Bukefalos 28 år!

Och jag hävdar att det inte borde bli fel överhuvudtaget på de punkter du skriver. Gäller det inte för vuxna och personnumret är vuxet är det inget snack om saken oavsett vad som står ikryssat. Det är ett systemfel som borde vara lättåtgärdat egentligen och inget som borde fortgå eller vänta till en farmaceut hanterar beställningen. personen över 18-inte förmån. Enkelt.
Men de flesta avgränsningar om när förmån gäller är väl inte så enkla och mekaniska. Här är ju t.ex. även kriteriet att (a) sömnhygieniska åtgärder ska vara prövade och (b) inte ha gett önskad effekt. Då måste systemet väl som minimum AI-läsa stora mängder patientjournaler för att det ska kunna avgöras med automatik. Inte enkelt.
 
Men de flesta avgränsningar om när förmån gäller är väl inte så enkla och mekaniska. Här är ju t.ex. även kriteriet att (a) sömnhygieniska åtgärder ska vara prövade och (b) inte ha gett önskad effekt. Då måste systemet väl som minimum AI-läsa stora mängder patientjournaler för att det ska kunna avgöras med automatik. Inte enkelt.
Men melatonin ingår inte i förmån för vuxna alls väl?
 
Men melatonin ingår inte i förmån för vuxna alls väl?
Alltså, det är nog ganska få läkemedel som har liknande begränsningar gällande förmånen. Att lägga in en specialregel för en särskild läkemedelssubstans (med alla dess olika tillverkare) i den gigantiska databas som NLL (Nationella läkemedelslistan) är är nog inte ens med på prioriteringslistan, skulle jag tro. (med tanke på att en till mig närstående person har varit med och byggt upp NLL så vet jag vilket jättejobb det lagts ner på den)
Om alla läkare gjorde rätt så skulle problemet i princip inte uppstå.
 
Alltså, det är nog ganska få läkemedel som har liknande begränsningar gällande förmånen. Att lägga in en specialregel för en särskild läkemedelssubstans (med alla dess olika tillverkare) i den gigantiska databas som NLL (Nationella läkemedelslistan) är är nog inte ens med på prioriteringslistan, skulle jag tro. (med tanke på att en till mig närstående person har varit med och byggt upp NLL så vet jag vilket jättejobb det lagts ner på den)
Om alla läkare gjorde rätt så skulle problemet i princip inte uppstå.
Vad för specialregel behövs läggas in? Ett personnummer visar att personen är över 18, då ingår det inte i förmånen. Vore inte så svårt i teorin.
 
Vad för specialregel behövs läggas in? Ett personnummer visar att personen är över 18, då ingår det inte i förmånen. Vore inte så svårt i teorin.

Det är enkelt att göra förändringar i komplexa system i efterhand, tycker alla som inte jobbar med just systemutveckling...

(I verkligheten kan det innebära att man måste bygga om stora delar av systemet, till stora kostnader och risk att det blir strul på andra ställen istället. Hur mycket ska offentlig sektor lägga på sånt, när det är ett ytterst begränsat problem för en relativt liten mängd patienter. Och dessutom en medicin som på intet sätt är livsviktig att ta varje dag.)
 
Det är enkelt att göra förändringar i komplexa system i efterhand, tycker alla som inte jobbar med just systemutveckling...

(I verkligheten kan det innebära att man måste bygga om stora delar av systemet, till stora kostnader och risk att det blir strul på andra ställen istället. Hur mycket ska offentlig sektor lägga på sånt, när det är ett ytterst begränsat problem för en relativt liten mängd patienter. Och dessutom en medicin som på intet sätt är livsviktig att ta varje dag.)
Nä, men ok, då struntar vi i det.
 
Förlåt för lite trådkap, men jag har lite funderingar.
Måste man har recept för att få melatonin i sverige?
Eller måste man åtminstone köpa det på apotek?
Här i Finland kan man köpa det fast i mataffären.
 
Förlåt för lite trådkap, men jag har lite funderingar.
Måste man har recept för att få melatonin i sverige?
Eller måste man åtminstone köpa det på apotek?
Här i Finland kan man köpa det fast i mataffären.
Finns receptfritt i mindre förpackningar numera. Men ja du behöver köpa på apotek
 
Förlåt för lite trådkap, men jag har lite funderingar.
Måste man har recept för att få melatonin i sverige?
Eller måste man åtminstone köpa det på apotek?
Här i Finland kan man köpa det fast i mataffären.
I Sverige (och Danmark) räknas substansen som ett läkemedel, därav alla regler kring det. I övriga EU räknas det som ett kosttillskott eller liknande, då blir regler lika som för typ c-vitaminbrus etc.

En anledning till att det blir så mycket dyrare är att det produceras så lite läkemedelsklassat melatonin (eftersom marknaden är så liten). Apoteken kan alltså inte sälja samma sorts förpackningar från samma tillverkare som de som säljs i andra länder.

En anledning till att det är så många som inte får subventionering på sina recept är att det finns för lite vetenskapligt underlag på nyttan. Eftersom det inte är lönsamt att forska på en substans som finns i kroppen naturligt och som på de flesta ställen kan säljas oreglerat.
 
I Sverige (och Danmark) räknas substansen som ett läkemedel, därav alla regler kring det. I övriga EU räknas det som ett kosttillskott eller liknande, då blir regler lika som för typ c-vitaminbrus etc.

En anledning till att det blir så mycket dyrare är att det produceras så lite läkemedelsklassat melatonin (eftersom marknaden är så liten). Apoteken kan alltså inte sälja samma sorts förpackningar från samma tillverkare som de som säljs i andra länder.

En anledning till att det är så många som inte får subventionering på sina recept är att det finns för lite vetenskapligt underlag på nyttan. Eftersom det inte är lönsamt att forska på en substans som finns i kroppen naturligt och som på de flesta ställen kan säljas oreglerat.
Vet du vad anledningen är till att det är läkemedelsklassat här? Kändes liksom överdrivet med tanke på resten du skriver men känns också väldigt.. svenskt.
 
Jag beställer ju också från nätet, eller så får familjen köpa med hem från Spanien när dom är där. Som redan nämnt klassas det som kosttillskott överallt utom Sverige typ 🤦🏼‍♀️
Jag brukar passa på att köpa några burkar av 10 mg i USA antingen när jag är där själv eller be någon som ska dit köpa. Det och DayQuil/NyQuil 😁. I en del EU-länder är bara de svaga styrkorna receptfria.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 977
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 143
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 815
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp