköta om hästen på sina dagar i utbyte mot ridning, för mig är det bara en väldigt oattraktiv attityd, som jag aldrig kommer hålla med om- om man då inte är en super duktig ryttare som faktiskt kan utbilda hästen, då är det en helt annan femma för min del, men ingen av dom som jag haft att göra med har det varit så (eller folk jag sett svara på annons på fb). Inte heller några av ryttarna i stallet jag stod innan, skulle snart om säga tvärtom att jag fick se en del ridning som i mina ögon inte såg särskilt harmonisk ut. (mycket slit och dra i munnen, men en sådan ryttare hade aldrig fått rida min häst).
Du tjatar om att du hade sån dyr häst....

Så min 17-29-åriga häst som jag köpte för vartenda öre av min skatteåterbäring det året, jag blev halvt sjukpensionär för 12000 kronor 2001, var inte lika värdefull för att hon inte var lika användbar... Hon hade fin stam, fått flera föl, var premierad och jag skulle ha henne som promenadhäst... Men den instruktionsboken hade inte hon läst. Hon hade gått gall hos sin förra ägare i ett par år och därför såldes hon för hon stal de andra hästarna/ponniernas föl. Problemet var att det trillade ut en fölunge sommaren därpå och sedan fick jag i stort sett skicka min 18-åriga dam på tllridning, då hon var sjövild att rida igång. :D Och sedan red vi regelbundet på ridskola-lektion samt för privat dressyrtränare regelbundet i 7 år.... och jag hade skötare/medryttare som fick hoppa och dressera för tränare, på egen bekostnad (utan krav om betalning till mig, vilket gjorde att de kom när det var vackert väder och min häst inte vilade, förutom en kompis som, som sagt ibland överaskade oss med extra strö och foder :heart) Tills dess att min kropp började säga ifrån. Då blev vi skogsmullar på allvar.

Jag fick många gånger höra... det är ingen rättighet att ha häst, när jag ville ha skötare/medryttare, som kunde tänka sig att hjälpa till med hovslagaravgift åtminstone och det gäller väl oavsett om hästen kostar 12000 eller 200000

En häst är väl ändå alltid en häst, skulle jag inte vara mer rädd om min häst för 12000 än du om din häst för 200.000? Utan då är det inte så viktigt med vettig betalande medryttare om man har häst för 12 k, det förtjänar bara hästar över 200 k?

Jag var ju också tvungen att köpa utrustning till min häst, köpa foder, betala stall, transport, bensin, strö, veterinär, hovslagare... Det var inte billigare för mig som hade häst för 12000 än för den som hade häst för 500000
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 442
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 346
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp