Mer compact living: bo i bäddsoffa?

My point is, det är riktigt jobbigt att böka med att bädda sängen helt på nytt varje kväll, Som det blir i en soffa.
Lakan och lägga täcka och kuddar på. Det låter som lite men efter 50 gånger spyr man tillslut :yuck:

Ville bara ge min åsikt på saken så du kan tänka över det :)
Tack. Jag har tänkt över det. Och soffa eller dagbädd framstår ändå som bästa lösningen. Vissa saker blir bökiga när ytan inte är så stor, men jag föredrar lite bök framför övermöblering. Och skulle jag bli galen får jag väl ändra.
 
Tack. Jag har tänkt över det. Och soffa eller dagbädd framstår ändå som bästa lösningen. Vissa saker blir bökiga när ytan inte är så stor, men jag föredrar lite bök framför övermöblering. Och skulle jag bli galen får jag väl ändra.

Jag körde ett tag när jag var ensam på en typ tjock skummadrass som jag la in i garderoben på dagen och sen tog ur på natten.

Gick ok.

Lycka till
 
Min mormor hade en rätt bra bäddsoffa. Det var en två eller tresits, såg ut som vilken soffa som helst. Men under soffan var det en säng som man drog ut, man drog liksom ut den i sidled så det hamla parallellt med soffan. Man kunde också höja upp den och bädda om själva soffan så man fick en dubbelsäng.

Men jag minns hur praktiskt det var att bara skicka sängen in under soffan med täcke och allt. Så var det bara ett tyg som hängde ner och dolde den. Man behövde aldrig tänka på att bädda eller flytta kuddar m.m.
 
Mamma har byggt en bäddsoffa av en 90cm resårmadrass (om det nu heter så). Den är jätteskön att sova i eftersom det är en riktig madrass och skön även när den är soffa. Det påminner lite om det du beskrev fanns på Ikea. Borde väl gå med en bredare madrass också :)

Vi har en bäddsoffa från Ikea. Jag har sovit i den nu när jag blev sjuk ett par veckor samt ett par veckor tills vi fick hit vår säng när vi flyttade in. Jag fick fruktansvärt ont i ryggen trots att vi hade en extra tjock bäddmaddrass på. Nu har jag inte problem med ryggen i vanliga fall. Så jag tänker att var noga med att den känns bra! Det märks på våran att den är gjord för gäster..
 
@Presto - så funkade min nuvarande säng medan den fortfarande var en dagbädd/bäddsoffa. Själva soffan är en Dux resårmadrass man lägger en bäddmadrass på. Den och alla sängkläder förvaras i en låda under sängen som kan höjas och bli andra delen i en dubbelsäng.

@bollen__ - mycket beror på hur bäddsofforna är konstruerade tror jag. Min nuvarande soffa är en bäddsoffa från IKEA som vecklas ut framåt. Det är ungefär som en tältsäng som är hopfälld i soffan. Den skulle jag aldrig drömma om att sova i annat än enstaka nätter. Den jag kollade på nu har själva soffkuddarna som sängbotten.
 
Nu har jag varit på IKEA och hittat två alternativ jag gillar!

@Mineur s förslag på bäddsoffan Friheten föll både mig och min kompis i smaken. Superlättbäddad och med en bäddmadrass på blir den riktigt bekväm. Förvaringsutrymme för sängkläder är inbyggt och priset synnerligen överkomligt! Definitivt ett alternativ, speciellt som det finns färger som tilltalar mig.

Sen hittade vi ett rum möblerat för compact living. Det var helt nytt, så nytt att säljaren inte hade information ännu. De som byggde rummet hade tagit en 90 cm resårmadrass, ställt den direkt på golvet och monterat dit lösa arm- och ryggstöd och därmed skapat en dagbädd. Till denna hade de lagt en ensits soffdel från serien Söderhamn. Tillsammans blev det en stor, mysig hörnsoffa som jag tokgollade. Nackdelen är bara att de löst utseendeaspekten genom att bädda sängen och använda påslakan i samma färg. Jag vill verkligen inte ha en bäddad säng som soffa rakt upp och ner men funderar på om det går att läsa det på annat sätt. En annan nackdel är att det blir bäst med bäddbredd 90 cm. Jag vill gärna ha bredare.

Men - jag är toknöjd med att ha hittat två möjliga alternativ! Kollar dock vidare efter Dux dagbäddar på auktionssiter ett tag.

Imorgon ska jag åka och kolla på en jugendbokhylla jag hittade på Blocket.

Inser att jag skrev fel namn på soffan jag har...:o det är ju Friheten jag har också. :crazy:

Men då har du i alla fall två tips och en egen positiv bedömning på samma soffa :)
 
@Bubbla - Haha! Jag kollade IKEAs sida efter "Hemlig", hittade inget och drog slutsatsen att den utgått.

Jag måste ha köpt något annat från Ikea som hette Hemlig...eller så hittade jag på det helt själv :p den är som sagt bra i alla fall :) vi har två stycken hemma (den med divan) som i olika omgångar fungerat som enbart säng, som både soffa och säng eller enbart soffa. Om jag skulle ha den som säng en längre tid hade jag satsat på en lite tjockare bäddmadrass än den som får plats i divanen (annars är det himla smidigt just att man kan proppa ner både madrass, täcke och kuddar där).
 
Jag har nu köpt en "Friheten" i IKEAs onlineaffär. Den levereras hem till mig. Sticker själv till IKEA och köper en bäddmadrass. Funderar på att ta en 120, dvs lite smalare än soffans fulla bredd, för att få ner utrymmeskravet. Det borde funka kan jag tycka.
 
Jag har nu köpt en "Friheten" i IKEAs onlineaffär. Den levereras hem till mig. Sticker själv till IKEA och köper en bäddmadrass. Funderar på att ta en 120, dvs lite smalare än soffans fulla bredd, för att få ner utrymmeskravet. Det borde funka kan jag tycka.
Hur går det?
 
Ganska bra. Idag är det en månad sedan jag fick nycklarna och jag har bott i lägenheten sen helgen som följde efter (22-23 april).

Att fälla ut och ihop soffan går väldigt snabbt och jag får ner bäddmadrassen i schäslongens förvaringsutrymme. Sovkomforten är ok, men jag känner skarven mellan soffan och den utfällda delen lite för väl. Som soffa betraktat är soffan helt ok och den ger sittplats för fyra personer.

Nu jobbar jag med arbetsrummet. Garderoben står fortfarande kvar i lägenheten, men har skruvats loss från sin ursprungliga placering. Jag tror ändå att den ska ner i källaren på sikt, men först måste jag få bort en del grejor ur förrådet. Jag letar efter ett litet skrivbord och några fler hyllor ska upp. Håller på och fixar lampor - men generellt tycker jag det börjar bli ganska fint.

Imorgon åker jag på 2,5 veckors semester. När jag kommer hem ska ovanstående fixas och så jag börja fixa med uteplatsen.
 
Ganska bra. Idag är det en månad sedan jag fick nycklarna och jag har bott i lägenheten sen helgen som följde efter (22-23 april).

Att fälla ut och ihop soffan går väldigt snabbt och jag får ner bäddmadrassen i schäslongens förvaringsutrymme. Sovkomforten är ok, men jag känner skarven mellan soffan och den utfällda delen lite för väl. Som soffa betraktat är soffan helt ok och den ger sittplats för fyra personer.
Tjockare bäddmadrass?
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 791
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp