Bukefalos 28 år!

"mensvärk" av joggning

MCP

Trådstartare
De senaste 1-2 månaderna har jag fått ett lite konstigt problem. Ibland när jag varit på joggintur kan jag mot slutet/en stund efter få en smärta/kramp som påminner väldigt mycket om mensvärk, den har också en tendens att sprida sig lite ner mot låren. Den sitter i kanske 10-15 minuter efter. Har nu klarat mig utan att få den några gånger, men så idag var den tillbaka, och värst vad den varit hittills. För att klargöra så har jag alltså inte mens när smärtan kommer, verkar heller inte finnas någon regelbundenhet med den. Är med högsta sannolikhet heller inte gravid. Handlar heller inte om några långturer, och sträckan i sig verkar heller inte ha så stor betydelse. Någon som varit med om något liknande? (har joggat/sprungit i 8-9 månader och det är som sagt först nu på senare tid som det uppkommit) Tack för svar.
 
Tack för svar. Har dock inga andra symptom som tyder på att det skulle vara det. Kan ju även nämna att jag aldrig fött barn och är 30 år.
 
Nej, och vad jag kan dra mig till minne så har inget ändrats heller under denna tid.. eller ja, jag slutade röka, men det är nu 3 månader sedan, och förhoppningsvis borde det ju bara ha positiva effekter på hälsan :p
 
Ingen som varit med något liknande eller har någon mer ide? Har ju funderat om det skulle kunna vara brist på något också, men vet inte vad det skulle kunna vara.
 
Hur är din löpteknik?
Om du är svag i bålen brukar man oftast bli framtung och ihopsjunken när löpningen brukar bli tyngre/jobbigare/längre. Detta kan resultera i överbelastning/spänningar/kramper i muskulaturen i länden. Det är oftast de mindre musklerna som drabbas hårdast.
Ett annat problem som också är vanligt är att muskulaturen på lårets framsida är starkare än den på baksida lår och i ryggen. Detta gör att höften blir framåtrotetad och ländens muskler blir felbelastade, men samma symptom som nämnts ovan.
 
Ingen som varit med något liknande eller har någon mer ide? Har ju funderat om det skulle kunna vara brist på något också, men vet inte vad det skulle kunna vara.
Jo, jag! :) Min sjukgymnast säger att det beror på hur (en del) kvinnors bäcken är konstruerade. I mitt fall anser han att det är korta bäckenligament, stelhet i musculus piriformis och TIB- senan som, i kombination, orsakar tillståndet. Enligt honom är det vanligt att man "klarar sig" bra i början, men när man tränat ett tag förändras löpsteget och man använder dessa muskler o senor mer och då kommer besvären.

Lösningen heter stretching. Kontakta en duktig sjukgymnast kan jag också rekommendera.
 
Hur är din löpteknik?
Om du är svag i bålen brukar man oftast bli framtung och ihopsjunken när löpningen brukar bli tyngre/jobbigare/längre. Detta kan resultera i överbelastning/spänningar/kramper i muskulaturen i länden. Det är oftast de mindre musklerna som drabbas hårdast.
Ett annat problem som också är vanligt är att muskulaturen på lårets framsida är starkare än den på baksida lår och i ryggen. Detta gör att höften blir framåtrotetad och ländens muskler blir felbelastade, men samma symptom som nämnts ovan.
Styrketräning är aldrig fel.
 
Ingen som varit med något liknande eller har någon mer ide? Har ju funderat om det skulle kunna vara brist på något också, men vet inte vad det skulle kunna vara.
Precis som du får jag ont på samma sätt/ställe(anatomi, hej!?) som vid mensvärk när jag anstränger mig fysiskt och likaså när jag blir förkyld. Så har det varit de senaste åren och jag har liksom bara gått med på att det är så.
 
Styrketräning är aldrig fel.

Det är just det många glömmer vid just löpträning. Jag kan tex inte med den styrka jag har i bålen idag springa längre än 10 km utan att löptekniken påverkas för mkt. Skulle väl egentligen säga att min faktiska gräns går vid 7-8 km, därefter måste jag verkligen tänka på bålen och stabiliteten i kroppen. Min kondition däremot hade klarat minst 15 km.
 
Jag fick "mensvärk" av jogging, särskilt om det var nära mens. För mig handlade det om en livmoder som lätt krampade, så jag slutade med den typen av träning.
 
För i tiden (när jag sprang) fick jag otroliga kramper just i menssmärteområdet, det gjorde faktiskt att jag slutade springa. Det brukade göra så ont att jag inte kunde gå upprätt, men det blev aldrig av att jag utredde det, jag frågade lite när jag var hos gyn men de visste inte vad det kunde beropå.
 
Tusen tack för alla svar. Löpteknik... vad är det? Nä, skämt åsido så har jag ingen aning om hur den är, troligtvis helt åt h*lvete. Just det där med bålstabilitet, muskelkramper och liknande är något som även jag funderat på. Har egentligen inte ökat på sträckorna den senaste tiden, utan hållit mig till ganska korta (3,5-5km) eftersom det verkar vara något som fungerat för mina ben (har haft problem till och från där). Stretchning säger ni, låter bra och jag vet ju att jag är ganska dålig på det där, inte så att jag inte stretchar, utan snarare att det bara blir några få olika. Återkommer senare när jag har mera tid, men tack så länge :D
 
Jag har nu hormonspiral så är tack och lov fri från både mens och menssmärtor men innan jag fick spiralen fick jag ibland väldigt ont när jag joggade om det var precis innan eller i början av mensen men också vid ägglossningen. Ibland så ont att jag var tvungen att lägga mig ner med kramper oavsett var jag var. Om du inte alltid får ont, börja anteckna de gånger du fått ont och se om du kan se ett mönster. Som sagt, för mig var ägglossningen lika illa som mensen.
 
Det ska jag börja göra, har ganska ofta sports-trackern med så det går ju att anteckna där :) känns skönt att ja ändå inte är ensam om detta problem, även om det skrämmer mig lite att en del av er slutat p.g.a. det, för det vill jag verkligen inte, speciellt inte nu när både konditionen och benen tycks fungera. Hoppas att det går över/jag hittar något som hjälper. Vet bara inte hur jag ska gå till väga om jag inte får bukt med det på egen hand, vi bor inte direkt på ett sådant ställe så att det kryllar folk som skulle kunna hjälpa en :/
 
Jo här är en till som drabbas av samma. Mensvärk from hell eller kraftig kramp i livmodern och faktiskt svimningstendenser. Inte alls trevligt.. Skönt att få tips här vad man kan göra åt det. Jag slutade anstränga mig så kraftigt förra våren av den anledningen faktiskt, det var helt outhärdligt. Det satt i under halva joggingturen och ca 20-30 min efteråt.
 
Ok, har nu försökt ta till mig informationen jag fått här. Verkar ju som om jag inte är den ända som lider av detta, trots att jag aldrig tidigare hört om någon. Såå, nu får jag börja luska i det här med att hitta någon som kan hjälpa en, får börja gräva i "kontaktlistan" nu :p måste det vara en sjukgymnast, eller tror ni att detta är något som en PT skulle kunna hjälpa en med? Känns som om det skulle kunna vara lättare att få tag i en sådan.

Lösningen heter stretching. Kontakta en duktig sjukgymnast kan jag också rekommendera.
Förstår ju att sådana övningar är bäst om någon visar en, men tror du att du skulle kunna förklara/visa bild på några bra stretchövningar som jag skulle kunna prova på? :)
 
måste det vara en sjukgymnast, eller tror ni att detta är något som en PT skulle kunna hjälpa en med? Känns som om det skulle kunna vara lättare att få tag i en sådan.

Inte nödvändigtvis, Men en sjukgymnast är att föredra då de oftast har mer utbildning gällande just rehab och liknande.
Dock kan man ibland, speciellt via vårdcentral, hamna hos en sjukgymnast som arbetat med gamla människor en längre tid. Dessa är oftast inte lika haj på indrottsskador och liknande. Man får helt enkelt höra sig för och prova olika, gäller både PT och sjukgymnaster.

Ett annat allternativ kan vara naprapater. De är en lite bortglömd yrkesgrupp som är otroligt duktiga på anatomi och stresching/tänjövningar. Slår ett stort slag för dom, hellre en duktig naprapat än en halvdan PT eller sjukgymnast!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag postar detta under anonymt nick då det inte är jag utan sambo som har ont. Min sambo har haft smärtor i ljumskarna (framförallt den...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 128
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag har tagit p-piller i ungefär två månader och en gyn sa att jag bara behöver ha mens två ggr per år om jag vill, så jag har inte haft...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: Azalea
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
28 041
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp