Compact living - inspiration och diskussion

Myrten

Trådstartare
På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum att jag inom en inte allt för avlägsen framtid förmodligen måste komprimera mitt boende.

Min nuvarande lägenhet är en 1a på 48 kvm, belägen i ett av Uppsalas ytterområden. Sedan två år pendlar jag till Stockholm och de nuvarande resorna (totalt +4 timmar/dag) tar totalt knäcken på mig! Nu härdar jag ut, för jag har tre gamla djur. Två hundar, båda +11 år, och en katt som fyllde 15 i förra veckan. För dem är detta boende med läge mer eller mindre i skogen perfekt, men när de inte finns längre vill jag bo mer centralt med max 10 minuters cykelväg till tåget. Problemet är dock att kötiden är väldigt lång. Jag har nära 11 år, men det räcker ingenstans (köpa är inte aktuellt). Om jag då inte väljer något dyrt nybygge. Jag har insett att jag måste betala mer (nu är hyran billig - 4200), men jag har inte lust att betala dubbelt så mycket. Därför har jag kommit till insikt om att jag måste bo mindre. Jag hade nog snarare tänkt mig att min nästa lägenhet skulle bli större, kanske en 2a, men det funkar helt enkelt inte. Så nu kollar jag på 1or mindre än min nuvarande med centralt läge.

I min nuvarande 1a har jag ett riktigt kök. De flesta nybyggen har öppen planlösning mellan kök och rum. Jag har vidare möblerat mitt rum så att jag har tre zoner: sovrum (sovalkov), vardagsrum (soffhörna) och arbetsrum (skrivbord med böcker). Sedan har jag extrabibliotek i hallen. Även i framtiden behöver jag sovrum, arbetsrum, vardagsrum/bibliotek och dessutom måste jag då ha en "matsal" i rummet eftersom den inte kan vara i köket (alltså - troligen, det beror ju på det framtida hemmets planlösning). Detta ska dessutom skapas i en hyresrätt där man inte kan bygga loftsängar hur som helst och där takhöjden förmodligen bara är 2,5 m.

Nu söker jag inspiration på nätet. Trångboddhet och höga hyror är ju ett faktum i många av världens storstäder, så det finns gott om exempel. Här är en lägenhet i New York som är 8,5 kvm (men då är badrummet i korridoren):

2621997400000578-2971028-A_new_kind_of_micro_apartment_New_York_fashion_industry_worker_M-a-1_1425023350091.jpg


I många fall omfattar de riktigt smarta lösningarna att de boende byggt loft, vilket bara funkar om man har generös takhöjd. En annan lösning är att ha uppfällbar säng, som det här New York-paret som bor på 22,5 kvm.

Jag kollar just nu på nybyggen på g och hittade en lägenhet som kan funka även med mitt nuvarande liv, d v s för hundarna. Det är 34,2 kvm, så det är ju jättestort jämfört med ovanstående exempel!

3578962_a_nat.jpg


Hypotetiskt, hur kan jag möblera en sådan lägenhet smartast baserat på mina krav och utan att göra för mycket ingrepp? Avancerade ombyggnationer funkar inte, men vikskärmar, väggfasta bokhyllor mm är jag öppen för. Jag gillar att ha en känsla av öppen planlösning men vill som sagt ha en hel del funktioner.

Finns det fler med intresse för compact living här kanske?:)
 
Även om du inte får plats med en loftsäng så går det att bygga upp sängen så du kan få in förvaring under den. Jag har kikat lite på compact living för barnens skull men även sommarstugan. Men sen har jag inte så mycket bra tips, jag hänger kvar här och hoppas att andra kan komma med förslag som även jag kan använda. :D
 
Jag har googlat en hel del och tycker det finns mycket snyggt men inte fullt lika mycket som är praktiskt. Bilden i inlägget ovan ser ju jättefin ut men jag hade inte orkat hålla den ordningen själv (och 8 kvadrat är ju verkligen mini!). Din planlösning tycker jag ser helt vettig ut och borde inte vara allt för svårmöblerad. Möjligen aningen ont om garderober men det går ju att lösa med t.ex. @Lovisaleonora s variant ovan.

Jag bor själv på 26 kvadrat och tycker mig ha massvis med plats :p Jag har satsat på:
- Ett rejält stort bord istället för två mindre då jag gillar att kunna sprida ut mig, samt vill ha plats för gäster. Har en bokhylla strax intill som sväljer kontorsprylar, böcker etc så att jag snabbt kan få undan saker.
- Bortprioritering av TV gör att jag spar en del plats (plus att jag slipper den fula skärmen). Den dagen jag känner att jag har behov/råd så kommer jag istället lägga pengar på en projektor.
- I köket gillar jag att få loss arbetsytor. Det jag vill ha lättillgängligt hänger jag upp på skenor och krokar på väggarna. Diskstället åker upp ovanpå köksskåpen när det inte används.
- Massor av krokar för de prytlar man snabbt vill få undan men inte orkar sortera in i lådor, garderober etc.
 
Den här tjejen bor på 8 kvadrat i Tokyo, inkl badrum. Men då har hon ett sovloft.


Jag har haft en studentlya på 12 kvadrat. Det var ett stort rum, sen som en liten hall där kokvrå och toalett var. Satt man på toaletten kunde man ha koll på maten på spisen typ.
Jag fick ändå in säng, soffa, vardagsrumsbord och matbord. Jag hade inte mycket saker alls, men det funkade bra. Jag hade 2 stora garderober som jag ställde vid fotändan av sängen och fick då som en liten hall in i lägenheten. Rummet var annars helt kvadratiskt.
 
Bara en sådan här insats (byrå från IKEA) sväljer ju enorma mängder förvaring.

(Tog bort bilden.)

Är det en fullstor säng ovanpå? Jag hittade en site med många lösningar (kolla in den @Snurrfian ), bl a '"platform beds" där de använt IKEA-grejor i grunden:

tiny-apartments-ikea-platform-bed.jpg


Jag gillar den lösningen, bortsett från färgen. Ogillar vita möbler (svarta också för den delen). Men färgen är ju raskt åtgärdad.

@Araminta - jag har inte heller någon TV. Skönt att slippa ta hänsyn till var en sådan ska placeras i ett framtida, mindre boende:D. Även jag vill kunna ha gäster, men jag behöver också en arbetsplats som jag kan lämna som den är så att kombinera matbord och skrivbord funkar inte för mig. Och jag har väldigt.mycket.böcker som jag använder i mitt arbete (och ibland täcker skrivbordet med:angel:). När det gäller skönlitteratur har jag sedan en tid nästan helt gått över till e-böcker, men min facklitteratur vill jag i nästa boende ha lättillgänglig och kunna botanisera i. Under den tid jag har bott i min nuvarande lägenhet har jag ofta haft litteraturen på arbetsplatsen. Det är arbetsplatsen som just nu känns som den stora utmaningen med lägenheten jag kikar på (och som jag alltså inte vet om jag ska anmäla intresse på eller om jag i så fall får).

Från 8,5 kvm-studion i NYC (som "bara" kostar $7000/månad) fick jag i alla fall idén att ha en öppen garderob på en vägg;
_MG_8705.0.jpg


Jag har en klädkammare nu och det är något som jag kommer att sakna. Men det slog mig att det går att använda den vägg i sovalkov där sängen inte står som en klädkammare. Så kan jag byta ut det som hänger framme med årstiderna och ändra färgkombinationerna. Och ha en skohylla så att jag kan kolla på mina allt för många par skor innan jag går och lägger mig. Och krokar för mina handväskor. Så ska jag ha det!
 
@Myrten Jag tror mycket av compact living egentligen handlar om att hitta sina egna lösningar. Jag hade aldrig fixat en helt öppen garderob. Mina kläder fungerar som kläder men absolut inte som "tavlor". Men jag har sett flera jättefina exempel på folk som får till det och i en sovalkov kan jag tänka mig att det blir jättebra :up: Speciellt i den planlösningen du har på bild där jag faktiskt funderade över den ganska begränsade garderoben som finns intill sängen. Med en öppen lösning på väggen intill så får du ju ett rätt rejält utrymme för klädförvaring.
 
Jag tänker att en öppen garderob gör att det lätt ser stökigt ut. Jag har hellre så jag kan stänga om saker så det inte drar åt sig damm tex.
 
Jag tänker att en öppen garderob gör att det lätt ser stökigt ut. Jag har hellre så jag kan stänga om saker så det inte drar åt sig damm tex.

Mmm, om man inte är extremt klädintresserad (som @tornblomma) och liksom gärna lever i sin garderob som en livsstil. Jag tycker det är extremt lockande och snyggt, men skulle aldrig kunna ha det så själv.
 
Skulle tro att man kan få undan rätt mycket under sängen om man använder sig av rätt möbler.
Och sen att man utnyttjar hela höjden i rummet, på vissa väggar.
 
Jag tycker snarare att det ofta finns praktiska möbler, men då är de fula som stryk. OBS min personliga preferens. Tex tycker jag att sängarna med förvaring som visats i tråden är ruggigt fula och hade oavsett hur praktiska de än må vara inte kunnat stå ut med en sån.
Jag har gjort om en kokvrå/köksdel till en garderob. Tänker att att kök ändå är onödigt, man kan ju lika gärna äta ute ;) :angel:
Jag har klädhästar med kläder efter väggarna, hyllor från golv till tak osv. Ett slags organiserat kläd-kaos. Dock ser jag mina kläder som konstverk och en del av inredningen (åtminstone försöker jag intala mig det :angel: ). Det är utvalda plagg som hänger framme, allt från färgade vintagepälsar, strutsfjädercapes, hattar med flor, tyllkjolar etc. Mitt senaste vintagefynd från Paris- en chaneldräkt hänger nu på väggen.
Har dock full förståelse för att folk hellre vill ha cleant och snyggt hemma! Smaken som baken!
Att bo trångt är ju lite av en konst, antingen är man enormt strukturerad eller så accepterar man deT bohemiska kaoset.
 
@Myrten - jag ska se om jag hittar bilder imorgon (just nu för trött) men jag fick in allt du önskar på 29 kvm.

Jag hade visserligen loftsäng men inte med full ståhöjd under men det gjorde inget för där hade jag skrivbord och rejält med arbetsplats.

Böcker (många) i Stringhyllor för att inte inkräkta på golvytan.
Köket var fullt utrustat men jag hade matplats (slagbord) i rummet och fortfarande plats med tresitssoffa, en fåtölj och ett soffbord.

Klädkammare är en hit också. ;)
 
Kul tråd! :)
Det blir ju oftast mest kreativt när det finns begränsningar som till exempel liten yta. Eller hopplös planlösning.
Det är jätteintressant att se hur man kan krama ur så mycket funktion som möjligt på liten yta. Om det dessutom är bra design kan det bli väldigt lyckat.

Jag tycker personligen att stora, överdådiga hus med massor av yta ofta är rätt ointressanta. Dessutom brukar folk envisas med att trycka upp soffan i ett hörn i alla fall. Då undrar i alla fall jag vad som är vitsen med så stora ytor när de inte används. :confused:

Själv ställer jag garderober och skrivbord mitt i rummet och möblerar runt om. :angel: ;)
Sofforna hade jag ställt mitt i rummet om jag hade haft plats.
 
Jag tycker snarare att det ofta finns praktiska möbler, men då är de fula som stryk. OBS min personliga preferens. Tex tycker jag att sängarna med förvaring som visats i tråden är ruggigt fula och hade oavsett hur praktiska de än må vara inte kunnat stå ut med en sån.
Jag har gjort om en kokvrå/köksdel till en garderob. Tänker att att kök ändå är onödigt, man kan ju lika gärna äta ute ;) :angel:
Jag har klädhästar med kläder efter väggarna, hyllor från golv till tak osv. Ett slags organiserat kläd-kaos. Dock ser jag mina kläder som konstverk och en del av inredningen (åtminstone försöker jag intala mig det :angel: ). Det är utvalda plagg som hänger framme, allt från färgade vintagepälsar, strutsfjädercapes, hattar med flor, tyllkjolar etc. Mitt senaste vintagefynd från Paris- en chaneldräkt hänger nu på väggen.
Har dock full förståelse för att folk hellre vill ha cleant och snyggt hemma! Smaken som baken!
Att bo trångt är ju lite av en konst, antingen är man enormt strukturerad eller så accepterar man deT bohemiska kaoset.
Tycker det låter som du har det jättefint hemma. :love:
Lite bohemiskt, chic känsla verkar det vara.
Fina kläder funkar absolut som konst, tycker jag. :) Varför inte!

Håller med dig om sängarna. Asfult! :yuck: Men säkert väldigt praktiskt. :up:

Själv har jag en himmelssäng mitt i rummet full med härliga kuddar med röda rosor på. ;)
Sänggaveln, som är inklädd i ett mjukt möbeltyg med lite fluff innanför tyget, är baksidan på en garderob med skjutdörrar.
På andra sidan, mittemot garderoben med skjutdörrar, är det en hel vägg med byråer.
Den lilla gången däremellan blev vips en walking closet. Med kristallkrona i taket, såklart! ;) Och en persisk matta. :o ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Myrten Hur tänker du sängplats/sittplatser? Det jag tänkte på är att du skulle kunna göra det som ska vara "sovrum" till kontor/biblioteket men då kanske sängen måste jobba som sittolats ibland istället?
Det kanske inte fungerar för dig men det var en tanke. :)
 
Vi bodde två personer och två hundar på 37kvm med gott om förvaring.
Vårt sovrum var på 2x2,5m, och det löste vi så här:
10632358_685612924874388_890411145_n.jpg


Eftersom sovrummet var så litet så hade vi ett rätt generöst vardagsrum där vi fick plats med divansoffa och matbord med 4 stolar utan att det kändes trångt. Under sängen hade vi malmbyråer, de med två lådor, och bakom dessa förvarade vi resväskor, dammsugare osv.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 031
Senast: Scata
·
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 819
Senast: Kilauea
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 330
Senast: cherie
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 522
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp