Bukefalos 28 år!

Mer beteendeförändringar

mian1

Trådstartare
En mer långsiktig sådan. Ibland tror jag att han trivs och ibland motsatsen.

Valacken fyller 21 år i april. Vi har ägt honom drygt 3 år och vi köpte honom som lugn och trygg nybörjarhäst. Han var lugn, så lugn att han var direkt lat och ovillig. Han ville inte bli riden, inte bli klappad osv. Dels fick han en envis hosta som gjorde honom matt och dels hade han varit turridningshäst i många år. Han fick stå ett halvår och hostan läkte bort och har aldrig kommit tillbaka. Och efter det halvåret började han intressera sig för oss och kom självmant fram i hagen.
Fast lat och trulig att rida har han varit fram till för ett drygt år sen. Då började det vända. Man behövde inte längre tvinga fram trav och han kunde till och med tänka sig att galoppera lite. Sen kom en dag ett bocksprång och sen har han bara blivit allt piggare och allt mindre nybörjarhäst.
I hagen var han till en början med ganska ointresserad av "sitt" sto. Han gillade henne inte, men brydde sig inte så mycket om henne. Blev orolig om hon försvann, men sökte ingen vidare kontakt. I höstas började han läxa upp henne och visa allt mer att det var han som var den som bestämde. När så lill-ponnyn flyttade in vart han riktigt sträng och började slå efter sina ston och skrika. Även efter att lill-ponnyn dog har han fortsatt att var kung i hagen och mästrar det stackars ranglåga stoet.
När vi rider så vill han gå först, han hänger sig i bettet och kan takta, försöka sticka eller slå efter stoet. Han är så pigg att man måste hålla in honom ordentligt och att medryttaren tycker att det är obehagligt.
För oss är han trevlig att hantera, försöker inte att testa så mycket som han gjorde förut. Även medryttaren har han slutat att testa, men han är som sagt lite väl stark för henne att hålla.

Något annat han visat tendenser på är luftsnappning. Verkar ha varit en inbiten vana, men de står så sällan inne annat än när de ska sova. Nu när hästkompisarna varit sjuka en efter en har det blivit en del boxvilande och då visar han sina gamla dåliga vanor. Sparkar i dörren, i boxväggen och han snappar luft, hugger i luften inte krubbiter.
Mitt på dagen i hagen brukar han ställa sig på en liten höjd där han kan blicka ut över sina ägor och så kröker han sig. In med bakbenen under kroppen och böjer halsen så att han kan nosa sig själv på bringan och så lägger han lite på öronen och ibland kan han småskrika. Varför?

Trivs han och har tuffat till sig därför eller trivs han inte och är missnöjd? Varför så sur mot sin hästkompis när de varit så gosiga förut?
 
Detta låter som en saga!
HAN TRIVS uppenbarligen och visar upp lite hingstbeteende.

Men du skall kanske se över foderstaten!
Låter som om han får i sig lite väl mycket protein.
Sen äldre hästar blir mer bestämda och då tyvärr lite surare.
 
De får hösilage och betfor. Ett tag fick de pyttelite kornkross, men stoet har svårt för säd och tål inte havre alls så vi tog bort kornet. De är välfödda och rids inte mer än som promenadhästar så jag tycker inte att kraftfodret egentligen behövs alls. De får bara lite för att det smakar gott till kvällsmaten. Och de dagar de inte får betfor kan de få en morot eller ett äpple istället.

Trivs han så är vi överlyckliga! Ibland ser man ju att han är riktigt glad. När hans lilla medryttare kommer brukar han sträcka upp sig lite extra, det märks att han är väldigt förtjust i henne. Sån har han inte varit förut mot "främmande". Fast ibland undrar jag om hans energi kanske har att göra med att han inte trivs och är uttråkad. Det är så svårt att se när man blir hemmablind.
 
Foderstaten låter ju (nästan) bra, det var bara något jag ansåg var värt att fråga om.
En del hästar som står på för hög kvot SMRP/MJ och inte får en chans att nyttja sitt protein överskott kan bli näst intill ohanterbara, men så var det alltså inte i detta fallet.

Jag tycker fortfarande det låter som om han trivs, en apatisk häst trivs inte.
Däremot kan det ju vara så att det är något han inte är nöjd med, för lite sysselsättning kanske. :confused:

Varför ger ni bara betfor som kraftfoder?
Då är det bättre att bara fodra hösilage.
Och köpa fiberrika morötter att ge till kvällsmat!
Hästarna säger MUMS!!!
 
Betfor tycker de om och det håller sig i kallstall även på vintern. Morötter kan de äta när det inte är risk för frost, men vi har inget lämpligt ställe att förvara morötter på så att de inte blir frostskadade.
Men visst, hösilaget är kanonfint och räcker egentligen att fodra med. Men så tycker vi att detär mysigt att ge lite extra gott när vi tar in dem på kvällen och då har betfor varit det som varit lättast att ge. Vi vill ju inte ge säd då stora pållan blir som tokig och valacken behöver det inte heller, grönsaker fryser, lucern tycker de inte om osv.
 
Hej,
Jag tycker att det låter som han trivs. Som om han vaknat upp från en vegeterande tillvaro till att bli en aktiv, vaken, tänkande och busig häst. Det finns inget i ditt inlägg som indikerar ngt annat. :)
mvh boel
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 673
Senast: liiinnea
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 190
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp