G

GUSTUR

Hur mycket melass ska jag ge? Måste blanda med Fenylbutazon då han lämnar det även om jag blandar med betfor?

Bara en liten dutt eller? Det var veterinären som sa att jag skulle prova i första hand då med melass.
 
Melass är ruggigt sött, så du måste prova dig fram. Men en bra start kunde vara kanske ½ dl, detta är ju också väldigt hullgivande pga melass innehåller mycket energi. Jag antar att pållen är skadad, och står kanske även på box vilket gör att energiåtgången är minimal.
 
jag började ge melass år min häst när han åt dåligt, det gjorde susen, nu äter han upp varända smula i krubban,:d jag her honom ca ½ dl/ mat tillfälle.
jag provade även ge min andra häst melass med hon tyckte det smaka vidrigt.
 
Jo, otursdrabbade Gustur och jag är båda skadade nu i benet. Han fick en broddspark från lek och bus i hagen rakt på en sena, så d är total boxvila i minst 3 v.

Oki, provar med 1/2 dl. Har dragit ner på höet å för han är lättfödd!!!
 
Glöm inte att hästen måste ha minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn, även om han står på box.
Har man väldigt bra grovfoder, med höga mj samt smrp. Kan man byta mot lite halm också, räcker längre men innehåller inte lika mycket.
 
Hur mkt ska man ge, om man ger det som förebyggande mot kolik (förstoppning)???
 
När jag använde melass i det syftet, gav jag min islandshäst ½-1 dl i en hink med ljummet vatten som han drack upp. Men det kan säkert gå bra att lägga direkt i fodret, min pålle drack för lite och drog på sig förstoppning av den orsaken.

Annars har ju betfor samma effekt, bara enklare att ge. Även morötter har en lösande effekt, visserligen mer gaspådrivande men ändå lösande.

Melass är otroligt sött, vissa hästar älskar den och för andra är det tvärtom. Så man får helt enkelt se sin situation, och ge utifrån den. Har man en lättfödd häst, bör man hålla sig till de nedre gränserna om man måste ge.
 
Hon får betfor med, får hon alltid.
Vi vet inte varför hon får kolik på vintern, när det är som kallast..
Hon får linfrö med (förra vintern kokade vi det själva, nu har vi köpt en säck färdigt på lant**nnen)
Får se om det hjälper i år.
Förra året va hon lite lös i magen tills dan innan julafton då bara slog det till och hon blev dålig igen...
Är så trött på det nu :cry:
Haft det tre vintrar i rad nu, känns som om vi bara går och väntar på att det ska komma båda två nu!
 
Ett annat sätt att få i ovilliga hästar Fenylbutazon är att lösa upp det i lite vatten och ge det med t.ex en gammal urskäljd avmaskningsspruta direkt i munnen.
För, tyvärr, tycker de att buttan smakar illa så brukar det inte hjälpa hur mycket mat man blandar det med... :crazy:
 
Jodå jag vet det. Har dragit ner till 5,5 kg från 7 kg så nog vet jag han får så han klarar sig på det. Har dessutom väldigt bra hövärden....
 
Det ska jag göra idag... han vägrade äta trots att jag blandade med Melass... fick spruta i honom igår å...

Han verkar inte vara alltför förtjust i Melass... tyvärr..
 
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men har granngården Melass och hur mkt. vad kostar det?? Skall se om jag kan få vattnet att frysa lite mindre.

MVH/
 
jepp, granngården har melass, köpte mitt därifrån, de säljer det i 40kg dunk, om jag inte minns fel. kommer inte rikigt ihåg vad det kostade men det var inte dyrt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
994
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: slant98
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 682
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp