Bukefalos 28 år!

Det är bara tiopack som är receptfria, inte större förpackningar.

Det är inte olagligt att köpa utomlands eftersom det klassas som ett kosttillskott där. Det är att ta det över gränsen till Sverige (eller Danmark) som är olagligt eftersom man inte får importera receptbelagda läkemedel (som inte är köpta på rätt sätt med recept).

Och ska du köpa för laglig import måste produkten du köper vara läkemedelsklassad, eftersom du måste köpa den med recept. Men det säljs i princip inte i övriga EU, eftersom melatonin är något man får köpa fritt där finns ingen marknad för det. Skulle dessutom inte bli billigare för då är det ju samma produkter som på svenska apotek som blir aktuella.
Okej. Tack för informationen! Får se hur jag gör nästa gång jag behöver beställa då för jag har inte råd att köpa från apoteket 😕
 
Jag hoppas att det är okej för dig, @Wille , att jag "lånar" din tråd. Jag har lärt mig en del av att läsa den, så jag är väldigt glad att du tog upp ämnet!

Jag har fått Aritonin utskrivet för sömnen. Jag provade ett par nätter, men tyckte inte att jag upplevde någon större skillnad och har därför inte fortsatt att ta dem. Nu ser jag dock här att flera upplever minskad dagtrötthet, att man är mer alert och vaken, har lättare för att vakna ordentligt på morgonen etc.

Därför undrar jag - ni som upplever dessa positiva effekter - märktes de på en gång, eller behövde ni ta Melatonin en tid innan ni märkte en förbättring?
 
Jag hoppas att det är okej för dig, @Wille , att jag "lånar" din tråd. Jag har lärt mig en del av att läsa den, så jag är väldigt glad att du tog upp ämnet!

Jag har fått Aritonin utskrivet för sömnen. Jag provade ett par nätter, men tyckte inte att jag upplevde någon större skillnad och har därför inte fortsatt att ta dem. Nu ser jag dock här att flera upplever minskad dagtrötthet, att man är mer alert och vaken, har lättare för att vakna ordentligt på morgonen etc.

Därför undrar jag - ni som upplever dessa positiva effekter - märktes de på en gång, eller behövde ni ta Melatonin en tid innan ni märkte en förbättring?
Jag har hört både ock. Kan nog bro på hur stöd ens egna melatonin produkton är och under hur länge.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag hoppas att det är okej för dig, @Wille , att jag "lånar" din tråd. Jag har lärt mig en del av att läsa den, så jag är väldigt glad att du tog upp ämnet!

Jag har fått Aritonin utskrivet för sömnen. Jag provade ett par nätter, men tyckte inte att jag upplevde någon större skillnad och har därför inte fortsatt att ta dem. Nu ser jag dock här att flera upplever minskad dagtrötthet, att man är mer alert och vaken, har lättare för att vakna ordentligt på morgonen etc.

Därför undrar jag - ni som upplever dessa positiva effekter - märktes de på en gång, eller behövde ni ta Melatonin en tid innan ni märkte en förbättring?
Melatonin kan ta ett tag innan det verkar. Minst en månad har det tagit för mig och också det som läkaren rekommenderade. Sen behöver man olika doser. Jag känner dålig effekt av 1-3 mg, men tydlig effekt av 9-10 mg.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag hoppas att det är okej för dig, @Wille , att jag "lånar" din tråd. Jag har lärt mig en del av att läsa den, så jag är väldigt glad att du tog upp ämnet!

Jag har fått Aritonin utskrivet för sömnen. Jag provade ett par nätter, men tyckte inte att jag upplevde någon större skillnad och har därför inte fortsatt att ta dem. Nu ser jag dock här att flera upplever minskad dagtrötthet, att man är mer alert och vaken, har lättare för att vakna ordentligt på morgonen etc.

Därför undrar jag - ni som upplever dessa positiva effekter - märktes de på en gång, eller behövde ni ta Melatonin en tid innan ni märkte en förbättring?

För mig hände något på en gång. Kanske att det tog ett litet tag innan jag förstod vad. Sen tar jag inte varje dag men ibland några dagar i sträck.
Jag har testat både orion och melatan båda 3mg
 
  • Gilla
Reactions: MML
Kan inte riktigt släppa att det är okej/lagligt att sälja en produkt för x-antal kronor, och sen ba "eh, näver mind. du får betala y kronor istället då vårt system inte har korrekt pris". På vilka andra ställen hade man kunnat få sälja en produkt och sen komma timmar/dagar efter och kräva in mer pengar?!
 
Kan inte riktigt släppa att det är okej/lagligt att sälja en produkt för x-antal kronor, och sen ba "eh, näver mind. du får betala y kronor istället då vårt system inte har korrekt pris". På vilka andra ställen hade man kunnat få sälja en produkt och sen komma timmar/dagar efter och kräva in mer pengar?!
Det är mycket som är konstigt. Samma med tandvård, du kan laga en tand och en månad senare lossnar lagningen - då får du betala för det. Inga garantier. Helt sanslöst egentligen.
 
Kan inte riktigt släppa att det är okej/lagligt att sälja en produkt för x-antal kronor, och sen ba "eh, näver mind. du får betala y kronor istället då vårt system inte har korrekt pris". På vilka andra ställen hade man kunnat få sälja en produkt och sen komma timmar/dagar efter och kräva in mer pengar?!
Fast om det är läkaren som skrivit fel så skulle det väl vara konstigt om apoteket blev ansvarigt för det.

Och det är ju inte priset produkten säljs för som har ändrats. Det är informationen om vilken statlig subvention du kommer få. Den misstänker jag hämtas ur ett centralt system från någon myndighet, så det är inte ens apotektets info bara något som de förmedlar vidare.
Så länge de återkommer och säger att info var fel, dvs. att man inte är bunden av köpet utan kan välja om man vill ha produkten efter man fått veta att den kommer vara osubventionerad, så kan jag inte se att apoteket kan lastas för något.

Vad tänker du att de ska göra när recept skrivs fel annat än att rätta och därefter informera patienten och agera enligt regelverket? De får väl inte ens sätta priserna själva på receptbelagda läkemedel?
 
Fast om det är läkaren som skrivit fel så skulle det väl vara konstigt om apoteket blev ansvarigt för det.

Och det är ju inte priset produkten säljs för som har ändrats. Det är informationen om vilken statlig subvention du kommer få. Den misstänker jag hämtas ur ett centralt system från någon myndighet, så det är inte ens apotektets info bara något som de förmedlar vidare.
Så länge de återkommer och säger att info var fel, dvs. att man inte är bunden av köpet utan kan välja om man vill ha produkten efter man fått veta att den kommer vara osubventionerad, så kan jag inte se att apoteket kan lastas för något.

Vad tänker du att de ska göra när recept skrivs fel annat än att rätta och därefter informera patienten och agera enligt regelverket? De får väl inte ens sätta priserna själva på receptbelagda läkemedel?
Tycker ändå det är konstigt att den som är slutkonsument ska straffas för att läkare/systemet gör fel.

Hur kan ens läkaren ha möjlighet att sätta något på högkostnadsskydd som inte är möjligt att få teckning för?
Hur kan ens en kund genomföra ett köp/avtal med infon att det här ska täckas av högkostnadsskyddet, för att sen behöva betala eller skicka tillbaka varan? Går det ens om kund hunnit öppna förpackningen och ta en tablett?

Jag förstår ju självfallet att någonstans måste någon betala för varan, men jag tycker det är så konstigt att man kan komma i efterhand och säga att "nä, jag trodde du skulle få högkostnadsskydd för det här, men alla andra har gjort fel så nu måste du betala även om du inte velat ha varan från början om den inte täcktes av högkostnadsskyddet".

Det borde ändå kunna gå att lägga in någon slags fördröjning att beställning inte kan genomföras/varan skickats förrän systemet "godkänt" ett högkostnadsskydd, och därefter kan kunden välja att genomföra köpet. Det blir så bakvänt om kund bara kan agera på information X, men förväntas ändå på något sätt ta höjd för att det egentligen är information Y som gäller.
 
Tycker ändå det är konstigt att den som är slutkonsument ska straffas för att läkare/systemet gör fel.

Hur kan ens läkaren ha möjlighet att sätta något på högkostnadsskydd som inte är möjligt att få teckning för?
Hur kan ens en kund genomföra ett köp/avtal med infon att det här ska täckas av högkostnadsskyddet, för att sen behöva betala eller skicka tillbaka varan? Går det ens om kund hunnit öppna förpackningen och ta en tablett?

Jag förstår ju självfallet att någonstans måste någon betala för varan, men jag tycker det är så konstigt att man kan komma i efterhand och säga att "nä, jag trodde du skulle få högkostnadsskydd för det här, men alla andra har gjort fel så nu måste du betala även om du inte velat ha varan från början om den inte täcktes av högkostnadsskyddet".

Det borde ändå kunna gå att lägga in någon slags fördröjning att beställning inte kan genomföras/varan skickats förrän systemet "godkänt" ett högkostnadsskydd, och därefter kan kunden välja att genomföra köpet. Det blir så bakvänt om kund bara kan agera på information X, men förväntas ändå på något sätt ta höjd för att det egentligen är information Y som gäller.
Man kan inte spärra läkarens möjlighet att skriva ut inom förmån eftersom vissa patientgrupper kan få läkemedlet inom förmånen. Wille gjorde en beställning enligt sitt recept men har inte fått något läkemedel hemskickat eftersom farmaceuten stoppade det vid den manuella plockningen pga att läkaren gjort fel.

Har du någon annan bra lösning på problemet som gör det vattentätt? Att ingen alls ska kunna få det inom förmånen?
 
Tycker ändå det är konstigt att den som är slutkonsument ska straffas för att läkare/systemet gör fel.

Hur kan ens läkaren ha möjlighet att sätta något på högkostnadsskydd som inte är möjligt att få teckning för?
Hur kan ens en kund genomföra ett köp/avtal med infon att det här ska täckas av högkostnadsskyddet, för att sen behöva betala eller skicka tillbaka varan? Går det ens om kund hunnit öppna förpackningen och ta en tablett?

Jag förstår ju självfallet att någonstans måste någon betala för varan, men jag tycker det är så konstigt att man kan komma i efterhand och säga att "nä, jag trodde du skulle få högkostnadsskydd för det här, men alla andra har gjort fel så nu måste du betala även om du inte velat ha varan från början om den inte täcktes av högkostnadsskyddet".

Det borde ändå kunna gå att lägga in någon slags fördröjning att beställning inte kan genomföras/varan skickats förrän systemet "godkänt" ett högkostnadsskydd, och därefter kan kunden välja att genomföra köpet. Det blir så bakvänt om kund bara kan agera på information X, men förväntas ändå på något sätt ta höjd för att det egentligen är information Y som gäller.

Det stökiga i just det här fallet är ju att vissa (dvs barn) ska få det på högkostnadsskyddet, men inte vuxna. Systemet är inte anpassat för att hålla ordning på den typen av villkor och när de förändras, utan det måste skötas manuellt.

Jag har aldrig varit med om att medicinen skickats om man inte godkänt att betala. Det som brukar hända är att de antingen hör av sig och frågar eller makulerar den och säger att man får återkomma med en ny beställning om man kan tänka sig att betala för det.
 
Hur kan ens en kund genomföra ett köp/avtal med infon att det här ska täckas av högkostnadsskyddet, för att sen behöva betala eller skicka tillbaka varan? Går det ens om kund hunnit öppna förpackningen och ta en tablett?
Fast det är inte vad som sker. Systemet ser ditt recept exakt som läkaren skrivit, du beställer och får en orderbekräftelse (alltså att ordern gått in, det är inget faktiskt köp än). Efter detta måste en farmaceut hantera din order och plocka ihop din medicin och om de då ser misstag så ska de rätta till det. Tex om dosen är åt skogen eller som i det här fallet att läkaren skrivit fel information.
 
Det stökiga i just det här fallet är ju att vissa (dvs barn) ska få det på högkostnadsskyddet, men inte vuxna. Systemet är inte anpassat för att hålla ordning på den typen av villkor och när de förändras, utan det måste skötas manuellt.

Jag har aldrig varit med om att medicinen skickats om man inte godkänt att betala. Det som brukar hända är att de antingen hör av sig och frågar eller makulerar den och säger att man får återkomma med en ny beställning om man kan tänka sig att betala för det.

Det var exakt det som hände mig. I listan på min medicin stod att den går in under högkostnad och det såg ut så i beställningen. Men en farmaceut ringde upp och sa att jag isof måste betala den själv och jag sa nej.
 
Min recept specificerar tydligt att det är utanför förmånen men ibland får apoteas system det om bakfoten ändå och uppger det först som kostnadsfritt. Det är alltså inte en slarvig läkares fel i mitt fall utan systemet har väl någon bugg.

Det som är konstigt tycker jag är att ibland lägger de in en typ betalningsbekräftelse via klarna som jag måste godkänna inom 48 h för att ordern ska hanteras (precis som de gör med läkemedel som tillverkas på beställning där de inte vet priset vid beställningstillfället) och ibland makulerar de den bara från ordern och ber mig beställa igen om jag vill ha den trots att den kostar vad jag hela tiden räknat med att den ska kosta. 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 976
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 143
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 815
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp