Compact living - inspiration och diskussion

Jag har inte bestämt mig och vet ju framför allt inte om jag skulle få lägenheten (men chansen är nog mycket god) men den utlagda planlösningen är en lägenhet jag funderar på att anmäla intresse på.

Idag har dock saker tagit en oväntad vändning. Jag har fått erbjudande att gå på en visning av en 2a i centrala Uppsala. Jag hade ursprungligen för högt könummer för att komma på första visningen, men nu vet jag att jag är nr 1. Köplaceringarna är synliga till erbjudande om visning gått ut och jag kollade i morse...:nailbiting: Hyran är högre - men mindre än en tusenlapp högre än det tilltänkta nybygget.

Nervös!
Spännande! :D Ska vi hålla tummarna? :p
 
Föreslår att du kikar på studenboenden. Där har ju byggarna verkligen försökt att i samarbete med studenterna ta fram litet boende som ändå rymmer det mesta.

Även att kika på husvagnslösningar. Där finns också mycket fiffigt.

http://www.ltu.se/ltu/media/news/Studenternas-ideer-i-nytt-boende-1.127069
http://news.cision.com/se/lindbacks...ret-losning-pa-studentbostadsbristen,c9827075

Vidare på studentspåret. Jag bor granne med de här små gröna husen där alla möbler är mer eller mindre inbyggda i väggarna: https://www.google.se/search?q=lund...jabPAhVjCpoKHf5EA0wQ_AUICCgB&biw=1366&bih=662
 
Oh, den här tråden verkar spännande. Ska själv flytta från 80kvm in i en etta på 54kvm, kommer bli tufft men ska nog lyckas lösa det.
Kanske kan finna lite inspiration via den här tråden. :D
 
Jag är i Egypten (åker hem imorgon) men tänkte uppdatera lite om läget: efter viss vånda tackade jag NEJ till 2an. En god vän var och kollade. Hen beskrev lägenheten som mycket fin men sliten och renovering var inte på planeringsstadiet. Dessutom var den inte städad utan smutsig. Inflyttning var enligt bostadsförmedlingen 1/10, dvs fyra dagar efter visning.

Det blev lite för många minus. Tre dubbla månadshyror, stress över att flytta, vånda över beslut om katten och att sen börja städa efter någon annan. Jag avskyr att städa (på gränsen till fobi), så det blev spiken i kistan. Området vore perfekt för mitt nuvarande jobb (nära till Centralstationen) men jag hoppas på att sluta pendla och då är det inte den stadsdel jag helst vill bo i.

Så - nu är jag tillbaka i mina compact living-funderingar.
 
Vidare på studentspåret. Jag bor granne med de här små gröna husen där alla möbler är mer eller mindre inbyggda i väggarna: https://www.google.se/search?q=lund...jabPAhVjCpoKHf5EA0wQ_AUICCgB&biw=1366&bih=662
De där är supersmarta, MEN för min del måste det vara så lite byggande som möjligt. Inga loft och liknande. Jag skulle kunna tänka mig en upphöjd säng med förvaring under om den går att fixa till enkelt. Borra för hyllor och sådant får jag be om hjälp med, men där någonstans går gränsen.

Men väldigt intressant att kolla bilderna! Jag ska göra det mer noga senare för alltid finns det någon idé som kan användas.

KL

Tack för alla svar!

Kollade snabbt genom länkarna (min uppkoppling är usel, ska göra det mer noga när jag väl är hemma och det inte tar tre minuter att ladda en sida). Det jag tycker ofta brister är bibliotek och arbetsplats. Jag har stort behov när det gäller plats för mina böcker, som även är mina arbetsredskap. Just nu har jag inte utrymme för den delen av mitt yrke i min nuvarande tjänst, så jag jobbar lite dubbelt. Då blir den delen ännu viktigare. Sen är jag också en person som vill kunna bjuda folk på middag och även någon gång nattgäst.
 
@Myrten

Om man slutar tänka konventionellt kring hur böcker brukar förvaras så är de rätt enkla att få plats med.

* En stadig rullvagn, eller två, kan användas som avlastningsbokhylla för den litteratur som är aktuell just nu, samtidigt som den går att ställa vid ett skrivbord som en hurts eller rulla in i ett hörn för att frigöra yta.
* Rejäla bokstöd uppe på ett matbord låter också böckerna vara lättillgängliga, men det krockar möjligen med dina middagsgäster om bordet är litet...
* Ett soffbord med förvaring kan svälja en hel del böcker, liksom fotpallar med förvaring.
* Bredare bokhyllor där det går in böcker i två rader på varje hyllplan och kanske använda bokhyllan som rumsavdelare är ett alternativ.
* Ordentliga lådhurtsar vid skrivbordet (eller matbordet) går utmärkt att förvara böcker i.
* Rejäla sänglådor med hjul kan mycket väl rymma böcker istället för kläder.
* Har man tur med fönsterbänkar så kan även de användas till att ställa böcker i.

(Jag älskar mina böcker, de bor lite överallt här hemma i ett märkligt kaos :love:)
 
@Myrten En sån här bokhylla sväljer väldigt mycket och gör böcker lättillgängliga i och med att den går att snurra. Kräver visserligen lite eget byggande men det kanske går att hitta någon som kan tänka sig att göra det?
67.jpg


Här finns det instruktioner om hur man gör, även om de har fått för sig att ställa in skor istället :cautious: :p http://theownerbuildernetwork.co/easy-diy-projects/diy-lazy-susan-shoe-storage/
 
Puttar upp den här tråden då jag kanske ska flytta till 23 kvadrat snart ! och även om det inte blir den lägenheten så blir det en liten senare, så vill gärna ha fler tips och diskussion om compact living =) =)

//r
 
@Myrten En sån här bokhylla sväljer väldigt mycket och gör böcker lättillgängliga i och med att den går att snurra. Kräver visserligen lite eget byggande men det kanske går att hitta någon som kan tänka sig att göra det?
67.jpg


Här finns det instruktioner om hur man gör, även om de har fått för sig att ställa in skor istället :cautious: :p http://theownerbuildernetwork.co/easy-diy-projects/diy-lazy-susan-shoe-storage/
Smart!
Synd att de inte finns att köpa. Eller jag har inte sett i alla fall
 
Puttar upp den här tråden då jag kanske ska flytta till 23 kvadrat snart ! och även om det inte blir den lägenheten så blir det en liten senare, så vill gärna ha fler tips och diskussion om compact living =) =)

//r

Jag bor på 23,5 kvadrat, funkar utmärkt :). Min lägenhet är planerad så att det finns ett "ordentligt" kök (ugn/spis med fyra plattor och vask plus kyl/frys, dock ej diskmaskin) samt badrum med kaklad dusch. Det som saknas är en ordentlig hall, man kommer alltså in direkt i köket. Detta har jag löst genom att ha krokar på badrumsdörren och endast förvara det som används just nu i lägenheten, allt som tillhör "fel" säsong åker upp i förrådet.

Jag tycker jag har rätt okej med plats i själva "huvudrummet", men då saknar jag också soffa eftersom jag mest ser det som en möbel man tittar på tv i, och jag har ingen tv. Har fåtölj istället för soffa. För att det inte ska kännas allt för rörigt kör jag med skärm/rumsavdelare vid sängen, det gör att jag slipper känslan av att ha kök/vardagsrum/sovrum på samma yta vilket jag inte gillar :p.

Jag har också skippat gardiner i mitt enda (men stora) fönster då jag tycker det känns öppnare och ljusare utan. Jag tror just ljusinsläppet är viktigt för att det inte ska kännas instängt när man bor trångt!

Min lägenhet har platsbyggda hyllor högt upp längs med två av väggarna sedan innan jag flyttade in, vilka sväljer mina böcker. Tycker det är rätt smart egentligen, sakerna kommer upp från golvytan och eftersom de sitter såpass högt (ca 70 cm från taket kanske?) tänker man inte på dem. På förvaringsfronten har jag i övrigt inget konstruktivt att komma med, jag skuffar undan det mesta på vinden :angel:
 
@Theodor Tack för ditt svar! Jag blir avundsjuk på ditt riktiga kök. I den här lägenheten jag tittat på är det ett trinettkök dvs två plattor (tror jag de va) å så vask med minikyl under. Men jag kommer isf köpa en ugn, antingen en stor eller en bänkugn. Och en frys, minns inte om där var ngn nu.

I denna lgh finns en stor hall å så blir sängen lite gömd bakom en garderob så att man kan göra en mysig alkov, pappa började direkt prata om upphöjd säng med soffa under. Där vill jag ha antingen draperier eller en skärm som du skriver. Ser gärna bild på skärmen!

Jag tycker som du om soffa, för egen del hade jag inte behövt det, men till när man får besök vill man kanske ha det?

Jag tänker mig även att jag vill ha en vikvägg/skärm/draperi för att dölja köket? Känns snyggare o lugnare än o ha köket framme o de första man ser när man kommer in i rummet.. kan försöka posta en egenritad bild på planlösningen om ngn är intresserad.

Håller med dig om hyllor! Sväljer mkt grejer, tar tillvara på utrymme o blir dessutom förhoppningsvis snyggt o personligt!

//r
 
I något av programmen Kan vi hjälpa till? med Laila Bagge och Björn så fixade de till ett jättefiffigt bord i ett litet kök. Det satt fast på väggen och man kunde fästa upp det där. Då var det en anslagstavla i stället......
Ids inte söka i varje program.....så leta själv.
 
@strawberrysylt - vad bra att du väckte tråden. Jag har varit så jäkla upptagen sen jag kom hem att jag inte hunnit med att svara eller ens läsa ordentligt. Men... på tisdag är det visning av den 1a som gjorde att jag startade tråden! Eller rättare sagt visning av en exempellägenhet. Huset är ju under uppförande så de visar inte alla individuella lägenheter. Exemplet är 4 rok vilket känns lite sådär. Men nu är det så.

I kösystemet vet man idiotiskt nog inte sin köplats från det att anmälan stängs till efter det att visningen har varit. Men jag vet att jag var nr 1 två timmar innan anmälan stängde. Jag anmälde på två likadana 1or, en med balkong och en med uteplats. Den sistnämnda är vad jag vill satsa på. Skulle jag få den är det inflyttning i mitten av april. Det finns en sån 1a (med uteplats) till och den släpps i sista uthyrningsetappen i december (inflyttning i maj). Så just nu tror jag definitivt uteplatslägenheten är min prioritet. Om jag inte får den måste jag fundera på om jag ska bredda sökningen i december.

@Snurrfian - jag gillar den där bokhyllan! Men bygga själv känns oöverstigligt.:crazy:

@Septicemia - att tänka mindre konventionellt inför förvaring av böcker är bra, men grejen för mig är att det inte riktigt är fråga om förvaring. Mitt bibliotek är som min kryddhylla. Jag vet inte när jag kan behöva en viss bok när jag skriver. Och då ska den boken finnas tillgänglig på någon minut. Böcker i lådor går bort. Dubbla rader har jag haft och det är en nödlösning. Funderar på bokhylla med dubbla rader som avdelare till sovalkoven dock. Då kan jag nå böckerna från båda sidor. Gäller bara att hitta någon bra.

Rullvagn ska jag däremot se mig om efter. Om det finns någon lämplig kunde den få vara vid skrivbordet. Optimalt vore att kunna använda den som typ sideboard till matbordet också:idea:, men det börjar kännas som om jag kvalar in för att starta tråden "Hur raggar man upp en snickare?":rofl:
 
Jag tycker snarare att det ofta finns praktiska möbler, men då är de fula som stryk. OBS min personliga preferens. Tex tycker jag att sängarna med förvaring som visats i tråden är ruggigt fula och hade oavsett hur praktiska de än må vara inte kunnat stå ut med en sån.
Jag har gjort om en kokvrå/köksdel till en garderob. Tänker att att kök ändå är onödigt, man kan ju lika gärna äta ute ;) :angel:
Jag har klädhästar med kläder efter väggarna, hyllor från golv till tak osv. Ett slags organiserat kläd-kaos. Dock ser jag mina kläder som konstverk och en del av inredningen (åtminstone försöker jag intala mig det :angel: ). Det är utvalda plagg som hänger framme, allt från färgade vintagepälsar, strutsfjädercapes, hattar med flor, tyllkjolar etc. Mitt senaste vintagefynd från Paris- en chaneldräkt hänger nu på väggen.
Har dock full förståelse för att folk hellre vill ha cleant och snyggt hemma! Smaken som baken!
Att bo trångt är ju lite av en konst, antingen är man enormt strukturerad eller så accepterar man deT bohemiska kaoset.
Ditt hem låter fascinerande! Kan du inte lägga upp en bild? :love:
 
@Myrten Åh, vad kul med visning! Hoppas den är fin och att du får den, ska hålla tummarna!

För min del känns det inte som om förvaring är mitt stora problem heller, det löser sig nog =) utan jag tänker mer hur får man mesta möjliga plats när man har besök? Ska man ha soffa med soffbord och sitta där när man äter/ser film/fikar/myser och allt eller "behöver" man ha både ett separat matbord med stolar + en soffa? Nu låter det som om jag har jättestor bekantskapskrets o vill klämma in alla i lgh på samma gång och så är det absolut inte, men jag vill gärna att min familj ska kunna få plats där på samma gång, det vore kul! Och som det var där nu med ej upphöjd säng så hade det inte gått^^. Ihopfällbara extrastolar är ju en idé...

//r
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 037
Senast: Scata
·
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 834
Senast: Kilauea
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 522
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp